szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

Még egy olyan nagy prémiumgyártó, mint a BMW-Mini sem tudja száz százalékig minden helyzetben, hogy merre is van az előre. A MINI-márka túlságosan is kiszélesített modellválasztékának megkurtítása után a cég agytrösztjei most a szokásosnál is alaposabban mérlegelnek: lehet-e egy szedán az ötödik alaptípusa az életstílus autóként híressé vált retrokedvencnek.

Nem sok márka akad, amely ügyesen ötvözi az autótechnikát a marketing trükkjeivel, mint a Mini. Itt van mindjárt a sokszor luxus-gokartnak hívott márka egyik legújabb darabja, az új Mini Cabrio. A menettulajdonságokat élményként tálaló motorok mellett még egy spéci, a nyitott tetejű autózás idejét számláló óraszerkentyű (Always Open timer) is van benne. Haszna kérdéses, de arra biztosan jó, hogy tovább gerjessze a vezetői élményt. Aztán ott van a vászontetőbe nyomott brit lobogó, a Union Jack mintázata is – az anglomán kuncsaftok nem kis gyönyörűségére. Becsukott állapotban sem látszik belőle sok, de aki ilyet akar, extraként megkaphatja, közel 200 ezer forintért.

Mindenesetre Sir Alec Issigonis, a British Motor Corporation (BMC) konstruktőre – aki még a kilencszázötvenes években megalkotta a Minit, a jármű sarkába kitolt kerekekkel és a keresztben elhelyezett fronthajtásos motorral – bizonyára elégedett lenne, mivé lett a britek egykori népautója.

A még ma is konstrukciós mintának számító kompakt 1959-ben kigördített első szériájában nem is volt fűtés, mégis milliószámra kelt el. De a BMC nem bizonyult jó gazdának: minden kocsin legalább 30 fontot vesztett. Amikor aztán összeomlott az önálló brit autóipar, a BMW kimazsolázta a Minit (a Rover és a Rolls-Royce-szal egyetemben), majd 2001-ben kirukkolt a prémiummá felturbózott sorozattal.

MINI Clubman - galéria
D.P.

A béemvésített Mini-család már nagyobb és technikásabb az eredetinél, a hozzá felkínált extrák listája pedig oly hosszú hogy lényegében nincs két egyforma Mini. Vagy itt van például, a régi és új elemek ügyes elegyítésére példaként a legutóbb kihozott Clubman. A furgonkarosszériás négykerekűben a hátsó csomagtér-ajtó – a régire emlékeztetve – függőleges, két részben kifelé nyílik, azzal a különbséggel, hogy a kocsi már méretesebb, négyajtós, sőt legújabban összkerékhajtással is kapható.

A retromodell divatja piacra csalta a konkurenciát is, így színre lépett az új VW Bogár, a Fiat 500-as, vagy a Chrysler PT Crusier. A MINI is arat, tavaly 338 ezret adtak el belőlük, törzsközönsége, a húszas-harmincas éveiben járó városi szingli, fele-fele arányban nők, férfiak, akik hajlandók elég mélyen a zsebükbe nyúlni az extrákért is, jóllehet a kisautó meglehetősen borsos, itthon alapból 6 milliós árról startol.

Mindezzel együtt a Mini sem ülhet ölbe tett kézzel, újra és újra ki kell találnia magát. A harsány propaganda ugyan eltakarja, de akadtak balfogások is. Legutóbb főként amiatt, hogy a túl szélesre nyitott modellpalettán a kétüléses Roadster és Coupe, valamint a Paceman típus annyira rosszul muzsikált, hogy a gyártó szép csöndben búcsút is intett nekik.

MINI Cabrio - galéria
D.P.

Peter Schwarzenbauer, a Miniért felelős BMW igazgatósági tag azzal magyarázta a döntést, hogy szerintük egyáltalán nem biztos az a járműiparban elfogadott alaptézis, hogy a szélesebb típusválaszték automatikusan nagyobb növekedést eredményez. A márka tapasztalatai nem igazolják e tételt: a kevesebb több, egy szűkebb, de stílusjegyeiben egymástól jól megkülönböztethető, karakteres típuskínálat inkább megteszi. Így aztán jelenleg a hagyományos, három-, illetve négyajtós Mini Hatch, a szabadidős (suv) Countryman, a furgonos Clubman és a négyszemélyes Cabrio képezi az alaptípusokat, s a cég közlése szerint legfeljebb még egy jöhet szóba.

MINI Sedan?
X-Tomi Design

Mini-zsargonban szuperhősöknek nevezik az alapmodelleket, de azon még házon belül is vitatkoznak: „ki is legyen az ötödik szuperhős?” A szaksajtóban már fel-felröppent egy szedán fotója, de amikor erről faggatták Schwarzenbauert, ő azzal hűtötte a kedélyeket, még tépelődnek. Igaz, a limuzin mindenhol keresett karosszériaforma – fejtegette –, de a Mini sajátos világába az nem igen illik.

Érdemes azonban megjegyezni, hogy a döntés alighanem azért sem egyszerű, mivel többféle szempontot kell mérlegre tenni. Nem utolsó sorban azt, hogy a prémiumkompakt kategóriában a két ádáz konkurens, az Audi és a Merci már kirukkolt Győrben készülő A3-as, illetve a Kecskeméten is gyártott CLA szedánnal.

A BMW főnök cáfolta is, hogy már zöld utat adtak volna a néhány éve megszellőztetett elektromos Superleggera roadsternek, s egyelőre a BMW i3-hoz hasonló villanyos Mini sem szerepel a tervekben. A kabrió vevőköre jó ideje állandó, nem nő – tette hozzá a bajor márkafelelős –, s a közeljövőben legfeljebb a konnektoros (plug-in) változatok megjelenése várható.

MINI Superleggera Vision
MINI

Eközben a marketingstratégák az innovatív üzletágakból remélnek többlethasznot. Így abból, hogy a BMW közösségi autómegosztó rendszerébe bevonják a Mini-tulajokat is. Eszerint az egyre több nyugati nagyvárosra kiterjedő, DriveNow fantázianevű autóbérleti megosztóba olyan Miniket is beállítanának, amelyek tulajdonosai éppen nem használják járgányaikat, s jó pénzért kölcsön adják azokat regisztrált felhasználóknak.

Emellett persze a Mininek jól jön minden hírverés, időről-időre hatásvadász hirdetésekkel is bombáz a vásárlói kedv fenntartásához. Különösen a legnagyobb exportpiacon, az USA-ban, ahol az amerikaifoci-bajnokság döntőjében, a Super Bowl idején. Az idén sugárzott reklámspotjuk a másságra épített, társadalmi kisebbségek világhírességei „mondták meg a magukét” – talán mondani sem kell a Mini szája íze szerint.

A fekete teniszcsillag, Serena Williams azt állítja, hogy a Mini csajos verda, míg a leszbikus focista, Abby Wambach vagy a hórihorgas baseballos Randy Johnson úgy véli, a melegek, illetve az alacsony, törpe-növésűek négykerekűje. A tutit végül is a marcona színész, Harvey Keitel mondja: „Tök mindegy minek tartod, a Mini a kifinomult ízlésűeké.”

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!