Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e5a912f-ca0f-4dc9-85cb-8dfbcb30826b","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Átigazolási körkép a HVG-n.","shortLead":"Átigazolási körkép a HVG-n.","id":"20250204_atigazolasok-manchester-city-united-real-madrid-barcelona-liverpool-arsenal-aston-villa-ac-milan-napoli-osszefoglalo-korkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e5a912f-ca0f-4dc9-85cb-8dfbcb30826b.jpg","index":0,"item":"f01b48da-ec15-4846-8516-a15079c03005","keywords":null,"link":"/sport/20250204_atigazolasok-manchester-city-united-real-madrid-barcelona-liverpool-arsenal-aston-villa-ac-milan-napoli-osszefoglalo-korkep","timestamp":"2025. február. 04. 18:20","title":"A világ összes pénzét elverte a Manchester City, égető problémái lehetnek a Real Madridnak, óriásit húzott a BL-ben menetelő angol kiscsapat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","shortLead":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","id":"20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2.jpg","index":0,"item":"203a3559-4156-40a5-939b-632277605f06","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","timestamp":"2025. február. 06. 06:41","title":"Látványos magyar tuningot kapott a Skoda új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fce0e38-e68e-43cd-91cb-79ded95a72f6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Gideon Szaár külügyminiszter szerint Izraelt megszállottan démonizálja a tanács és több határozatban ítélték el, mint Iránt, Kubát, Észak-Koreát és Venezuelát együttvéve.","shortLead":"Gideon Szaár külügyminiszter szerint Izraelt megszállottan démonizálja a tanács és több határozatban ítélték el, mint...","id":"20250205_izrael-kilepes-emberi-jogi-tanacs-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fce0e38-e68e-43cd-91cb-79ded95a72f6.jpg","index":0,"item":"84ac702a-9cde-4d56-823c-2c326d701ca9","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_izrael-kilepes-emberi-jogi-tanacs-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 20:46","title":"Izrael is bejelentette kilépését az Emberi Jogi Tanácsból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","shortLead":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","id":"20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8.jpg","index":0,"item":"00266305-95f4-4b0a-8c21-03fb5d5da59b","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","timestamp":"2025. február. 05. 20:03","title":"Túlélte a francia kormány az ellene indított bizalmatlansági szavazást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc6198e5-fb03-4d19-b72e-b47442dad960","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Átment a szlovák kormányon a környezetvédelmi miniszter javaslata a bősi erőmű modernizálásáról.","shortLead":"Átment a szlovák kormányon a környezetvédelmi miniszter javaslata a bősi erőmű modernizálásáról.","id":"20250205_szlovakia-bos-eromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc6198e5-fb03-4d19-b72e-b47442dad960.jpg","index":0,"item":"08f68cb8-736d-4600-8e86-1564a9db01da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_szlovakia-bos-eromu","timestamp":"2025. február. 05. 13:25","title":"150 milliárd forintnyi pénzből indítaná meg a szlovák kormány a bősi erőmű fejlesztését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55a3baa1-d318-41ed-ab06-3bd767813738","c_author":"Mérlegen","category":"kkv","description":"Miért baj, ha az állam túl sok pénzt szán a startupokra? És miért baj az is, ha nem szán sokat? Hol tartanak ma Magyarországon a kockázati tőkebefektetések, és mire figyeljünk, ha befektetőt keresünk?","shortLead":"Miért baj, ha az állam túl sok pénzt szán a startupokra? És miért baj az is, ha nem szán sokat? Hol tartanak ma...","id":"20250204_Merlegen-podcast-Oszko-Peter-kockazati-tokebefektetes-vallalkozasok-startup-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55a3baa1-d318-41ed-ab06-3bd767813738.jpg","index":0,"item":"4a16ecba-5e4c-49c1-9765-a24f378377f1","keywords":null,"link":"/kkv/20250204_Merlegen-podcast-Oszko-Peter-kockazati-tokebefektetes-vallalkozasok-startup-ebx","timestamp":"2025. február. 04. 14:00","title":"Oszkó Péter: Nincs olyan cég, amelyik az első ötletével sikeres lesz, mert huszonötször át kell írni a terveket – Mérlegen podcast","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb05110a-1b3b-44f3-b413-cefc967ba9e5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem kérhette a lengyel kormány, hogy visszamenőlegesen felezzék meg a bírók függetlenségének megsértése miatti büntetést.","shortLead":"Nem kérhette a lengyel kormány, hogy visszamenőlegesen felezzék meg a bírók függetlenségének megsértése miatti...","id":"20250205_birosag-Lengyelorszag-EU-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb05110a-1b3b-44f3-b413-cefc967ba9e5.jpg","index":0,"item":"0b290004-7f04-468f-b425-6e1f9e73b7d1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_birosag-Lengyelorszag-EU-birsag","timestamp":"2025. február. 05. 11:48","title":"Megerősítette a bíróság: jogos volt a Lengyelország elleni 130 milliárd forintos EU-bírság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Rickard Andersson büntetlen előéletű volt és legálisan tartott lőfegyvert.","shortLead":"Rickard Andersson büntetlen előéletű volt és legálisan tartott lőfegyvert.","id":"20250205_orebroi-lovoldozes-elkoveto-rickard-andersson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"3c2ce9c8-c83b-47c7-9b10-9cb87290d931","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_orebroi-lovoldozes-elkoveto-rickard-andersson","timestamp":"2025. február. 05. 18:35","title":"A svéd sajtó megnevezte az örebrói lövöldözés elkövetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Még egy olyan nagy prémiumgyártó, mint a BMW-Mini sem tudja száz százalékig minden helyzetben, hogy merre is van az előre. A MINI-márka túlságosan is kiszélesített modellválasztékának megkurtítása után a cég agytrösztjei most a szokásosnál is alaposabban mérlegelnek: lehet-e egy szedán az ötödik alaptípusa az életstílus autóként híressé vált retrokedvencnek.
Nem sok márka akad, amely ügyesen ötvözi az autótechnikát a marketing trükkjeivel, mint a Mini. Itt van mindjárt a sokszor luxus-gokartnak hívott márka egyik legújabb darabja, az új Mini Cabrio. A menettulajdonságokat élményként tálaló motorok mellett még egy spéci, a nyitott tetejű autózás idejét számláló óraszerkentyű (Always Open timer) is van benne. Haszna kérdéses, de arra biztosan jó, hogy tovább gerjessze a vezetői élményt. Aztán ott van a vászontetőbe nyomott brit lobogó, a Union Jack mintázata is – az anglomán kuncsaftok nem kis gyönyörűségére. Becsukott állapotban sem látszik belőle sok, de aki ilyet akar, extraként megkaphatja, közel 200 ezer forintért.
Mindenesetre Sir Alec Issigonis, a British Motor Corporation (BMC) konstruktőre – aki még a kilencszázötvenes években megalkotta a Minit, a jármű sarkába kitolt kerekekkel és a keresztben elhelyezett fronthajtásos motorral – bizonyára elégedett lenne, mivé lett a britek egykori népautója.
A még ma is konstrukciós mintának számító kompakt 1959-ben kigördített első szériájában nem is volt fűtés, mégis milliószámra kelt el. De a BMC nem bizonyult jó gazdának: minden kocsin legalább 30 fontot vesztett. Amikor aztán összeomlott az önálló brit autóipar, a BMW kimazsolázta a Minit (a Rover és a Rolls-Royce-szal egyetemben), majd 2001-ben kirukkolt a prémiummá felturbózott sorozattal.
MINI Clubman - galéria
D.P.
A béemvésített Mini-család már nagyobb és technikásabb az eredetinél, a hozzá felkínált extrák listája pedig oly hosszú hogy lényegében nincs két egyforma Mini. Vagy itt van például, a régi és új elemek ügyes elegyítésére példaként a legutóbb kihozott Clubman. A furgonkarosszériás négykerekűben a hátsó csomagtér-ajtó – a régire emlékeztetve – függőleges, két részben kifelé nyílik, azzal a különbséggel, hogy a kocsi már méretesebb, négyajtós, sőt legújabban összkerékhajtással is kapható.
A retromodell divatja piacra csalta a konkurenciát is, így színre lépett az új VW Bogár, a Fiat 500-as, vagy a Chrysler PT Crusier. A MINI is arat, tavaly 338 ezret adtak el belőlük, törzsközönsége, a húszas-harmincas éveiben járó városi szingli, fele-fele arányban nők, férfiak, akik hajlandók elég mélyen a zsebükbe nyúlni az extrákért is, jóllehet a kisautó meglehetősen borsos, itthon alapból 6 milliós árról startol.
Mindezzel együtt a Mini sem ülhet ölbe tett kézzel, újra és újra ki kell találnia magát. A harsány propaganda ugyan eltakarja, de akadtak balfogások is. Legutóbb főként amiatt, hogy a túl szélesre nyitott modellpalettán a kétüléses Roadster és Coupe, valamint a Paceman típus annyira rosszul muzsikált, hogy a gyártó szép csöndben búcsút is intett nekik.
MINI Cabrio - galéria
D.P.
Peter Schwarzenbauer, a Miniért felelős BMW igazgatósági tag azzal magyarázta a döntést, hogy szerintük egyáltalán nem biztos az a járműiparban elfogadott alaptézis, hogy a szélesebb típusválaszték automatikusan nagyobb növekedést eredményez. A márka tapasztalatai nem igazolják e tételt: a kevesebb több, egy szűkebb, de stílusjegyeiben egymástól jól megkülönböztethető, karakteres típuskínálat inkább megteszi. Így aztán jelenleg a hagyományos, három-, illetve négyajtós Mini Hatch, a szabadidős (suv) Countryman, a furgonos Clubman és a négyszemélyes Cabrio képezi az alaptípusokat, s a cég közlése szerint legfeljebb még egy jöhet szóba.
MINI Sedan?
X-Tomi Design
Mini-zsargonban szuperhősöknek nevezik az alapmodelleket, de azon még házon belül is vitatkoznak: „ki is legyen az ötödik szuperhős?” A szaksajtóban már fel-felröppent egy szedán fotója, de amikor erről faggatták Schwarzenbauert, ő azzal hűtötte a kedélyeket, még tépelődnek. Igaz, a limuzin mindenhol keresett karosszériaforma – fejtegette –, de a Mini sajátos világába az nem igen illik.
Érdemes azonban megjegyezni, hogy a döntés alighanem azért sem egyszerű, mivel többféle szempontot kell mérlegre tenni. Nem utolsó sorban azt, hogy a prémiumkompakt kategóriában a két ádáz konkurens, az Audi és a Merci már kirukkolt Győrben készülő A3-as, illetve a Kecskeméten is gyártott CLA szedánnal.
A BMW főnök cáfolta is, hogy már zöld utat adtak volna a néhány éve megszellőztetett elektromos Superleggera roadsternek, s egyelőre a BMW i3-hoz hasonló villanyos Mini sem szerepel a tervekben. A kabrió vevőköre jó ideje állandó, nem nő – tette hozzá a bajor márkafelelős –, s a közeljövőben legfeljebb a konnektoros (plug-in) változatok megjelenése várható.
MINI Superleggera Vision
MINI
Eközben a marketingstratégák az innovatív üzletágakból remélnek többlethasznot. Így abból, hogy a BMW közösségi autómegosztó rendszerébe bevonják a Mini-tulajokat is. Eszerint az egyre több nyugati nagyvárosra kiterjedő, DriveNow fantázianevű autóbérleti megosztóba olyan Miniket is beállítanának, amelyek tulajdonosai éppen nem használják járgányaikat, s jó pénzért kölcsön adják azokat regisztrált felhasználóknak.
Emellett persze a Mininek jól jön minden hírverés, időről-időre hatásvadász hirdetésekkel is bombáz a vásárlói kedv fenntartásához. Különösen a legnagyobb exportpiacon, az USA-ban, ahol az amerikaifoci-bajnokság döntőjében, a Super Bowl idején. Az idén sugárzott reklámspotjuk a másságra épített, társadalmi kisebbségek világhírességei „mondták meg a magukét” – talán mondani sem kell a Mini szája íze szerint.
A fekete teniszcsillag, Serena Williams azt állítja, hogy a Mini csajos verda, míg a leszbikus focista, Abby Wambach vagy a hórihorgas baseballos Randy Johnson úgy véli, a melegek, illetve az alacsony, törpe-növésűek négykerekűje. A tutit végül is a marcona színész, Harvey Keitel mondja: „Tök mindegy minek tartod, a Mini a kifinomult ízlésűeké.”