Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"721fbaab-de01-4c64-be16-8227f6ca6b14","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színész szerint semmi sem öregít jobban, mintha egy idősebb férfi festeti a haját, de komoly szakmai okai voltak annak, hogy ő így tett.","shortLead":"A színész szerint semmi sem öregít jobban, mintha egy idősebb férfi festeti a haját, de komoly szakmai okai voltak...","id":"20250310_George-Clooney-ezust-roka-haj-osz-haj-barna-haj-befestette","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/721fbaab-de01-4c64-be16-8227f6ca6b14.jpg","index":0,"item":"7d0acbb2-0f63-4843-9427-010bc30bae01","keywords":null,"link":"/elet/20250310_George-Clooney-ezust-roka-haj-osz-haj-barna-haj-befestette","timestamp":"2025. március. 10. 15:15","title":"Már semmi nem a régi: George Clooney befestette ősz haját egy szerep miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6e29e31-c7c6-4eda-b92a-22699fe559d4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fejét a sínnek támasztva szundikált egy férfi Limában, amikor jött a vonat. Az elképesztő jelenetet térfigyelő kamera is rögzítette.","shortLead":"Fejét a sínnek támasztva szundikált egy férfi Limában, amikor jött a vonat. Az elképesztő jelenetet térfigyelő kamera...","id":"20250309_vonatbaleset-gazolas-peru-lima-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6e29e31-c7c6-4eda-b92a-22699fe559d4.jpg","index":0,"item":"9125014c-3b3c-4814-bd8e-45eebe8aa223","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_vonatbaleset-gazolas-peru-lima-video","timestamp":"2025. március. 09. 11:59","title":"Elütötte a vonat, mégis kimászott alóla – videó csak erős idegzetűeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"862c70c3-83b3-46ad-8d30-61fb8eb3de68","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Bőven van mit lefaragni a jegybank extra tevékenységeiből, az átlátható gazdálkodás pedig felettébb üdvös lenne. Azonban a „felelősségi viszonyok tiszteletben tartása” mellett borítékolható, hogy Varga Mihály le fogja tekerni a kormánykritikus elemzéseket, publikációkat és nyilatkozatokat, ami az egész országnak veszteség.","shortLead":"Bőven van mit lefaragni a jegybank extra tevékenységeiből, az átlátható gazdálkodás pedig felettébb üdvös lenne...","id":"20250310_Varga-Mihaly-program-alapitvany-mnb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/862c70c3-83b3-46ad-8d30-61fb8eb3de68.jpg","index":0,"item":"b7dc6916-05bc-4665-aa55-ae3f04818099","keywords":null,"link":"/360/20250310_Varga-Mihaly-program-alapitvany-mnb","timestamp":"2025. március. 10. 15:30","title":"Varga Mihály a koszos fürdővízzel együtt a gyereket is ki fogja önteni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egész vonalon pótlóbusz közlekedett helyette.","shortLead":"Az egész vonalon pótlóbusz közlekedett helyette.","id":"20250310_baleset-2es-metro-potlobusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb.jpg","index":0,"item":"779c3d4b-39ba-4963-8fa8-b7e84bffab10","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_baleset-2es-metro-potlobusz","timestamp":"2025. március. 10. 05:13","title":"Baleset miatt nem járt a 2-es metró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6df16a4-caee-469c-b8a8-e3b122f07afd","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Miután a kapitány rosszul lett, a gép első tisztje sürgős leszállási engedélyt kért.","shortLead":"Miután a kapitány rosszul lett, a gép első tisztje sürgős leszállási engedélyt kért.","id":"20250310_ausztralia-qantas-pilota-mellkasi-fajdalom-rosszullet-defibrillator-surgos-leszallasi-engedely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6df16a4-caee-469c-b8a8-e3b122f07afd.jpg","index":0,"item":"3c4f3779-7ccd-425f-8073-6e7f20773a11","keywords":null,"link":"/elet/20250310_ausztralia-qantas-pilota-mellkasi-fajdalom-rosszullet-defibrillator-surgos-leszallasi-engedely","timestamp":"2025. március. 10. 15:48","title":"Mellkasi fájdalmakra panaszkodott és defibrillátort kért a pilóta egy Sydney-be tartó járaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"706ca530-93c7-4784-8d21-a1541d3693bf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi ellen az ügyészség fegyházbüntetést kért.","shortLead":"A férfi ellen az ügyészség fegyházbüntetést kért.","id":"20250310_eroszak-agyonverte-feleseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/706ca530-93c7-4784-8d21-a1541d3693bf.jpg","index":0,"item":"e32a07e7-4e85-44b7-8c3d-b1a0b1c2a908","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_eroszak-agyonverte-feleseget","timestamp":"2025. március. 10. 11:07","title":"Megverte a párját, kihallgatták, majd hazament, és agyonverte a nőt egy borsodi férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26583b41-92ba-4ba9-8b72-9d299dc3ed8a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Október 26-ig autóval nem lehet majd a rakparton közlekedni.","shortLead":"Október 26-ig autóval nem lehet majd a rakparton közlekedni.","id":"20250309_rakpart-karacsony-gergely-megnyitjak-nyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26583b41-92ba-4ba9-8b72-9d299dc3ed8a.jpg","index":0,"item":"e5ee5ced-9c27-4f13-bce1-8f5e88f9752a","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_rakpart-karacsony-gergely-megnyitjak-nyar","timestamp":"2025. március. 09. 18:33","title":"Március közepétől újra a gyalogosoké a pesti alsó rakpart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Viking felfedezők, egykori betelepülők, norvég meteorológusok és egy hazaáruló után most Donald Trump gondolja úgy, hogy kell neki Grönland. De hogyan kerültek oda a dánok, akiké a sziget több mint 600 éve?","shortLead":"Viking felfedezők, egykori betelepülők, norvég meteorológusok és egy hazaáruló után most Donald Trump gondolja úgy...","id":"20250309_voros-erik-gronland-norvegia-dania-usa-quisling-hitler-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92.jpg","index":0,"item":"30842e8e-9e37-45f7-bc32-0046987d30eb","keywords":null,"link":"/360/20250309_voros-erik-gronland-norvegia-dania-usa-quisling-hitler-trump","timestamp":"2025. március. 09. 13:30","title":"Vörös Eriktől a norvég meteorológusokig, avagy mit keresnek Grönlandon a dánok, akiket Trump kipenderítene?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két napja tart a szmogriadó sok városunkban. Nehéz a tömegközlekedésre hirtelen átültetni tömegeket, aki teheti most is autózik. Íme, néhány megfontolandó adat, ötlet, hogyan autózzunk legalább takarékosabban, környezetkímélőbben. Nem csak szmogriadó idején.
A Magyar Autóklub is tart úgynevezett ecodriving tréningeket, amelyeken a takarékos és környezettudatos járművezetési ismereteket adnak át. Hosszú távon a cél a helyi légszennyezés csökkentése, aminek nem kevésbé fontos mellékhatása, hogy üzemanyagot és pénzt spórolunk. Pintér József, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakág igazgatója adott jó pár hasznos ecodriving tippet.
Az egyik legalapvetőbb, hogy szedjük ki a felesleges holmikat az autóból, valamint szereljük le az autóról. Legyen az a csomagtartó vagy egy teli csomagtér: ha valami feleslegesen növeli a légellenállást vagy a súlyt, az a fogyasztást is növeli. A felesleges holmikat mielőbb tüntessük el az autóból. Konkrétan: 20 kiló súlyfelesleg egy százalékkal megnöveli a fogyasztást száz kilométerre vetítve. Ugyanilyen távon egy tetődoboz 1,5 liter többletfogyasztást eredményez, és még egy sima csomagtartó is plusz 0,7 litert – mondja elgondolkodtató információként Pintér József.
Örök klasszikus a guminyomás, akár télen, akár nyáron autózunk, a szakértő szerint illendő minden második tankolás alkalmával ellenőrizni. A rossz értékre fújt abroncs duplán megkéri az árát. Egyszer a többletfogyasztáson, egyszer pedig a gyorsabb elhasználódáson. Egy 0,5 barral alacsonyabb guminyomás az előírtnál akár 5 százalékkal magasabb fogyasztást eredményez a gördülési ellenállás megnövekedése nyomán. Ugyanakkor egyre több gyártó kínál alacsony ellenállású gumiabroncsokat, amelyekkel nagyjából 5 százalék megtakarítás érhető el, ezt mindenki mérlegelje belátása szerint érdemes-e rákölteni.
Ha a járművünk karbantartásán spórolni fogunk, azt a fogyasztására adjuk ki előbb-utóbb. Az eloxidálódott, kormos gyújtógyertyáktól és az eldugult levegőszűrőtől is nő a fogyasztás. A rendszeresen karbantartott fékrendszer és a beállított futómű ugyancsak csökkenti a fogyasztást. Az eltömődött, elhasznált levegőszűrők akár 10 százalékkal is növelhetik a fogyasztást. Az sem mindegy milyen olajat rakunk a kocsiba, az előírtnál nagyobb viszkozitású kenőanyagok szintén növelhetik 1-2 százalékkal a felhasznált üzemanyag mennyiségét.
Minden elektromos fogyasztó, amely be van kapcsolva, szintén növeli az átlagos fogyasztást. Bár a hátsóablak-fűtések és a tükörfűtések rendszerint 15-25 perc után automatikusan kikapcsolódnak, az autórádiótól a klímaberendezésen át az ülésfűtésig, a folyamatosan működő fogyasztók mind megkérik az árukat. Az ülésfűtés nagyjából 7 század liter pluszfogyasztást jelent óránként, míg a hátsóablakfűtés egytized liter pluszt.
Városi közlekedésben bánjunk finoman a gázzal és a fékpedállal. Aki folyton gyorsít és fékez, energiát pazarol. Jellemző mentalitás ugyanakkor az is, hogy piros lámpánál 20-20 centiket lépegetve megy előbbre valaki indulásig, teljesen feleslegesen. Ugyancsak szükségtelen a kényszerű araszolgatás, amikor kis távolságokat hagy valaki az előtte haladó autótól, majd fékeznie kell és újra gyorsítani.
Lehetőség szerint váltsunk minél hamarabb a legfelső fokozatba. Példaként elmondható, hogy a mai modern autóknál, amikor az elektronika szabályozza az optimális üzemanyag mennyiségét, akkor 70-nel autózni a 4. fokozatban 40 százalékos többletfogyasztást eredményez, mintha ugyanezt 5. fokozatban tennénk. Ugyanakkor az sem mindegy, hogyan gyorsítunk, a legmegfelelőbb ¾ gázzal, rövid, progresszív gyorsítás révén gyorsan elérni az utazósebességet, majd legfelső fokozatba váltani.
Sok olyan autóvezető van, aki felfelé és lefelé is minden fokozatot végigkapcsol. Ezek a sebességváltások növelik a fogyasztást. Például egy emelkedőn sem kell mindenáron visszaváltani, ha háromnegyed gázzal is felmegy ötödik fokozatban az emelkedőn az autó, sokkal jobb 1300-as fordulatszámmal közlekedni, mint félgázzal, negyedikben 1500-as fordulatszámmal. A különbség fogyasztásban száz kilométeren akár másfél liter is lehet – és ennek megfelelően több kipufogtatott káros anyag.