Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a89c17d4-36ef-439e-9327-75593a33d74a","c_author":"Kozek Lél","category":"360","description":"Az elmúlt időben több kettős életet élő közszereplő – pap, konzervatív politikus – is lelepleződött. Van, aki <strong>ezen idővel túlteszi magá</strong>t, mint a politikai közössége által rehabilitált Szájer József. Mások, mint például Pajor András atya, a tagadásba menekülnek. A család, az ismerősök előtti megszégyenüléstől azonban nem csak az ismert emberek retteghetnek. A kettős életet élőknek sokszor a lelepleződés hozza el a megkönnyebbülést.","shortLead":"Az elmúlt időben több kettős életet élő közszereplő – pap, konzervatív politikus – is lelepleződött. Van, aki...","id":"20241222_kettos-elet-okai-homofobia-meleg-papok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a89c17d4-36ef-439e-9327-75593a33d74a.jpg","index":0,"item":"c8661a0f-7672-4767-92c0-c6d8911566b6","keywords":null,"link":"/360/20241222_kettos-elet-okai-homofobia-meleg-papok","timestamp":"2024. december. 22. 08:30","title":"Miért lehet valaki homofób, aki maga is meleg? – merő rettegés a kettős életet élők élete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés problémákkal küzd.","shortLead":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés...","id":"20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b.jpg","index":0,"item":"699d7a27-2956-4c32-acb3-7b775a7abb46","keywords":null,"link":"/vilag/20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","timestamp":"2024. december. 21. 19:31","title":"Jobban vannak a zágrábi iskolai késelés sérültjei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja, hogyan változtathatják meg a világunkat ezek az újfajta gondolkodáshoz használható eszközök. Átfogó és optimista könyvében aktuális példákon keresztül mutatja be az üzleti életet és az oktatást alapjaiban átalakító hatásukat. Arra buzdít, hogy munkatársként, társtanárként és coachként tekintsünk a mesterséges intelligenciára, és meggyőző érvekkel támasztja alá, miért elengedhetetlen a gépekkel való együttműködés képességének elsajátítása. Szemléletmódját követve átláthatjuk az MI-ben rejlő aktuális lehetőségeket, hogy adottságait egy jobb emberi jövő megteremtésére használjuk fel. A HVG Könyvek által kiadott műből több részletet is közlünk a következőkben.","shortLead":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja...","id":"20241221_tarsintelligencia-3-resz-mi-ai-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975.jpg","index":0,"item":"4419cda9-aa30-483e-b984-cd4a910ebf73","keywords":null,"link":"/360/20241221_tarsintelligencia-3-resz-mi-ai-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2024. december. 21. 18:30","title":"Hogyan éljünk együtt a mesterséges intelligenciával? – 3. rész: Egy szoftver minden felett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3c8de80-35b9-4bda-bbd5-3a32e8c59dd6","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Mezőgazdasági termelők, színészek, középiskolás diákok és civilek csatlakoztak vasárnap az egyetemi hallgatók tiltakozásához. A szerb főváros főbb csomópontjain két órán át nem lehetett közlekedni. ","shortLead":"Mezőgazdasági termelők, színészek, középiskolás diákok és civilek csatlakoztak vasárnap az egyetemi hallgatók...","id":"20241222_Tobb-ezren-csatlakoztak-az-egyetemistak-tiltakozasahoz-Belgradban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3c8de80-35b9-4bda-bbd5-3a32e8c59dd6.jpg","index":0,"item":"2762e896-5c57-47c7-bda1-b8f33a384846","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_Tobb-ezren-csatlakoztak-az-egyetemistak-tiltakozasahoz-Belgradban","timestamp":"2024. december. 22. 18:13","title":"Több ezren csatlakoztak az egyetemisták tiltakozásához Belgrádban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5676aec9-b5d9-48b5-a036-19ca276b6602","c_author":"HVG","category":"360","description":"Rövidebb képzési idővel, de egyre inkább felértékelődik a munkaerőpiacon a közgazdászok mesterképzése, ami a korábbi időszakra nem volt jellemző. A jövő pedig az interdiszciplináris tudományoké és az adatelemzésé – mondja a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karának dékánja, Veresné Somosi Mariann.","shortLead":"Rövidebb képzési idővel, de egyre inkább felértékelődik a munkaerőpiacon a közgazdászok mesterképzése, ami a korábbi...","id":"20241223_hvg-diploma-2025-veresne-somosi-mariann-dekan-miskolci-egyetem-gazdasagtudomanyi-kar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5676aec9-b5d9-48b5-a036-19ca276b6602.jpg","index":0,"item":"583ecf35-e854-4d5a-8b26-8f4fe6cd81f9","keywords":null,"link":"/360/20241223_hvg-diploma-2025-veresne-somosi-mariann-dekan-miskolci-egyetem-gazdasagtudomanyi-kar","timestamp":"2024. december. 23. 09:30","title":"„A gazdaságtudományi képzéseken végzettek 92 százaléka fél éven belül elhelyezkedik”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7a23b01-7536-4a39-9389-dad2044a651f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Meglepő és csak részben mulatságos korrupciós ügyeket gyűjtött össze Ceglédi Zoltán. Megtudhatjuk, hogyan kell luxusverdával kiszállítani a szociális ebédet. Kiderül, miként juthatna menő fővárosi garzonhoz egy falusi bölcsőde minden kis lakója. Fény derül a milánói világkiállítás híres-hírhedt „sámándobjának” sorsára. Valamint az ügyben is okosodhatunk, mi az a görcsónak, és hogyan kell egy száraz csónakázó tavon szakszerűen közlekedni.","shortLead":"Meglepő és csak részben mulatságos korrupciós ügyeket gyűjtött össze Ceglédi Zoltán. Megtudhatjuk, hogyan kell...","id":"20241221_duma-aktual-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7a23b01-7536-4a39-9389-dad2044a651f.jpg","index":0,"item":"887ccbf8-de0b-4956-abbb-c7c85e241c80","keywords":null,"link":"/360/20241221_duma-aktual-korrupcio","timestamp":"2024. december. 21. 19:30","title":"Száraz tónak nedves partján milliomos bölcsisek – korrupciós besztof a Duma Aktuálban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13ee9155-bd81-459a-a66c-12d4d9841101","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A neves Apple-szakértő értesülései szerint egy különleges, összehajtható iPaden dolgoznak a cupertinói cégnél. Ha sikerrel járnak, akkor egy valóban innovatív eszköz jelenhet meg a piacon.","shortLead":"A neves Apple-szakértő értesülései szerint egy különleges, összehajtható iPaden dolgoznak a cupertinói cégnél. Ha...","id":"20241222_apple-osszehajthato-nagy-ipad-mark-gurman-hirlevel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13ee9155-bd81-459a-a66c-12d4d9841101.jpg","index":0,"item":"01a7765e-8f7b-46d0-a6ff-26c43be53a96","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_apple-osszehajthato-nagy-ipad-mark-gurman-hirlevel","timestamp":"2024. december. 22. 16:03","title":"Felforgathatja a piacot, ha az Apple tényleg megcsinálja ezt az iPadet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6752b34-4d6c-4b70-b917-ae553b1a3227","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Mindeddig nem akadt olyan amerikai elnök, aki bazárnyi tárggyal csinált volna magánüzletet a politikai reflektorfényben, de Donald Trump gyakran giccsbe hajló árucikkeit elkapkodják a hívek.","shortLead":"Mindeddig nem akadt olyan amerikai elnök, aki bazárnyi tárggyal csinált volna magánüzletet a politikai...","id":"20241222_hvg-trump-biznisze-parfum-biblia-es-ora-osszeferhetetlenseg-seft-made-man","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6752b34-4d6c-4b70-b917-ae553b1a3227.jpg","index":0,"item":"7238060a-afd9-462f-8345-30f837711947","keywords":null,"link":"/360/20241222_hvg-trump-biznisze-parfum-biblia-es-ora-osszeferhetetlenseg-seft-made-man","timestamp":"2024. december. 22. 15:30","title":"Trump dollármilliókat keres azzal, hogy a nevét viselő gagyi tárgyakat elkapkodják a hívei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elődjénél könnyebb, tágasabb és szemrevalóbb Swiftnek talán csak az a baja, hogy már nem Esztergomban készül. És az 1 literes, hibridesíthető turbómotorral még élvezetesen is vezethető.
A Suzuki Swift 1983-ban tűnt fel a japán autógyártásban és 1992-től már hazánkban készült a "mi autónk". Az esztergomi gyárban az elmúlt két és fél évtizedben több mint 3 millió darab személyautó készült, nemrégiben azonban véget ért egy fontos fejezet a hazai Suzuki-gyár életében: elkészült az utolsó magyar Swift. Hazánkban most már csak a Vitara és az SX4 S-Cross készül, a március Genfi Autószalonon debütált újgenerációs Swiftek pedig már egyenesen Japánból érkeznek. Eddig mintegy 20 darab jött be az országba, melyek közül kettőt gyorsan ki is próbáltunk.
László Ferenc
Külcsín
Ahogy az előző generációváltás, úgy a mostani sem hozott gyökeres változásokat a formanyelvben. Azonban ha a 2010-ben debütált széria egy példánya és egy 2017-es járgány egymás mellé parkol, azonnal látszanak a különbségek, és egyértelmű, hogy a dizájnerek jó irányba indultak el. Elölről a szögletesebb lámpák és a nagyra nyitott szájra hasonlító hűtőmaszk különbözteti meg az új modellt az elődjétől, oldalt az egyedi kialakítású C-oszlop jelent újdonságot, hátul pedig az új lámpatestekről ismerhető fel a korábbiaknál vállasabb kialakítású 2017-es évjárat.
Fotókon sem rossz az összhatás, élőben azonban egy kicsit még jobban néz ki a Swift: a konzervatívabb vásárlóknak marad az egyszínű változat, a trendibb vevők pedig vélhetően a divatos kétszínű kivitelt részesítik majd előnyben.
László Ferenc
László Ferenc
Belül nagy, kívül kicsi
Észrevehetetlen mértékben, konkrétan 1 centiméterrel csökkent a hossz, a tengelytáv viszont ennek duplájával nőtt. A hivatalos sajtóanyag nagyobb beltérről tesz említést, ami a valóságban is így van. Az 1,92 méter magas kollégára beállított első ülés mögött még éppen elfért saját maga, az 1,84 méteres magas tesztalany pedig már abszolút kényelmesen elfért elöl és hátul egyaránt. A 2, illetve 4,5 centiméterrel csökkentett ülésmagasság nekünk egyértelműen bejött, de az idősebb korosztály képviselőinek vélhetően már kényelmetlen lesz a beülés. Nekik viszont ott a kis Ignis vagy a Vitara, azokban lehet magasan ülni.
László Ferenc
A 4 centiméterrel nagyobb szélességnek köszönhetően az elöl ülő méretesebb utasok válla sem ér össze, de persze hátul hosszabb távon kényelmesen továbbra is inkább csak két és nem három ember fér el. Nem szabad elfelejteni, hogy a Swift továbbra is egy elsősorban városi használatra optimális, alig 3,84 méter hosszú kisautó. A csomagtartó negyedével nagyobb lett, így már 265 liter pakolható bele, és bár rövid a rendelkezésre álló tér, legalább jól pakolható. A piros pont ezenkívül azért is jár, mert a fordulókör 10,4-ről 9,6 méterre csökkent, tehát szűk utcákban és parkoláskor kevés igazi ellenfele lesz az új Swiftnek.
László Ferenc
Majdnem Mini
Belül a meredeken álló szélvédő miatt enyhén Mini-feelingünk támadhat, ami persze gyorsan lelohad, ha hozzáérünk a Miniben lévőknél jelentősen keményebb, puritánabb műanyagokhoz. Félreértés ne essék, a minőséggel alapvetően nincsenek problémák, sőt, de ez továbbra sem a prémium kategória. A fel-le és ki-be állítható multifunkciós bőrkormány kellemes fogású és a mai trendeknek megfelelően alul csapott kivitelű, kisujjal tekerős city mód viszont nincs.
A kormány mögötti két kerek analóg műszer egy 4,2 colos kijelzőt fog közre. Ezen az aktuális fogyasztáson kívül többek közt az éppen felhasznált teljesítmény és nyomaték is megjeleníthető, ami éppúgy vicces a Swiftben, mint egy kőkemény sportkocsiban az Eco üzemmód.
László Ferenc
László Ferenc
Okosságok
A középkonzolt egy néhány fokkal a vezető felé fordított 7 colos érintőkijelző uralja, ami alatt a szellőztetés és a klíma kezelőszervei, valamint egy USB/AUX és egy 12 V-os csatlakozó aljzat található. Sok ennél drágább és nagyobb presztízsű autóban sincs még Android Auto, Apple CarPlay és MirrorLink támogatás, a Swiftből viszont még ezek a high-tech szolgáltatások sem hiányoznak.
Hasznos a 40-es tempó felett használható automatikus távolsági fényszóró ki/bekapcsoló, a hegymeneti elindulássegítő és a távolságtartós tempomat, biztonságunkról pedig többek közt automatikus vészfékező, fáradtságérzékelő, illetve hat légzsák gondoskodik. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszert a rövid menetpróba során nem szerettük meg, mert elég instabil módon tette a dolgát: néha tévesen riasztott, néha pedig akkor sem, amikor kellett volna.
László Ferenc
Motorkínálat
A zömében 90-110-es maximális tempót lehetővé tevő vidéki utakon elsőként az 1,2 literes Dualjet szívómotort próbáltuk ki, mely elvileg 5 százalékkal takarékosabb lett az elődjénél, a gyakorlatban pedig 5 liter körüli fogyasztást produkált nekünk. A 90 lóerős teljesítménytől és a 4400-as percenkénti fordulatszám mellett előállított 120 Nm-es nyomatéktól nem lehet csodákat várni, azonban a 120 kilogrammal könnyebb, immár csak 840 kilogrammos új Swift még ezzel a kettős befecskendezésű négyhengeres alap erőforrással is relatíve jól megy.
László Ferenc
Bár csak 20 lóerővel izmosabb az 1 literes turbós változat, érzésre teljesen más ligában focizik. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a 170 Nm-es nyomaték nagy része már az alacsonyabb fordulatszám régiókban is rendelkezésre áll. És bár ez a Boosterjet motor csak háromhengeres, hangra szebb produkciót ad elő a négyhengeres társánál, és pörgetve már-már sportos orgánummal rendelkezik. Míg a gyengébb motorral 11,9 másodperc, az erősebbel csak 10,6 másodperc a 0-100-as sprint, a végsebesség pedig rendre 180, illetve 195 km/h.
Lágy, nem erős
Újdonság az SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) opció, amely a gyártó lágy-hibrid hajtásláncát takarja. Ez a 12 V-os lítium-ion akkumulátorra épülő megoldás nem növeli az autó teljesítményét, viszont segít abban, hogy induláskor és gyorsításkor 2-3 decivel csökkenjen a fogyasztás (100 kilométerre levetítve). Ezt nem állt módunkban lemérni, de a későbbi tesztek során utánajárunk majd a dolognak. Az SHVS mindkét motorhoz rendelhető, de csak a legmagasabb GLX felszereltségi szint mellett. Az üzemanyagtartály 37 literes, ami a szerény fogyasztás miatt simán 750 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé.
László Ferenc
4 kerék, 5 sebesség
Mostantól az összes négykerékhajtású Suzuki AllGrip néven fog támadni, és nincs ez másképp a Swift esetében sem. Érdekesség, hogy az AllGrip csak az 1,2 literes motorral szerelt Swiftekhez kérhető. Váltóból mi csak az ötsebességes manuális példányt tudtuk kipróbálni, mely alapvetően korrekt produkciót ad elő, de egy hatodik fokozatot azért még el tudnánk képzelni benne.
Automataváltóból kétféle, egy CVT és egy hatsebességes normál változat érhető el. A felfüggesztésre nem lehet panaszunk: az úthibákat gyönyörűen kimozogja és a haladós kanyarokban is remek társunk. Alapáron 15 colos acélfelniket kapunk, de 16 colos könnyűfémfelnivel is rendelhető az autó.
László Ferenc
Három kívánság
A GL, GL+ és GLX felszereltségi szinteket kívülről a lámpák révén lehet a legkönnyebben megkülönböztetni. Míg a szerényebb felszereltségű Swiftek menetfénye külön egységet képez, addig a GLX esetében a full LED-es fényszóróba integrálták a látványos csíkfényt, és a csúcsmodellek hátsó lámpája is más, LED-es fénykontúrt rajzol. Ugyancsak a GLX kiváltsága a tükrökbe rejtett irányjelző és az elektromos tükörmozgatás.
László Ferenc
László Ferenc
Konklúzió
Az új Suzuki Swiftről sok minden kiderült az első hazai menetpróba során, csak éppen a pontos ára nem, azt ugyanis egyelőre még hétpecsétes titokként kezelik a gyártó hazai képviselői. Annyit azonban sikerült megtudnunk, hogy a Swift árban valahova az Ignis és a Baleno közé fog beékelődni, így bízhatunk abban, hogy a külföldi gyártás miatt nem emelkedik jelentősen az immár sajnos nem esztergomi "mi autónk" ára.
A rövidke első találkozást követően a kínálatból mi valószínűleg egy fronthajtásos, Boosterjet motoros Swiftet választanánk. Hogy helyesen tennénk-e, az a közelgő részletes tesztünkből mindenképpen ki fog derülni. Azt pedig már alig várjuk, hogy a gyártó hivatalosan is bejelentse az 1,4 literes turbómotoros Sport változatot.