szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sokan csak a műszaki vizsga előtti átvizsgáláskor cseréltetik le az olajat az autóban, ez azonban nem biztos, hogy jó megoldás. Ráadásul jóval több dologra kell figyelni, mint elsőre gondolnánk, ezekkel pedig nem árt tisztában lenni, hogy tudjuk, pontosan mit kell kérni az autószerelőtől.

Piaci koncentráció indult a motorolaj-kereskedelemben – derül ki az egyik legnagyobb alkatrészkereskedő vállalkozás, a Bárdi Autó értékesítési adataiból. A szakértők szerint a folyamat a tudatos vásárlás erősödését és a megbízható termékek iránti igény növekedését jelzi az autósok körében. Egyre többen ismerik fel, hogy a hibás, rossz minőségű vagy ellenőrizetlen forrásból származó termékválasztás súlyos százezrekbe kerülhet.

Az elmúlt öt évben a cég teljes motorolaj-eladás volumene megduplázódott, ezen belül a prémium minőségű, szintetikus és félszintetikus kenőanyagok forgalma 90 százalékkal, az olcsóbb ásványi olajoké 10 százalékkal nőtt. A több mint 20 milliárd forintosra becsült országos közlekedési kenőanyag-piac éves bővülése 10 százalék körüli.

sxc.hu

A számok arról árulkodnak, hogy fehéredik a motorolaj-kereskedelem, és ugrásszerűen nő a prémium kenőanyagok népszerűsége a hazai autósok körében. Az olajcserénél azonban nem csak az olaj cseréjére kell koncentrálni, és nem csak akkor, amikor épp aktuális az olajcsere. Erre az öt dologra mindenképpen érdemes odafigyelni:

1. Nem mindegy, mit használunk

A szervizkönyvben előírt teljesítményszintű olaj használata nagyon fontos, az attól eltérő összetételű termék komoly gondokat okozhat a motor működésében, lassan, de biztosan teszi tönkre az autót. A szakemberek arra is figyelmeztetnek, hogy az olaj kiválasztásánál nem elegendő, ha a sofőr csak a belső súrlódási ellenállás mértékét mutató viszkozitást tartja szem előtt. Meg kell nézni a szervizkönyvben az olajjal kapcsolatos gyártói előírást is.

automotorblog.com

2. Nem csak az olaj a fontos

Az olajcserére készülve nem árt szűrőből is újat venni, hiszen a régi már telítődött szennyeződéssel, valamint célszerű leeresztő csavart és tömítést is beszerezni. Utóbbiak apró beruházások, de nem tanácsos rajtuk spórolni, mert meglazításkor könnyen tönkremennek, visszakerülve pedig az olaj csöpögni kezd.

3. Sűrűn kell cserélni, de megéri

A megfelelő minőségű olaj megvásárlása mit sem ér, ha nem kerül időben a motorba. A motorolajat átlagosan 15-20 ezer kilométerenként vagy 1-1,5 évenként mindenképpen le kell cserélni, ami rendszerint 10-25 ezer forintos költséget jelent.

MTI / Kallos Bea

4. Legyen plusz egy

Tanácsos az olajcserénél használt olajból mindig tartani egy tartalék flakonnal a kocsiban, mert a legtöbb benzinkúton nem feltétlenül kapható az éppen keresett termék, márpedig ha megjelenik a műszerfalon az alacsony olajszintre figyelmeztető jelzés, azonnal után kell tölteni a kenőanyagot.

5. A jelszó: ellenőrzés

Ha nincs ilyen az autónkban, néhány ezer kilométerenként, de átlagos használat mellett is legalább kéthavonta ellenőrizzük az olajszintet. A szükségesnél kevesebb kenőanyag ugyanis gyorsabban melegszik, megég, így a motor- és turbó csapágyazásában, dugattyúgyűrűkben, valamint a szelepekben is óriási károk keletkezhetnek, a javítás pedig még egy átlagos autó esetében is százezrekbe kerülhet.

A vásárlói tudatosság erősödése mellett a hazai járműpark elöregedése is szerepet játszhat a minőségi, ellenőrzött forrásból származó és ismert márkanevű olajok keresletének felfutásában. Egy motor- vagy váltócsere költsége egy idősebb jármű esetében meghaladná az autó teljes értékét, ezért egyre több autós választja a szakszerű karbantartást. A motorélettartam meghosszabbításának leghatékonyabb módja pedig a kenőanyag szakszerű megválasztása.

Az előírt olajcserék elmulasztása miatt kialakuló olajiszap és a csökkenő kenőképesség miatt nő a motor alkatrészeinek a kopása, ami szélsőséges esetben a vezérműtengely kis átmérőjű olajjáratainak az eltömődéséhez, majd a főtengely- és a hajtókarcsapágy károsodásához is vezethet. A motor tönkremenetelének biztos előjele a kipufogóból áramló kékes színű füst, vagy az extrém mértékű olajfogyasztás. Egymás után jelentkeznek a hibák, amelyekről a tulajdonos nem is gondolja, hogy az elöregedett olaj miatt keletkeztek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!