Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump abban bízik, hogy közvetítésével létrejöhet a tűzszünet, amelyről az oroszok és az ukránok a pénteki közvetlen tárgyaláson nem tudtak megállapodni.","shortLead":"Donald Trump abban bízik, hogy közvetítésével létrejöhet a tűzszünet, amelyről az oroszok és az ukránok a pénteki...","id":"20250517_donald-trump-vlagyimir-putyin-volodimir-zelenszkij-targyalas-haboru-telefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3.jpg","index":0,"item":"1f5d054a-c579-4e56-8100-7dd14ec4420f","keywords":null,"link":"/vilag/20250517_donald-trump-vlagyimir-putyin-volodimir-zelenszkij-targyalas-haboru-telefon","timestamp":"2025. május. 17. 17:56","title":"Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal és Zelenszkijjel is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1dcb21a-0655-424d-9389-cc29634afab5","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A törökök elleni Nemzetek Ligája-osztályozón a magyar szurkolók rasszista rigmusokat skandáltak, pirotechnikai eszközöket használtak és tárgyakat dobáltak a pályára. Az MLSZ-nek 30 millió forintot kell fizetnie.","shortLead":"A törökök elleni Nemzetek Ligája-osztályozón a magyar szurkolók rasszista rigmusokat skandáltak, pirotechnikai...","id":"20250517_mlsz-magyar-valogatott-uefa-buntetes-rasszizmus-puskas-arena","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1dcb21a-0655-424d-9389-cc29634afab5.jpg","index":0,"item":"824d565d-1de6-4cee-8625-8498867356ec","keywords":null,"link":"/elet/20250517_mlsz-magyar-valogatott-uefa-buntetes-rasszizmus-puskas-arena","timestamp":"2025. május. 17. 14:55","title":"Sportszerűtlen szurkolás miatt pénzbüntetésre és felfüggesztett szektorbezárásra büntette a magyar válogatottat az UEFA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d666dab-f055-4257-8ab0-89d22e4c0e16","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Red Bull pilótája a saját lábán szállt ki a kocsiból.","shortLead":"A Red Bull pilótája a saját lábán szállt ki a kocsiból.","id":"20250517_Sulyos-balesetet-szenvedett-Cunoda-az-imolai-Forma-1-es-futam-idomero-edzesen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d666dab-f055-4257-8ab0-89d22e4c0e16.jpg","index":0,"item":"dd8562e2-a3cf-4a01-9c80-2caad755cbbf","keywords":null,"link":"/sport/20250517_Sulyos-balesetet-szenvedett-Cunoda-az-imolai-Forma-1-es-futam-idomero-edzesen","timestamp":"2025. május. 17. 17:09","title":"Csúnya balesetet szenvedett Cunoda az imolai Forma-1-es futam időmérő edzésén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"549f40d2-f051-401e-9da3-8fca41ddd36d","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Kizárólag a politikai szempontok számítanak – derül ki a 2026-os költségvetés tervezetéből. Újra a választások előtti féktelen osztogatással erősítenék a kormánypártok győzelmi esélyeit.","shortLead":"Kizárólag a politikai szempontok számítanak – derül ki a 2026-os költségvetés tervezetéből. Újra a választások előtti...","id":"20250518_hvg-koltsegvetes-2026-elemzes-csore-toltve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/549f40d2-f051-401e-9da3-8fca41ddd36d.jpg","index":0,"item":"0fb73b7b-7505-4817-80e3-db3399078b6b","keywords":null,"link":"/360/20250518_hvg-koltsegvetes-2026-elemzes-csore-toltve","timestamp":"2025. május. 18. 10:00","title":"Megnéztük közelebbről a 2026-os költségvetést, és elképesztő arcátlanságokat is találtunk benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b46d6ac-7d7e-4bf7-b13c-f860edb7af9e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A DK egykori elnökének lemondása jóval nagyobb érdeklődést váltott ki, mint a Tisza Párt által a második őszödi beszédként emlegetett leleplezés.","shortLead":"A DK egykori elnökének lemondása jóval nagyobb érdeklődést váltott ki, mint a Tisza Párt által a második őszödi...","id":"20250517_Gyurcsany-Ferenc-Magyar-Peter-oszodi-beszed-google-trends-erdeklodes-internet-kereses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b46d6ac-7d7e-4bf7-b13c-f860edb7af9e.jpg","index":0,"item":"d899354b-34e4-41ca-a301-9717271f63b4","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_Gyurcsany-Ferenc-Magyar-Peter-oszodi-beszed-google-trends-erdeklodes-internet-kereses","timestamp":"2025. május. 17. 08:05","title":"A nap, amikor Gyurcsány Ferenc lenyomta Magyar Pétert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3bdb2902-776c-456e-96c5-b5a7c1e2ef10","c_author":"HVG","category":"360","description":"Azt a rendőrség is megállapította, hogy a bűnös sosem keresett rá gyermekpornóra az interneten. Ez ugyan nem mentség, de pusztán linkekre kattintgatva került egyre lejjebb egy csúszós lejtőn. Egyre többen keverednek így bajba.","shortLead":"Azt a rendőrség is megállapította, hogy a bűnös sosem keresett rá gyermekpornóra az interneten. Ez ugyan nem mentség...","id":"20250517_hvg-pornooldal-perverz-videok-buncselekmeny-pedofilia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3bdb2902-776c-456e-96c5-b5a7c1e2ef10.jpg","index":0,"item":"d2b291a5-1b72-4acc-8108-4fb4ad649fd5","keywords":null,"link":"/360/20250517_hvg-pornooldal-perverz-videok-buncselekmeny-pedofilia","timestamp":"2025. május. 17. 16:15","title":"Legális pornóoldalakon kattintgatnak, így kerülnek végül pedofilként börtönbe egyre többen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff6fa273-1b0b-4c5b-b418-ceb65ca69ac7","c_author":"HVG","category":"360","description":"Szingapúri kutatók bemutatták, hogyan használhatók fel megfelelő alapanyagok és a 3D-s ételnyomtatás technológiája arra, hogy mind ízben, mind állagban leutánozzák a tenger gyümölcseinek egyik fontos képviselőjét, a tintahalkarikát.","shortLead":"Szingapúri kutatók bemutatták, hogyan használhatók fel megfelelő alapanyagok és a 3D-s ételnyomtatás technológiája...","id":"20250518_hvg-3d-etelnyomtatas-tintahalkarika-laborbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff6fa273-1b0b-4c5b-b418-ceb65ca69ac7.jpg","index":0,"item":"6ff000b2-5bdd-4ef5-bae0-dd0632e5934e","keywords":null,"link":"/360/20250518_hvg-3d-etelnyomtatas-tintahalkarika-laborbol","timestamp":"2025. május. 18. 15:45","title":"Sikerült a tintahalkarika-nyomtatás, ízre és állagra is tökéletesnek mondják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75911fd4-2f5c-4c63-b539-38c95992dd3c","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250518_Marabu-Feknyuz-Erdelyi-szavazatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75911fd4-2f5c-4c63-b539-38c95992dd3c.jpg","index":0,"item":"ce7981db-20cb-4453-bb5d-64a003f0223a","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_Marabu-Feknyuz-Erdelyi-szavazatok","timestamp":"2025. május. 18. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Erdélyi szavazatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy olyan hagyományos brit márkánál, mint a Land Rover és Range Rover, fontos a jó vérfrissítés, hogy életképes, friss génállomány kerüljön a házba. Az új stílust képviselő elegáns Range Rover Velar lehet a márka új királynője.
Az angol márkákat utolérő visszagyarmatosítás nyomán – mostanra indiai kézben van például a Land Rover Jaguar márka is –, a keleti tőke jótékony hatására végre olyan autókat gyárthatnak, amelyek valóban méltóak az amúgy patinás nevekhez. A Jaguar márka például az F-Pace szabadidő-autójával nyitott új szegmens felé, most pedig a konszern másik tagja, a Range Rover mutatott be egy korántsem terepjárós, igazán letisztult vonalú újdonságot a Velart.
Képgaléria.
D.P.
A tagadhatatlanul szerencsés külső ellenére azért lehet, hogy sokáig kell majd magyaráznia a Range Rovernek, hogy tulajdonképpen micsoda is ez a Velar. A Range Rover-paletta egy felszereltségi szintje? Vagy valami limitált kiadású modell? Mert a hagyományos kínálatba a rutintalan szemlélő elég nehezen illeszti be.
A rövid válasz az, hogy a középméretű Velar feladata az, hogy a kicsi Range Rover Evoque és a nagy Range Rover Sport közé állva bővítse a brit márka tornasorát. A 4,8 méteres autó még így is fejtörést okoz, mert házon belül ezzel sikerül is elhelyezni, de konkurenciával szemben nem. Nehéz pontosan belőni, hogy az Audi Q5-tel vagy Q7-tel konkurál tulajdonképpen, de ugyan így hozhatnánk példának a BMW X5/X4/X3 hármast is.
D.P.
A Velar nagyon más kategória, mint az egyébként nem feltétlenül kicsinek tűnő Evoque, amelynél csak beülve érezni, hogy egy kompakt méretű autó. A Velarban tényleg rendes hely jut mindenkinek és mindennek: a csomagtér 673 literes (1731L), a hátsó ülőhelyek is kényelmesek még a langaléta arisztokrata ifjaknak is.
Csak kesztyűs kézzel
A Velar stílusa kívül és kabintérben is megnyerő. Egyáltalán nem szokványosak például a „falazott” kilincsek, amelyek érintésre előbújnak az ajtók nyitásához. Az autóba beülve végképp bebizonyosodik, hogy nem a puritán, német szabadidő-autó vonallal van dolgunk. A kocsiban minden kezelőszerv digitális, egyáltalán nincsenek gombok, hagyományos analóg műszerek, nagyon high-tech minden, de sikerült mindezt finoman szellemes, a britekre jellemző körítésben tálalni, amitől sajátos karaktert kap egy autó.
A vágott, rombuszmintás műszerfalkárpit, az üléshuzat Union Jack zászlós perforációja, vagy a telefonkezelő képernyőjénél megjelenő londoni piros telefonfülkék – nagyon kellenek, hogy a mai, egyenkészletből épülő autók eltérjenek egymástól. Kell a show, kell az életérzés, amellyel azonosulni lehet, ami megnyitja a pénztárcákat. Ráadásul úgy tűnik, nem csak a szellemeskedésre ment el a muníció, hanem az okos megoldásokra is.
D.P.
Az ülésfűtés/hűtés és a klíma például egyetlen tekerőgombon vannak. Hogy melyik funkciót használjuk, az csak egy gombnyomás, hogy azon belül hűtünk vagy fűtünk, az pedig egy a gomb tekerésének irányával szabályozható. Simply Clever, nem igaz? Még akkor is, ha ez a szöveg már a Skodáé. A sok-sok érintőképernyőt kikapcsolva viszont meg is mutatja jellegzetes hátrányát a zongoralakkos fekete felület. Az ujjlenyomatokat.
Angol telivérek
Bevezetéskor az angolok háromféle benzin- és háromféle dízelmotoros kiadásban bocsátották útjára a Velart, amiből mi a V6-os 3.0 literes dízelt, és V6-os kompresszoros – ez is ritkaság – benzinest próbáltuk ki. (Azt gyorsan ide kell szúrnunk, mivel a hibridség az igazán menő választás mostanság elegánsék körében, hogy a Velarból is lesz ilyen hajtású, de csak 2019 elejétől.)
Kezdjük a V6-os duplaturbós topdízellel, mert vélhetően ez fogja kitenni az eladások zömét a bevezetéskor. A teljesítményadatoknál látható 300 lóerőről és 700 Nm-ről azonnal kiderül, bőségesen elég a fölényes autózáshoz. A nagyon kulturált dízelmotorral tényleg optimális a konfiguráció, az összes modellben elérhető nyolcfokozatú duplakuplungos váltóval egyetemben. A német ZF cég prémium automatája mára nagyjából annyira letisztult működésű, hogy gyakorlatilag kifogásmentes nyomatékelosztást biztosít minden helyzetben.
D.P.
A másik modell a kompresszorfeltöltésű V6-os, a 380 lóerejével és 450 Nm-es nyomatékával maga a hedonizmus. Mivel mostanság inkább a turbó hódít mifelénk, kicsit kóstolgattuk is, mi a különbség az elvileg direkthajtással üzemelő kompresszoros és a kipufogógázok által meghajtott turbófeltöltésű motorok karaktere között.
Egy ilyen kompresszoros autó 1500-as fordulatnál lepadlózva szépen lineárisan kezd erőből húzni, de elmarad az a turbósokk, az a lökésszerű erőtöbblet, amikor szinte megfeszül a hajtás turbónyomás megérkezésével. (Amit szintén nagyon lehet kedvelni.) A 3.0 literes hathengeres benzinmotor nyilván akkora lökettérfogatú, pláne így kompresszorral, hogy minden fordulatnál dízelesen nyomatékos legyen, amit bizonyít is a katalógus szerinti 5,7 másodperces 100-ra gyorsítási értéke. Ami még úgy is elismerésre méltó, hogy a jó sok könnyű alumíniumnak köszönhetően az 1884 kilós Range Rover Velar a kategóriában kifejezetten könnyű autó.
Terepfokozat
Mivel Range Roverről van szó, és a márka még mindig hiú arra, hogy az autói a legjobb terepképességekkel rendelkezzenek, a tervezők nem spóroltak az off-road technikán sem. Nyilván utcai gumikkal – ahogyan ezeket a járműveket a túlnyomó többség használni fogja városban – ezek a képességek eléggé idézőjelessé válnak, mivel egy átlagtulaj a tudás nagyjából 25 százalékát, ha ki tudja használni.
D.P.
De tény, hogy a képességek megvannak: a terepfokozat 4 centit emel az autókon és a Terrain Response okos off-road vezérlés nagyon tudja, hova, mikor és mennyit adjon a nyomatékból. Ugyanakkor bármennyire is csalogató az akár 22 colos kerekek opciója, a reális használatot nézve sokkal ideálisabbnak tűnik kicsit visszafogottabb 19-es (20-as) abroncsokkal szereltetni.
Konklúzió
Ami az árakat illeti, az általunk próbált modellek közül a csúcs dízelért közel 37 milliót kell adni, aminél a kompresszoros benzines több mint öt millióval olcsóbb, igaz még így is 31 millió forint az ára. Ami a Velart illeti, a kocsi a stílusával, a képességeivel eladná önmagát, a nagyobb feladat a márkára marad, hogy legyőzze a régi beidegződéseket, melyek sokszor, jól érthető okokból biztonsági megoldást eredményeznek. Hiába ájulnak el a népek a Velartól, ha aztán vesznek egy BMW X5-öt.