szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A lépés a nemrégiben történt halálos incidens után elég radikális.

Arizona a legutóbbi pillanatokig a leginkább befogadó helye volt az Egyesült Államokban az autonóm járművek tesztelésének. Gyakorlatilag szabadon közlekedhettek az önvezető autók az állam útjain. Naponta mintegy 100 darab önvezető Uber-es autó közlekedett itt, és több ezres stábja dolgozott a vállalatnak a nyugati államban. Két évvel ezelőtt az állam kormányzója maga jelentette ki, hogy tárt karokkal és széles utakkal várják az Ubert, hogy ösztönözzék átköltözését San Franciscóból, az arizonai Phoenixbe.

Néhány nappal ezelőtt viszont történt egy halálos baleset, amelynek szereplője volt a Uber egyik önvezető autója. Ezt követően az arizonai kormányzó kijelentette, hogy "sokkolta" az a videó, amit a balesetről nyilvánosságra hoztak, és azonnali hatállyal úgy döntött, megtiltja az Ubernek a további tesztelést.

Az amerikai vállalat egyébként ettől függetlenül is felfüggesztette az Egyesült Államokban és Kanadában folyó összes kísérletét, amíg az ellenük folytatott vizsgálat le nem zajlik.

Uber

Jelenleg a tilalom csak az Uberre korlátozódik, miközben más szereplők is jelen vannak Arizonában, hasonló célból. A Waymo (Google) különösen sok autója járja itt az utakat, sőt, a Google leányvállalata március elején már önállóan közlekedő teherautókat is bevetett. Hogy aztán a jelenlegi helyzetet mérlegelve, az Uberre vonatkozó tilalmat ők is önként is felvállalják, az vélhetően hamarosan kiderül.

Időközben a Toyota is úgy döntött, hogy ideiglenesen felfüggeszti a tesztjeit, kiemelve, hogy a prototípusokat nap mint nap használó embereiket mennyire megviselték a történtek. A BMW fejlesztési igazgatója szintén kommentálta az esetet, szerinte az Uber járművei messze nem voltak eléggé fejlettek ahhoz, hogy elkerüljék az ilyen baleseteket. A jelenleg alkalmazott rendszerek számítási teljesítménye, valamint az érzékelőik és a radarok pontossága sem teszi még lehetővé, hogy valódi autonóm vezetést – 4-es, 5-ös szintűt – engedjük a járműveknek – véli Klaus Fröhlich.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!