szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ugyanazon a soron lesz képes hagyományos robbanómotorral és elektromotorral ellátott járműveket is gyártani a debreceni BMW-gyár. Hogy pontosan mely modelleket, azt persze nem mondták még el, de próbálunk következtetni.

Eddig mindenképpen az év ipari bejelentése, hogy a BMW autógyárat létesít Debrecen mellett. A bajor gyártó magyarországi gyára egymilliárd eurós beruházással épül, az üzemben 1000 ember dolgozik majd, és évente 150 ezer belső égésű, hibrid vagy villanymotorral szerelt járművet gyártanak majd ott. Ez jelentős mennyiség, hiszen a társaság jelenleg évente kétmillió autót állít elő.

A debreceni a BMW tizenhetedik európai gyára lesz, egyben 2000 óta az első új autógyártó üzeme. A BMW-nek világszerte 14 országban, 30 gyára van, az amerikai Spartanburgtól, Kínán át az indonéziai Jakartáig.

Az USA-ban gyártják például az X3-ast és az X5-öst, illetve a vadonatúj monstrumot, az X7-es modellt is, a két kínai üzemben pedig főleg a kínai, speciális, jellemzően hosszított tengelytávú modelleket gyártják. Brazíliában 1-es, 3-as és Mini modellek is készülnek, mert fontos, hogy ez utóbbi is a BMW terméke.

A BMW lipcsei gyára innen jönnek az i3-asok

Európában igazán vegyes a kép a 17 helyszínnel, de a központi hely régóta a Dingolfing melletti üzem, ahol csaknem 20 ezer ember gyártja az igazán prémiumkategóriás modelleket a BMW 3-as GT-től, a 7-es sorozatig és a sportváltozat M-es modelleket is beleértve. Az azért szinte kizárható, hogy a szintén BMW-tulajdonú Rolls-Royce-okat hoznák át ide, azok gyártása hagyományosan marad a dél-nyugat angliai Goodwoodban – ahol járt a hvg.hu is korábban. Szintén Angliában, Oxfordban készülnek a Minik is, ám nem látni biztosan, így marad-e ez a Brexit után is.

Nem világos a tisztán elektromos BMW-k jövője sem. Az „i” almárkát jelenleg képviselő i3-as és i8-as modellek nem tesznek ki jelentős volument, ez nem meglepő, ha tudjuk, hogy utóbbi egy 40 millió forintos sportautó. Az i3 egyébként Lipcsében, egy hipermodern üzemben készül, ám mint hírlik, a németek a jövőben másfajta autóként képzelik el városi e-kocsijukat.

BMW

A debreceni üzem megnyitásáig biztosan van még jó pár év, ennek fényében nyilván csak találgatni lehet, milyen modellek készülnek majd ott.  Az tűnik a leginkább logikusnak, hogy a folyamatosan bevezetendő, úgynevezett moduláris platformok közül használják majd valamelyiket a magyar gyárban. Például az UKL-nek nevezett platform második generációján készülnek a márka kisebb, kompakt autói: az X1-es, X2-es, 2-es Active Tourer, Mini Countryman, valamint ezen gyártják majd a már elsőkerék-hajtású 1-es sorozatú BMW-ket is.

A presztízsmodellek, az 5-ös és 7-es sorozat esetében egy másik platformot használnak, amely CLAR névre hallgat, ezeken van annyi profitja a gyártónak, hogy valószínűleg nem hozná el az anyaországból a gyártást. Ugyancsak kizárhatónak tűnik, hogy Debrecenbe exportálná az „X” modellcsalád nagyobb tagjainak gyártását.

BMW

Persze első körben a Mercedes kecskeméti üzeme is összeszerelő-üzemként működött, vagyis konténerekben érkezett a motor és a karosszéria, majd itt összerakták. A jövő mindenképpen egy olyan modulé, amelyen egyszerre lehet hibrid, tisztán elektromos vagy hagyományos robbanómotoros autókat gyártani, ahogyan azt a gyáró jelezte is.

A BMW egy korábbi nyilatkozata alapján 2020-tól indul igazán az EV modellek tömegtermelése (electric vehicle), a cég ezt oldhatja majd meg költséghatékonyan – például a debreceni gyárral. Még konkrétabban, a kisebb autókat kiszolgáló legújabb generációs - úgynevezett FAAR platformmal -, amelyen az 1-es és 2-es modellek valamennyi variációja elképzelhető.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!