Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dfdcce6c-d3b5-4bfc-acab-0c8b50820532","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Kihalófélben lévő embertípussal lett szegényebb a világ az egyik iszlám vallási kisebbség vezetőjének, IV. Aga Khan imámnak az elhunytával. A toleranciát hirdető, dúsgazdag filantróp nem a civilizációk közötti harcról, hanem a tudatlanságról beszélt.","shortLead":"Kihalófélben lévő embertípussal lett szegényebb a világ az egyik iszlám vallási kisebbség vezetőjének, IV. Aga Khan...","id":"20250302_hvg-iv-aga-khan-muszlim-iszmailitak-szellem-es-test","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dfdcce6c-d3b5-4bfc-acab-0c8b50820532.jpg","index":0,"item":"9bf85de8-9dff-4e42-b5e7-4873e362c3f1","keywords":null,"link":"/360/20250302_hvg-iv-aga-khan-muszlim-iszmailitak-szellem-es-test","timestamp":"2025. március. 02. 10:30","title":"„Ha isten megadta nekünk a vagyont, hogy kiváltságosok legyünk, akkor erkölcsi felelősséggel tartozunk a társadalomnak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1347d979-7e05-4da2-84ba-c9d195006ac7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az evangélikus egyház fenntartásába került a békéscsabai, szolnoki és nyíregyházi idősek otthona. Az evangélikusokat – egész pontosan Fabiny Tamás püspököt – Iványi kereste meg.","shortLead":"Az evangélikus egyház fenntartásába került a békéscsabai, szolnoki és nyíregyházi idősek otthona. Az evangélikusokat –...","id":"20250303_Az-evangelikusok-vettek-at-Ivanyiek-intezmenyeinek-egy-reszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1347d979-7e05-4da2-84ba-c9d195006ac7.jpg","index":0,"item":"1162380e-7bda-4d59-bf5f-65c33cc0ce96","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Az-evangelikusok-vettek-at-Ivanyiek-intezmenyeinek-egy-reszet","timestamp":"2025. március. 03. 22:12","title":"Az evangélikusok vették át Iványiék intézményeinek egy részét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"223679ee-861f-492e-800e-215bedf9ad8d","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A haladás lehetetlen kihívások nélkül, vagyis mielőtt sikerrel járnánk, előbb kudarcot kell vallanunk – mutat rá Adam Alter bestsellerszerző Lendülj túl a holtponton! című könyvében. Szerkesztett részlet a kiadványból.","shortLead":"A haladás lehetetlen kihívások nélkül, vagyis mielőtt sikerrel járnánk, előbb kudarcot kell vallanunk – mutat rá...","id":"20250302_Mi-koze-a-plafon-bamulasanak-a-sikerhez-Adam_Alter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/223679ee-861f-492e-800e-215bedf9ad8d.jpg","index":0,"item":"d72182bf-e508-4d27-9e2c-d4f619311bf9","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250302_Mi-koze-a-plafon-bamulasanak-a-sikerhez-Adam_Alter","timestamp":"2025. március. 02. 19:15","title":"Mi köze a plafon bámulásának a sikerhez?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb2e10bb-cef3-487a-ac12-f79497ddeb35","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"László András felvette a kapcsolatot az amerikai partnerekkel, az a célja, hogy mielőbb kiutazhasson.","shortLead":"László András felvette a kapcsolatot az amerikai partnerekkel, az a célja, hogy mielőbb kiutazhasson.","id":"20250302_A-magyar-USAID-kormanybiztos-mar-nagyon-szeretne-levagdosni-a-Magyarorszagra-bejott-korrupcios-csapokat-Laszlo-Andras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb2e10bb-cef3-487a-ac12-f79497ddeb35.jpg","index":0,"item":"195403de-5e3d-4cf8-8ab6-d73bbde1e374","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_A-magyar-USAID-kormanybiztos-mar-nagyon-szeretne-levagdosni-a-Magyarorszagra-bejott-korrupcios-csapokat-Laszlo-Andras","timestamp":"2025. március. 02. 11:44","title":"A magyar USAID-kormánybiztos már nagyon szeretné levagdosni a \"Magyarországra bejött korrupciós csápokat\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cc733f2-2be1-4b9b-9c1c-6168b74ebc71","c_author":"Vándor Éva","category":"elet","description":"III. Károly királynak nem volt problémája vele, ahogy az Európai Parlamentnek vagy az amerikai Kongresszusnak sem. Három éve, Oroszország inváziójának a kezdete óta Volodimir Zelenszkij magán viseli a háborút, amelyben az országa áll, és világossá tette, hogy ez egészen addig így lesz, amíg véget nem ér Ukrajna orosz ostroma. Csak Donald Trump nem akarja ezt megérteni. ","shortLead":"III. Károly királynak nem volt problémája vele, ahogy az Európai Parlamentnek vagy az amerikai Kongresszusnak sem...","id":"20250303_volodimir-zelenszkij-donald-trump-katonai-oltozek-kotekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cc733f2-2be1-4b9b-9c1c-6168b74ebc71.jpg","index":0,"item":"a803212e-7aef-4eca-afce-c8f040bbcb7b","keywords":null,"link":"/elet/20250303_volodimir-zelenszkij-donald-trump-katonai-oltozek-kotekedes","timestamp":"2025. március. 03. 12:15","title":"Mégis mi a gond Zelenszkij öltözetével?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fb1dd0f-b4df-469a-9f3f-3c2f4592bcc7","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nagy Péter István és Vinnai András feldolgozása nem kicsit forgatta föl Shakespeare „majdnem azonos című színművét”. Ajánló.","shortLead":"Nagy Péter István és Vinnai András feldolgozása nem kicsit forgatta föl Shakespeare „majdnem azonos című színművét”...","id":"20250302_Vinnai-Andras-Nagy-Peter-Istvan-Vizkereszt-vagy-amit-forgattok-shakespeare","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fb1dd0f-b4df-469a-9f3f-3c2f4592bcc7.jpg","index":0,"item":"710f1586-d45f-4e28-be64-847b451aef1c","keywords":null,"link":"/360/20250302_Vinnai-Andras-Nagy-Peter-Istvan-Vizkereszt-vagy-amit-forgattok-shakespeare","timestamp":"2025. március. 02. 16:15","title":"Maffiózó dealerek és alpári vágy – Vízkereszt, vagy amit forgattok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"349f9278-e287-4fa2-bad9-b02d85544248","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Folyamatos instruálás és segítség nélkül végzi el többlépcsős feladatokat az OpenAI újdonsága, az Operator, amely mostantól a világ nagy részén elérhető. Kontinensünk azonban kivétel, legalábbis egyelőre.","shortLead":"Folyamatos instruálás és segítség nélkül végzi el többlépcsős feladatokat az OpenAI újdonsága, az Operator, amely...","id":"20250302_openai-operator-europai-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/349f9278-e287-4fa2-bad9-b02d85544248.jpg","index":0,"item":"3443181c-28a4-40d6-a50e-09ba95c120bd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_openai-operator-europai-megjelenes","timestamp":"2025. március. 02. 10:03","title":"Mintha csak szellemkezek dolgoznának a számítógépen – ezért nem érhető el Európából az OpenAI nagytudású Operatora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86758567-b25f-4813-956e-b8ca50bc8d2f","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"A tavaly, szintén Barcelonában bemutatott appmentes koncepciótelefon után az idei MWC technológiai kiállításon egy kézzelfoghatóbb megoldással állt elő a Magyar Telekomot is birtokló Deutsche Telekom. A Magenta AI a telekomos készülékeken fut majd, az operációs rendszerbe hegesztve segíti a felhasználókat különféle élethelyzetekben.","shortLead":"A tavaly, szintén Barcelonában bemutatott appmentes koncepciótelefon után az idei MWC technológiai kiállításon...","id":"20250303_deutsche-telekom-magenta-ai-phone-mesterseges-intelligencia-mwc-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86758567-b25f-4813-956e-b8ca50bc8d2f.jpg","index":0,"item":"45097023-ded1-4ab9-8c97-41ef3f68dbf1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_deutsche-telekom-magenta-ai-phone-mesterseges-intelligencia-mwc-2025","timestamp":"2025. március. 03. 17:28","title":"A Telekom előállt az idei legnagyobb újdonságával, a Magenta AI-tól nagyon sokat vár a szolgáltató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ahhoz, hogy nálunk valaki Subarut válasszon, vagy ralifanatikusnak kell lenni, vagy lélekben svájci anyukának, aki összkerék-hajtás nélkül ki nem teszi a lábát otthonról. Mindkettőhöz megfelelő anyagi háttér is kell persze, de ha ez adott, teljesen megértjük őket, ha nem divatból vesznek crossovert, hanem egy olyan családi autót akarnak, ami nem akad el az első hóban. Pont ilyen a Subaru XV.
Ha a Subaru szóba kerül, mindig felvetődik a kérdés: mit akarunk egy olyan gyártótól, amely itthon jószerével láthatatlan? Pedig idén már közel 500 ezer eladott autónál járnak világszinten, ami náluk rekordnak számít. Ez nagyjából a Volvo szintje is, hogy egy olyan márkát említsük, ami itthon sokkal jobban szem előtt van.
A Subaru ereje a mai napig az olyan „régi jó dolgokban” van, mint minőségi, szimmetrikus összkerék-hajtása, vagy az, hogy ez a márka tartja a legjobban az árát használtan.
XV = crossover vehicle
Elsőként talán az elnevezést érdemes tisztázni, mert még ez sem nyilvánvaló. Igazából nehéz is megérteni, miért nem tudtak „rendes” nevet adni ennek az autónak, de hát a japánok ebben is képesek szokatlan utakat járni. Szóval, az idén megújult az XV, amely a márkán belül a kompakt és a nagyautók közti átmenetet képviseli. A Subaru XV, ahogyan említettük egy definíciószerű crossover, ugyanis a kombi Subaru Impreza megemelt változata, és nem valamiféle terepjáróutánzat, szabadidő-jármű. Ennek van előnye, hátránya is.
Képgaléria
D.P.
Külsőre tényleg teljesen olyan, mint az Impreza, és a saját XV elődmodellhez képest sem fest másként, noha teljesen új platformon nyugszik. Egy fontos változás mégis van: ez az új alváz már előkészíti a terepet a hibrid változatnak is, ami a mostani trendek ismeretében elkerülhetetlenül fontos lépés.
Az XV külsejére nem lehet azt mondani, hogy igazán karakteres, de megvan a közönsége, amely megnézi. Ami a kabinteret illeti, az első-hátsó utastér kényelmesen tágas, négy embernek bőven van helye. A probléma inkább a pakolásnál lesz, bár az autó leginkább kérdéses paramétere az alig 380 literes csomagtér, ami vélhetően a kombi karosszéria és az emelt hasmagasság (22 centi) keresztezéséből fakad. Egy ilyen modellt ugyanis a többség leginkább családi autónak venne, így pedig nagyon hamar "tele a puttony". Egyszerűen túl kicsi egy ilyen autóhoz, ráadásul a közvetlen konkurensek, a hibrid (!) Toyota RAV4 csomagtere 500 liter, egy Peugeot 3008-asé pedig 520 litert.
Az utastér a magas felszereltséggel járó karbonszálas betétek ellenére japánosan korrekt, de annak ellenére is komor, hogy tobzódunk a kijelzőkben, amelyekből három is van. Mindez persze relatív, mert a Ward’s Autonál például, amely a legjobb autóbelsőket listázza évről évre, tavaly az Impreza beltere benne volt a Top 10-ben, az XV-kabintere pedig egy az egyben ugyanez. A képernyők szépen osztoznak a feladatokon, némileg kissé feleslegesnek is érezni a középső, felső kijelzőt, nyugodtan rátehették volna azokat az információkat a központi képernyőre is, a helyén meg lenne egy tárolórekesz. Egyébként a fejlesztés igényes, mert még az egyes fényszóró módokat is lehet látni a kis képernyőn, ami szerethető műszaki alaposság a japánok részéről.
Nagyon várja az ember, amikor egy ilyen ritkaságnak számító boxermotoros autóba ülhet. Nem is fogunk csalódni, mert alacsony fordulaton négy hengerrel csak ezzel, az egymással szemben dolgozó dugattyúkkal lehet ilyen selymes és nyomatékos karaktert elérni.1300 és 2100 közötti fordulatszámnál mintha néma és teljesen vibrációmentes lenne a motor. Itt még a sokak által nem kedvelt fokozatmenetes váltóval is tökéletesen ki lehet egyezni.
D.P.
Ha a legendás bubogásra vágyunk viszont, amit a Subarukban imádtak, azt itt ne is keressük. 4500-5000-nél maximum azt tudja, hogy megrángatja a kasznit a motor, ami ad valamiféle vérpezsdítő mocorgást, de hangja ilyenkor sincs. A fokozatmentes „váltók” ideája az volna, hogy a fogaskerekek helyett egy szíj, vagy lánc vándorol a váltóműben, ami olyan, mintha végtelen számú fokozatunk lenne. Optimálisan, mindig éppen azt az áttételt kiadva, ami a leginkább megfelel az éppen elvárt menethelyzethez.
A baj csak az, hogy ezek valahogy nem igazán jók a gyakorlatban. Általános jellemzőjük az ilyen fokozatmentes váltóknak, hogy lassan reagálnak, főleg a hirtelen gázadásra. Először túlreagálják, ami miatt felbőg a gép, majd is kis késéssel, de megjön az erő is. A Subaru XV-ben, szó se róla, amikor nyugodtan autózunk – elindulás, araszolás, lassítás, kis gyorsítás –, akkor százszázalékos a rendszer, finoman teszi a dolgát, csak amikor előzni kellene, akkor jön ez a tünet. Meg lehet szokni, számolni kell vele, és akkor teljesen jó autózható ez a fajta rendszer is.
D.P.
130 km/h-nál egyébként a tipikusnak mondható, 2000-es fordulatszám környékére lőtték be itt is a fordulatszámot, amit más gyártók is használnak ilyen motorméretnél. A 156 lóerős kocsi dinamikája azonban kicsit elvész a hajtáson. Az összkerék-hajtás, a CVT-váltó és a turbó hiánya pedig megkéri az árát a fogyasztáson: 10 liter alá nem nagyon sikerült vinni az átlagot.
Ennek az autónak nagyon kellenek azok az ideális pillanatok, amikor megmutathatja, igazán mit is tud. Télen lenne érdemes igazán nyüstölni kicsit necces terepen, amikor kijönnek a felépítéséből fakadó kiváló terepszögek, hogy nem akad fenn az első nyomvályún, hogy mennyire finoman adagol a lejtmenetvezérlés, ráadásul mindez nem mond csődöt, amikor valóban szükség van rá.
Árak, konklúzió
Ami a mára kötelező a biztonsági extrákat illeti, ezek itt Eyesight néven futnak. A rendszer ötvözi a fáradtságfigyelmeztetést az aktív sávelhagyására figyelmeztetést kormányzással, a radaros adaptív tempomatot. Komplett és finoman dolgozó rendszer. Egy kis japános csavar persze itt is van: fél napig tartott, mire megtaláltuk a sávelhagyás-figyelmeztetés kikapcsolóját. Ki keresné ennek a gombját a feje felett; pedig ott van, a belső világítás paneljén.
D.P.
A subaruzás ezzel a modellel sem lesz a tömegek sportja nálunk ,és nem csak az árai miatt. A 9,7 milliós vételárral akár ki is lehet egyezni egy topfelszereltségű és képességű autónál, amikor egy Skoda Karoq-ból is van olyan, ami 11 millióba kerül. Csak, olyasmit is kell még mérlegelni a Subaru esetében, hogy nincs teleszórva az ország márkakereskedésekkel/szervizekkel, ahova még garanciaidő alatt is kihívás eljutni, még ha az a garanciaidő 5 évre is szól.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.