szerző:
Tetszett a cikk?

A végeredmény nem túlságosan esztétikus, de üzemanyaghiány esetén remek szolgálatot tettek ezek az autók.

Az alábbi fotókon egy Adler Diplomat 3 GS látható, mely 1938-ban gyártott hatüléses személyautó érdekessége, hogy 1941-ben fagázgenerátort szereltek rá. Innentől kezdve pedig már nem benzint tankolt bele a tulajdonosa, hanem fagázosítással hajtotta a kocsit.

László Ferenc

A fa 700-800 Celsius-fokon, korlátozott mennyiségű oxigén mellett történő tökéletlen égése mellett fagáz jön létre. A magas hőmérsékletű gázkeverék hűtést és szűrést követően felhasználható benzinnel üzemelő motorok hajtására. A fagáz-generátoros autók elsősorban a második világháború ideje alatt, az üzemanyaghiány miatt váltak népszerűvé, azokban az években Németországban mintegy félmillió autót állították át ilyen üzemre.

László Ferenc

A 6 hengeres 2,9 literes négyütemű motorral szerelt Adler Diplomat 3 GS esetében 1 liter benzint körülbelül 2,5-3,5 kilogramm fával lehetett helyettesíteni. A normál esetben 60 lóerős és 100 km/h végsebességű autó faüzemmódban 36 lóerős volt és maximum 70-es tempóval lehetett közlekedni vele. Az ilyen jellegű kocsik tömege az átalakítás során jelentősen megnőtt, ezenkívül 50-100 kilométerenként meg kellett állni velük, és fát kellett pakolni beléjük.

A háborút követően a fagáz-generátoros autók szépen lassan eltűntek, azonban néha-néha még most is felbukkan belőlük egy-egy példány. Például ez a Volvo:

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!