Pucc nincs, parádé van: mennyire optimális családi kombi a Kia Optima?
A szomszédok előtt nem nagyon lehet villogni egy ilyen relatíve alacsony presztízsű és konzervatív megjelenésű járgánnyal, de akinek nem pont ez a szándéka, az remek vételt csinálhat a dél-koreai kombival. A 7 év garancia pedig már csak hab a tortán.
Amennyiben valaki egy praktikus családi autót szeretne, de nem akar beállni a sorba és nem egy új divatterepjáróval képzeli el az életét , annak egyértelműen a kombik felé érdemes orientálódnia. A hamisítatlan német prémiummodellek, az Audik, BMW-k és Mercedesek a magas áruk miatt sokak számára megmaradnak álomkategóriás autóknak, a nagy többség pedig Passatba, Mondeóba vagy Insigniába pattan.
Alternatív megoldás lehet a hatalmas puttonyú kifutó Skoda Octavia, de ha ennél valamivel nagyobb utasterű és picit izgalmasabb kombira vágyunk, akkor érdemes egy pillantást vetni a nemrégiben megújult Kia Optimára. Íme:
Távol-keleti üdvözlet
Az első körben Magentis, majd pedig Optima néven támadó Kia modell közel 20 éve van velünk, a 2015 végén, 2016 elején debütált negyedik generáció pedig nemrég esett át ráncfelvarráson. Hozzánk egy ilyen, már a facelift utáni hófehér kombi tesztautó érkezett.
Picit variáltak a lökhárítókon és a ködlámpákon, változott a hátsó lámpa rajzolata és új felnik is felbukkantak a kínálatban, de alapjában véve az Optima külseje nem sokat változott. Maradt ugyanolyan visszafogott külsejű funkcionális autó, mint amilyen eddig is volt. A dizájn, ha nem is unalmas, de attól nagyon messze van, hogy segítségével az Optima kitűnjön a szürkén hömpölygő hétköznapi forgalomból. Ez inkább az Alfa Romeo Giulia vagy a Peugeot 508 asztala.
A frontrészt a márka összes mostani modelljén fellelhető egyen hűtőrács és a hullámosan sarkos fényszórók uralják. Utóbbiak Platinum felszereltségi szinttől már adaptív LED-es kivitelűek, a hátsó lámpák pedig a Gold szinttől felfelé világítanak apró LED-ekkel. Oldalt kevés az izgalmas részlet, talán a felfelé emelkedő övvonal és az első kerék feletti mini rácstól emelkedik meg minimálisan a pulzusunk.
Az igen jól felszerelt GT Line tesztautó hátsó traktusán egy kamu diffúzorra és egy páros kipufogóvégződésre lehetünk figyelmesek, de az óvatosan döntött hátsó szélvédő feletti kis légterelőn is megakadhat az ember szeme.
Mekkora?
A szedánhoz hasonlóan 4,85 méter hosszú kombi 19 centiméterrel hosszabb egy Skoda Octavia kombinál és 3 centiméterrel rövidebb egy Passat Variantnál. Az utastér méretét azonban nem feltétlenül a kocsi hossza, hanem sokkal inkább a tengelytáv határozza meg, ami esetünkben 2,8 méteres. E tekintetben 14, illetve 1 centiméter a koreai versenyző előnye az említett Octaviához, illetve Passathoz képest.
Nem is lehet kérdéses, hogy az elöl ülők minden irányban komoly teret kapnak, az viszont már nem feltétlenül magától értetődő kérdés, hogy a hátsó utasok jól elférnek-e. Nos, a válaszunk egyértelműen igen, vagyis a jókora tengelytáv megteszi a hatását, ráadásul a hátul helyet foglalók nemcsak a lábtérrel, hanem a fejtérrel is maximálisan elégedettek lehetnek.
A tesztautóba megrendelték az 500 ezer forintos bőrcsomagot, melynek részét képezik a látványos piros/fekete bőrülések. Ezekben az elöl hűthető/fűthető, hátul csak fűthető sportos hangulatú fotelekben helyet foglalva még a hosszabb utak sem igazán megterhelők. Az első ülések kellő oldaltartást biztosítanak, elektromosan állíthatók és memóriájukban két utas beállításait lehet eltárolni.
A szedán 510 literéhez képest a kombi Optima 552 literes csomagtartóval rendelkezik. A praktikus térelválasztó megoldással, manuális mozgatású kalaptartóval és szövethálóval, valamint szivargyújtós töltőaljzattal felvértezett puttony mérete korrektnek mondható, de messze nem rekordnagy.
Érdekesség, hogy az eggyel kisebb kategóriás Ceed kombi alaphelyzetben 625 litert képes elnyelni és egészen 1694 literig bővíthető a hátsó ülések ledöntésével. Utóbbi ülések természetesen az Optimában is dönthetők (a Sportage-től eltérően hátulról is), még pedig 40:20:40 arányban, és ily módon 1686 literre növelhető a térfogat.
Minőségi kérdés
A műszerfalon és környékén felhasznált anyagok, illetve az összeszerelés minősége nem sok kívánnivalót hagy maga után, de azért hajszálnyival több az egyszerű műanyag, mint a drágább német riválisokban. Az alul csapott bőrkormányon kiváló fogást lehet találni, a kormányzási érzet a kategóriaátlagnak megfelelően szintetikus. A fűthető kormányon lévő gombokkal számos különböző funkciót el lehet érni, a mögötte lévő fülekkel pedig az automataváltót lehet manuálisan kezelni.
Digitális műszeregység a legjobban felszerelt Optimákhoz sem rendelhető, e tekintetben tehát abszolút nem trendi a nagy koreai. A két analóg műszer alaphelyzetben egy 3,5 colos monokróm kijelzőt fog közre, ami a drágább modelleken már 4,3 colos és színes. A műszerfal közepén lévő érintőpanel alapáron 7, felár ellenében pedig 8 colos. A felhasználói felület grafikája elavult, azonban pozitívum, hogy a rendszer fürgén teszi a dolgát és sok jelentősen drágább japán riválistól eltérően Android Auto- és Apple CarPlay-támogatást is kapunk.
Mivel hátrafelé korlátozott a kilátás, jó szolgálatot tesz a tolatókamera és a 360 fokos kamerarendszer, de a képminőség sajnos elmarad a várakozásainktól. A 10 hangszórós Harman Kardon hifi átlagos hangminőséget képvisel. Említésre méltó még a 300 ezer forintos panoráma napfénytető, a vezeték nélküli mobiltöltő, illetve a parkolósegéd.
A teszt során kiderült, hogy mind az ülések, mind a kormány gyorsan a kívánt hőmérsékletre fűthető, azonban az ezekhez szükséges gombok rossz helyre, a váltókar mögé kerültek. Emiatt egy pillanatra mindig le kell pillantanunk magunk mellé, ami annak ismeretében is furcsa, hogy a gyártó egyéb modelljeiben ennél sokkal ergonomikusabb helyre kerültek ezek a kezelőszervek.
Mitől és hogyan megy?
A teleszkópos motorháztető alatt egy 1,6 literes 4 hengeres turbós benzinmotor található, ami 180 lóerőt, illetve 265 Nm-t szabadít rá az első kerekekre. Utóbbi már 1500-as percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll és egészen 4500-ig lehívható, vagyis a lendületes autózáshoz nem feltétlenül kell az egekig forgatni a motort.
A 0-100-as sprint 8,9 másodpercig (szedán: 8,7 másodperc) tart, vagyis messze nem egy sportautóhoz van szerencsénk, de a szürke hétköznapok során nem érződik alulmotorizáltnak az Optima. Aki ennél többre vágyik, annak a kizárólag a GT csúcsfelszereltséggel rendelhető 2 literes 4 hengeres benzinmotort kell választania, az ugyanis már 238 lóerős produkciót ad elő.
A Comfort, Eco és Sport üzemmódok nem igényelnek különösebb bemutatást. Ezenkívül egy Smart opciót is kapunk, amit kiválasztva a kocsi mindig az aktuális felhasználási körülményeknek leginkább megfelelő üzemmódot választja ki. 300 ezer forint ellenében elektronikus szabályozású felfüggesztés is rendelhető, de sajnos csak az automataváltós 1,6 literes dízel Optimákhoz.
Vezetni körülbelül ugyanolyan a nagy Kiát, mint ahogyan kinéz. Az 1,5 tonnás tömege révén kellemesen könnyűnek mondható Optima biztonsági játékos minden fronton, a felfüggesztése se nem túl kemény, se nem túl puha, hétfokozatú duplakuplungos automataváltója finoman és közepes sebességgel vált. A hétköznapi gyakorlatban zseniálisan jól teljesít az autó, izgalmat viszont nem igazán érdemes keresni benne.
A teszthét végén 8,8 literes fogyasztást mértünk, ami a 70 literes üzemanyagtartállyal kombinálva mintegy 800 kilométeres hatótávot jelent. Ennél egész biztosan kevesebbet fogyaszt a régi 1,7 literes olajkályhát váltó 136 lóerős új 1,6-os dízel, a turbót nem kedvelők számára pedig egy 163 lóerős 2 literes szívó benzinmotort kínál a Kia.
Utóbbihoz 400 ezer forintért rendelhető hatfokozatú normál automataváltó, a dízel mellé társítható hétfokozatú duplakuplungos egység felára 700 ezer forint. Az 1.6 T-GDI és a 2.0 T-GDI alapáron automataváltós, előbbibe hét-, utóbbiba hatfokozatú váltót szerelnek.
Konklúzió, árak, riválisok
+ : általánosan jó minőség, kiegyensúlyozott viselkedés, korrekt helykínálat, praktikus csomagtartó, garanciális feltételek. –: a fedélzeti elektronika lehetne modernebb, nem rekordnagy csomagtér, az adaptív futómű limitáltan rendelhető. |
A Kia Optima kifelé nem sok érzelmet közvetít, de botorság lenne elintézni egy ásítással kombinált hanyag kézlegyintéssel. A dél-koreai gyártó nagyautója ugyanis parádésan jól teljesít a szürke hétköznapokban, remekül kiszolgál egy 4-5 fős családot és teszi mindezt a legnagyobb nyugalommal. Ugyancsak nyugtató hatású, hogy a többi Kiához hasonlóan erre a modellre is 7 éves, illetve 150 ezer kilométeres garancia vonatkozik.
Legolcsóbban 6,99 millió forintért lehet Kia Optimánk, mely összegért egy 2 literes szívómotoros benzines alapmodell vezethető haza. A kombi kivitel felára 300 ezer forint. A dízel alapára 7,79 millió forint, az 1,6 literes turbós benzines modellért pedig minimum 7,99 millió forintot kell fizetnünk. A fullextrás 1.6 T-GDI tesztautó árcéduláján 11,9 millió forintos összeg olvasható, és ennyi pénzből hajszál híján már egy 2.0 T-GDI is kijön.
Az eggyel kisebb kategóriában versenyző, de hatalmas csomagtartójú Octavia kombi alapára 6,6 millió forint. Az Opel Insignia kombi 7,3 millió forinttól indul 140 lóerővel, a Ford Mondeo kombi alapára 9,1 millió forint (165 lóerő), a sokak által etalonnak tekintett VW Passat kombiért pedig alaphangon 9,6 millió forintot kell fizetni (150 lóerő).
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.