szerző:
Tetszett a cikk?

3,5 liter. A fejlett hibrid hajtásláncnak köszönhetően konkrétan ennyit fogyasztott az első rövid városi próbánkon a Honda praktikus új kisautója.

A Honda 2001-ben dobta piacra az első Jazzt, mely elsősorban azáltal lopta be magát a vásárlók szívébe, hogy szerény külső méretek mellett kínált meglepően nagy és praktikus utas-, illetve csomagteret. Ezután 2008-ban érkezett a második, 2015-ben pedig a harmadik generáció, amit most vált az elsőtől az utolsóig teljesen új negyedik kiadás.

A vadonatúj Honda Jazzt a részletes tesztet megelőzően Budapest utcán fogtuk egy kicsit vallatóra.

László Ferenc

A hossz mindössze néhány centimétert növekedett az elődhöz képest, így az új Jazz még mindig csak 4,04 méter hosszú. A szélesség változatlan maradt, ellenben a magasság és a tengelytávolság minimális mértékben csökkent. A formaterv meglehetősen konzervatív, nem hinnénk, hogy rangos design-díjat kapna a Honda e villanyautó esetében tapasztalt vagányságot teljesen nélkülöző termék.

László Ferenc

A frontrészt az U-alakú menetfényes fényszórók uralják, melyeket a minimálisra vett hűtőrács alatti vékonyka díszcsík köt össze. Az oldalnézetet a hátrafelé óvatosan emelkedő övvonal, illetve a kiviteltől függően 15-16 colos kerekek határozzák meg, hátul pedig egy Jazz és egy e:HEV típusjelzésre lehetünk figyelmesek.

Utóbbi az összes Jazzen ott figyel, mostantól ugyanis csak és kizárólag ilyen hibrid hajtáslánccal készül a típus.

László Ferenc

A műszerfal a minimalizmus jegyében fogant, a teteje teljesen lapos, és a két végen egy-egy italtartót találunk. A kellemes fogású kétküllős kormány mögött egy 7 colos digitális műszeregység figyel, a középső érintőkijelző pedig 9 colos képátlójú. A felhasználói felületet átdolgozták a japán mérnökök, a rendszer gyorsabban és egyszerűbben használható, de kimondottan szépnek nem neveznénk.

László Ferenc
László Ferenc

Az Android Auto és Apple CarPlay támogatás adott, sőt, utóbbi akár vezeték nélkül is használható. A Wi-Fi hotspot mobilnetét a Vodafone biztosítja, az "OK Honda" vezényszóval életre kelthető digitális asszisztens nem tud magyarul, és kérdés, hogy hányan lesznek hajlandóak kifizetni érte a 16,5 ezer forintos éves díjat.

A My Honda+ alkalmazás révén okostelefonunkon a távolból zárhatjuk/nyithatjuk a kocsit, lekérdezhetjük a parkolóhelyét, illetve értesítést kérhetünk arról, ha az autó elhagy egy előre meghatározott zónát (geofencing).

László Ferenc
László Ferenc

A helykínálat a 4 méteres hosszhoz képest nagyvonalúnak mondható, a variálhatóság dicséretes. Az üzemanyagtartály az elődökhöz hasonlóan az első ülés alá került, így a hátsó ülések ülőlapja egy laza mozdulattal felhajtható, és nincs akadálya, hogy magasabb tárgyakat állítva szállítsunk.

A csomagtartó az alatta lévő kis rekesszel együtt 304 literes, ami visszalépést jelent az előd 354 literéhez képest – ez a hibrid rendszer akkumulátorának tudható be. Hasonlóképp a kibővített csomagtartó mérete is csökkent, 1314-ről 1205 literre, azonban pozitívum, hogy ha a vezetőülésen kívül az összes többi ülést lehajtjuk, akkor akár 2,4 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk a kis Jazzel.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

A vezetéstámogató rendszereket továbbfejlesztették, kapunk többek közt sávtartót, adaptív tempomatot és kitolatást segítő rendszer is. Az új Jazzből sokkal jobban ki lehet látni, mint korábban, ugyanis az A oszlopokba nagyobb üvegfelület került, ami természetesen nem ment a törésbiztonság rovására. A felhasznált anyagok túlnyomó része kopogósan kemény, puhább felületek inkább csak a műszerfal és a középkonzol alsó részén találhatunk.

A hangszigetelésen sokat dolgoztak a fejlesztők, és minden frekvenciatartományban jól hallható előrelépést értek el: a Jazz nagyon csendes.

László Ferenc

A motorháztető alatt egy 1,5 literes soros 4 hengeres szívó benzinmotor rejtőzik, mely 98 lóerőt, illetve 131 Nm-t képes leadni, de nincs magára hagyva. Kapunk mellé egy 109 lóerős és 253 Nm-es villanymotort, valamint egy a lassításkor felszabaduló energiát hasznosító generátort is.

A Jazz néhány kilométert képes tisztán elektromosan gurulni, de ezt nem lehet gombnyomásra kierőszakolni – ha a helyzet úgy alakul, akkor a rendszer automatikusan vált át zéró emisszióra.

László Ferenc

Hibrid módban a benzinmotor a generátoron keresztül indirekt módon hajtja a kerekeket, és csak nagyobb tempónál van közvetlen kapcsolat a belsőégésű motor és a kerekek között. Városi környezetben jellemzően 86-14 arányban elektromos, illetve hibrid módban működik a Jazz, városon kívül 54-31-16 az elektromos, hibrid és benzines mód leoszlása.

80 km/h felett értelemszerűen a benzines mód dominál, de még ilyenkor is 13, illetve 14 százalék az elektromos, illetve hibrid mód részaránya.

László Ferenc

Tapasztalataink szerint az új Jazz hibrid rendszer kiválóan, lényegében észrevétlen módon teszi a dolgát. Ráadásul igen hatékonyan, mert a rövid városi próbát a fedélzeti computer szerint 3,5 literes átlagfogyasztással zártuk, miközben a WLTP-szerint vegyes átlagfogyasztás 4,5 liter 100 kilométerenként. Az üzemanyagtartály 40 literes, ami városi használat esetén nagyságrendileg 1 000 kilométeres hatótávval kecsegtet.

Városban szinte csak úgy lubickol a hibrid hajtás, ki-be kapcsolnak a motorok, áramlik az energia ide-oda, és ebből az egyszerű autós szinte semmit sem vesz észre.

László Ferenc

Nagyobb gázadásra bekapcsol a benzinmotor, ami persze már nem marad hanghatás nélkül, viszont jó hír, hogy a mérnökök megoldást találtak a fokozatmentes váltókra jellemző bégető hangra. A Jazzban utóbbi helyett a programozott fordulatszám változások miatt ahhoz hasonló motorhangot hallunk, mint ahogy egy normál autó szépen egymás után pakolgatja a sebességi fokozatokat. Manuális váltási lehetőség nincs, de nem is hiányzik.

László Ferenc

A felfüggesztést is továbbfejlesztették, de e tekintetben inkább majd az alapos tesztet követően nyilatkoznánk. A 0-100-as gyorsulást ideális esetben 9,4 másodperc alatt lehet letudni, ami ha nem is sportkocsis érték, de jellemzően bőven vállalható. Sőt, a gyorsulásérzet jobb az átlagnál, érezni ugyanis, hogy induláskor rögtön rendelkezésre áll a villanymotor 253 Nm-es, kisautóval mérve igen komoly nyomatéka. A végsebesség 175 km/h.

Összehasonlításképp, az előd 130 lóerős 1,5 literes motorja 8,7 másodperces 0-100-as szintidőt, illetve 190-es legnagyobb sebességet tett lehetővé, értelemszerűen jelentősen magasabb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett.

László Ferenc

Amit még szoknunk kell, az a kisautós mércével mérten igen tetemes ár. Legolcsóbban 6,99 millió forint ellenében lehet új Honda Jazzünk, a jobban felszerelt kivitelek árcéduláján pedig 7,39-7,99 millió forintos összegek olvashatók.

Az áremelkedés a hibrid technikának tudható be, amit a szigorodó emissziós előírások miatt kényszerűen kellett meglépnie a gyártónak, csakúgy, mint a riválisainak. Mivel nem plugin hibridről van szó, a Jazz nem kaphat zöld rendszámot.

László Ferenc

A Honda a szabadidő-autós divathullámot is igyekszik meglovagolni, a Jazzből ugyanis készül egy enyhén SUV-os hangulatú változat is. A 8,53 millió forintos Crosstart elsősorban 2 centiméterrel megemelt futóművéről, egyedi lökhárítójairól, terepjárós műanyag betéteiről, tetősínjéről, illetve vízlepergető szövetkárpitjáról lehet megismerni.

Honda

Ez a 9,9 másodperces 0-100-as gyorsulású, 15,2 centiméteres hasmagasságú kivitel maximum 173-mal képes gurulni, és ugyanúgy elsőkerék-hajtású, mint a normál Jazz.

Honda

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!