szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Mostantól a hibrid DS 7-et is haza lehet vezetni zöld rendszámos környezettudatos változatban. Kipróbáltuk, hogy hogyan viselkedik a hétköznapokban a benzinnel tankolható és árammal tölthető legújabb prémiummárkás SUV.

A Citroënből néhány éve kivált prémiummárkát, a DS-t mostanság még viszonylag kevesen ismerik, egyelőre még javában a brandépítés fázisánál tart a francia cég. Az ismertség növelésében a francia elnök, Emmanuel Macron is kivette a maga részét, aki a beiktatásakor a csúcsmodell, a DS 7 Crossback egyedi páncélozott változatában parádézott.

A DS 7 Crossback korábbi csúcsmodellje, a 225 lóerős benzines változat korábban már járt nálunk, most pedig a még erősebb plugin hibrid változat érkezett meg szerkesztőségünkhöz. Az újdonság nagyobb méretű és kevésbé villanyos, mint a nemrégiben általunk alaposan letesztelt, tisztán elektromos hajtásláncú DS 3 Crossback E-Tense, viszont annál jelentősen nagyobb hatótávú.

©

Különc

Mostanság szinte még a csapból is a divatterepjárók folynak. Olyannyira, hogy amikor egy gyártó bejelent egy újabb SUV-ot, sokan már csak unottan legyintünk egyet és lapozunk is tovább. Félreértés ne essék, van helyük: jelenleg abszolút ezek a szabadidőautók uralják a piacot. Azonban szinte mindegyik típus ugyanarra a kaptafára készül, és emiatt sokan ráunnak erre az egyre jobban beszürkülő kategóriára.

Még szerencse, hogy létezik a DS, melynek egyelőre ugyan még csak három modellje van, azok viszont a maguk kategóriájában abszolút egyediek. A szépség megítélése meglehetősen szubjektív dolog, így a DS 7 felett sem törünk pálcát, az viszont mindenképpen megsüvegelendő teljesítmény a francia gyártótól, hogy mer különbözni megannyi európai és távol-keleti riválisától.

©

A frontrészt a bekapcsoláskor látványos táncot járó, éjszaka viszont csak mérsékelten okos LED-es fényszórók, az alattuk függőlegesen elhelyezett nappali menetfények, illetve a DS logóval ékesített hatalmas hűtőrács dominálja. Talán az oldalnézetben érhető tetten a legkevesebb merészség, de ezen túllendülve máris ott vannak az ékszerként csillogó hátsó lámpák, melyeket króm díszcsík köt össze egymással.

A belsőégésű motoros DS 7 Crossbackek és a hibrid DS 7 Crossback E-Tense 4x4 közötti legfontosabb megkülönböztető jel a zöld rendszám, melyet leszámítva csak apróbb utalásokat találunk a környezettudatos hajtásláncra. Ilyen például az E logós frontembléma, a hátsó E-Tense 4x4 logó, illetve a bal oldali C-oszlopon felbukkant új fedél, ami alatt az áram-csatlakozót rejtették el.

©

Nagy, de nem annyira

A látványos formaterv nagyobbnak láttatja a DS 7-et, mint amekkora a valóságban. Ez bizony nem az Audi Q7, de még csak nem is az Audi Q5 méretkategóriája, a francia jövevény ugyanis még ez utóbbi középkategóriás német riválisánál is rövidebb néhány centiméterrel.

A DS 7 konkrétan 4,57 méter hosszú és 2,73 méteres tengelytávolságú, és ezzel a PSA-konszernen belül a legnagyobb szabadidőautó. Legközelebbi testvére, a Citroën C5 AirCross azonos tengelytávolság mellett 7 centiméterrel rövidebb. Az Opel Grandland X 10 centiméterrel kisebb helyet foglal és ugyanúgy 6 centiméterrel rövidebb tengelytávolságú, mint a Peugeot 3008.

©

Belül az első és a hátsó sorban is korrekt a helykínálat. A hátul ülők ráadásul olyan extrát is kapnak, mely korábban csak a luxusszedánokban volt elérhető: a hátsó ajtókon az ablakemelő melletti gombbal 9 fokban dönthetők a háttámlák. Az első ablakok kezelőszervei nem az ajtókon, hanem a középkonzolon kaptak helyet, ami sokkal inkább extravagáns, semmint ergonómikus megoldás.

A hibrid kivitel csomagtartója ugyanúgy 555 literes, és a hátsó támlák ledöntésével ugyanúgy 1750 literre növelhető, mint a normál DS 7-esek esetében. A támlák 1/3-2/3 arányban osztottak, a padlólap alatt pedig egy széles és hosszú, de elég sekély rakodóhely rejtőzik.

©

Benzint iszik, áramot fogyaszt

A motorháztető alatt a típus legnagyobb benzines motorja található, ami azonban még így is csak 1,6 literes. Természetesen turbót is kapunk a pénzünkért, a végeredmény pedig 200 lóerő és 300 Nm. Akár már ez is elég lenne a dinamikus haladáshoz, de ez még csak a kezdet.

A fedélzeten két villanymotor is helyet kapott, melyek közül az első 110 lóerős és 320 Nm nyomatékú, a hátsó pedig 110 lóerős és 166 Nm nyomatékú. A rendszerteljesítmény 300 lóerőre jön ki, ami mellé nem kevesebb, mint 520 Nm nyomaték társul. Összehasonlításképp, a tisztán benzines eddigi csúcsmodell 225 lóerős és 300 Nm-es produkciót ad elő.

©

Utóbbihoz képest 8,2-ről 5,9 másodpercre csökkent a 0-100-as gyorsulás szintideje, ami nem csak mérhető, hanem nagyon is érzékelhető változás. Ezzel szemben a végsebesség mindössze egyetlen km/h-val nőtt, megpedig 235 km/h-ra. A nyolcfokozatú automataváltó finoman és gyorsan vált, ritkán érezni ingerenciát arra, hogy a kormány mögötti váltófülekkel beavatkozzunk a működésébe.

Tisztán elektromos módban mintegy 50-55 kilométeres távolság tehető meg, és ha gyakran töltőre tudjuk dugni az autót, akkor akár 0 literes üzemanyagfogyasztás mellett is közlekedhetünk. A másik végletet a teljesen lemerült akkumulátorral, normál hibrid módban történő autózás jelenti, ebben az esetben tapasztalataink szerint 7 liter körüli fogyasztásra lehet számítani. Vagyis körülbelül 2 literrel kevesebbre, mint amit a tisztán benzines testvérmodell produkál.

©

Ebből következik, hogy a hibrid DS 7-tel életszerű körülmények mellett nem különösebben nehéz 3-4 literes fogyasztási értékeket elérni. A 13,2 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor normál otthoni 230 V-os dugalj esetén 6 óra alatt tölthető fel teljesen, 3,2 kW-os, illetve 7,4 kW-os töltővel pedig 4 órára, illetve 1 óra 45 percre csökken a töltési idő.

A kocsihoz alapáron jár a kétféle töltőkábel, az akkumulátorra 8 év, illetve 160 ezer kilométer garanciát vállal a gyártó. Az autó tömegét 400 kilogrammal növeli meg a hibrid technika, és az ily módon már 1 825 kilogrammos zöld rendszámos DS 7 üzemanyagtartálya a normál kiviteltől eltérően nem 62, hanem csak 43 literes. Viszont ez még teljesen lemerült akkumulátor mellett is mintegy 600 kilométeres hatótávolságot jelenthet.

©

Négyféle üzemmód áll rendelkezésre: hibrid, elektromos, sport és 4x4. A váltókar B-módba történő hátrahúzásával jelentősen növelhető a motorfék és ezzel párhuzamosan az energiavisszatermelés mértéke. Ezenkívül lehetőség van az elektromos energia későbbre történő tartalékolására, illetve időzített töltésre is, a csatlakoztatott okostelefon alkalmazással pedig lekérdezhető a hatótávolság és a töltéssel kapcsolatos információk, valamint elindítható az előfűtés/hűtés.

©

Extrák

Az átlagosnál jobb minőségű anyagokat felvonultató és az egyedi külsőhöz hasonlóan extravagáns utasterű DS 7 Crossback alapfelszereltsége magasnak mondható, de az olcsóbb kivitelek esetében azért sok extrát be lehet még ikszelni.

Ilyen például az 580-650 ezer forintos aktív LED-fényszóró, a 100 méterres hatótávolságú és 510 ezer forintos éjjellátó, a közepes hangminőségű, 14 hangszórós és 510 W-os, 410 ezer forintos Focal Electra hifi, vagy a 490 ezer forintba kerülő nyitható panorámatető. A kétzónás klíma alapáras tétel, és ha azt szeretnénk, hogy a hátul ülőknek is jusson klímapanel, akkor azért 80 ezer forintot kell fizetnünk.

©

A vezeték nélküli mobiltöltő 55 ezer forintba kerül, a nyolcszínű hangulatvilágítás felára pedig 90 ezer forint. A két darab 12,3 colos és kiváló minőségű kijelző alapáras tétel, azért viszont kár, hogy a tolatókamera csapnivaló minőségű. Francia geg, hogy a 180 ezer forintos B.R.M. analóg óra az autó indításakor motorosan fordul ki a műszerfal síkjából.

Ahogy az adaptív felfüggesztés, úgy az ülések is inkább kényelmesre, semmint sportosra vannak hangolva, és az első fotelekből a masszázsfunkció sem hiányzik. A normál DS 7-esek mind elsőkerékhajtásúak, a hibrid kivitel az egyetlen összkerekes modell. Kardántengely persze ebben sincs, a hátsó kerekeket a hátul elhelyezett villanymotor hajtja meg.

©

Konklúzió

+ : egyedi külső, extravagáns beltér, korrekt helykínálat, állítható hátsó ülés, fejlett hibrid hajtáslánc, zöld rendszám.

: nagy tömeg, ergonómiai furcsaságok, rossz minőségű tolatókamera, magas ár.

A DS 7 Crossback E-Tense 4x4 egy remek plugin hibrid szabadidőautó, mellyel akár a legnagyobb csendben, zéró károsanyagkibocsátás mellett is suhanhatunk. Stílusosan, amolyan francia módon.

A csúcstechnikának azonban alaposan megkérik az árát, a 300 lovas hibrid ugyanis több, mint 3 millió forinttal drágább a 225 lóerős benzines kivitelnél. Míg utóbbi 13,69 millió forinttól, a zöld rendszámos változat 16,79 millió forinttól indul. A jól felszerelt tesztautó árcéduláján pedig ennél is sokkal nagyobb, 21,25 millió forintos összeg olvasható.

Ha beérjük kevesebb extravaganciával és luxussal, akkor a közeli rokonságban lévő Opel Grandland X 225 lóerős hibrid változata már 12,79 millió forinttól hazavezethető, és a 300 lóerős kivitel is elérhető már 14,63 millió forint magasságában. A Peugeot 3008 ugyanezekkel a zöld hajtásláncokkal rendre 15,81, illetve 17,11 millió forinttól indul, a Citroën C5 AirCross 225 lovas plugin hibrid változata pedig várhatóan ősszel érkezik meg hazánkba.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
László Ferenc Autó

Unatkozni nincs idő: teszten a DS 3 villanyautó

Miközben a legtöbb kompakt szabadidő-autó láttán leginkább csak ásítani van kedvünk, addig a franciák készítettek egy olyan crossovert, mely így, vagy úgy, de minden négyzetcentiméterén izgalmas. Túl szép, hogy igaz legyen?

Eddig összesen 30 beteget ápoltak a kiskunhalasi járványkórházban

Eddig összesen 30 beteget ápoltak a kiskunhalasi járványkórházban

Videó: Brutális sebességgel tölti a mobilt a Vivo új töltője

Videó: Brutális sebességgel tölti a mobilt a Vivo új töltője

200 ezer autótól kellene nagyon gyorsan megszabadulnia a Hertznek

200 ezer autótól kellene nagyon gyorsan megszabadulnia a Hertznek