Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cf256d92-1a82-4e0f-8fbd-3a4d761d9835","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft új mesterséges intelligenciás funkciót készül hozzáadni operációs rendszeréhez. Az új Windows-ügynök azoknak segítene, akik nehezebben boldogulnak a rendszer beállításaival vagy a számítógépes problémák megoldásával.","shortLead":"A Microsoft új mesterséges intelligenciás funkciót készül hozzáadni operációs rendszeréhez. Az új Windows-ügynök...","id":"20250517_window-11-beallitasok-mesterseges-intelligenciaval-ugynok-agent","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf256d92-1a82-4e0f-8fbd-3a4d761d9835.jpg","index":0,"item":"7b788da2-2b0a-4e85-80d2-0720a4a6214e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250517_window-11-beallitasok-mesterseges-intelligenciaval-ugynok-agent","timestamp":"2025. május. 17. 08:03","title":"Beraknak valami egészen új funkciót a Windows beállításai közé: érkezik az ügynök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"198ca410-14d1-4a3b-a0be-3a562bd0490a","c_author":"Köves Gábor","category":"elet","description":"Alig volt nagykorú, amikor az Elveszett jelentéssel befutott. Szerinte Hollywood sokáig csak a szexobjektumot látta benne.","shortLead":"Alig volt nagykorú, amikor az Elveszett jelentéssel befutott. Szerinte Hollywood sokáig csak a szexobjektumot látta...","id":"20250516_Scarlett-Johanssonnak-csak-szexi-nos-szerepet-ajanlottak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/198ca410-14d1-4a3b-a0be-3a562bd0490a.jpg","index":0,"item":"b9610f78-b89c-4436-a5fd-dbf0e9e26d11","keywords":null,"link":"/elet/20250516_Scarlett-Johanssonnak-csak-szexi-nos-szerepet-ajanlottak","timestamp":"2025. május. 16. 08:56","title":"Scarlett Johanssonnak évekig csak a szexi nő szerepét ajánlották","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c09b575-0c81-4ec7-8b7c-b79bad204d6d","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A kormánytól komoly gesztus, hogy ad a kutatóintézetek ingatlanaiért 80 milliárd forintot, hiszen azok forgalmi értéke szinte nulla – mondja Freund Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, odaszólva azoknak, akik szerint elherdálják a testület vagyonát. Miért nevezi az elnök kétfejű sasnak az Akadémiát, és mikor vesz fel szerinte sündisznóállást a kormány? Mikor nem szabad megsértődnie az MTA-nak? Folytatódik-e a kutatók külföldre vándorlása? Interjú.","shortLead":"A kormánytól komoly gesztus, hogy ad a kutatóintézetek ingatlanaiért 80 milliárd forintot, hiszen azok forgalmi értéke...","id":"20250516_hvg-akademia-nem-lehet-ellenzekben-freund-tamas-interju-mta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c09b575-0c81-4ec7-8b7c-b79bad204d6d.jpg","index":0,"item":"7d337569-9263-49be-af3e-080f642e05ed","keywords":null,"link":"/360/20250516_hvg-akademia-nem-lehet-ellenzekben-freund-tamas-interju-mta","timestamp":"2025. május. 16. 06:30","title":"Freund Tamás: Az MTA-nak kutya kötelessége, hogy a regnáló hatalom döntéseit segítse","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cf07454-c5f7-4efb-9f7b-86e5836bff2d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Miközben Orbán Viktor szorult helyzetben van, közeleg a választási vereség, Kárpátalján Moszkvával összhangban végzi a kavarást – írja a National Interest című amerikai biztonságpolitikai lap.","shortLead":"Miközben Orbán Viktor szorult helyzetben van, közeleg a választási vereség, Kárpátalján Moszkvával összhangban végzi...","id":"20250517_Magyarorszag-revizionista-celjai-National-Interest-Robert-Lansing-Institute-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cf07454-c5f7-4efb-9f7b-86e5836bff2d.jpg","index":0,"item":"572fc5e8-60ab-4a8e-a714-4adde2c4ecf6","keywords":null,"link":"/360/20250517_Magyarorszag-revizionista-celjai-National-Interest-Robert-Lansing-Institute-Orban-Viktor","timestamp":"2025. május. 17. 07:27","title":"Magyarország revizionista céljairól írnak egy washingtoni biztonságpolitikai lapban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Eközben tonnaszámra rohadnak az amerikai kormányzat raktáraiban a rászorulóknak szánt élelmiszerkészletek, ugyanis Trumpék januárban a globális segélyprogramok csökkentéséről döntöttek.","shortLead":"Eközben tonnaszámra rohadnak az amerikai kormányzat raktáraiban a rászorulóknak szánt élelmiszerkészletek, ugyanis...","id":"20250516_izrael-gazai-ovezet-donald-trump-ehezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3.jpg","index":0,"item":"a8bea8bb-607a-4146-aebb-1e0d2eceeea3","keywords":null,"link":"/vilag/20250516_izrael-gazai-ovezet-donald-trump-ehezes","timestamp":"2025. május. 16. 13:43","title":"Trump: Sok ember éhezik Gázában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac73e77a-1556-4183-aa33-cb42b6bd8325","c_author":"Galicza Dorina ","category":"gazdasag","description":"Megér egy hiteles felmérés egy házkutatást? Hann Endrét, Horn Gábort és Pulai Andrást kérdeztük arról, lehet-e hatása az új „átláthatósági” törvénytervezetnek a Medián, a Republikon, illetve a Publicus munkájára.","shortLead":"Megér egy hiteles felmérés egy házkutatást? Hann Endrét, Horn Gábort és Pulai Andrást kérdeztük arról, lehet-e hatása...","id":"20250517_atlathatosagi-uldozesi-torveny-kozvelemeny-kutatok-Hann-Endre-Horn-Gabor-Pulai-Andras-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac73e77a-1556-4183-aa33-cb42b6bd8325.jpg","index":0,"item":"1027ffbb-9620-4a7e-b488-cc3b367e40f2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250517_atlathatosagi-uldozesi-torveny-kozvelemeny-kutatok-Hann-Endre-Horn-Gabor-Pulai-Andras-ebx","timestamp":"2025. május. 17. 08:57","title":"„Ahhoz képest, ami itt készül, elhanyagolható, ha a Mediánnak kicsit rosszabbul megy” – fenyegeti a Lex Putyin a közvélemény-kutatókat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37a0dfe7-eb4d-4dfc-8cb9-e1bef126026d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hasznos új funkciót kapnak az Apple Music előfizetői: megszokott dallamok áthangolt változatai segítségével pihenhetnek jobban, vagy akár egy nyári zivatar hangjai is segíthetnek a könnyebb elalvásban.","shortLead":"Hasznos új funkciót kapnak az Apple Music előfizetői: megszokott dallamok áthangolt változatai segítségével pihenhetnek...","id":"20250515_apple-music-ujdonsag-sound-therapy-streaming","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37a0dfe7-eb4d-4dfc-8cb9-e1bef126026d.jpg","index":0,"item":"543a5367-f031-4d9e-8e05-fe59c87d6d6d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_apple-music-ujdonsag-sound-therapy-streaming","timestamp":"2025. május. 15. 19:03","title":"Hangolódjon rá: terápiás újdonságot mutatott be az Apple, segít relaxálni, fókuszálni és elaludni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"692569ba-52a6-4363-bc3e-4e915d0e66e6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak valami gigantikus szobor volna: geológiai képződményeket idéző 3D-nyomtatott beton buszmegállót telepítettek Pozsonyban.","shortLead":"Mintha csak valami gigantikus szobor volna: geológiai képződményeket idéző 3D-nyomtatott beton buszmegállót...","id":"20250516_3d-nyomtatott-buszmegallo-szlovakia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/692569ba-52a6-4363-bc3e-4e915d0e66e6.jpg","index":0,"item":"d3121de3-af75-4b74-ad1c-1ba39adbea08","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_3d-nyomtatott-buszmegallo-szlovakia","timestamp":"2025. május. 16. 08:03","title":"Kinyomtattak egy komplett buszmegállót Szlovákiában – mutatjuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ezzel a mintegy 60 kilométeres e-hatótávú plugin hibriddel évente sok százezer forintot is spórolhatunk csak a tankoláson. Vázoljuk, hogy milyen a gyakorlatban a jelenlegi legerősebb és egyben legzöldebb Opel, a Grandland X Hybrid4.
Két éve bombaként robbant a hír, hogy a PSA Peugeot Citroën vállalatcsoport a GM-től felvásárolja az Opelt. Sokan kapásból megkongatták a vészharangot, hogy mi lesz így a francia kezekbe került német márkával. Aztán az Opel legújabb kori története egészen jól alakult. Itt van például jelen tesztalanyunk, a Grandland X Hybrid4, mely a PSA egyéb márkáit megelőzve kapta meg a cégcsoport vadonatúj plugin hibrid hajtásláncát.
Ami a Peugeot 3008-ban, a Citroën C5 Aircrossban és a DS7-ben egyelőre még nem érhető el, az az Opel legnagyobb divatterepjáróban már igen: kipróbáltuk, hogy milyen a zöld rendszámra feljogosító legújabb francia-német technika.
László Ferenc
Mi változott?
A 4,47 méteres hossza révén a középkategóriás SUV-ok között versengő Grandland X 2017 őszén jelent meg, tehát abszolút nem nevezhető megkopott modellnek. Ezért nincs is semmi meglepő abban, hogy a hibrid változat piacra dobása nem járt hangsúlyos ráncfelvarrással.
A Hybrid4 nevű új csúcsmodellt csak néhány apróság leplezi le. Ilyen például a hátul elhelyezett szolid Hybrid4 felirat, illetve a dupla tanksapkafedél. Míg utóbbiból a normál Grandland X-eken csak jobb hátul találunk egyet, addig az új kivitelen bal hátul is elhelyeztek egy ilyen fedelet.
Egyik oldalról benzinnel tölthető meg az 53 helyett ezúttal csak 43 literes üzemanyagtartály, a másik oldalról a 13,2 kWh kapacitású akkumulátor töltése oldható meg.
László Ferenc
A Fekete-erdőben megejtett nemzetközi menetpróbán kék, illetve piros alapszínű autókat lehetett kipróbálni, melyek közös vonása a kétszínű fényezés, illetve a 19 colos kerékszett volt. A fekete gépháztetőt egyesek eltérő színű bontott alkatrésznek nézhetik, a peres gumikkal szerelt felnik pedig ugyan jó szolgálatot tettek a kiváló német utakon, itthon viszont inkább 17-18 colos kerekeket kérnénk az autóra.
Az utastérben sincs túl sok változás. A 8 colos középső érintőkijelző alatt az eddigi SET gombot egy villám emblémás gomb váltotta, mellyel a hibrid rendszerrel kapcsolatos menüpontok érhetők el. Hagyományos mechanikus váltókar helyett egy divatosan kompakt kis elektronikus kezelőszervet kapunk, a gyorsan és finoman váltó nyolcfokozatú Aisin egységet a kormány mögötti fülekkel is vezérelhetjük.
A csomagtartó alsó lapjáig mért kapacitás nem csökkent, alatta viszont elrabolja a helyet az elektromos rendszer, illetve például az ide rejtett töltőkábel.
László Ferenc
Erőfitogtatás
300 lóerő és 520 Nm. Ezek az értékek igen komoly menetdinamikát vetítenek előre, és a gyakorlatban sem csalódtunk az új Opel sportos képességeiben. A 6,1 másodperces 0-100-as gyorsulás több, mint meggyőző, és az autobahnon a 235 km/h-s végsebesség közelébe is felmerészkedtünk. De honnan jön ez a már-már sportautós dinamika?
A konszern jól ismert 1,6 literes 4 hengeres turbómotorja 200 lóerőt dob be a közösbe, amihez hozzájön még a két villanymotor 110+113 lóereje. Az egyik villanymotor a benzines egység és a váltó között, a másik pedig a hátsó tengelyen kapott helyet, ily módon a mechnanikus kapcsolat nélküli összkerékhajtás is adott.
László Ferenc
Alaphelyzetben mindig elektromos módban indul az autó, melynek alapvetően csak a hátsó villanymotorja hajt. Szükség esetén az első e-motor is besegít a hajtásba, és akár 135 km/h-s tempóig suhanhatunk tisztán elektromos módban. Padlógázra villámgyorsan és finoman bekapcsol a benzinmotor, ami aztán gázelvételre, lassításkor szempillantás alatt kikapcsol, és a rendszer azonnal árammá alakítja a felszabaduló energiát.
Nemcsak a 0-100-as gyorsítással, hanem például a 80-120-as rugalmassággal is elégedettek lehetünk, az előzések gyorsan és biztonságosan megoldhatók. A benzinmotor hangja viszont nem túl kellemes, főleg akkor, ha a hirtelen padlógázas gyorsítást hosszú elektromos suhanás előzi meg.
Sport módban mindig a lehető legnagyobb teljesítmény áll rendelkezésünkre, az enyhe terepezéshez ideális AWD mód pedig dupla villanymotoros hajtással indít és szükség esetén beindítja a benzinmotort.
László Ferenc
Fontos hangsúlyozni, hogy 300 lóerő ide, vagy oda, a Grandland X továbbra sem sportautó, hanem egy magas építésű szabadidő jármű. Szerencsére az akkumulátor legalulra került, így a tömegközéppont alacsonyan van, de az egyéb hajtásláncú modellekhez képest számított 375-505 kilogrammos túlsúly nem csekély.
Ezt gyorsításkor nem érezni, de kanyarodáskor és fékezéskor igen, bár a vártnál csekélyebb mértékben. A kormánymű pontos, de nem ad túl sok visszajelzést, a felfüggesztés pedig az átlagosnál némileg sportosabb.
László Ferenc
Hatótáv, töltés, egyebek
A WLTP-szabvány szerinti elektromos hatótáv 59 kilométer, a gyakorlatban persze ennél szerényebb, 40-50 kilométeres e-hatótávra lehet számítani. De még ez is elég lehet városi használat során, illetve akár elővárosi ingázáshoz is.
A villamos energiával takarékoskodhatunk, vagyis megadhatjuk, hogy azt csak később szeretnénk elhasználni, illetve lehetőség van arra is, hogy az akkumulátort a benzinmotorral töltsük fel.
Érdekesség, hogy a belső visszapillantó mellett a szélvédő alatt egy kívülről jól látható LED-et helyezett el a gyártó, ami jelzi, ha éppen elektromosan, zéró károsanyag-kibocsátás mellett közlekedünk. Ez akkor jöhet majd jól, ha egyes városokban bevezetik a zéró emissziós zónákat.
László Ferenc
A mintegy 200 kilométeres teszt során 7,5 literes átlagfogyasztást mértünk, ami a 300 lóerős teljesítmény ismeretében nem rossz, de persze ehhez még hozzá kell venni a villamosenergia-fogyasztást is.
Az Opel számításai szerint csak az üzemanyagon évente akár 2076 eurót (közel 700 ezer forint) lehet spórolni, ha nem sima 1,6-os turbómotorral, hanem hibrid változatban rendeljük meg a Grandland X-et. Ehhez azonban az kell, hogy évi 30 000 kilométert (napi 82 kilométert) autózzunk, és naponta kétszer teljesen fel kell tölteni az akkumulátort (mondjuk munkába menet előtt otthon, a hazaút előtt pedig a munkahelyünkön), így jórészt árammal haladunk. Ha csak egyszer töltjük fel a kocsit, és napi 40 kilométert autózunk villannyal, akkor 828 eurót (278 ezer forintot) takaríthatunk meg a cég szerint. Az Opel minden bizonnyal a németországi üzemagyagárral (1,4 euró, vagyis 470 forint a 95-ös benzin literje) és kinti villanyárral számolt.
Otthoni normál 230 V-os csatlakozó aljzat esetén 7 óra 10 perc alatt tudható le egy teljes feltöltés. Amennyiben 1,8 helyett 3,7 kW-tal tudunk tölteni, akkor a töltési idő kereken 4 órára csökken, 7,4 kW-os teljesítmény mellett pedig akár 1 óra 50 perc is elég lehet a procedúrához.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+: fejlett hajtáslánc, nagy teljesítmény, korrekt e-hatótáv, zöld rendszám.
–: nagy tömeg, lassú töltés, kisebb benzintank és csomagtér, magas ár.
Az Opel Grandland X Hybrid4 egy német értékrendű, de modern francia hajtásláncú divatterepjáró, amellyel a zöld rendszám összes előnyét ki lehet használni. Az üzemanyag spórolás jelentős lehet, csak éppen az autó alapára igen magas.
Az öt felszereltségi szint közül csak a két legmagasabbal választható Opel Grandland X Hybrid4 alapára 14,6 millió forint. Összehasonlításképp, egy 180 lóerős benzinmotoros, 8 fokozatú automataváltós normál Grandland X már 9,2 millió forint ellenében hazavezethető, a takarékos 130 lovas dízel változat pedig 8 milliótól indul kéziváltóval.
A néhány hónappal később érkező Hybrid (4-es nélkül) jobb vételnek ígérkezik. Ez ugyan nem összkerekes és "csak" 224 lóerős, de lényegében változatlan e-hatótávú és 1,5 millió forinttal olcsóbb, mint a Hybrid4 csúcsmodell.
Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel.
Beindult a cannes-i versenyprogram és láttunk már sárga mellényes francia tüntetőkről filmet, valamint a huszadik század krónikáját német lányok szemén keresztül.