Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ff620914-8baf-4da0-8bec-292b1a6997f7","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A hatóságokat egy eszméletlen nőhöz hívták ki, a helyszínen derült ki, hogy meghalt.","shortLead":"A hatóságokat egy eszméletlen nőhöz hívták ki, a helyszínen derült ki, hogy meghalt.","id":"20250306_ongyilkos-david-hasselhoff-volt-feleseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff620914-8baf-4da0-8bec-292b1a6997f7.jpg","index":0,"item":"8f57a6c0-bd38-4bd2-935b-cb0ee9bb1d4b","keywords":null,"link":"/kultura/20250306_ongyilkos-david-hasselhoff-volt-feleseg","timestamp":"2025. március. 06. 17:57","title":"Öngyilkos lett David Hasselhoff volt felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49340145-f589-4f1d-9236-0fd1851e98b0","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Több mint 1,6 milliárd forint egyszeri és 5,4 millió forintos napi bírság kivetését kéri az Európai Bizottság Magyarországra. Az ügyben csütörtökön hoz ítéletet az Európai Bíróság.","shortLead":"Több mint 1,6 milliárd forint egyszeri és 5,4 millió forintos napi bírság kivetését kéri az Európai Bizottság...","id":"20250305_europai-birosag_unios-jog_kotelezettsegszeges-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49340145-f589-4f1d-9236-0fd1851e98b0.jpg","index":0,"item":"e5b3842f-fc4b-48d4-9280-04cc65432000","keywords":null,"link":"/eurologus/20250305_europai-birosag_unios-jog_kotelezettsegszeges-ebx","timestamp":"2025. március. 05. 10:32","title":"Ismét EU-s büntetés fenyegeti Magyarországot, újabb pénzeket bukhatunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa76dabc-33e4-44e2-8fa6-fd3f865c1295","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"A kiskocsmák gyakorlatilag bármire költhetik a 3 millió forintos támogatást. A pályázati felhívásban külön nevesített cél a fiatalabb generációkat megszólító közösségimédia-jelenlét és célzott reklámkampányok kialakítása.","shortLead":"A kiskocsmák gyakorlatilag bármire költhetik a 3 millió forintos támogatást. A pályázati felhívásban külön nevesített...","id":"20250305_Alternativ-gyermekvedelem-a-fiatalok-becsalogatasat-is-tamogatja-a-kormanyzati-kocsmaprogram-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa76dabc-33e4-44e2-8fa6-fd3f865c1295.jpg","index":0,"item":"99ec1319-b46c-4097-a5d3-b0f961d03e24","keywords":null,"link":"/kkv/20250305_Alternativ-gyermekvedelem-a-fiatalok-becsalogatasat-is-tamogatja-a-kormanyzati-kocsmaprogram-ebx","timestamp":"2025. március. 05. 11:05","title":"Alternatív gyermekvédelem: a fiatalok becsalogatását is támogatja a kormányzati kocsmaprogram","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5298d24d-af01-4e12-b06a-3d579d3efb57","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA az amerikai fejlesztésű XB-1 februári tesztjén készített fotót arról a pillanatról, amikor a repülőgép átlépte a hangsebességet.","shortLead":"A NASA az amerikai fejlesztésű XB-1 februári tesztjén készített fotót arról a pillanatról, amikor a repülőgép átlépte...","id":"20250305_boom-supersonic-xb-1-repulogep-hangsebesseg-atlepese-foto-nasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5298d24d-af01-4e12-b06a-3d579d3efb57.jpg","index":0,"item":"a6ecb21c-1d5b-44ea-9a6f-4155b5994cd8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250305_boom-supersonic-xb-1-repulogep-hangsebesseg-atlepese-foto-nasa","timestamp":"2025. március. 05. 18:03","title":"Lefotózta a NASA a történelmi pillanatot, így néz ki a hangrobbanás nélküli hangsebesség-átlépés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccf3edd4-f5e6-4e25-9dc3-964aba5af3d1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több kamera is rögzítette a Blue Ghost landolását a Holdon, melyet most nyilvánosságra is hozott az amerikai cég.","shortLead":"Több kamera is rögzítette a Blue Ghost landolását a Holdon, melyet most nyilvánosságra is hozott az amerikai cég.","id":"20250305_firefly-aerospace-blue-ghost-holdszonda-landolas-ereszkedes-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccf3edd4-f5e6-4e25-9dc3-964aba5af3d1.jpg","index":0,"item":"6e1aac25-e190-4256-9a1c-486df37939ca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250305_firefly-aerospace-blue-ghost-holdszonda-landolas-ereszkedes-video","timestamp":"2025. március. 05. 15:03","title":"Páratlan felvételen, amint történelmet ír az amerikai Firefly Aerospace holdszondája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8693afac-9854-4564-b3cb-3387f35353c6","c_author":"Hamvay Péter","category":"kultura","description":"Lapunk megkeresésére ugyan korábban nem válaszolt az MNM Közgyűjteményi Központ, de az azt vezető Demeter Szilárd más lapnak reagált a szerdai cikkünkre, amely szerint inog a széke. A központ gyatra működésről szóló állításainkat nem cáfolta. ","shortLead":"Lapunk megkeresésére ugyan korábban nem válaszolt az MNM Közgyűjteményi Központ, de az azt vezető Demeter Szilárd más...","id":"20250305_Demeter-Szilard-HVG-cikk-valasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8693afac-9854-4564-b3cb-3387f35353c6.jpg","index":0,"item":"4cc7aefd-0e61-4707-a096-adc8158cf4eb","keywords":null,"link":"/kultura/20250305_Demeter-Szilard-HVG-cikk-valasz","timestamp":"2025. március. 05. 19:22","title":"Demeter elismeri, hogy nem érzi sikeresnek a közgyűjteményi központ eddigi működését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"625d14b2-54d5-4717-b9c9-b2e3f42f2b32","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250305_Marabu-Feknyuz-Orban-kuldetesben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/625d14b2-54d5-4717-b9c9-b2e3f42f2b32.jpg","index":0,"item":"61d1e4cc-cb1e-45cd-8957-4f30322ca7c5","keywords":null,"link":"/itthon/20250305_Marabu-Feknyuz-Orban-kuldetesben","timestamp":"2025. március. 05. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Orbán küldetésben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Két banki elemző is úgy véli, hogy messze még a trendforduló, főként az exportra termelő ágazatok vannak óriási bajban.","shortLead":"Két banki elemző is úgy véli, hogy messze még a trendforduló, főként az exportra termelő ágazatok vannak óriási bajban.","id":"20250306_magyar-ipar-teljesitmeny-ertekeles-ing-erste","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2.jpg","index":0,"item":"3711d8dc-5bd9-464d-a1d7-6f26efc1f1e9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250306_magyar-ipar-teljesitmeny-ertekeles-ing-erste","timestamp":"2025. március. 06. 10:10","title":"A Covid-lezárások óta nem volt ilyen mélyen a magyar ipar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ezzel a mintegy 60 kilométeres e-hatótávú plugin hibriddel évente sok százezer forintot is spórolhatunk csak a tankoláson. Vázoljuk, hogy milyen a gyakorlatban a jelenlegi legerősebb és egyben legzöldebb Opel, a Grandland X Hybrid4.
Két éve bombaként robbant a hír, hogy a PSA Peugeot Citroën vállalatcsoport a GM-től felvásárolja az Opelt. Sokan kapásból megkongatták a vészharangot, hogy mi lesz így a francia kezekbe került német márkával. Aztán az Opel legújabb kori története egészen jól alakult. Itt van például jelen tesztalanyunk, a Grandland X Hybrid4, mely a PSA egyéb márkáit megelőzve kapta meg a cégcsoport vadonatúj plugin hibrid hajtásláncát.
Ami a Peugeot 3008-ban, a Citroën C5 Aircrossban és a DS7-ben egyelőre még nem érhető el, az az Opel legnagyobb divatterepjáróban már igen: kipróbáltuk, hogy milyen a zöld rendszámra feljogosító legújabb francia-német technika.
László Ferenc
Mi változott?
A 4,47 méteres hossza révén a középkategóriás SUV-ok között versengő Grandland X 2017 őszén jelent meg, tehát abszolút nem nevezhető megkopott modellnek. Ezért nincs is semmi meglepő abban, hogy a hibrid változat piacra dobása nem járt hangsúlyos ráncfelvarrással.
A Hybrid4 nevű új csúcsmodellt csak néhány apróság leplezi le. Ilyen például a hátul elhelyezett szolid Hybrid4 felirat, illetve a dupla tanksapkafedél. Míg utóbbiból a normál Grandland X-eken csak jobb hátul találunk egyet, addig az új kivitelen bal hátul is elhelyeztek egy ilyen fedelet.
Egyik oldalról benzinnel tölthető meg az 53 helyett ezúttal csak 43 literes üzemanyagtartály, a másik oldalról a 13,2 kWh kapacitású akkumulátor töltése oldható meg.
László Ferenc
A Fekete-erdőben megejtett nemzetközi menetpróbán kék, illetve piros alapszínű autókat lehetett kipróbálni, melyek közös vonása a kétszínű fényezés, illetve a 19 colos kerékszett volt. A fekete gépháztetőt egyesek eltérő színű bontott alkatrésznek nézhetik, a peres gumikkal szerelt felnik pedig ugyan jó szolgálatot tettek a kiváló német utakon, itthon viszont inkább 17-18 colos kerekeket kérnénk az autóra.
Az utastérben sincs túl sok változás. A 8 colos középső érintőkijelző alatt az eddigi SET gombot egy villám emblémás gomb váltotta, mellyel a hibrid rendszerrel kapcsolatos menüpontok érhetők el. Hagyományos mechanikus váltókar helyett egy divatosan kompakt kis elektronikus kezelőszervet kapunk, a gyorsan és finoman váltó nyolcfokozatú Aisin egységet a kormány mögötti fülekkel is vezérelhetjük.
A csomagtartó alsó lapjáig mért kapacitás nem csökkent, alatta viszont elrabolja a helyet az elektromos rendszer, illetve például az ide rejtett töltőkábel.
László Ferenc
Erőfitogtatás
300 lóerő és 520 Nm. Ezek az értékek igen komoly menetdinamikát vetítenek előre, és a gyakorlatban sem csalódtunk az új Opel sportos képességeiben. A 6,1 másodperces 0-100-as gyorsulás több, mint meggyőző, és az autobahnon a 235 km/h-s végsebesség közelébe is felmerészkedtünk. De honnan jön ez a már-már sportautós dinamika?
A konszern jól ismert 1,6 literes 4 hengeres turbómotorja 200 lóerőt dob be a közösbe, amihez hozzájön még a két villanymotor 110+113 lóereje. Az egyik villanymotor a benzines egység és a váltó között, a másik pedig a hátsó tengelyen kapott helyet, ily módon a mechnanikus kapcsolat nélküli összkerékhajtás is adott.
László Ferenc
Alaphelyzetben mindig elektromos módban indul az autó, melynek alapvetően csak a hátsó villanymotorja hajt. Szükség esetén az első e-motor is besegít a hajtásba, és akár 135 km/h-s tempóig suhanhatunk tisztán elektromos módban. Padlógázra villámgyorsan és finoman bekapcsol a benzinmotor, ami aztán gázelvételre, lassításkor szempillantás alatt kikapcsol, és a rendszer azonnal árammá alakítja a felszabaduló energiát.
Nemcsak a 0-100-as gyorsítással, hanem például a 80-120-as rugalmassággal is elégedettek lehetünk, az előzések gyorsan és biztonságosan megoldhatók. A benzinmotor hangja viszont nem túl kellemes, főleg akkor, ha a hirtelen padlógázas gyorsítást hosszú elektromos suhanás előzi meg.
Sport módban mindig a lehető legnagyobb teljesítmény áll rendelkezésünkre, az enyhe terepezéshez ideális AWD mód pedig dupla villanymotoros hajtással indít és szükség esetén beindítja a benzinmotort.
László Ferenc
Fontos hangsúlyozni, hogy 300 lóerő ide, vagy oda, a Grandland X továbbra sem sportautó, hanem egy magas építésű szabadidő jármű. Szerencsére az akkumulátor legalulra került, így a tömegközéppont alacsonyan van, de az egyéb hajtásláncú modellekhez képest számított 375-505 kilogrammos túlsúly nem csekély.
Ezt gyorsításkor nem érezni, de kanyarodáskor és fékezéskor igen, bár a vártnál csekélyebb mértékben. A kormánymű pontos, de nem ad túl sok visszajelzést, a felfüggesztés pedig az átlagosnál némileg sportosabb.
László Ferenc
Hatótáv, töltés, egyebek
A WLTP-szabvány szerinti elektromos hatótáv 59 kilométer, a gyakorlatban persze ennél szerényebb, 40-50 kilométeres e-hatótávra lehet számítani. De még ez is elég lehet városi használat során, illetve akár elővárosi ingázáshoz is.
A villamos energiával takarékoskodhatunk, vagyis megadhatjuk, hogy azt csak később szeretnénk elhasználni, illetve lehetőség van arra is, hogy az akkumulátort a benzinmotorral töltsük fel.
Érdekesség, hogy a belső visszapillantó mellett a szélvédő alatt egy kívülről jól látható LED-et helyezett el a gyártó, ami jelzi, ha éppen elektromosan, zéró károsanyag-kibocsátás mellett közlekedünk. Ez akkor jöhet majd jól, ha egyes városokban bevezetik a zéró emissziós zónákat.
László Ferenc
A mintegy 200 kilométeres teszt során 7,5 literes átlagfogyasztást mértünk, ami a 300 lóerős teljesítmény ismeretében nem rossz, de persze ehhez még hozzá kell venni a villamosenergia-fogyasztást is.
Az Opel számításai szerint csak az üzemanyagon évente akár 2076 eurót (közel 700 ezer forint) lehet spórolni, ha nem sima 1,6-os turbómotorral, hanem hibrid változatban rendeljük meg a Grandland X-et. Ehhez azonban az kell, hogy évi 30 000 kilométert (napi 82 kilométert) autózzunk, és naponta kétszer teljesen fel kell tölteni az akkumulátort (mondjuk munkába menet előtt otthon, a hazaút előtt pedig a munkahelyünkön), így jórészt árammal haladunk. Ha csak egyszer töltjük fel a kocsit, és napi 40 kilométert autózunk villannyal, akkor 828 eurót (278 ezer forintot) takaríthatunk meg a cég szerint. Az Opel minden bizonnyal a németországi üzemagyagárral (1,4 euró, vagyis 470 forint a 95-ös benzin literje) és kinti villanyárral számolt.
Otthoni normál 230 V-os csatlakozó aljzat esetén 7 óra 10 perc alatt tudható le egy teljes feltöltés. Amennyiben 1,8 helyett 3,7 kW-tal tudunk tölteni, akkor a töltési idő kereken 4 órára csökken, 7,4 kW-os teljesítmény mellett pedig akár 1 óra 50 perc is elég lehet a procedúrához.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+: fejlett hajtáslánc, nagy teljesítmény, korrekt e-hatótáv, zöld rendszám.
–: nagy tömeg, lassú töltés, kisebb benzintank és csomagtér, magas ár.
Az Opel Grandland X Hybrid4 egy német értékrendű, de modern francia hajtásláncú divatterepjáró, amellyel a zöld rendszám összes előnyét ki lehet használni. Az üzemanyag spórolás jelentős lehet, csak éppen az autó alapára igen magas.
Az öt felszereltségi szint közül csak a két legmagasabbal választható Opel Grandland X Hybrid4 alapára 14,6 millió forint. Összehasonlításképp, egy 180 lóerős benzinmotoros, 8 fokozatú automataváltós normál Grandland X már 9,2 millió forint ellenében hazavezethető, a takarékos 130 lovas dízel változat pedig 8 milliótól indul kéziváltóval.
A néhány hónappal később érkező Hybrid (4-es nélkül) jobb vételnek ígérkezik. Ez ugyan nem összkerekes és "csak" 224 lóerős, de lényegében változatlan e-hatótávú és 1,5 millió forinttal olcsóbb, mint a Hybrid4 csúcsmodell.