Tóta W.: A nemfideszes büszkeség napja
Nincs hatalmuk felettünk.
Miközben a világszintű törekvések éppen a fogyasztás- és károsanyag-csökkentésről szólnak, egy felmérés szerint a valóság mást mutat. Ráadásul az autógyártók Amerikában is, hogy papíron megfeleljenek a kibocsátási céloknak, nagy mennyiségben vásárolnak más gyártóktól szabad károsanyag-kibocsátási kvótákat.
Az Egyesült Államok 2019-es modellévi autóinak átlagos fogyasztása alapján készített összesítést az amerikai környezetvédelmi ügynökség (EPA) és igencsak érdekes adatok láttak napvilágot. A Reuters beszámolója szerint ugyanis nőtt az amerikai autók áltagos üzemanyag-fogyasztása.
Az USA-ban mérföld/gallonban adják meg a fogyasztást (minél nagyobb az érték, annál takarékosabb egy autó). Ugyanakkor a 2019-es évben megjelent autók esetében ez 24,9 mérföld/gallont (11,3 l/100 km) mutatott, ami két tizeddel rosszabb érték, mint egy évvel korábban.
Az ok egyértelmű: az amerikaiak nagyobb autókat vásároltak. Tavaly előtt az autóik 56 százaléka már pickup vagy SUV volt, ami rekordrészesedés. Ráadásul 2019-ben az autók tömege és teljesítménye is rekordot döntött, ami azt jelenti, hogy manapság 79 százalékkal erősebb autóval jár átlagosan egy amerikai, mint 45 éve.
Összességében az elmúlt 15 évből 12-ben egyébként javult a fogyasztási átlaga az autóiknak, ugyanis 2004-ben még csak 19,3 mérföldet tudott megtenni egy gallon üzemanyaggal egy átlag amerikai autó, vagyis közel 15 litert fogyasztott százon.
A legnagyobb gyártók mindegyike rontott: a Fiat-Chrysler 0,5 mpg-vel 21,5 mérföld/gallonra (13,1 liter/100 km), a General Motors járműveinél 22,5 mérföld/gallon (12,6 l/100 km) az átlagos érték. A Ford esetében a romlás 0,1 mpg de ugyancsak 22,5 mpg az átlaguk.
A nagy autógyárak annak érdekében, hogy teljesítsék az amerikai károsanyag-kibocsátási előírásokat konszern szinten - ami hasonló az európai CO2-bírságokhoz -, egymástól vásárolnak kvótákat. A Tesla például a Fiat-Chryslernek adott el nagy mennyiségben kvótát, a Toyota és Honda is a legnagyobb szabad kvótával rendelkező vállalatok az Egyesült Államokban. Az amerikai FCA pedig a legnagyobb vásárló, de a Reuters szerint az európai gyártók, például a BMW és a Daimler (Mercedes-Benz) is vásárlásra kényszerültek.
Az EPA végezetül azt is leírta a tanulmányban, hogy a korai előrejelzések azt sugallják, hogy a 2020-as éven a fenti érték 25,7 mpg-ra ugrik majd, ami jelentős javulás lenne.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
Nincs hatalmuk felettünk.
Fenntartanák a nyomást Oroszországon és szembemennének Trumppal is.
A magyar választók felhatalmazására hivatkozva futott neki Orbán Viktor a csütörtöki EU-csúcsnak. Kár, hogy a felhatalmazáshoz félrevezető propagandát vetettek be, ahogy az is, az ilyen típusú kampány szembemegy még a saját uniós tagságunkkal is.
Az oroszok novemberben vettek célba egy munkácsi elektromos alállomást.
A DW szerint a jövő évi választási kampány fő témája lehet Ukrajna.
Ráadásul az elmúlt évekkel ellentétben a környező országokban is sokkal jobban érdekelte az embereket, hogy mi történik Magyarországon a Pride-dal.
Sok tanár éppen egyetlen ponttal csúszott le a kiemelkedő kategóriába sorolásról.