A retro divathullámot mostanság egyre több autóipari cég igyekszik meglovagolni, hol több, hol kevesebb sikerrel. A Fiat jó lóra tett azzal, hogy 2007-ben piacra dobta újkori 500-as modelljét, mely technikailag ugyan nem különösebben nagy szám, azonban a designját sikerült annyira jól eltalálni, hogy kisebb-nagyobb változtatások mellett mind a mai napig gyártásban van ez a Lengyelországban készülő apróság.
És gyártásban is marad, még pedig modernizált lágyhibrid benzines hajtással. Mellette pedig feltűnt a színen az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új kiadás, jelen tesztalanyunk, az Olaszországban csak és kizárólag elektromos hajtással készülő új 500-as, melyből mi egy nyitható tetejű változatot fogtunk vallatóra az áprilisi télben.
Volt előzménye
Az Év Autója 2021 választáson a nemrégiben általunk is letesztelt Toyota Yaris mögött az előkelő második helyen végzett újdonság nem az első olyan 500-as, mely képes teljesen hangtalanul suhanni. Az előző 500-asból ugyanis 2013 és 2019 között gyártottak elektromos változatot, mely amerikai piacos 500e-ből mostanság egyre több bukkan fel a hazai utakon.
Lényeges különbség, hogy míg az 500e egy belsőégésű motorosból átalakított villanyautó volt, addig az új 500-ast már eleve 100 százalékban elektromosnak tervezték. A designt most is nagyon eltalálták az olaszok, ismét kimaxolták a cukiságfaktort.
A vonalvezetés nem sokat változott, olyannyira, hogy a gyanútlan szemlélődők első blikkre akár régi 500-asnak is nézhetik az új modellt. Alaposabban szemügyre véve a dolgokat azonban gyorsan kiderül, hogy egy teljesen új típushoz van szerencsénk, melynek karakterét elsősorban az osztott új kerek fényszórók, illetve a nem Fiat, hanem 500-as frontlogó határozza meg.
A 3,62 méteres hossz a hatalmas SUV-ok világában üdítően kicsivé teszi az új 500-ast. Azonban minden relatív, mert az elődmodellnél közel 9 centiméterrel nagyobb lett az újdonság, arról nem is beszélve, hogy a jó öreg Kispolszki 58 centiméterrel kisebb nála.
Vendégszeretet
A kilincsek elektromosak, az első ülésekben kiválóan el lehet férni, az azok előrehajtását követően hátul helyet foglalók arcán azonban már nem feltétlenül őszine a mosoly. Nincs mese, ez egy elsősorban városi használatra szánt kisautó, melyben hátul leginkább csak gyerekek férnek el kényelmesen.
A térérzeten sokat javítanak a világos felületek, illetve a tény, hogy a vászontető bármikor gombnyomásra felnyitható. Ilyenkor az automatikus szerkezet hátrafelé szépen összehajtogatja a tetőt: első lépésben csak annyira, hogy a hátsó üvegen még kilássunk, második lépésben pedig teljesen. Hatalmas élmény így a kabriózás, hiszen a napozásba nem rondít bele motorhang, és a természet illatai nem keverednek benzingőzzel.
A minőség sokat javult az előző generációhoz képest, olyannyira, hogy például a kijelzők képminőségét egyes luxuskategóriás autók is megirigyelhetik. Az alul enyhén csapott bőrkormány mögötti panel 7 colos, a műszerfal közepén lévő érintésérzékeny társa pedig 10,25 colos felületen vonultat fel ízléses felhasználói felületet. Az ikonok lehetnének picit nagyobbak, illetve furcsa, hogy okostelefont csak állóhelyzetben lehet társítani a rendszerhez.
A tolatókamera képminősége ebben a kategóriában, de még magasabb szinten is csapnivaló szokott lenni, de a Fiat e tekintetben is jeleskedik, és többek közt 360 fokos kamerarendszerről, vezeték nélküli telefontöltőről és ülésfűtésről is gondoskodott.
Nem baj, hogy gyenge
118 lóerő, ennyit tud az orrban elhelyezett villanymotor, de nincs is szükség többre. Egyrészt azért, mert kisebb dízelmotornyi, 220 Nm-es nyomaték társul hozzá. Másrészt mert nincs váltó, van viszont a gázpedál legkisebb érintésére azonnal reagáló hajtáslánc. Harmadrészt pedig azért, mert a tömeget sikerült villanyautós mércével igen alacsonyan tartani.
A típus tömege 1,3 tonna magasságában mozog akkor, amikor a legtöbb rivális 1,5 tonna magasságában jár. Ráadásul a tömegközéppont a lehető legalacsonyabban található, mert az akkumulátor az utastér alatt rejtőzik. A 9 másodperces 0-100-as gyorsulás nem a sportkocsikat juttatja eszünkbe, a gyakorlatban mégis egész nagyot lép az új 500-as, amelyet sokkal jobban jellemez a tény, miszerint 0-ról 50-re alig 3,1 másodperc alatt katapultál.
Nincs túlbonyolítva a kezelés. A Lincoln Navigatoréhoz hasonló P, R, N, D nyomógombokkal kiválasztjuk a kívánt menetirányt, gázt adunk, és amennyiben a megfelelő üzemmódban vagyunk, akkor a fékpedál használatát elfeledve, akár egyedül a gázpedál kezelésével navigálható a kisautó. Ha fogytán a töltés, ott a remek Sherpa mód, mely 80 lóerő alá csökkenti a teljesítményt, 80 km/h a végsebességet és kikapcsol minden felesleges áramfogyasztót.
A kategóriában elsőként itt érhető el Level 2-es önvezetés, ami tapasztalataink semmivel sem butább, mint a nagyobb és drágább modellek hasonló rendszere. Mégis keveset használtuk, mert nem szívesen vontuk meg magunktól a vezetés élményét. Merthogy az új 500-as olyannal is szolgál.
Nagy szó, hogy nemcsak a sűrű városi forgalomban történő cikázás és az egyszerű parkolás miatt, hanem akár a hagyományos értelemben vett vezetési élmény miatt is szerethető autót sodort felénk 2021. A jó minőségű szerpentineken azonnal érezni a relatíve alacsony tömeg, a jó tömegeloszlás és a korrekt futómű előnyeit, a kanyartempót meglepően nagyra lehet venni. Alattomos viselkedésnek nyoma sincs.
Ennél jobb elektromos kisautós vezetési élménnyel egyedül csak a Mini Cooper SE szolgál, köszönhetően egyrészt a jelentősen nagyobb, 184 lóerős teljesítménynek, illetve az alacsonyabb üléspozíciónak. A magas üléshelyzet ismerős lehet az előző 500-asból, ezzel sajnos nem lehet mit kezdeni, abban pedig egyelőre csak reménykedni tudunk, hogy egyszer talán majd egy még izgalmasabb Abarth tuningváltozat is érkezik az elektromos modellből.
Mi van még?
Az energiát egy bruttó 42 kWh kapacitású akkumulátor biztosítja, melynek nettó 37 kWh-ja a gyári adatok szerint 300-320 kilométeres hatótávolságot biztosít. Ez persze nem igazán a realitás talaján mozog, viszont a 250 kilométeres érték még fűtés mellett is simán hozható.
Normál otthoni körülmények mellett körülbelül 20 óra egy teljes töltés, ami 7,4 kW-os teljesítmény mellett 6 órára szelidíthető. AC-fronton 11 kW jelenti a plafont, ha pedig DC-villámtöltőhöz van szerencsénk, akkor 85 kW-os maximális teljesítmény mellett akár 35 perc alatt megoldható egy 80 százalékra történő feltöltés. Sőt, 5 perc alatt akár 50 kilométeres hatótáv is nyerhető.
A 95 lóerős alapmodell bruttó 23,8, nettó 21,3 kapacitású telepe elvileg 180 kilométeres, a gyakorlatban pedig vélhetően 140-150 kilométeres hatótávval kecsegtet. Ez esetben a 0-100-as gyorsulás csak 0,5 másodperccel tart tovább, a végsebesség pedig 15 km/h-val szerényebb.
A csomagtartó mindössze 185 literes, ráadásul ebből még a töltőkábel is kiharap magának egy kevés teret. Érdekesség, hogy egy 3+1 ajtós változat is elérhető, melynek jobb oldalán szekrényajtó-szerűen nyitható szét egy kisebb és egy nagyobb ajtó.
Konklúzió, árak
+ : egyedi design, jó minőségérzet, remek vezetési élmény, korrekt hatótáv, gyorstöltési lehetőség, relatíve alacsony tömeg. –: a hátulra nehéz beszállni és kevés a hely, kicsi csomagtartó, az infotainment rendszeren lehetne még javítani, magas ár. |
Adott egy elsősorban városi használatra, illetve második autónak szánt kiskocsi, melynek bájosan retro a külseje, modern a belseje, hangtalanul és károsanyag-kibocsátás nélkül suhan, jó vezetni és adott esetben még a teteje is lenyitható. Kapásból rávághatjuk, hogy a siker garantált, de egy kényes témáról, az árról még nem beszéltünk.
Nos, legolcsóbban 8 millió forint ellenében lehet új elektromos Fiat 500-asunk, az erősebb és nagyobb aksis változat alapára pedig 10 millió forint. A jól felszerelt nyitható tetejű kivitel 12,7 millió forinton nyit, a tesztautó ára 13,3 millió forint. Hatalmas összegek ezek egy alig több mint 3,6 méteres kisautó esetében.
Sovány vigasz, hogy a konkurencia sem olcsó. A Mini Cooper SE és a Honda e is 11 millió forinttól indul, de ezek kicsit nagyobb és erősebb, ám szerényebb hatótávú villanyautók.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.