szerző:
Tetszett a cikk?

Az utastér mérete már a kettővel ezelőtti 5-ös BMW szintjén mozog, a csomagtartóból viszont kiharap egy jókora darabot a több mint 50 kilométeres elektromos hatótávot ígérő plugin hibrid technika. Nyúzópróbán a 330e xDrive Touring.

Közhelyes kijelentés, hogy az új autók egyre nagyobbak lesznek. Ez tényleg így van, és talán nem is lehetne jobban demonstrálni, mint egy kettővel ezelőtti 5-ös kombi BMW, illetve egy vadonatúj 3-as Touring segítségével.

Az alábbi képeken egy 2008-as évjáratú E61-es modell, illetve egy vadonatúj G21 vehető szemügyre.

László Ferenc

Az eggyel magasabb kategóriás régi bajor mindössze 6 centiméterrel hosszabb és 3 centiméterrel nagyobb tengelytávú az új 3-asnál, az 1,84 méter magas sofőrre beállított első ülés mögött azonban mégis utóbbiban nagyobb a lábtér.

Régi 5-ös
László Ferenc
Új 3-as
László Ferenc

Ha valamit csak gyorsan betennénk, vagy kivennénk a puttonyból, akkor nem feltétlenül kell kinyitni az ötödik ajtót, helyette elég felnyitni csak magát az üveget.

László Ferenc

Csomagtér-méret tekintetében a régi 5-ösnek áll a zászló, ez azonban nem annyira a kategóriák közötti különbségnek, hanem sokkal inkább az új 3-asba szerelt modern hajtásláncnak tudható be.

László Ferenc

Új idők szele

A BMW már az előző 3-asból is készített 30e-t, vagyis plugin hibrid változatot, azonban egészen mostanáig kellett várnunk arra, hogy a szedán mellett kombi változatban is elérhető legyen ez a zöld rendszámos modell. A 330e Touring konkrétan a BMW első kombi plugin hibridje, ami mellé nem sokkal később érkezett meg az 530e Touring.

A hajtáslánchoz elengedhetetlenül szükséges akkumulátorcsomag miatt a normál 3-as kombi 500 literes csomagtartója 410 literre olvadt, az ülések ledöntését követően pedig 1510 helyett csak 1420 literes hely áll rendelkezésünkre.

Praktikum tekintetében azonban továbbra is jobb választás egy hátul plafonig pakolható kombi, mint a szedán, főleg annak ismeretében, hogy utóbbi esetében a csomagtartó mérete a hibridizáció miatt 480-ról alig 375 literre csökkent.

László Ferenc

Ugyancsak a környezetbarátnak mondott technika velejárója az extra tömeg. A 330e Touring 1965 kilogrammot nyom a mérlegen, ily módon még a nagy dízelmotoros változatnál is nehezebb picit. A villanymotor és az akkumulátor miatt konkrétan 235 kilogrammal nőtt a tömeg.

Az üzemanyagtartály viszont kisebb lett, 59 liter helyett csak 40 liter benzint képes magába fogadni. Most már csak azt kell körbejárnunk, hogy ennek fényében hogyan változott a hatótáv, no és persze a BMW-k esetében mindig kiemelten fontos vezetési élmény.

László Ferenc

X-faktor

A hibrid technikát nemcsak a kombi karosszériával, hanem xDrive összkerék-hajtással is társíthatjuk. Jó hír, hogy sem ez, sem a megnőtt tömeg nem igazán ejt csorbát a vezetési élményen. A bajor fejlesztőmérnökök úgy faragták az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak megfelelő és akár hóban is egyszerűen vezethető autót, hogy az hozzáértő kezekben továbbra is megmaradt hagyományos értelemben vett BMW-nek.

A kormányzást kiválóan eltalálták, a megszokottnál talán picit nagyobb erőszükségletet nem neveznénk hibának, az útról mindig kellő visszajelzést kapunk, és minden körülmények mellett precízen az adott íven tudjuk tartani az autót. A tengelyek közötti tömegeloszlás ideálisnak mondható és a sokat emlegetett akkumulátor miatt a tömegközéppont hajszálnyival még lejjebb is került.

László Ferenc

A futóműről vélhetően csak áradozni tudnánk, ha a teszthét során a München közeli utakat róttuk volna, magyar viszonylatban viszont egyértelműen túl feszes a technika, még úgy is, hogy a 17 colos téli gumiszett egyáltalán nem mondható peresnek. A nyolcfokozatú automata váltó régi ismerősünk, finoman és gyorsan vált.

Az utastér kiváló minőségű, a vaskos kormány mögött igényes digitális műszeregység található, a klímavezérlés pedig a középső érintőkijelző alatt hagyományos formában kapott helyet. A jól felszerelt tesztautóban a hátul ülőknek is jutott klímavezérlés, ülésfűtés, illetve két USB-aljzat.

László Ferenc

Benzin, villany

Ahogy a 330i-ben, úgy a 330e-ben sem 6-, hanem csak 4-hengeres benzinmotor található, melynek hangja csak erőteljes gázadáskor hallatszik be számottevően a kiválóan hangszigetelt utastérbe. A 2 literes egység 184 lóerőt és 300 Nm-t tud, amihez hozzájön még a villanymotor 113 lóereje és 265 Nm-es nyomatéka. A végeredmény 252 lóerő és 420 Nm, de adott esetben 10 másodpercig 292 lóerő áll rendelkezésre az előzések gyors lebonyolítására.

A 0-100-at 5,9 másodperc alatt tudhatjuk le, a végsebesség elektromos-, illetve hibrid módban rendre 140, illetve 225 km/h. Nem rossz, viszont a könnyebb 330i 5,8 másodperc alatt tudja le az említett gyorsulást és akár 250-nel is képes száguldani.

László Ferenc

A nettó 11 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor a WLTP-szabvány szerint 52-57 kilométeres elektromos hatótávot biztosít, a téli teszthét alatt viszont nem igazán tudtunk 35 kilométer fölé menni. A fogyasztás 0 és 12 liter között sokféleképpen alakulhat, a 330e értelemszerűen azok számára jelent jó választást, akik gyakran töltőre tudják/akarják csatlakoztatni az autót.

Tölteni maximum 3,7 kW-tal lehet a megfáradt akkumulátort, a teljes procedúra mintegy 3,5-6 órányi időt vesz igénybe. A két töltőkábelnek külön rejtekhelyet alakítottak ki a csomagtér padlója alatt.

László Ferenc

Alternatívák

A 258 lóerős és 400 Nm nyomatékú 330i hajszálnyival jobb menetteljesítményeiről már említést tettünk, ahhoz pedig kétség sem férhet, hogy ezzel a változattal leginkább 8-12 literes fogyasztás mellett tudunk csak autózni.

Ha a dinamizmusból nem engednénk, viszont nagyon is díjaznánk a szerényebb fogyasztást, akkor érdemes egy pillantást vetni a 3 literes 6 hengeres dízelmotorral szerelt 330d-re. Ez a 265 lóerős, illetve 580 Nm nyomatékú gázolajos finoman jár, nagyot lép és nem kér többet 6-8 liter gázolajnál. A gyakran nagy távolságokat utazók számára továbbra is a dízel a legjobb választás.

Minden esetben néhány deciliterrel csökkenthető a fogyasztás, ha kombi helyett a könnyebb szedánt választjuk és lemondunk az összkerékhajtásról.

László Ferenc

Konklúzió, árak

+ : kiváló minőségérzet, remek vezethetőség, finom plugin hibrid hajtáslánc, korrekt fogyasztás, zöld rendszám.

: a túl kemény futómű, kisebb csomagtartó és benzintank, nagy tömeg, lassú töltés, jelentős felár az 530i-hez képest.

A BMW 330e xDrive Touring egy családi használatra tökéletesen alkalmas, praktikus kialakítású kombi, mely elsősorban prémium minőségérzetéről, fejlett plugin hibrid hajtásáról, illetve remek vezetési élményéről ismerszik meg. A zöld rendszám sok előnnyel jár, viszont a vártnál kisebb csomagtartóval és a nagy tömeggel nem árt tisztában lenni.

Cikkünk írásakor a 330e xDrive Touring 16,3 millió forintos alapárral rendelkezik, a jól felszerelt tesztautó pedig 22,2 millió forint ellenében vezethető haza. Sokak számára jobb választás lehet a 16,2 millió forintos 330d xDrive Touring, ezenkívül a jelentősen olcsóbb, 14,6 millió forintos 330i xDrive Touring mellett sem mehetünk el szó nélkül.

A négykerék-hajtás kihagyásával körülbelül 800 ezer forint spórolható, a szedán pedig 600 ezer forinttal olcsóbb a kombi kivitelnél.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!