szerző:
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ezúttal végre nem egy hatalmas és ólomnehéz, zöld rendszámos divatterepjáró, hanem egy kompakt városi elektromos autó hivatott bolygónk megmentésére.

A BMW-nél 1969-ben kezdődött meg egy vadonatúj villanyautó fejlesztése, a BMW 1602e nevet kapott jármű pedig az 1972-es müncheni olimpiára készült el. Itt a hosszútávú gyalogló és futó versenyszámok mellett kiszolgáló feladatokra használták a korát jelentősen megelőző személyautót, mely most ismét felbukkant, ezúttal a 2021-es IAA-n.

László Ferenc

A müncheni rendezvényen kiállított kocsi orrában hagyományos 12 voltos ólomsavas Varta akkumulátorok találhatók, melyek egy 43 lóerős teljesítményre képes Bosch villanymotort látnak el árammal. A 12,6 kWh kapacitású telep összesen 350 kilogrammot nyom a mérlegen, és egy megfelelő targonca segítségével egész gyorsan kicserélhető.

László Ferenc

0-ról 50-re mintegy 8 másodperc alatt gyorsul az oldtimer e-autó, melynek végsebessége körülbelül 100 km/h. Konstans 50 km/h tempó mellett mintegy 60 kilométeres hatótávolsággal lehet számolni, átlagos városi használatban pedig körülbelül 30 kilométeres távot tud megtenni egy feltöltéssel a BMW 1602e.

László Ferenc

Sorozatgyártásról nem igazán beszélhetünk, hiszen mindössze két példány készült a kétajtós típusból, melynek egyediségét többek közt az adja, hogy a villanymotor elöl (a manuál váltó helyén), a hajtás pedig a gyártó hagyományainak megfelelően hátul található.

László Ferenc

A BMW ezt követően 1975-ben rukkolt elő az LS Electric modellel, amit aztán 1987-ben követett az elektromos 325iX, az 1991-es BMW E1, az 1992-es BMW 325 Electric, illetve a 2010-es BMW Active E. 2013-ban pedig aztán kijött a gyártó első sorozatgyártású villanyautója, az i3.

Az i3-at követően mostanság szinte egymás után érkeznek a BMW új elektromos (illetve hidrogénes) autói, és a Müncheni Autószalonon a jövőt illetően is ízelítőt kaptunk. Még pedig a 2040-re vizionált BMW i Vision Circular "személyében".

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Az újdonság nem más, mint egy leginkább az i3-hoz hasonló méretű, illetve kialakítású városi villanyautó. Az i Vision Circular 100 százalékban újrahasznosított anyagokból készült, és életciklusa végén teljes mértékben újrahasznosítható. Igen, az akkumulátora is.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Az egyedi "veséket" kapott újdonság ajtajai nem hagyományos módon, hanem egy kétajtós szekrényéhez hasonló módon nyílnak. Bent négy személy foglalhat helyet és utazhat a legnagyobb kényelemben, a vezető számára fontos információk pedig 100 százalékban a szélvédőre vannak vetítve. Az egyedi kormány teljes egészében 3D-nyomtatóval készült.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

A bajor gyártó nem közölt részleteket az autó specifikációival kapcsolatban, így sem a menetteljesítmények, sem a hatótáv nem ismeretes, koncepcióautóról lévén szó azonban ezek nem is kiemelten fontosak.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!