szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A francia márka a múlt hónapban függesztette fel tevékenységét moszkvai gyárában. Most az orosz ipari és kereskedelmi miniszter szerint teljesen kivonul Oroszországból.

Háború Ukrajnában
Több mint ezer napja tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Friss cikkek a témában

Szimbolikus összegért, mintegy öt forintnak megfelelő rubelért adja el a francia vállalat a többségi tulajdonában lévő legnagyobb orosz gyártót az állami autóipari kutatóintézetnek (NAMI) – írja a Reuters. Az „üzlet” orosz szereplőjét közel száz éve alapították az orosz járműgyártás támogatására. A francia gyártónak ezután át kellene adnia a város önkormányzatának a moszkvai gyárat, ahol a Renault és a Nissan autók készülnek.

A mostani egyezséget sem a francia autógyártó, sem a francia kormány egyelőre nem kommentálta, az orosz hírügynökségek számoltak be először róla Denisz Manturov kereskedelmi miniszterre hivatkozva.

A Renault, amelynek a francia állam a 15 százalékos tulajdonosa, még 2008-ban szerzett 25 százalékos részesedést az AvtoVAZ-ban, majd fokozatosan a jelenlegi 68 százalékig emelték a tulajdoni hányadukat. A Renault  az orosz–ukrán háború kirobbanása után bejelentette, hogy felfüggeszti tevékenységét a moszkvai gyárában, és fontolóra veszi a cég 2,2 milliárd eurós készpénz nélküli leírását, amely figyelembe veszi az oroszországi tevékenysége felfüggesztésének esetleges költségeit.

A Lada gyártja Oroszország két legkelendőbb autóját, a Vestát és a Grantát és a helyi piac mintegy 22 százalékát birtokolja. Legfrissebb éves jelentése szerint a Renault tavaly bevételének mintegy 10 százalékát szerezte Oroszországból, az AvtoVAZ haszonkulcsa pedig 8,7 százalék volt.

A kereskedelmi miniszter azt is közölte, a Reuters cikke szerint, hogy a Renault-nak joga lesz visszavásárolni a részesedését, de egyetlen rubelnél magasabb összegért. „Ha ebben az időszakban beruházásokat hajtunk végre, az meg fog jelenni a költségekben. Nem lesz ajándék” – mondta Manturov az Interfax ügynökség szerint.

Az orosz invázió február 24-i megkezdése óta több mint 750 vállalat állította le tevékenységét Oroszországban, akár ideiglenesen, akár teljesen kivonulva.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!