Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b96de95e-4142-4f30-824c-e111f6b953a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök egy órán át válaszolt a CPAC Hungary rendezvényre érkezett vendégek kérdéseire.","shortLead":"A miniszterelnök egy órán át válaszolt a CPAC Hungary rendezvényre érkezett vendégek kérdéseire.","id":"20250602_Orban-CPAC-ujsagiro-influenszer-vendegek-Karmelita-migracio-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b96de95e-4142-4f30-824c-e111f6b953a7.jpg","index":0,"item":"0915996b-0ba0-4001-9a21-1c95f08d9bfa","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Orban-CPAC-ujsagiro-influenszer-vendegek-Karmelita-migracio-ukrajna","timestamp":"2025. június. 02. 08:38","title":"Orbán egy csapat baráti újságírónak és influenszernek bizonygatta a Karmelitában, hogy a migráció rossz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbb9c883-ffd4-46bd-97e4-78ccf1939258","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Magyar Péter felhívást intézett Mészáros Lőrinchez, hogy élő, egyenes adásban is mesélje el meggazdagodásának történetét.","shortLead":"Magyar Péter felhívást intézett Mészáros Lőrinchez, hogy élő, egyenes adásban is mesélje el meggazdagodásának...","id":"20250602_magyar-peter-meszaros-lorinc-nyilt-level-valasz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbb9c883-ffd4-46bd-97e4-78ccf1939258.jpg","index":0,"item":"35732df9-2116-4231-96d6-2cfc6d390676","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_magyar-peter-meszaros-lorinc-nyilt-level-valasz-ebx","timestamp":"2025. június. 02. 22:16","title":"Magyar Péter válaszolt Mészáros Lőrinc levelére: Félek, hogy ezek nem az ön saját gondolatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor továbbra is kihívás, hogy megtalálja azokat a fejlesztéseket, amelyek gyors eredményt hozhatnak. Az autonóm mobilrobotok (AMR-ek) bevezetése intralogisztikai környezetben a klasszikus példája annak, hogy miként lehet látványos hatást elérni, gyorsan és alacsony kockázattal, a digitális érettség bármely szintjén.","shortLead":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor...","id":"20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb.jpg","index":0,"item":"cae9fb8b-ffd4-415e-be87-497f5de7e449","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","timestamp":"2025. június. 02. 11:30","title":"Kilőtt a logisztikai szektor: így pörgeti fel az automatizálás a folyamatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"e50a3492-a6c8-4cdd-8359-dd81463cbaf1","c_author":"HVG","category":"360","description":"Ki- és bekapcsolhatják a géneket, megváltoztathatják a sejtek viselkedését az egyszerű hanghullámok – állítják japán kutatók. A kísérlettel alátámasztott eredményeik ígéretes lehetőségeket nyithatnak meg.","shortLead":"Ki- és bekapcsolhatják a géneket, megváltoztathatják a sejtek viselkedését az egyszerű hanghullámok – állítják japán...","id":"20250602_hvg-genek-kapcsolasa-hanghullamokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e50a3492-a6c8-4cdd-8359-dd81463cbaf1.jpg","index":0,"item":"242154e8-4765-4772-a061-3915ddf5a357","keywords":null,"link":"/360/20250602_hvg-genek-kapcsolasa-hanghullamokkal","timestamp":"2025. június. 02. 16:00","title":"Egyszerű hanghullámokkal ki- és bekapcsolhatók lehetnek gének, ez akár a fogyásban is segíthet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"375ff3e1-4908-4b7a-b395-0fe25cafb2a3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az operációsrendszer-frissítés az okosóráknál is olyan fontos, mint az okostelefonok esetében. Készül is a Samsung egy igen nagy frissítéssel az óráihoz, azonban ezt a kedvező hírt beárnyékolja egy kevésbé jó értesülés.","shortLead":"Az operációsrendszer-frissítés az okosóráknál is olyan fontos, mint az okostelefonok esetében. Készül is a Samsung...","id":"20250601_samsung-galaxy-orak-szoftverfrissites-one-ui-8","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/375ff3e1-4908-4b7a-b395-0fe25cafb2a3.jpg","index":0,"item":"7e89342f-2388-4b37-aff6-7272664677c4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_samsung-galaxy-orak-szoftverfrissites-one-ui-8","timestamp":"2025. június. 01. 18:03","title":"Samsung órája van? Akkor jó és rossz hírt is kap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ellehetetlenítési törvényről, vagyonának gyarapodásáról és a luxizásról is kérdezte az ország leggazdagabb emberét a portál.","shortLead":"Az ellehetetlenítési törvényről, vagyonának gyarapodásáról és a luxizásról is kérdezte az ország leggazdagabb emberét...","id":"20250601_Meszaros-Lorinc-munchen-444","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d.jpg","index":0,"item":"24771204-0e62-402e-a8c7-482a1077137d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Meszaros-Lorinc-munchen-444","timestamp":"2025. június. 01. 10:44","title":"Mészáros Lőrinc a 444-nek: „Maguk propagandisták, úgyhogy húzzanak haza”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az európai szélsőjobb lehetőségei és korlátai, egy európai háború esélyei, Trump harca a bíróságok ellen – válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Az európai szélsőjobb lehetőségei és korlátai, egy európai háború esélyei, Trump harca a bíróságok ellen – válogatásunk...","id":"20250601_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"0caada45-0c5b-46a3-9e9c-111254d19f28","keywords":null,"link":"/360/20250601_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 01. 10:09","title":"Európa sorsa múlik azon, ki nyeri ma a lengyel elnökválasztást – nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b14bb73-8ef5-4853-b50b-685ce1b12efc","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Lánya szerint boldoggá tenné őt az elismerés, nagyon sokat jelentett neki Újlipótváros.","shortLead":"Lánya szerint boldoggá tenné őt az elismerés, nagyon sokat jelentett neki Újlipótváros.","id":"20250602_Hadas-Kriszta-posztumusz-diszpolgar-XIII-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b14bb73-8ef5-4853-b50b-685ce1b12efc.jpg","index":0,"item":"c6b8c3db-c30e-4f01-8d6d-056c051762fc","keywords":null,"link":"/kultura/20250602_Hadas-Kriszta-posztumusz-diszpolgar-XIII-kerulet","timestamp":"2025. június. 02. 10:32","title":"Hadas Kriszta posztumusz díszpolgári címet kapott a XIII. kerülettől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nehéz számontartani, a dízelbotrányok hányadik fejezeténél tartunk, de úgy tűnik, még mindig esnek ki csontvázak az autógyárak szekrényéből. Miért vették elő megint a Suzukit?
A héten újabb epizóddal jelentkezett a dízelbotrányok sorozata, ezúttal többek között az esztergomi Suzuki-gyárban tartottak házkutatást, miután felvetődött a gyanú, hogy a Suzuki dízeljárműveibe a nitrogén-oxidok kibocsátási szintjét meghamisító eszközt építhettek be.
Több mint hét éve a Volkswagen 11 millió autót érintő botránya indította el a lavinát, amiről mára elmondható, hogy elindulása csak idő kérdése volt. A dízelbotrány ugyanis kódolva volt az autóipar elmúlt évtizedébe, ami az egyre szigorúbb emissziós feltételektől, a fogyasztói elvárások és gyártók irracionális ígéreteitől visszhangzott.
Miről is szólt az európai autóipar közelmúltja a dízelbotrányig? Az előző évtized közepére az Európai Unió szabályozása eljutott odáig, hogy 5–6 literes átlagfogyasztású autókat követeltek meg a gyártóktól, alacsony szén-dioxid-emisszióval, miközben a vevők egyre nagyobb SUV-kat akartak, persze sportautós teljesítménnyel és lehetőleg nulla fogyasztással. Egy ideig mégis úgy tűnt, hogy ezt a paradoxont az autógyártók fel tudják oldani, és ennek a kulcsa a keveset fogyasztó, nyomatékos dízelmotor volt. Az olyan óriási cégek, mint a Volkswagen-konszern, évtizedeket tettek fel a dízelmotorok fejlesztésére, és sikert sikerre halmoztak. Amíg ki nem derült, hogy egy szoftveres átprogramozás révén csökkentik akár 25 százalékkal az éppen ellenőrzésen lévő autók nitrogén-oxid-kibocsátási értékeit.
AFP / Ronny Hartmann
A VW csaló algoritmusa például érzékelte, amikor a gépjármű elektronikus szervizcsatlakozójára (ECM) környezetvédelmi mérés miatt csatlakoztak. A szoftver a kormány állásából, a sebességből, a motor jellemzőiből, a légköri viszonyokból, sőt a géptető helyzetéből (nyitva van) következtetett erre. Amennyiben úgy értékelte, hogy jobban kell teljesítenie, az előre beállított jelleggrafikonokból a megfelelőt használta, amellyel teljesíteni tudta a szigorú károsanyag-kibocsátási normákat. Amennyiben ez nem volt szükséges, akkor az utcai kalibrációt használva sokkal megengedőbb volt a rendszer, és akár 40-szer annyi káros anyagot engedett a levegőbe jutni.
Eminensből üldözött
Fontos megjegyezni, hogy önmagában a dízelkérdés nagyon európai ügy volt mindig is: az USA-ban 1–2 százalék a dízelautók aránya, Japánban egy százalék alatti mára a jelenlétük a személyautók piacán. Ezalatt Európában, főleg a nagyon nyugati részén, például Belgiumban, a csúcsidőszakban 5-ből 4 autó dízel volt. A helyzet mára teljesen megváltozott, a legfrissebb statisztikák szerint elektromos autóból és pluginekből is jóval többet helyeznek forgalomba, mint dízelből. De a dízelbotrány továbbra is velünk maradt.
D.P.
Ennek legújabb fejezetében tehát a magyar Suzuki is érintett. A konkrét üggyel kapcsolatban nem nyilatkoznak, de a frankfurti ügyészség azt gyanítja, hogy a gyártó – amelynek európai központja Németországban található – tudatában volt annak, hogy 2018-ig olyan eszközöket építettek az általuk is használt dízelmotorokba, amelyek a valósnál alacsonyabb – az uniós normáknak megfelelő – nitrogén-oxid-értékeket produkálnak teszthelyzetben. Ez az ügy sem új keletű, két éve a holland közlekedési hatóság (RDW) nem megengedett emissziós szabályozást talált a Suzuki Vitara motorvezérlő szoftverében, ami miatt a népszerű szabadidő-autó típusengedélyének bevonásáról is szó volt. Az érintett motor nem volt más, mint a Fiat millió számra gyártott 1.6 literes dízelmotorja, amelyet több Suzuki modellben is használtak, az SX4-től a Vitaráig.
Nem mellékes szála a történetnek, hogy a mostani ügyben az olasz cég beszállítóját, a Marellit is elővették, amely a motorok vezérlőegységét gyártja. Ugyanígy történt a Volkswagen-botrány idején is, ahol a Bosch szállította a motorvezérlőket. Ami a Suzuki jelenlegi szerepét illeti, érdemes tudni, hogy a japán gyártó magyar üzemében már rég nem gyártanak dízelmotoros autókat. A Suzuki az EU-s piacokra már csak és kizárólag benzines hibrid modelleket gyárt, vagyis a gyanú a jelenleg gyártott modellekre nem vonatkozhat.
Könnyebb lenne azt sorolni, kit nem érint
A 2015-ben kirobbant dízelbotránynak rengeteg autómárka volt részese. A Mercedes anyacége, a Daimler is benne volt nyakig, 250 ezer autójuk sértette meg a károsanyag-kibocsátási normákat az USA-ban. Az ügy lezárása két éve, 1,5 milliárd dolláros bírsággal zárult, valamit vállalták az érintett autósok kártalanítását, ami további 400 millió dollárba került. A Suzuki motorbeszállítójánál sem kell sokáig kutakodni egy ilyen botrányért. 2017-ben indult per az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) indítványa alapján, ami arra vonatkozott, hogy százezernél is több dízelautót manipuláltak a Fiat-Chryslernél.
Hogy a jelenség mennyire globális volt, egy igazán amerikai márka, a Ford példája is mutatja, akik szintén nem maradtak ki a gyanúsításból, ellenük 2018-ban indult eljárás, mert feltételezik, hogy illegális szoftvert használtak dízelmotoros járműveikben, hogy meghamisítsák a szennyező nitrogén-oxidok mért értékeit. Ilyen szoftver a feltételezések szerint legalább 500 ezer autóban futhat. Az érintett típusok a Ford F-series modellcsaládon belül – amely egyébként 40 éve Amerika legnépszerűbb autója – az F-250 és F350-es jelű, 6.7 literes lökettérfogatú, V8-as, dízelmotoros pickupok lehetnek érintettek. Pedig ezeket az autókat éppen a „the cleanest super diesel” (a legtisztább dízelek) jelzővel reklámozták.