Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b3864f52-cd6d-451a-a423-16053eb02b48","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 95 éves Hackman és a 65 éves Betsy Arakawa természetes halállal haltak meg.","shortLead":"A 95 éves Hackman és a 65 éves Betsy Arakawa természetes halállal haltak meg.","id":"20250308_Kiderult-mi-okozta-Gene-Hackman-es-a-szinesz-felesegenek-halalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3864f52-cd6d-451a-a423-16053eb02b48.jpg","index":0,"item":"461e03c3-00e0-4686-b1ef-98d29712cfb7","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Kiderult-mi-okozta-Gene-Hackman-es-a-szinesz-felesegenek-halalat","timestamp":"2025. március. 08. 09:10","title":"Kiderült, mi okozta Gene Hackman és a színész feleségének halálát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"167b728f-e152-4b15-b25c-4a5840f00ae0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az, hogy egy jelszókezelő önmagában jól titkosított, még nem jelenti azt, hogy megfeledkezhetünk a számítógépezéshez kapcsolódó óvatosságról. Egy amerikai szoftvermérnök esete mindezt jól példázza: nagyon bízott a 1Password jelszókezelőben, azután fölöttébb kellemetlen meglepetés érte.","shortLead":"Az, hogy egy jelszókezelő önmagában jól titkosított, még nem jelenti azt, hogy megfeledkezhetünk a számítógépezéshez...","id":"20250308_disney-kiberbiztonsag-szoftvermernok-1password-jelszokezelo-feltorese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/167b728f-e152-4b15-b25c-4a5840f00ae0.jpg","index":0,"item":"1a206b31-7553-4eab-a301-2c84124cc692","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_disney-kiberbiztonsag-szoftvermernok-1password-jelszokezelo-feltorese","timestamp":"2025. március. 08. 18:03","title":"Rémálom-forgatókönyvet emlegetnek a Disneynél, csak ez most nem mese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75565ac3-1abc-4096-8109-ce1b60f27bfa","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Ha véget ér a háborús veszélyhelyzet, a kormány megszabadulhat a rekordáron, hitelből beszerzett gázkészlettől, benyelve akár félezer milliárd forintos veszteséget. Egyelőre csak a kamatok ketyegnek.","shortLead":"Ha véget ér a háborús veszélyhelyzet, a kormány megszabadulhat a rekordáron, hitelből beszerzett gázkészlettől...","id":"20250307_hvg-kulonleges-gazkeszlet-mvm-orosz-gaz-fojtogato-gazok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75565ac3-1abc-4096-8109-ce1b60f27bfa.jpg","index":0,"item":"2d455757-bf3d-429a-88b1-58632fef618f","keywords":null,"link":"/360/20250307_hvg-kulonleges-gazkeszlet-mvm-orosz-gaz-fojtogato-gazok","timestamp":"2025. március. 07. 15:30","title":"A kormány torkán akadt a 2022-ben rekordáron beszerzett óriási mennyiségű orosz gáz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3af4db17-d700-4042-8622-a51a90595c43","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nemrég leköszönt amerikai nagykövet a CNN-nek adott interjút.","shortLead":"A nemrég leköszönt amerikai nagykövet a CNN-nek adott interjút.","id":"20250308_david-pressman-volt-amerikai-nagykovet-interju-cnn","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3af4db17-d700-4042-8622-a51a90595c43.jpg","index":0,"item":"cbe2fa14-6256-48a3-a52f-f0f03d47de4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_david-pressman-volt-amerikai-nagykovet-interju-cnn","timestamp":"2025. március. 08. 17:09","title":"David Pressman: A magyar kormány stratégiai hibát követett el velem szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4adc98c-d7b7-40be-89e7-36a58149e0c9","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Ezen kívül bitcoin-szuperhatalommá is tenné az Egyesült Államokat Donald Trump – az amerikai elnök erről az első kriptovaluta-csúcstalálkozón beszélt a Fehér Házban, washingtoni idő szerint péntek este.","shortLead":"Ezen kívül bitcoin-szuperhatalommá is tenné az Egyesült Államokat Donald Trump – az amerikai elnök erről az első...","id":"20250308_trump-bitcoin-kriptovaluta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4adc98c-d7b7-40be-89e7-36a58149e0c9.jpg","index":0,"item":"d5c3660d-2dd4-4eb5-8408-a1956c545ac4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250308_trump-bitcoin-kriptovaluta","timestamp":"2025. március. 08. 17:34","title":"Trump: Mi leszünk a világ kriptovaluta-központja, az első lépést már megtettük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"672735bb-f5b8-4ab7-9fc5-f274c1abf377","c_author":"Földvári Zsuzsa","category":"360","description":"Öthavi huzavonát követően új kormány alakult Ausztriában, a politikai centrumban elhelyezkedő, ideológiailag különböző pártokból.","shortLead":"Öthavi huzavonát követően új kormány alakult Ausztriában, a politikai centrumban elhelyezkedő, ideológiailag különböző...","id":"20250307_hvg-osztrak-koalicio-ovp-spo-neos-fpo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/672735bb-f5b8-4ab7-9fc5-f274c1abf377.jpg","index":0,"item":"0dd6cf18-2207-4ff9-aacf-d2e2c4e7f457","keywords":null,"link":"/360/20250307_hvg-osztrak-koalicio-ovp-spo-neos-fpo","timestamp":"2025. március. 07. 17:30","title":"Szokatlan kompromisszumokkal kezdi kormányzását a szaxofonozó és szivarozó osztrák Churchill vezette koalíció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nő úszás közben lett rosszul, a gyors beavatkozásnak köszönheti az életét.","shortLead":"A nő úszás közben lett rosszul, a gyors beavatkozásnak köszönheti az életét.","id":"20250307_mentok-ujraelesztes-uszoda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"3402462c-3f30-4f1b-8b36-c62736099d9a","keywords":null,"link":"/elet/20250307_mentok-ujraelesztes-uszoda","timestamp":"2025. március. 07. 17:42","title":"Újra kellett éleszteni egy nőt egy budapesti uszodában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09346d9b-ef66-41e2-b5fc-08ecbaf8314c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ha tényleg így lesz, elégtételt vehet Kendrick Lamaron, aki a Super Bowlon szúrt neki oda. ","shortLead":"Ha tényleg így lesz, elégtételt vehet Kendrick Lamaron, aki a Super Bowlon szúrt neki oda. ","id":"20250307_Foci-vb-2026-felidei-show-Drake-Kendrick-Lamar-raphaboru-Not-Like-Us-Super-Bowl","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09346d9b-ef66-41e2-b5fc-08ecbaf8314c.jpg","index":0,"item":"e79695f3-850a-4971-a556-772b80597892","keywords":null,"link":"/elet/20250307_Foci-vb-2026-felidei-show-Drake-Kendrick-Lamar-raphaboru-Not-Like-Us-Super-Bowl","timestamp":"2025. március. 07. 17:20","title":"Drake lehet a sztárfellépője a jövő évi foci-vb félidei show-jának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nehéz számontartani, a dízelbotrányok hányadik fejezeténél tartunk, de úgy tűnik, még mindig esnek ki csontvázak az autógyárak szekrényéből. Miért vették elő megint a Suzukit?
A héten újabb epizóddal jelentkezett a dízelbotrányok sorozata, ezúttal többek között az esztergomi Suzuki-gyárban tartottak házkutatást, miután felvetődött a gyanú, hogy a Suzuki dízeljárműveibe a nitrogén-oxidok kibocsátási szintjét meghamisító eszközt építhettek be.
Több mint hét éve a Volkswagen 11 millió autót érintő botránya indította el a lavinát, amiről mára elmondható, hogy elindulása csak idő kérdése volt. A dízelbotrány ugyanis kódolva volt az autóipar elmúlt évtizedébe, ami az egyre szigorúbb emissziós feltételektől, a fogyasztói elvárások és gyártók irracionális ígéreteitől visszhangzott.
Miről is szólt az európai autóipar közelmúltja a dízelbotrányig? Az előző évtized közepére az Európai Unió szabályozása eljutott odáig, hogy 5–6 literes átlagfogyasztású autókat követeltek meg a gyártóktól, alacsony szén-dioxid-emisszióval, miközben a vevők egyre nagyobb SUV-kat akartak, persze sportautós teljesítménnyel és lehetőleg nulla fogyasztással. Egy ideig mégis úgy tűnt, hogy ezt a paradoxont az autógyártók fel tudják oldani, és ennek a kulcsa a keveset fogyasztó, nyomatékos dízelmotor volt. Az olyan óriási cégek, mint a Volkswagen-konszern, évtizedeket tettek fel a dízelmotorok fejlesztésére, és sikert sikerre halmoztak. Amíg ki nem derült, hogy egy szoftveres átprogramozás révén csökkentik akár 25 százalékkal az éppen ellenőrzésen lévő autók nitrogén-oxid-kibocsátási értékeit.
AFP / Ronny Hartmann
A VW csaló algoritmusa például érzékelte, amikor a gépjármű elektronikus szervizcsatlakozójára (ECM) környezetvédelmi mérés miatt csatlakoztak. A szoftver a kormány állásából, a sebességből, a motor jellemzőiből, a légköri viszonyokból, sőt a géptető helyzetéből (nyitva van) következtetett erre. Amennyiben úgy értékelte, hogy jobban kell teljesítenie, az előre beállított jelleggrafikonokból a megfelelőt használta, amellyel teljesíteni tudta a szigorú károsanyag-kibocsátási normákat. Amennyiben ez nem volt szükséges, akkor az utcai kalibrációt használva sokkal megengedőbb volt a rendszer, és akár 40-szer annyi káros anyagot engedett a levegőbe jutni.
Eminensből üldözött
Fontos megjegyezni, hogy önmagában a dízelkérdés nagyon európai ügy volt mindig is: az USA-ban 1–2 százalék a dízelautók aránya, Japánban egy százalék alatti mára a jelenlétük a személyautók piacán. Ezalatt Európában, főleg a nagyon nyugati részén, például Belgiumban, a csúcsidőszakban 5-ből 4 autó dízel volt. A helyzet mára teljesen megváltozott, a legfrissebb statisztikák szerint elektromos autóból és pluginekből is jóval többet helyeznek forgalomba, mint dízelből. De a dízelbotrány továbbra is velünk maradt.
D.P.
Ennek legújabb fejezetében tehát a magyar Suzuki is érintett. A konkrét üggyel kapcsolatban nem nyilatkoznak, de a frankfurti ügyészség azt gyanítja, hogy a gyártó – amelynek európai központja Németországban található – tudatában volt annak, hogy 2018-ig olyan eszközöket építettek az általuk is használt dízelmotorokba, amelyek a valósnál alacsonyabb – az uniós normáknak megfelelő – nitrogén-oxid-értékeket produkálnak teszthelyzetben. Ez az ügy sem új keletű, két éve a holland közlekedési hatóság (RDW) nem megengedett emissziós szabályozást talált a Suzuki Vitara motorvezérlő szoftverében, ami miatt a népszerű szabadidő-autó típusengedélyének bevonásáról is szó volt. Az érintett motor nem volt más, mint a Fiat millió számra gyártott 1.6 literes dízelmotorja, amelyet több Suzuki modellben is használtak, az SX4-től a Vitaráig.
Nem mellékes szála a történetnek, hogy a mostani ügyben az olasz cég beszállítóját, a Marellit is elővették, amely a motorok vezérlőegységét gyártja. Ugyanígy történt a Volkswagen-botrány idején is, ahol a Bosch szállította a motorvezérlőket. Ami a Suzuki jelenlegi szerepét illeti, érdemes tudni, hogy a japán gyártó magyar üzemében már rég nem gyártanak dízelmotoros autókat. A Suzuki az EU-s piacokra már csak és kizárólag benzines hibrid modelleket gyárt, vagyis a gyanú a jelenleg gyártott modellekre nem vonatkozhat.
Könnyebb lenne azt sorolni, kit nem érint
A 2015-ben kirobbant dízelbotránynak rengeteg autómárka volt részese. A Mercedes anyacége, a Daimler is benne volt nyakig, 250 ezer autójuk sértette meg a károsanyag-kibocsátási normákat az USA-ban. Az ügy lezárása két éve, 1,5 milliárd dolláros bírsággal zárult, valamit vállalták az érintett autósok kártalanítását, ami további 400 millió dollárba került. A Suzuki motorbeszállítójánál sem kell sokáig kutakodni egy ilyen botrányért. 2017-ben indult per az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) indítványa alapján, ami arra vonatkozott, hogy százezernél is több dízelautót manipuláltak a Fiat-Chryslernél.
Hogy a jelenség mennyire globális volt, egy igazán amerikai márka, a Ford példája is mutatja, akik szintén nem maradtak ki a gyanúsításból, ellenük 2018-ban indult eljárás, mert feltételezik, hogy illegális szoftvert használtak dízelmotoros járműveikben, hogy meghamisítsák a szennyező nitrogén-oxidok mért értékeit. Ilyen szoftver a feltételezések szerint legalább 500 ezer autóban futhat. Az érintett típusok a Ford F-series modellcsaládon belül – amely egyébként 40 éve Amerika legnépszerűbb autója – az F-250 és F350-es jelű, 6.7 literes lökettérfogatú, V8-as, dízelmotoros pickupok lehetnek érintettek. Pedig ezeket az autókat éppen a „the cleanest super diesel” (a legtisztább dízelek) jelzővel reklámozták.