Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0e011bcd-5ae5-4ecf-b276-887f04c4bce5","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250108_Marabu-Feknyuz-Roganos-szinjatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e011bcd-5ae5-4ecf-b276-887f04c4bce5.jpg","index":0,"item":"8f9df8d7-5c0d-4ad0-b8a9-09d4b0e3abbc","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_Marabu-Feknyuz-Roganos-szinjatek","timestamp":"2025. január. 08. 16:57","title":"Marabu Féknyúz: Rogános színjáték","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1213026-00ba-407c-b14b-e026c83283bf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerecsére nem talált el senkit. ","shortLead":"Szerecsére nem talált el senkit. ","id":"20250107_Kanyarodo-kamionrol-repult-jegtabla-autok-fele-Gyomroi-uton-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1213026-00ba-407c-b14b-e026c83283bf.jpg","index":0,"item":"36d5b806-9121-4dfb-8fbb-39fdd41bb96e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Kanyarodo-kamionrol-repult-jegtabla-autok-fele-Gyomroi-uton-video","timestamp":"2025. január. 07. 12:13","title":"Kanyarodó kamionról repült a jégtábla az autók felé a Gyömrői úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nálunk tilos a használata.","shortLead":"Nálunk tilos a használata.","id":"20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5.jpg","index":0,"item":"14d40fb4-330b-4dd3-9c33-7525a8c2aa79","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","timestamp":"2025. január. 07. 09:00","title":"Szöges gumival kaptak el egy autóst Miskolcnál a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43920d01-276e-4a38-b782-5441c5a1e92b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több gamer újdonságot is bemutatott a Lenovo: egyrészt a Legion Go S kézikonzolt, mely SteamOS-t is futtathat, valamint egy megújult szoftvert és sok mást is.","shortLead":"Több gamer újdonságot is bemutatott a Lenovo: egyrészt a Legion Go S kézikonzolt, mely SteamOS-t is futtathat, valamint...","id":"20250108_lenovo-legion-go-s-uj-kezikonzol-steamos-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43920d01-276e-4a38-b782-5441c5a1e92b.jpg","index":0,"item":"88d65ece-1749-43af-86d6-e239fffc13fd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250108_lenovo-legion-go-s-uj-kezikonzol-steamos-teljesitmeny","timestamp":"2025. január. 08. 10:03","title":"Szédületes új kézikonzolt mutatott be a Lenovo – de már a következő nagy dobásukról is elárultak néhány dolgot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae7bcee0-c6ee-4490-a198-5a1caccb008b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Változik a jogi helyzet – ezzel magyarázta a McDonald’s azt, hogy visszavonta a sokszínűségi célkitűzéseit.","shortLead":"Változik a jogi helyzet – ezzel magyarázta a McDonald’s azt, hogy visszavonta a sokszínűségi célkitűzéseit.","id":"20250107_McDonalds-sokszinusegi-celok-dei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae7bcee0-c6ee-4490-a198-5a1caccb008b.jpg","index":0,"item":"cbc20504-928f-4be4-8f4c-64507c4f2456","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_McDonalds-sokszinusegi-celok-dei","timestamp":"2025. január. 07. 14:01","title":"Trump még hivatalba sem lépett, a McDonald’s máris visszavonta a sokszínűségi céljait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07960534-441d-4b5b-9f2e-a9fc317bc2f2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyetlen pályázóként nem volt nehéz dolguk.","shortLead":"Egyetlen pályázóként nem volt nehéz dolguk.","id":"20250108_balog-zoltan-erzsebet-tabor-kozbeszerzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07960534-441d-4b5b-9f2e-a9fc317bc2f2.jpg","index":0,"item":"fe79ed0c-274f-42fb-9cfb-87c35b88b39d","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_balog-zoltan-erzsebet-tabor-kozbeszerzes","timestamp":"2025. január. 08. 13:14","title":"Saját cége nyerte a Balog Zoltánhoz köthető, gyermektáboroztatással foglalkozó alapítvány közbeszerzéseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c89d699a-5615-48c2-b696-b383ea4ce0f5","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"Putyin háborúja Ukrajnában és a válaszul meghirdetett nyugati szankciók a mélybe vitték az orosz gazdaságot 2022-ben, amikor a visszaesés 2,1 százalék volt, de azután Oroszország összeszedte magát: 2023-ban a GDP 3,6 százalékkal, tavaly 3,8 százalékkal növekedett. Idén viszont újra beköszönhet a recesszió – jósolja a független Moscow Times.","shortLead":"Putyin háborúja Ukrajnában és a válaszul meghirdetett nyugati szankciók a mélybe vitték az orosz gazdaságot 2022-ben...","id":"20250108_orosz-gazdasag-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c89d699a-5615-48c2-b696-b383ea4ce0f5.jpg","index":0,"item":"f9294c6c-8d4e-48b6-86a4-6de9c3a3a072","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_orosz-gazdasag-putyin","timestamp":"2025. január. 08. 13:42","title":"Elszálló infláció, 25 százalékos alapkamat, összeomló rubel - Putyinnak nem ártana többet foglalkoznia az orosz gazdasággal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3febefb2-4b7a-4c80-b216-74a10ed603eb","c_author":"Sztupa Melitta Boglárka","category":"kultura","description":"Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.","shortLead":"Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri...","id":"20240108_melypont-erzes-fuggoseg-megallo-miklos-adam-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3febefb2-4b7a-4c80-b216-74a10ed603eb.jpg","index":0,"item":"b9ced625-9f5d-40b0-b010-259883c62efb","keywords":null,"link":"/kultura/20240108_melypont-erzes-fuggoseg-megallo-miklos-adam-interju-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 19:48","title":"„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mára minden tizedik eladott új Mercedes már elektromos modell világszinten. A stuttgartiak láthatóan nem követni, hanem diktálni akarják divatot, és a kompakt mérettől az úri SUV-ig, minden kategóriában jelen vannak már villanyautóval is. Hatféle modelljüket kipróbálva kóstolhattunk bele, hogyan is néz ki a Mercedes EQ-palettája.
Nem újdonság mára, hogy a 2035-ös évtől lényegében lezárul az autózás másfél évszázados, benzinnel és gázoajjal írt története az Európai Unióban és jön az elektromos világ. A Mercedes részéről tulajdonképpen az időpont már nem tűnik annyira fenyegetőnek, hiszen minden szegmensben jelen vannak már most is villamos hajtású modellel. A nagyobb feladat mára lassan, hogy a gyártók a vevőket is megismertessék ezeket a modellekel, hogy megfelelő döntést tudjanak hozni, milyen modellel járnak jól.
A számok jól mutatják, hol is tartunk most: világszinten az idei első negyedévben a tisztán elektromos járművek értékesítése 89 százalékos növekedést mutatott a márkánál. Mindez egyszerűbben azt jelenti, minden tízedik új Mercedes már elektromos volt, szemben az előző év azonos időszakának hat százalékával.
A-tól, S-ig
A magyarországi képviselet is egy olyan túrát talált ki, amelyen minden típusukból adnak egy kis ízelítőt, jelen esetben hatféle modellt az EQA-tól az EQS SUV-ig lehetett kipróbálni, amellett, hogy a modellek többsége már részletesebb teszten is járt nálunk. A kínálat legkisebb modelljénél is nagyjából 250-300 kilométert tehetünk meg tele akkumulátorral. Az EQS-ben pedig a számítógép által megjelenített hatótáv már 500-600 kilométer.
Mercedes
Nagyságsorrendben végignézve a kínálaton jól definiálhatók a különbségek is. A kisebb modellek inkább városi közlekedésre szolgálnak, bár hatótávolságuk ügyes tervezéssel - a töltéseket illetően - akár hosszabb utakat is megenged. Az EQA és EQB modellek esetében már az is jól látszik, hogy az ilyen, „entry” szegmensű elektromos járművekre is komoly piaci igény mutatkozik. Az EQB értékesítése 189 százalékkal nőtt idén, míg az EQA értékesítése 64 százalékkal emelkedett.
Természetesen ezek a kisebb modellek is valódi Mercedesek, a komofortérzet minden ilyen modellben kiváló, de jól differenciált az igazán top-end kategóriát képviselő EQS SUV-hoz képest. Technológiai értelemben a tudáskülönbség talán kisebb is a modellek közt, mint azt gondolnánk. Minden modell automatikus regenerációs üzemmódot kínál, amelyben a fékezőerő és az energiavisszanyerés folyamatosan a külső körülményekhez igazodik. Országúton vagy autópályán vitorlázó üzemmódba kapcsol az autó, míg városban vagy olyan helyzetben, amikor folyamatosan egy másik autót követünk, érezhetően megnő a rekuperációs erő.
A stuttgarti gyártó legújabb elektromos autója a Kecskeméten gyártott A-osztály szabadidőautó változatára, a GLA-ra épül, és az ígéretek szerint akár 486 kilométert is képes megtenni csendben suhanva. Hogy ebből mennyit hoz a gyakorlatban, kiderül a tesztünkből.
A két kisebb modell, az EQA és főleg a kecskeméti EQB, a 66,5kWh-s akkukapacitással és praktikus méreteivel akár családi mindenesnek is megfelel, kiváltképp, hogy akár hétszemélyes verzióban is létezik. Természetesen mindkét modell prémium kategóriás, az árak jóval 20 millió forint felett kezdődnek. A sorban következő EQC talán mára a legkevésbé izgalmas típus a palettán, de érdemes azért megjegyezni, hogy 2018-ban az EQ család egyetlen képviselője volt a kínálatban még az elektromos EQC. Itt az akkupakk máris 80 kWh-s, viszont a kategóriaugrást jelzi a két kisebb testvérnél 10 millióval magasabb alapára is.
Kipróbáltuk, hogy mire képes a gyakorlatban az EQS-nél eggyel kisebb méretben támadó új luxus elektromos autó, az EQE sportos hangvételű AMG verziója. Erőből és lábtérből nincs hiány, de az E-osztály stílusa és egyedi karaktere mintha odaveszett volna.
A valódi prémium érzet, mégha minden esetben Mercedesekről is van szó, igazán az üzleti kategória modellejeinél válik nyilvánvalóvá. Az EQE már az a szint, amelynél már érthetővé válik az is, hogy egy Teslával szemben például, miért fog valaki egy elektromos Mercedesre szavazni. A presztizs, az anyagválasztás, a hagyományok és az összkép más színvonal. Az akkupakkok mérete 90 kWh jellemzően, és egy AMG-csomagos modell, amely 625 lóerős és a 21 colos könnyűfém felnijein feszülnek a hatalmas abroncsok, valóban presztízsértékkel bír.
A top-end kategória világa az EQS és EQS SUV modelleké, már leginkább azzal nyűgöz le, hogy hatalmas méretük ellenére – közel három tonna az EQS SUV – milyen légiesen gyorsulnak. A légrugós futóművek, az adott esetben Hyperscreen kijelző, a parfümös kabintér hatására el is mosódik a luxus és prémium kategória határa. A két, hatalmas és nem ritkán sofőrök vezette autókban 110 kWh-s akkumulátorcsomag van. Az EQS limuzin nem csak stílusával de a 45 milliós alapárral is könnyen észreveteti magát, míg az EQS SUVerre is rátesz egy lapáttal és bőven az ötvenmillió forintos ligában lép színre.
Hatalmas méret, rekordalacsony légellenállás, gigantikus akkumulátor, letaglózó gyorsulás és földöntúli luxus. Ezt tudja az S-osztály méretkategóriájában támadó EQS villanyautó, melynek alaposan megkéri az árát a Mercedes.
A villanyautózás jelene és jövője már nem kérdés sokaknak, de az ismétlődő előítéletek és sztereotípiák sokáig jelen lesznek még velük kapcsolatban, pedig az autók úgy tűnik készen állnak a jövőre. A fejlődés, akár csak a néhány évvel ezelőtti modellekhez képest is hatalmas. Most az infrastruktúrának kellene lépést tartania az autók képességeivel, mert a gyártók fejlesztései láthatóan egyre jobb járműveket eredményeznek.
Több tucat magyar településen fordult meg 2022-es kinevezése óta David Pressman, és tapasztalataira is hivatkozva állította, hogy az egész országot behálózza a korrupció.