A Skoda 1959-ben rukkolt elő az első Octaviával, amely elsősorban azzal gurított nagyot, hogy elöl már nem lap-, hanem tekercsrugókat vonultatott fel, és ily módon az elődeihez képest sokat javult az úttartása.
Az elnevezés a latin octa (nyolc) szóból ered, ez az 1964-ig gyártott és akkor az 1000 MB által felváltott modell volt ugyanis a vállalat háború utáni nyolcadik típusa.
Ez a piros példány 1960-ban látta meg a napvilágot, és 45 lóerős, 1,2 literes motorja 115 km/h végsebesség elérését teszi lehetővé:



1961-ben jött ki a praktikusabb kombi verzió, mely egészen 1971-ig gyártásban maradt, és amelyből ez a remek egészségi állapotnak örvendő darab 1968-ban készült:


Ezt követően egészen 1996-ig kellett várni az Octavia feltámadására, amikor is az immár VW-tulajdonban lévő cég előrukkolt az akkori Golfra épülő első újkori Octaviával, és rögtön el is adott belőle közel 1,5 millió példányt.
Az aktuális negyedik generáció 2019 óta van velünk, és a 2024-es ráncfelvarrást követően így fest:

Csak óvatosan a sebészkéssel!
A külsőt érintő változások minimálisak. Íme, egymás mellett egy facelift előtti és egy felfrissített kombi frontrésze:

A 2024-es verziót a megújult fényszóróról a legkönnyebb felismerni, melynek hűtőrácshoz közeli alsó része a korábbinál látványosan lejjebb lett eresztve.
A jobban felszerelt példányokon Crystallinium fantázianevű első lámpák feszítenek, melyek aktív mátrix LED-technikája 24 helyett immár 36 apró fényforrást vonultat fel, valamint az indexeléskor fénycsíkot húzó hátsó lámpatestek is megújultak.


Említést érdemelnek továbbá a 16-19 colos méretben elérhető új felnik, illetve a fekete hűtőráccsal, tükörházzal, ablakkerettel és diffúzorral, valamint sportos hangulatú utastérrel támadó Sportline kivitel.
És ha már fekete, megjegyzendő, hogy a legtöbb új autóhoz hasonlóan az Octavia is érzelemmentes fényezésékkel a legnépszerűbb a javarészt flottás vásárlók körében.
A legnépszerűbb a fekete, az ezüst és a szürke fényezés, és csak nagyon kevesen merik bevállalni a fotóinkon is látható narancssárga színt – tudtuk meg Kiss Ildikótól, aki a Skoda Mladá Boleslavban található központjában a színekért és az utastérben felhasznált anyagokért felelős.


Mi változott belül?
A Skodát megelőzően az általunk korábban már részletesen bemutatott ipolytölgyesi Monónál dolgozott Kiss Ildikó elmondta, hogy a korábbiaknál jobb minőségű új anyagokkal találkozhatunk többek között az ajtókon, a műszerfalon és az üléseken is.
A kellemes fogású kormány mögött alapáron kiváló felbontású és remekül személyre szabható digitális műszeregység figyel, a középső érintőkijelző kiviteltől függően 10-13 colos méretű. Az infotainment rendszer új szoftvert futtat, mely tapasztalataink szerint nemcsak gyorsabb lett az elődjénél, hanem a menürendszere is könnyebben kezelhető.


A teljesen új Superbben és Kodiaqban debütált multifunkciós tekerőgombokat sajnos elbukjuk, azért viszont kijár a dicséret, hogy a vezeték nélküli mobiltöltő immár 15 W-ot képes leadni, és mivel szellőztetett kivitelű, tartósan képes a gyorstöltésre.
A Laura névre keresztelt digitális asszisztens egész szépen ért angolul, de fura módon férfihangon kommunikál velünk, és az év elején belengetett ChatGPT-támogatásra néhány hónapot még várnunk kell.



A helykínálat értelemszerűen nem változott a facelift során, és akinek esetleg szűkös lenne az Octavia utastere, annak még mindig ott az eggyel magasabb ligában focizó Superb. A szedán csomagtere 600 literes, a kombiba pedig akár 640-1700 liternyi cókmók is bezsúfolható.
Simply Clever megoldásokból ezúttal sincs hiány, praktikus megoldás például a középkonzol hátsó meghosszabbításának tekinthető, könnyen kivehető kis tárolórekesz, az első ülések hátára felapplikálható telefontartó, illetve az immár újrahasznosított anyagokat felvonultató fedélzeti esernyő és jégkaparó.


Hajtóerő
A 110 lovas és 200 Nm-es, 1 literes, 3 hengeres benzinmotor távozott a kínálatból, helyét az 1,5 literes, 4 hengeres egység 115 lóerőre és 220 Nm-re lefojtott változata vette át, illetve ez az erőforrás 150 lovas és 250 Nm-es verzióban is elérhető. Ezek közös vonása a hatfokozatú kézi váltó.
Amennyiben hétfokozatú, dupla kuplungos DSG automata váltót szeretnénk, akkor a mellé társított 1,5 literes, benzines hajtásnak már 48 V-os lágyhibrid technika is a részét képezi, mely a gyártó szerint mintegy 4 deciliterrel mérsékli a fogyasztást.

A 115 és 150 lóerős teljesítmény ez esetben is változatlan, de az automata start/stop rendszer finomabb működésű, és a 0,7 kWh kapacitású kis akkumulátort felvonultató hajtáslánc akár nagyobb tempójú vitorlázásra is képessé teszi az Octaviát.
A lágyhibrid technika nélküli, 2 literes, 4 hengeres TSI-motor 204 lóerős, és 320 Nm-es produkcióra képes, és fixen DSG-váltóval, illetve összkerékhajtással társítják, a gyártása viszont csak a jövő év februárjában fog megkezdődni.

Idén augusztustól lesz elérhető a 2 literes TSI-gység 265 lóerős és 370 Nm-es kivitelével, valamint DSG-vel és elsőkerék-hajtással szerelt RS sportverzió, mely alapáron vonultat fel olyan ínyencségeket, mint például a 15 milliméterrel ültetett futómű, illetve a mátrix LED-fényszóró.
Viszonyításképp: a kifutó benzines Octavia RS 245 lóerős teljesítményű. A 200 lovas dízel RS-nek sajnos nincs utódja, mint ahogy a 204-245 lóerős plug-in hibrid Octavia, a terepesre hangolt Scout kivitel, illetve a luxussal nyakon öntött L&K-felszereltség is távozott a kínálatból.
Amennyiben mindenképpen zöld rendszámos új Skodára vágyunk ebben a méretkategóriában, akkor a SUV-os életérzést biztosító és általunk már részletesen bemutatott, most először plug-in hibridként is elérhető új Kodiaq felé érdemes kacsintgatni.

Mi a helyzet a gázolajjal?
Mint megtudtuk, mind a mai napig a 150 lóerős, 2 literes TDI a legnépszerűbb Octavia a vásárlók körében, melynek házon belüli piaci részesedése eléri a 22 százalékot.
Ennek megfelelően a Skoda továbbra is a kínálatban tartja gázolajos erőforrásait, szemben a Daciával, mely az általunk már alaposan letesztelt vadonatúj Dustert annak ellenére sem kínálja már dízelmotorral, hogy szinte minden második Dustert ilyen erőforrással adtak el a közelmúltban.
A nemzetközi menetpróbán kipróbált Octavia tesztautóban egy 115 lóerős és 300 Nm-es, 2 literes dízelmotor volt, mely egy remek kapcsolásérzetet biztosító hatfokozatú kézi váltón keresztül hajtotta meg az első kerekeket.

A tesztútvonal első 50 kilométerét követően 3,5 literes átlagfogyasztást olvastunk le a műszerfalról, ami még akkor is kiváló érték, ha ezt javarészt a fogyasztásra remek hatást gyakorló városon kívüli szakaszokon értük el. A kocsit végül 4,2 literes átlagfogyasztással adtuk le, ami arra enged következtetni, hogy a legrosszabb esetben is 5-6 literes értékekre lehet számítani.
Amennyiben a hétfokozatú automata váltó kényelmére voksolnánk inkább, akkor a 150 lóerős és 360 Nm-es, 2 literes TDI-motorral tudjuk hazavezetni új Octaviánkat.
A vezetési élmény változatlanul jónak mondható, egy alacsony építésű és relatíve könnyű Octaviát egyértelműen jobb vezetni, mint napjaink hatalmasra nőtt és ólomnehéz SUV-jait, és ebben többek közt a kormányzás, illetve a futómű is remek partner.



Konklúzió, árak
Tavaly Magyarországon nem kevesebb mint 5608 darab új Skoda Octavia került forgalomba, és a cseh bestseller csak minimálisan maradt le az első helyezett Suzuki S-Crosstól (5936 példány).
Az Octavia 7 európai országban piacvezető, kombi fronton pedig 14 országban számít verhetetlennek. A 67 százalékban kombi és 33 százalékban ötajtós változatban értékesített modell vélhetően a most megejtett frissítés nélkül sem sokat veszítene népszerűségéből, de a gyártó inkább biztosra megy.
A facelift során alapvetően nem változott az Octavia karaktere, a továbbra is tágas utasterű és remekül vezethető középkategóriás Skoda főbb újdonságait a hajtáslánc és az infotainment rendszer tájékán találhatjuk meg.

Örvendetes tény, hogy a 3 hengeres alapmotort 4 hengeresre cserélték, viszont egyesek vélhetően hiányolni fogják a plug-in hibrid hajtást, illetve a dízel-RS-t vagy akár az L&K-csúcsfelszereltséget.
A megújult Skoda Octavia 11,3 millió forintos hivatalos hazai alapáron nyit 115 lóerővel, a kombiért pedig alaphangon 11,7 millió forintot kérnek el. Viszonyításképpen: az eggyel nagyobb méretű és 150 lóerőn startoló új Superbért minimum 14,3 millió forintot kell a kasszában hagynunk.
