2024-ben sem ördögtől való a kézi váltós dízelkombi: teszten a legújabb Skoda Octavia
Adott esetben van pofája 3,5 literes átlagfogyasztást produkálni úgy, hogy közben elfér benne egy komplett család minden cókmókkal együtt, és még vezetni sem rossz, sőt! Osztrák és cseh utakon fogtuk vallatóra a Skoda Octavia legfrissebb változatát.
A Skoda 1959-ben rukkolt elő az első Octaviával, amely elsősorban azzal gurított nagyot, hogy elöl már nem lap-, hanem tekercsrugókat vonultatott fel, és ily módon az elődeihez képest sokat javult az úttartása.
Az elnevezés a latin octa (nyolc) szóból ered, ez az 1964-ig gyártott és akkor az 1000 MB által felváltott modell volt ugyanis a vállalat háború utáni nyolcadik típusa.
Ez a piros példány 1960-ban látta meg a napvilágot, és 45 lóerős, 1,2 literes motorja 115 km/h végsebesség elérését teszi lehetővé:
1961-ben jött ki a praktikusabb kombi verzió, mely egészen 1971-ig gyártásban maradt, és amelyből ez a remek egészségi állapotnak örvendő darab 1968-ban készült:
Ezt követően egészen 1996-ig kellett várni az Octavia feltámadására, amikor is az immár VW-tulajdonban lévő cég előrukkolt az akkori Golfra épülő első újkori Octaviával, és rögtön el is adott belőle közel 1,5 millió példányt.
Az aktuális negyedik generáció 2019 óta van velünk, és a 2024-es ráncfelvarrást követően így fest:
Csak óvatosan a sebészkéssel!
A külsőt érintő változások minimálisak. Íme, egymás mellett egy facelift előtti és egy felfrissített kombi frontrésze:
A 2024-es verziót a megújult fényszóróról a legkönnyebb felismerni, melynek hűtőrácshoz közeli alsó része a korábbinál látványosan lejjebb lett eresztve.
A jobban felszerelt példányokon Crystallinium fantázianevű első lámpák feszítenek, melyek aktív mátrix LED-technikája 24 helyett immár 36 apró fényforrást vonultat fel, valamint az indexeléskor fénycsíkot húzó hátsó lámpatestek is megújultak.
Említést érdemelnek továbbá a 16-19 colos méretben elérhető új felnik, illetve a fekete hűtőráccsal, tükörházzal, ablakkerettel és diffúzorral, valamint sportos hangulatú utastérrel támadó Sportline kivitel.
És ha már fekete, megjegyzendő, hogy a legtöbb új autóhoz hasonlóan az Octavia is érzelemmentes fényezésékkel a legnépszerűbb a javarészt flottás vásárlók körében.
A legnépszerűbb a fekete, az ezüst és a szürke fényezés, és csak nagyon kevesen merik bevállalni a fotóinkon is látható narancssárga színt – tudtuk meg Kiss Ildikótól, aki a Skoda Mladá Boleslavban található központjában a színekért és az utastérben felhasznált anyagokért felelős.
Mi változott belül?
A Skodát megelőzően az általunk korábban már részletesen bemutatott ipolytölgyesi Monónál dolgozott Kiss Ildikó elmondta, hogy a korábbiaknál jobb minőségű új anyagokkal találkozhatunk többek között az ajtókon, a műszerfalon és az üléseken is.
A kellemes fogású kormány mögött alapáron kiváló felbontású és remekül személyre szabható digitális műszeregység figyel, a középső érintőkijelző kiviteltől függően 10-13 colos méretű. Az infotainment rendszer új szoftvert futtat, mely tapasztalataink szerint nemcsak gyorsabb lett az elődjénél, hanem a menürendszere is könnyebben kezelhető.
A teljesen új Superbben és Kodiaqban debütált multifunkciós tekerőgombokat sajnos elbukjuk, azért viszont kijár a dicséret, hogy a vezeték nélküli mobiltöltő immár 15 W-ot képes leadni, és mivel szellőztetett kivitelű, tartósan képes a gyorstöltésre.
A Laura névre keresztelt digitális asszisztens egész szépen ért angolul, de fura módon férfihangon kommunikál velünk, és az év elején belengetett ChatGPT-támogatásra néhány hónapot még várnunk kell.
A helykínálat értelemszerűen nem változott a facelift során, és akinek esetleg szűkös lenne az Octavia utastere, annak még mindig ott az eggyel magasabb ligában focizó Superb. A szedán csomagtere 600 literes, a kombiba pedig akár 640-1700 liternyi cókmók is bezsúfolható.
Simply Clever megoldásokból ezúttal sincs hiány, praktikus megoldás például a középkonzol hátsó meghosszabbításának tekinthető, könnyen kivehető kis tárolórekesz, az első ülések hátára felapplikálható telefontartó, illetve az immár újrahasznosított anyagokat felvonultató fedélzeti esernyő és jégkaparó.
Hajtóerő
A 110 lovas és 200 Nm-es, 1 literes, 3 hengeres benzinmotor távozott a kínálatból, helyét az 1,5 literes, 4 hengeres egység 115 lóerőre és 220 Nm-re lefojtott változata vette át, illetve ez az erőforrás 150 lovas és 250 Nm-es verzióban is elérhető. Ezek közös vonása a hatfokozatú kézi váltó.
Amennyiben hétfokozatú, dupla kuplungos DSG automata váltót szeretnénk, akkor a mellé társított 1,5 literes, benzines hajtásnak már 48 V-os lágyhibrid technika is a részét képezi, mely a gyártó szerint mintegy 4 deciliterrel mérsékli a fogyasztást.
A 115 és 150 lóerős teljesítmény ez esetben is változatlan, de az automata start/stop rendszer finomabb működésű, és a 0,7 kWh kapacitású kis akkumulátort felvonultató hajtáslánc akár nagyobb tempójú vitorlázásra is képessé teszi az Octaviát.
A lágyhibrid technika nélküli, 2 literes, 4 hengeres TSI-motor 204 lóerős, és 320 Nm-es produkcióra képes, és fixen DSG-váltóval, illetve összkerékhajtással társítják, a gyártása viszont csak a jövő év februárjában fog megkezdődni.
Idén augusztustól lesz elérhető a 2 literes TSI-gység 265 lóerős és 370 Nm-es kivitelével, valamint DSG-vel és elsőkerék-hajtással szerelt RS sportverzió, mely alapáron vonultat fel olyan ínyencségeket, mint például a 15 milliméterrel ültetett futómű, illetve a mátrix LED-fényszóró.
Viszonyításképp: a kifutó benzines Octavia RS 245 lóerős teljesítményű. A 200 lovas dízel RS-nek sajnos nincs utódja, mint ahogy a 204-245 lóerős plug-in hibrid Octavia, a terepesre hangolt Scout kivitel, illetve a luxussal nyakon öntött L&K-felszereltség is távozott a kínálatból.
Amennyiben mindenképpen zöld rendszámos új Skodára vágyunk ebben a méretkategóriában, akkor a SUV-os életérzést biztosító és általunk már részletesen bemutatott, most először plug-in hibridként is elérhető új Kodiaq felé érdemes kacsintgatni.
Mi a helyzet a gázolajjal?
Mint megtudtuk, mind a mai napig a 150 lóerős, 2 literes TDI a legnépszerűbb Octavia a vásárlók körében, melynek házon belüli piaci részesedése eléri a 22 százalékot.
Ennek megfelelően a Skoda továbbra is a kínálatban tartja gázolajos erőforrásait, szemben a Daciával, mely az általunk már alaposan letesztelt vadonatúj Dustert annak ellenére sem kínálja már dízelmotorral, hogy szinte minden második Dustert ilyen erőforrással adtak el a közelmúltban.
A nemzetközi menetpróbán kipróbált Octavia tesztautóban egy 115 lóerős és 300 Nm-es, 2 literes dízelmotor volt, mely egy remek kapcsolásérzetet biztosító hatfokozatú kézi váltón keresztül hajtotta meg az első kerekeket.
A tesztútvonal első 50 kilométerét követően 3,5 literes átlagfogyasztást olvastunk le a műszerfalról, ami még akkor is kiváló érték, ha ezt javarészt a fogyasztásra remek hatást gyakorló városon kívüli szakaszokon értük el. A kocsit végül 4,2 literes átlagfogyasztással adtuk le, ami arra enged következtetni, hogy a legrosszabb esetben is 5-6 literes értékekre lehet számítani.
Amennyiben a hétfokozatú automata váltó kényelmére voksolnánk inkább, akkor a 150 lóerős és 360 Nm-es, 2 literes TDI-motorral tudjuk hazavezetni új Octaviánkat.
A vezetési élmény változatlanul jónak mondható, egy alacsony építésű és relatíve könnyű Octaviát egyértelműen jobb vezetni, mint napjaink hatalmasra nőtt és ólomnehéz SUV-jait, és ebben többek közt a kormányzás, illetve a futómű is remek partner.
Konklúzió, árak
Tavaly Magyarországon nem kevesebb mint 5608 darab új Skoda Octavia került forgalomba, és a cseh bestseller csak minimálisan maradt le az első helyezett Suzuki S-Crosstól (5936 példány).
Az Octavia 7 európai országban piacvezető, kombi fronton pedig 14 országban számít verhetetlennek. A 67 százalékban kombi és 33 százalékban ötajtós változatban értékesített modell vélhetően a most megejtett frissítés nélkül sem sokat veszítene népszerűségéből, de a gyártó inkább biztosra megy.
A facelift során alapvetően nem változott az Octavia karaktere, a továbbra is tágas utasterű és remekül vezethető középkategóriás Skoda főbb újdonságait a hajtáslánc és az infotainment rendszer tájékán találhatjuk meg.
Örvendetes tény, hogy a 3 hengeres alapmotort 4 hengeresre cserélték, viszont egyesek vélhetően hiányolni fogják a plug-in hibrid hajtást, illetve a dízel-RS-t vagy akár az L&K-csúcsfelszereltséget.
A megújult Skoda Octavia 11,3 millió forintos hivatalos hazai alapáron nyit 115 lóerővel, a kombiért pedig alaphangon 11,7 millió forintot kérnek el. Viszonyításképpen: az eggyel nagyobb méretű és 150 lóerőn startoló új Superbért minimum 14,3 millió forintot kell a kasszában hagynunk.