Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"81696447-a6e9-43a8-afc4-70786b32cee9","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A sofőr elvesztette uralmát a túlzsúfolt jármű fölött.","shortLead":"A sofőr elvesztette uralmát a túlzsúfolt jármű fölött.","id":"20250511_Szakadekba-zuhant-egy-busz-Sri-Lankan-21-en-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81696447-a6e9-43a8-afc4-70786b32cee9.jpg","index":0,"item":"dd2c938a-31f7-414e-93b1-eb48f5f60ab5","keywords":null,"link":"/elet/20250511_Szakadekba-zuhant-egy-busz-Sri-Lankan-21-en-meghaltak","timestamp":"2025. május. 11. 10:44","title":"Szakadékba zuhant egy busz Srí Lankán, 21-en meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28a26336-64a4-4760-a3e7-2cff054a15fa","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"Tévhit, hogy az otthon okosítása drága: néhány tízezer forinttal már el lehet indulni, a teljes rendszer aztán később egyedi igények alapján apránként felépíthető. Szakember nem szükséges, csak egy kis tervezés. Teszten a Meross kütyüi.","shortLead":"Tévhit, hogy az otthon okosítása drága: néhány tízezer forinttal már el lehet indulni, a teljes rendszer aztán később...","id":"20250511_olcso-okosotthon-rendszer-meross-hub-jelenletszenzor-ora-homero-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28a26336-64a4-4760-a3e7-2cff054a15fa.jpg","index":0,"item":"3c344fa8-cd6b-4bf1-8fe7-628b5bb274e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_olcso-okosotthon-rendszer-meross-hub-jelenletszenzor-ora-homero-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 11. 20:03","title":"20 ezer forinttal van értelme beszállni a lakásokosításba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3689db9e-8e98-4596-9782-a7e2085be1be","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A bank fennakadásokról tájékoztatta ügyfeleit.","shortLead":"A bank fennakadásokról tájékoztatta ügyfeleit.","id":"20250512_k-h-bank-nyugdij-technikai-problema","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3689db9e-8e98-4596-9782-a7e2085be1be.jpg","index":0,"item":"404063e7-f610-436f-8520-14f1ee5e7eba","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_k-h-bank-nyugdij-technikai-problema","timestamp":"2025. május. 12. 12:48","title":"Technikai probléma miatt később kapták meg nyugdíjukat a K&H ügyfelei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f87c5f1b-2371-416f-a4ba-09135323cc29","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"Az új alapítványban az állam csatlakozó alapítóként vesz részt.","shortLead":"Az új alapítványban az állam csatlakozó alapítóként vesz részt.","id":"20250512_zalazone-tesztpalya-vagyonkezelo-alapitvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f87c5f1b-2371-416f-a4ba-09135323cc29.jpg","index":0,"item":"be5352cb-c098-499f-b973-d0ff7eb896c7","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_zalazone-tesztpalya-vagyonkezelo-alapitvany","timestamp":"2025. május. 12. 18:31","title":"Vagyonkezelő alapítványba kerül a ZalaZone","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fd87b23-35d7-416c-a40b-e3a76037fac7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ráadásul az emblémája inkább az Aston Martinéra hasonlít.","shortLead":"Ráadásul az emblémája inkább az Aston Martinéra hasonlít.","id":"20250512_kinai-klonautok-Bentley-utanzat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fd87b23-35d7-416c-a40b-e3a76037fac7.jpg","index":0,"item":"bce77f45-2ce0-449d-a51a-8d6e8a9499dd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_kinai-klonautok-Bentley-utanzat","timestamp":"2025. május. 12. 08:41","title":"Még mindig vannak érthetetlen kínai klónautók, mint ez a Bentley-utánzat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"644d9e60-dff9-40c1-89a5-477542c6ed03","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy ukrán katonai elemző szerint személyesen Volodimir Zelenszkij adta ki a parancsot a kémek letartóztatására.","shortLead":"Egy ukrán katonai elemző szerint személyesen Volodimir Zelenszkij adta ki a parancsot a kémek letartóztatására.","id":"20250512_ukrajna-kemek-megnevezes-ujsagiro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/644d9e60-dff9-40c1-89a5-477542c6ed03.jpg","index":0,"item":"05b7e256-fa2e-4f49-bbff-8f19385edaf8","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_ukrajna-kemek-megnevezes-ujsagiro","timestamp":"2025. május. 12. 17:25","title":"Egy ukrán újságíró megnevezte a két lebukott magyar kémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54116440-fc41-42c9-92bc-877406aa2246","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Pásztónál történt a tragikus baleset. ","shortLead":"Pásztónál történt a tragikus baleset. ","id":"20250512_Szalagkorlatnak-csapodott-es-meghalt-egy-motoros-a-21-es-fouton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54116440-fc41-42c9-92bc-877406aa2246.jpg","index":0,"item":"ccfb52ab-288c-430c-8478-88929e127b8e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_Szalagkorlatnak-csapodott-es-meghalt-egy-motoros-a-21-es-fouton","timestamp":"2025. május. 12. 07:48","title":"Szalagkorlátnak csapódott és meghalt egy motoros a 21-es főúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f6cf888-8dff-4cab-965c-9fc495feab1f","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A világ különböző pontjain élő három nő sorsa kapcsolódik össze A hajfonat című filmben, amelyet saját, világsikerű bestsellere alapján forgatott a francia rendező, Laetitia Colombani. ","shortLead":"A világ különböző pontjain élő három nő sorsa kapcsolódik össze A hajfonat című filmben, amelyet saját, világsikerű...","id":"20250511_hvg-egybefonva-konyv-film-noi-sorsok-hajkereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f6cf888-8dff-4cab-965c-9fc495feab1f.jpg","index":0,"item":"009c2099-b844-469f-acbc-039727883729","keywords":null,"link":"/360/20250511_hvg-egybefonva-konyv-film-noi-sorsok-hajkereskedelem","timestamp":"2025. május. 11. 16:30","title":"A rák magánya és a láthatatlan női munka – A hajfonat hősei folyamatos harcban állnak az idővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha minden igaz, hamarosan itthon is télies körülmények közt kell majd autózni.
Statisztikák szerint csapadékos időben nagyjából kétszer akkora a balesetveszély a közutakon, mint száraz úton. A hosszabb féktávolság, az aquaplaning veszélye és a rossz látási viszonyok mind-mind növelik a balesetveszélyt. A szezonnak megfelelő abroncs – nyári-téli gumi – kérdéséről itt írtunk, de itt van tíz további fontos tipp a Magyar Gumiabroncs Szövetségtől, hogy biztonságban elérhessük úti célunkat rossz időjárásban is.
1. Vezetést segítő rendszerek használata: A modern asszisztensrendszerek, blokkolásgátló (ABS) elektronikus fékerőelosztó (EBD) és fékasszisztenssel, menetstabilizáló programmal (ESP) és a kipörgésgátló (ASR) sok mindent megoldanak, de nem tudják legyőzni a fizika korlátait. Alapvetésként mindig a körülményekhez igazodó vezetési stílus a legfontosabb biztonsági összetevő.
2. Nyugodt vezetés: Kerüljük a hirtelen mozdulatokat, a gyors sávváltásokat és fékezéseket, mert nedves útviszonyok között ezek könnyen balesethez vezethetnek. A rossz látási viszonyok és a hosszabb fékút miatt a többi közlekedő nem biztos, hogy időben tud reagálni – és máris kész a baj.
3. Lassítsunk: Nedves út felületén a tapadás csökken, és a fékút jelentősen hosszabb lesz. Csökkentsük a sebességet, különösen esős és havas időben. Mindig számolni kell az úgynevezett „ijedtség faktorral” is, vagyis azzal az idővel, amíg egy átlagos sofőr vészhelyzetben a fékre lép. Ez átlagosan 1 másodperc. Ezen idő alatt az autó még 50 km/h sebességnél is 15 métert tesz meg.
4. Figyeljük az út felületét: Kerüljük a tócsákat és az átfolyásokat, mert ezeknél megnövekszik az aquaplaning – a vízen felúszás kockázata –, amikor az abroncs már nem képes maga alól levezetni a vizet.
5. Kapcsoljuk fel a lámpákat: Rossz látási viszonyok esetén mindig használjuk a tompított fényszórókat, hogy mások is időben észrevehessenek minket.
6. Tartsunk nagyobb követési távolságot: Nedves útviszonyok között legalább másfélszer akkora távolságot tartsunk, mint száraz úton. Másodpercekben kifejezve: legyen meg a legalább három másodpercnyi követési távolság.
7. Aquaplaning esetén higgadtan: Ha az autó „lebegni” kezd a vízen, ne fékezzük hevesen, hanem tartsuk a kormányt egyenesen és vegyük le a lábunkat a gázról. Kerüljük a heves fékezést és kormánymozdulatokat – ezek veszélyes helyzetekhez vezethetnek, amikor a gumiabroncsok hirtelen visszanyerik tapadásukat. Ehelyett tartsuk erősen a kormánykereket, és próbáljuk meg tartani a pozícióját. Vegyük le a lábunkat a gázpedálról, és nyomjuk be a kuplungot – ez megszakítja az erőátvitelt, amíg a gumiabroncsok vissza nem nyerik a szükséges érintkezést az úttal.
8. Párasodás elleni védelem: Az ablakok gyorsan bepárásodhatnak, különösen, ha esik az eső és nedves az idő. Irányítsuk a szellőztetőrendszert a szélvédőre és az oldalablakokra. A klíma bekapcsolása pedig csodát tesz ilyen esetben.
9. Ablaktörlők állapota: Győződjünk meg arról, hogy az ablaktörlő lapátok jó állapotban vannak, és ha szükséges, cseréljük őket. Legkésőbb akkor, amikor a gumi csíkokat hagy a szélvédőn, új ablaktörlőket kell felszerelni.
10. Gumiabroncsok ellenőrzése: Rendszeresen ellenőrizzük a gumiabroncsok futófelületét és a nyomásukat, hogy megfelelő tapadást biztosítsanak. Soha ne közlekedjünk a megengedett minimális profilmélységnél (1,6 milliméter) kopottabb abroncsokkal. Ha a légnyomás túl magas vagy túl alacsony az abroncsban, az autó viselkedése kiszámíthatatlanná válik, ami szélsőséges helyzetekben végzetes következményekkel is járhat. Az előírt nyomást a legtöbb jármű kezelési útmutatójában, a „B”-oszlopon vagy a tanksapka belső oldalán meg lehet találni.