szerző:
Tetszett a cikk?

Egyedi formával, minőségi tágas utastérrel és korrekt árral támad a legújabb kínai autó Magyarországon, de vajon milyen árnyoldalai vannak az első körben benzines és hamarosan tisztán elektromos verzióban is kapható Omoda 5-nek?

1997-ben egyes patinás autógyártók már fennállásuk 80-100. évfordulóját ünnepelték, azonban Kínában csak ebben az évben alapították meg azt a bizonyos Chery nevezetű céget, mely két évvel később egy átbrandelt régi Seat Toledóval debütált a hazai piacán.

Innen egy hatalmas ugrással érkezünk meg a jelenbe, amikoris a Chery havonta már közel 300 ezer modern autót gyárt, és ez a jó ideje a legnagyobb kínai exportőrként jegyzett vállalat már Magyarországon is képviselteti magát.

A konszern elsőként a fiatalos Omoda márka révén jelent meg hazánkban, mégpedig egy abszolút divatos középkategóriás crossover, az Omoda 5 formájában. A 2023 őszén általunk Kínában már gyorsan kipróbált típusból most a legújabb felfrissített változatot fogtuk vallatóra a hazai utakon.

Omoda 5
László Ferenc

Utánafordulós

Nem állítanánk, hogy a külső dizájn bármilyen rangosabb formatervezési díjra érdemes lenne, az viszont tény, hogy az Omoda 5-öt alaposan megnézi az utca embere, és szinte csak úgy záporoznak a kérdések, hogy ez itt mégis milyen autó, honnan érkezett?

Az egyszerűen nyomtatott nagybetűkkel kiírt márkanevet letakarva simán egy Nissant vagy akár egy Lexust is beleláthatunk a divatos karosszériába, a kínai tervezőknek abszolút nincs okuk szégyenkezni.

4,37 méter hosszú és 2,61 méteres tengelytávú
László Ferenc

A frontrészt a pengeszerű fenti menetfények által közrefogott hatalmas méretű és egyedi kialakítású hűtőrács uralja. Oldalt az először felfelé emelkedő, majd pedig hátul lefelé kanyarított övvonalra, illetve a tesztautó unalmas fehér fényezését enyhén feldobó, 60 ezer forintba kerülő piros betétekre lehetünk figyelmesek.

Hátul méretes felső légterelőt, középső csíkkal összekötött karakteres lámpatesteket és ordítóan kamu kipufogóvégeket találunk, és egyes riválisaitól eltérően az igen hasznos hátsó ablaktörlőt sem spórolták le az Omoda 5-ről.

A hazai új személyautó piacot masszívan uraló Suzuki Vitaránál és S-Crossnál némileg hosszabb és kicsit nagyobb tengelytávú újdonság legfőbb ellenfelei között olyan modellek találhatók, mint például a Nissan Qashqai, a Hyundai Kona vagy épp a Kia Niro.

1,58 méter magas és 1,82 méter széles
László Ferenc

Milyen belül?

Az utastérről első blikkre akár német gyártók is átvillanhatnak az agyunkon, ráadásul a különböző felületeket közelebbről szemügyre véve sem kell csalatkoznunk.

Az illesztések pontosak, a felhasznált anyagok korrekt minőségűek, ráadásul a dizájn is több, mint rendben van. Ehhez képest egy esztergomi Suzuki beltere fényévekkel öregebbnek tűnik, ráadásul a kínai alapfelszereltség is magasabb a japánnál.

Otthonos hangulat
László Ferenc
Csak fekete belsővel rendelhető
László Ferenc

Alapáron jár a két darab hatalmas méretű 12,3 colos kijelző, melyek nemcsak remek minőségűek, hanem a rajtuk megjelenített felhasználói felület is ízléses grafikájú. A magyar nyelvi támogatás is biztosított, amit a Fordnak egyelőre még 2025-ben sem sikerült megoldania.

A kellemes fogású kormány zongoralakkal ékesített gombjai enyhén megosztóra sikeredtek, a magasra került Start/Stop gomb egyértelműen a Mercedestől lett koppintva, így viszont legalább sokkal jobban mutat, mint például az új Renault-k lelketlen indítógombja.

Ismerős valahonnan
László Ferenc
Elektromosan állítható első ülések
László Ferenc

Szintén a Mercedesek vagy az újabb VW-k juthatnak eszünkbe a kormány mögé jobb oldalra került PRND bajuszkapcsolóról. Ez a facelift hozadéka, korábban ugyanis a középkonzolon figyelt az automata váltó jókora mechanikus karja.

Ugyancsak alapáron jár a széles körben elterjedt 5-15 W-os megoldásoknál sokkal gyorsabb, 50 W-os vezeték nélküli hűtött mobiltöltő, a kényelemre hangolt fűthető/szellőztethető első üléspár, a remek minőségű tolatókamera, illetve a 6 hangszórós hi-fi.

Rendesen kidolgozott részletmegoldások
László Ferenc
A hangulatvilágítás egy része
László Ferenc

Az 1,5 millió forinttal drágább Premium felszereltségi szintű tesztautónkban már 8 hangszórós Sony hi-fi figyel, melynek minősége egyértelműen átlagon felüli. Ezen a szinten jár még többek közt 360 fokos kamerarendszer, kormányfűtés, kétzónás klíma, a második sorra is kiterjedő hangulatvilágítás, elektromos mozgatású napfénytető és csomagtérajtó, illetve futófényes index és első ködlámpa.

A helykínálat elöl és hátul is rendben van, egy 184 centiméter magas sofőr mögött remekül elfér egy hasonló méretű utas. A 378 literes csomagtér lehetne nagyobb, ellenben jó hír, hogy alatta adott esetben jó szolgálatot tevő pótkerék rejtőzik.

Tágas utastér
László Ferenc
A csomagtér nem túl nagy
László Ferenc

Csak a benzin

A teleszkópos gépháztető alatt egy 1,6 literes 4 hengeres turbós benzinmotor található, mely bár korábban még 197 lóerőt tudott, a károsanyag-kibocsátási normák miatt mostanra viszont 145 lóerőre szelídült.

A szürke hétköznapokra persze ez is bőven elegendő és a 275 Nm-es nyomatéknak köszönhetően az előzések is biztonságosan letudhatók. A 10,1 másodperces 0-100-as gyorsulás és a 195 km/h végsebesség átlagos menetteljesítményekről tesz tanúbizonyságot.

Átlagos hangszigetelést kapott a motor
László Ferenc

Kézi váltó nincs, az Omoda 5-öt kizárólag hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval szerelik. Néha picit darabos a viselkedése, de még így is sokkal finomabb szerkezet, mint a hibrid Suzukikban található hatfokozatú robotizált automata váltó.

Nincsenek váltófülek a kormány mögött, így nincs manuális kapcsolgatási lehetőség. Az Eco, Normal és Sport üzemmódok között nem érezni jelentős különbséget, a szupersport mód pedig egyenesen röhejes a maga hangszórókból áradó elképesztően gagyi kamu motorhangjával.

Ez persze nem fa, hanem műanyag
László Ferenc

Sem normál, sem lágyhibrid technika nincs a fedélzeten, így már a 7,4 literes gyári fogyasztási érték sem túl barátságos, és mi a gyakorlatban 9 litert meghaladó átlagfogyasztást mértünk, javarészt elővárosi/városi közlekedés során.

Csúszós, laza felületű úton nehéz elegánsan, kerékkipörgés nélkül elindulni, összkerék-hajtás nincs, kizárólag az első kerekek hajtottak. Kanyarban nincs zavaró karosszériadőlés, nincs semmi bizonytalanság, cserébe viszont picit sprőd a mindenféle adaptív funkció nélküli futómű, és a furcsa kormányérzet sem gyakorol jó hatást a vezetési élményre.

Szigorú tekintet
László Ferenc
Kár, hogy nincs belőle hibrid
László Ferenc

Csak a villany

A természetesen váltó nélküli elektromos verzió lényegében hangtalan 204 lóereje és 340 Nm nyomatéka mindig instant rendelkezésre áll, és a múltkori kínai menetpróba kapcsán azt tapasztaltuk, hogy a 172 km/h végsebességű Omoda 5 EV a gyakorlatban fürgébbnek érződik, mint amit a 7,6 másodperces 0–100-as hivatalos érték sejtet.

A 61 kWh kapacitású akkumulátor elvileg 430 kilométeres WLTP-hatótávot tesz lehetővé, az általunk legutóbb rövid távon kipróbált tesztautó 425 kilométert ígért 100 százalékos töltöttség és kellemes tavaszias időjárás mellett. Nem szeretnénk jóslásokba bocsátkozni, de a gyakorlati hatótáv vélhetően 300–350 kilométer magasságában alakul majd.

Hűtőrács nélküli az elektromos verzió
László Ferenc

Az akkumulátor 428 kilogrammot nyom a mérlegen, és 1,8 tonna fölé növeli a benzines változatban alig több, mint 1,4 tonnás kocsi tömegét.

A legnagyobb töltési teljesítmény 110 kW, egy 10–80 százalékos töltés ideális esetben 30 perc alatt tudható le. Az AC/DC portok a kocsi orrán lévő kis fedél alatt találhatók, és remek dolog, hogy a BYD-kkal ellentétben kapunk egy kis extra csomagteret elöl, ahol kiválóan elférnek a töltőkábelek.

A zöld rendszámos Omoda 5
László Ferenc

Konklúzió, árak, riválisok

Az ötcsillagos EuroNCAP törésteszt eredményt produkált Omoda 5 egy modern külsejű, általánosan remek minőségű, jól felszerelt és tágas utasterű kínai szabadidő-autó, mely 10 millió forintos alapárával sokakat vásárlásra csábíthat. Pláne akkor, ha egy automata váltós hibrid Suzuki S-Cross 10,85 millió forinton nyit kisebb méretben, szerényebb teljesítménnyel és jelentősen elavultabb formában.

No persze, ha beérjük kézi váltóval, akkor már 8,25 millió forintból is kijöhet egy lágyhibrid S-Cross, mely egyrészt jelentősen kevesebbet fogyaszt, másrészt megbízhatóság és értéktartás fronton nem vet fel olyan kérdéseket, mint az e tekintetben egyelőre ismeretlen kvalitásokkal bíró, sajnos teljesen hibridmentes kínai jövevény.

Mindenesetre az Omoda 5-re biztosított 7 év, illetve 150 ezer kilométer garancia egyértelműen bizakodásra ad okot. A kéttónusú fényezés felára 140 ezer forint, azt viszont egyelőre nem tudni, hogy ez elektromos kivitel mennyibe fog kerülni.

A kis modell is remek minőségű
László Ferenc

Az Omoda 5 első körben nyolc magyar szalonban kapható, a hivatalos importőr a Hovány Kft. és a Petrányi Autó Kft. által a közelmúltban létrehozott Genius Automotive Europe.

A főbb riválisok közül az automata váltós Nissan Qashqai 158 lóerővel 10,34 millió forinton nyit, a szintén automata váltós és 129 lóerős hibrid Hyundai Konát, illetve Kia Nirót pedig minimum 11,09-11,25 millió forint magasságában lehet begyűjteni.

Kicsi és nagy Omoda 5
László Ferenc
A kicsi Omoda 5-nek ugyanúgy nincs hangja, mint a hamarosan érkező villanyos nagy Omoda 5-nek
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!