szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Egyre több cég dönthet így.

Az amerikai kormány által április 3-án bevezetett 25 százalékos importvám egyre komolyabb feszültséget kelt a globális autóiparban. Hétfőn az Audi jelentette be, hogy nem szállítja le azokat az autókat, amelyek április 2. után érkeztek az amerikai kikötőkbe – közölte a cég szóvivője kedden, megerősítve a kereskedőknek küldött feljegyzés tartalmát, amelyről az Automobilwoche számolt be. Az Audinak egyelőre mintegy 37 ezer járműve van amerikai raktárkészletében, ami körülbelül két hónapnyi értékesítésre elegendő.

A Jaguar Land Rover (JLR) már a múlt héten bejelentette, hogy felfüggeszti az Egyesült Királyságban gyártott autók szállítását az Egyesült Államokba, amíg meg nem találják, hogyan reagáljanak az új kereskedelmi helyzetre. A JLR szerint az amerikai piac kulcsfontosságú számukra, hiszen eladásaik közel egynegyede innen származik, különösen olyan modellek révén, mint a Range Rover Sport, a Defender vagy a Jaguar F-Pace – írta a Reuters.

Mindenki megnyugodhat: Nagy Márton már tanácskozik az amerikai vámokról

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az MKIK, az MGYOSZ és az ÉVOSZ mellett ezúttal az Audi, a Mercedes, a BMW és a Bosch képviselőit is egyeztetésre hívta.

A vámok nemcsak az európai, hanem az ázsiai gyártók terveit is felborították. A Nissan, amely a legnagyobb japán exportőr az amerikai piacon leállította két Mexikóban gyártott Infiniti (a Nissan prémium márkája) SUV modelljének, a QX50 és QX55 új megrendeléseit az Egyesült Államokból. Más gyártók, mint a Toyota, a Honda és a Hyundai egyelőre nem emelnek árat, de hosszú távon ők is a stratégiájuk újragondolására kényszerülhetnek. A Kia és a Mazda szintén nem tettek egyértelmű vállalásokat.

Dolgozói áron kínálják a Fordokat Amerikában, mielőtt berobbannak az árak a vámok miatt

A legtöbb elemző arra számít, hogy jócskán megdrágulnak majd az autók az amerikaiaknak is.

Érdekesség, hogy miközben több gyártó visszafogja az exportot vagy kivárásra játszik, a Ford és a Stellantis inkább kedvezményekkel próbálja megőrizni versenyképességét. A Ford például a mexikói gyártású modellekre, így a Mustang Mach-E-re és a Maverickre is kiterjesztette a munkavállalói kedvezményeket – immár minden vásárlóra. Ez a lépés jól mutatja, hogy az autógyártók különböző taktikákat alkalmaznak a vámok okozta piaci sokk kezelésére, miközben az iparág egésze újraértékeli az Egyesült Államokhoz fűződő exportstratégiáit.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!