szerző:
Tetszett a cikk?

Hét és fél évtizeddel ezelőtt ezen a napon alapították a Seatot, amelynek mai születésnapi rendezvényén egy ősrégi és nagyon kedves kis Seat 600-as is ott vendégeskedett.

1950. május 9-én, napra pontosan 75 évvel ezelőtt alapították a SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo, Spanyol Személyautó Társaság) nevezetű céget.

Az 51 százalékban állami és 42 százalékban banki pénzből, illetve 7 százalékban a Fiat anyagi támogatásával alapított spanyol vállalat 1953-ban kezdte meg a termelést, az első személyautó november 13-án hagyta el a barcelonai gyártósort.

A cég első modellje a Fiat 1400 licenc alapján készült Seat 1400 volt, melyből a kezdeti időkben naponta mindössze 5 példány készült.

Seat 1400-asok készülnek a gyártósoron
Seat

A következő mérföldkő az 1953. május 27-től, a Fiat 600 licenc mentén gyártott kisautó, az elérhető árú Seat 600 volt, mely széles tömegek számára biztosított mobilitást.

Ebből a típusból egy 1965-ös példány tiszteletét tette a márka hazai képviselete által megrendezett 75. születésnapi rendezvényen:

Seat 600
László Ferenc

Az 1984-ben debütált Ibiza volt a Seat első saját fejlesztésű modellje, majd pedig két évvel később a Seat a Volkswagen-csoport részévé vált.

A márka első igazán sportos Cupra modellje, az Ibiza Cupra az 1996-os Párizsi Autószalonon debütált, 2018-ban pedig a Seatból kivált sportos almárkává avanzsált a Cupra. Utóbbi térnyerése olyan jelentős, hogy tavaly globálisan már 248 100 Cupra fogyott 310 000 ezer Seat mellett.

Az elmúlt 75 évben 77 különböző modellt dobott piacra az ezen idő alatt mintegy 20,6 millió járművet értékesített Seat, melynek gyárkapuit manapság naponta átlagosan 3200 autó hagyja el.

A legfrissebb Cupra, az Audi győri üzemében készülő Terramar
László Ferenc

Seat 600

A Dante Giacosa által tervezett Fiat 600 alapjaira épülő Seat 600 egy kétajtós kisautó, melyből egy 60 éves példány érkezett a Seat hazai képviselete által Érden megrendezett születésnapi rendezvényre.

Az elmúlt évtizedekben mintegy 98 500 kilométert, vagyis évente átlagosan mindössze 1640 kilométert futott kocsit Spanyolországban vásárolta jelenlegi magyar tulajdonosa, aki a közelmúltban teljes körű felújítást hajtott végre rajta.

Seat 600
László Ferenc
Seat 600
László Ferenc

Egész konkrétan egy 600 D látható a mellékelt fotókon, mely kivitel 1963 és 1970 között készült, és az 1957–1963 között gyártott 600 N felfrissített utódjának tekinthető.

Az úgynevezett „öngyilkos”, vagyis hátul zsanérozott ajtókat felvonultató Seat 600 mindössze 3,32 méter hosszú, vagyis jelentősen rövidebb a jelenlegi legkisebb Seatnál, a 4,06 méteres Ibizánál, és még a 2011–2021 között gyártott VW up! testvérmodellnél, a 3,55 méteres Seat Miinél is sokkal kompaktabb.

Seat 600
László Ferenc
Seat 600
László Ferenc

A hátul található, 767 köbcentiméteres, vízhűtéses, soros 4 hengeres motor mindössze 29 lóerős teljesítményű, igaz, csak 6 mázsát kell mozgatnia.

A 2 méteres tengelytávú Seat 600 mindössze 1,38 méter széles és alig 1,35 méter magas, a külső méretet meghazudtolóan relatíve tágas utasterében négy személy foglalhat helyet.

Seat 600
László Ferenc
Seat 600
László Ferenc

A négyfokozatú kézi váltós, hidraulikus dobfékes és hátsókerék-hajtású apróság 12 colos kerekeken gördül, és maximum 108 km/h-val képes hasítani a levegőt.

A gyártás évében, 1965-ben 66 478 darab Seat 600 látta meg a napvilágot, 1973-ig pedig összesen 783 745 ilyen autó készült, így mind a mai napig ez a legnagyobb mennyiségben gyártott Seat-modell.

Seat 600
László Ferenc
Seat 600
László Ferenc
Seat 600
László Ferenc
Seat 600
László Ferenc
Seat 600
László Ferenc
Seat 600
László Ferenc
Seat 600
László Ferenc
Seat 600
László Ferenc
Szigorúan alkoholmentes koccintásokra került sor
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!