Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4","c_author":"Szabó Gábor","category":"360","description":"Az Orbán-kormány mára tökélyre fejlesztette a kiemelt beruházás kategóriáját, amikor azt csinál, amit akar.","shortLead":"Az Orbán-kormány mára tökélyre fejlesztette a kiemelt beruházás kategóriáját, amikor azt csinál, amit akar.","id":"20250130_kornyezet-vizsgalat-mnv-mav-eagle-hills-mini-dubaj-rakosrendezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4.jpg","index":0,"item":"5fd422e3-365a-453f-a37c-e6e874a772a7","keywords":null,"link":"/360/20250130_kornyezet-vizsgalat-mnv-mav-eagle-hills-mini-dubaj-rakosrendezo","timestamp":"2025. január. 30. 11:56","title":"Máris több uniós szabályt félredobott az állam Mini-Dubaj arab befektetői érdekében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eedc67d3-306d-488a-8cca-10635622ce42","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem, ezúttal kivételesen nem egy újabb VW-alapú elektromos fejlesztést mutatott be a Ford.","shortLead":"Nem, ezúttal kivételesen nem egy újabb VW-alapú elektromos fejlesztést mutatott be a Ford.","id":"20250131_megazilla-20-73-literes-1000-loeros-uj-benzinpusztito-a-fordtol-v8-kompresszor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eedc67d3-306d-488a-8cca-10635622ce42.jpg","index":0,"item":"c1c2a7fd-1977-4566-b80d-51133085e02d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250131_megazilla-20-73-literes-1000-loeros-uj-benzinpusztito-a-fordtol-v8-kompresszor","timestamp":"2025. január. 31. 07:59","title":"Megazilla 2.0: 7,3 literes 1000 lóerős új benzinpusztító a Fordtól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea555878-58d2-4cec-aed9-3279b7043bad","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A Huawei Mate XT normál mobilként, kompakt tabletként és hatalmas táblagépként egyaránt használható. Testközelből ismerkedtünk meg a méregdrága kínai csodamobillal, és annak kistestvérével, a szintén hajlítható Mate X6-tal.","shortLead":"A Huawei Mate XT normál mobilként, kompakt tabletként és hatalmas táblagépként egyaránt használható. Testközelből...","id":"20250130_haromfele-hajlithato-duplan-nyithato-mobil-huawei-mate-xt-x6-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea555878-58d2-4cec-aed9-3279b7043bad.jpg","index":0,"item":"9677a556-9031-4271-a058-81b90df4f9ec","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_haromfele-hajlithato-duplan-nyithato-mobil-huawei-mate-xt-x6-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 30. 11:03","title":"Ez egy valóban forradalmian új mobil: kezünkben a háromba hajlítható Huawei Mate XT","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A cseh jegybanki tartalék 5 százalékából bitcoint vehetnek, ha átmegy a bank vezetőjének terve.","shortLead":"A cseh jegybanki tartalék 5 százalékából bitcoint vehetnek, ha átmegy a bank vezetőjének terve.","id":"20250129_cseh-jegybank-bitcoin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3.jpg","index":0,"item":"163f91c7-b7d3-4a8a-bab8-c34c8814cc7a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_cseh-jegybank-bitcoin","timestamp":"2025. január. 29. 10:28","title":"Amíg Matolcsyék aranyat vesznek, a cseh jegybank ezer milliárdokat tesz át bitcoinba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f952b6fd-1c12-4e3c-a803-f21bb474be73","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Bejutottunk a Magyar Nemzeti Bank még csak részben átadott, felújított székházába. Remek munkát végeztek a műemlékesek, de találtunk pár durva hibát is.","shortLead":"Bejutottunk a Magyar Nemzeti Bank még csak részben átadott, felújított székházába. Remek munkát végeztek a műemlékesek...","id":"20250129_Megneztuk-miert-kerult-onoknek-80-milliardba-a-Nemzeti-Bank-felujitasa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f952b6fd-1c12-4e3c-a803-f21bb474be73.jpg","index":0,"item":"43208474-a585-447e-9d99-407df843e12a","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Megneztuk-miert-kerult-onoknek-80-milliardba-a-Nemzeti-Bank-felujitasa-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 18:45","title":"Megnéztük, mi került 80 milliárdba a Nemzeti Bank felújításán, és milyen jóvátehetetlen hibákat vétettek - fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc230d78-8de6-40e4-89f3-03aaac2041cf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ha az ön Garmin órája sem tölt be, nincs egyedül: rengetegen szembesülnek a problémával. Jó hír, hogy már a gyártó is felismerte a hibát.","shortLead":"Ha az ön Garmin órája sem tölt be, nincs egyedül: rengetegen szembesülnek a problémával. Jó hír, hogy már a gyártó is...","id":"20250130_garmin-okosorak-kek-haromszog-problema-lefagyas-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc230d78-8de6-40e4-89f3-03aaac2041cf.jpg","index":0,"item":"c3875527-0061-43f1-b770-b20fa1ff3ad3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_garmin-okosorak-kek-haromszog-problema-lefagyas-megoldas","timestamp":"2025. január. 30. 11:33","title":"Sorra fagynak le a Garmin okosórái – megszólalt a gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b94df7b-9611-499a-b985-947449812ccf","c_author":"EUrologus","category":"360","description":"Nem az angoltudása, sokkal inkább szakmai felkészültsége hagy kivetnivalót maga után Deutsch Tamás fideszes EP-képviselőnek. EUrologus vélemény az EP-képviselők nyelvi készségeiről.","shortLead":"Nem az angoltudása, sokkal inkább szakmai felkészültsége hagy kivetnivalót maga után Deutsch Tamás fideszes...","id":"20250129_Deutsch-Tamas-angol-europai-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b94df7b-9611-499a-b985-947449812ccf.jpg","index":0,"item":"6756c9d2-d2f8-40b1-8a82-289665b61e0d","keywords":null,"link":"/360/20250129_Deutsch-Tamas-angol-europai-parlament","timestamp":"2025. január. 29. 14:23","title":"Deutsch Tamás nem az angoljával lóg ki az EP-képviselők közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20a2c11e-48b5-4571-9b1c-397370cb151b","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak a cégnek, amelyik hirdetni akar az NFL-döntő alatt.","shortLead":"Mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak a cégnek, amelyik hirdetni akar az NFL-döntő alatt.","id":"20250129_amerikai-foci-nfl-super-bowl-reklam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20a2c11e-48b5-4571-9b1c-397370cb151b.jpg","index":0,"item":"7d54221b-df38-4086-8241-273ac86a6e8f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_amerikai-foci-nfl-super-bowl-reklam","timestamp":"2025. január. 29. 15:59","title":"Soha nem volt olyan drága fél percnyi reklám a Super Bowlon, mint most","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kérdés természetesen nem a Hamilton-rajongóknak szól, hanem a Forma–1-es közegnek, amely rekordokat döntő teljesítménye ellenére még mindig kívülállónak tekinti a Mercedes négyszeres világbajnokát.
Az biztos, hogy Lewis Hamilton nagyon komolyan veszi a rajongóit. 1996-ban, amikor 11 éves volt, az F1 akkori fenegyereke, Eddie Irvine nem volt hajlandó közös fotót készíteni vele. Attól a pillanattól kezdve tudta, ha egyszer neki is lesznek rajongói, soha nem tesz ilyet velük. Ők talán ezért sem értették, hogy nyár közepén miért hagyta mégis cserben őket. A Brit Nagydíj előtt Hamilton volt ugyanis az egyetlen versenyző, aki kihagyta a leginkább szurkolóbarát eseményt, a londoni utcai F1-bemutatót. Nyilván ő lett volna a legnagyobb attrakció, de inkább elment két napra vakációzni Míkonoszra. A rajongók csalódottsága szerencsére csak két napig tartott, mert aztán úgy megnyerte a Brit Nagydíjat, hogy mindenki elfelejtett haragudni rá. Lewis Hamilton ekkor már nem csak a Silverstone-i győzelemre készült, hanem arra, hogy megnyerje a negyedik világbajnoki címét. A hétvégén, Mexikóban megtette.
AFP / Ronaldo Schemidt
Az összefüggéseket utólag könnyű belemagyarázni a döntésekbe, de ebből a néhány epizódból is kiderül, mennyire bonyolult kapcsolati háromszögben van Hamilton a rajongókkal, a Forma–1-gyel és a saját álmaival, ambícióival.
Azt a Forma–1 és a nézők is nehezen fogadják el, hogy Lewis Hamilton nem szereti, ha megmondják neki, mit hogyan csináljon. Pedig Hamilton számára ez az egyetlen lehetséges út ahhoz, hogy a saját elvárásaihoz alakítsa az életét.
AFP / Pedro Pardo
A maga módján
Kevés Forma-1-es versenyzőnek olyan rikítóan nyilvánvaló a személyisége, mint Lewis Hamiltonnak, és kevesen rázzák le magukról olyan makacssággal az F1-es közeg íratlan együttélési szabályait, mint ő. Mint ahogyan kevesen mondhatják el azt is, hogy ez az önazonosság mennyire kifizetődő. Amikor 2012 végén az erős világbajnoki pedigrével rendelkező McLarent otthagyta a még csak a jövőt tervezgető Mercedes kedvéért, az egész paddockot sokkolta a döntése. Öt évvel és három egyéni világbajnoki címmel később már nehéz vitatkozni vele.
AFP /HOch Zwei
A beskatulyázás lepereg róla. Ha arrogáns arcát mutatja, rögtön kiderül, hogy milyen alázatos tud lenni, ha sebezhetőnek tűnik, rögtön bebizonyítja, hogy érinthetetlen. A mostani mezőnyből tulajdonképpen ő áll a legközelebb ahhoz, hogy megtestesítse a régi idők bajnokainak sztereotípiáját, a pezsgővel átitatott csillogást, az irigylésre méltó dekadens túlzásokat, miközben a jelenlegi rajtrácsról talán senkinek nem sikerült olyan hatékonyan megszólítania a jövőt, mint neki.
A közösségi médiás jelenléte egészen lenyűgöző: az Instagramon 3,4 millió, a Twitteren 2,8 millió követője van – ez már a popsztárstátusz. És rögtön, ahogy bedőlnénk a partiarcimázsnak a Bahamákról, Los Angelesből vagy Londonból érkező, Kanye Westtel, Rihannával, Palvin Barbarával és Neymarral feltuningolt bulifotók láttán, kiderült, hogy Lewis Hamilton tulajdonképpen egy introvertált alkat, aki a legszívesebben a kutyáival, Roscoe-val és Cocóval tölti az idejét. Nem könnyű kiigazodni rajta.
AFP / Hoch Zwei
Miért olyan nehéz szeretni?
Megkérdőjelezhetetlenül az övé a szupersztár státusz a Forma–1-ben, de a honfitársai már nem tudnak ennyire rajongani érte: tisztelik, büszkék rá, de mintha nehezükre esne szeretni.
A 2017-es szezon nemcsak azért lehet különleges fontosságú, mert ez volt Hamilton eddigi legjobb éve és legnagyszerűbb világbajnoki címe, hanem azért is, mert volt benne néhány epizód, amely talán szerethetőbbé tette. Néhánynak a számokhoz, néhánynak a gesztusokhoz van köze.
Ez volt például az az év, amikor túlszárnyalta Ayrton Senna pole-rekordját, és ezzel ő lett az edzéselsőségek csúcstartója. És mivel Senna az örök bálványa, a rekorddöntés érzelmi töltete még nagyobb súllyal nehezedett a pillanatra – érthető, hogy az F1 marketingeseit is inspirálta, és még az időmérő edzés hevében megajándékozták Senna sisakjával, a nézőket pedig az elérzékenyülő bajnok képével.
Ugyancsak ez volt az az év, amikor Hamilton meglépte azt, amit az öldöklő csatákhoz szokott bajnokoktól nem várnánk: a Magyar Nagydíjon visszaengedte maga elé a csapattársát, Valtteri Bottast, akitől nem sokkal korábban kapott ötkörnyi esélyt, hogy végrehajtson egy előzést. Nem sikerült előznie, és Hamilton inkább a sportszerűséget választotta néhány extra pont helyett.
Sorra dönti a rekordokat, nyomja el a kétkedők hangját, teszi le az asztalra a kifogástalan teljesítményt, mégis a Forma–1-ben még mindig van valami távolságtartás vele szemben. Leginkább azért, mert nem hajlandó illeszkedni a sikeres autóversenyzőről kialakult keretekhez, amelyeket valamiért még mindig az ötvenes évek kedélyes európai – fehér – playboyáról mintáznak, és aki például biztosan nem jelentkezne be a Snapchaten egy nyuszifüllel a sajtótájékoztató alatt, mint tavaly Hamilton Szuzukában. (Nem tudjuk elítélni érte, a sajtótájékoztatók néha tényleg méltatlanul unalmasak.)
Lewis Hamilton – a bőrszínének, származásának, a sorból kilógók eltökéltségének és makacsságának a csomagjával – egy, az F1-es közegben szokatlan kultúrát is behozott. Sokan ebből a kultúrából nem látnak többet, mint vakítóan csillogó fülbevalóját vagy szemérmetlenül vastag aranynyakláncát, mások már ideveszik a zenei próbálkozásait, a divat iránti érzékenységét, és az egyre élénkebb politikai véleménynyilvánításait – kevesen tudnak olyan lelkesedéssel beszélni a találkozásukról Nelson Mandelával, mint ő. Megint mások a Forma–1-en kívüli életét arra használják, hogy megkérdőjelezzék a versenyzés iránti elkötelezettségét. Alóluk most nyilvánvalóan kihúzott jó pár érvet.
Ami a számokat illeti
A 2017-es szezonból nemcsak egy világbajnoki győzelmet hozott ki Lewis Hamilton, hanem a statisztikákat és a történelemkönyveket is átírta. Az idei Olasz Nagydíj óta az övé minden idők legtöbb edzéselsősége, most 72-nél tart, és ki tudja, mennyi lesz a neve mellett, amikor egyszer majd visszavonul. Mindössze ketten vannak, akik nála több világbajnok címet szereztek – Michael Schumacher hetet, Juan Manuel Fangio ötöt –, a Mexikói Nagydíj óta Alain Prost és Sebastian Vettel illusztris társaságában ott van a négyszeres világbajnokok nagyon elit klubjában. Lewis Hamilton 32 éves, ne gondoljuk azt, hogy nem veszi célba Schumacher elérhetetlennek tűnő rekordját. Mint ahogy a futamgyőzelmek terén is beérheti a német világbajnokot: Schumacher 91-szer tudott nyerni, Hamiltonnak 62 győzelme van, ezekből csak az elmúlt négy évben negyvenet szerzett.
Egy kívülálló elszántsága
A szurkolói imádják a nyersességét, a hitelességét, a nagy szívét, és a küzdést, amellyel négy világbajnoki címig jutott. Azt, hogy nemcsak a versenyeken kísérhették végig, hanem egy rázós önismereti úton is.
És így a szezon vége felé talán még azt is megbocsátják neki, hogy az elmúlt időszakban rendszert csinált abból, hogy minden helyszínen azzal hízelegjen a szurkolóknak, hogy ők a legjobbak – nyilván Mexikóban is elsütötte ugyanazt, amit korábban Austinban és Szuzukában – érezhetően vissza akar adni valamit abból, amit kap.
AFP / ROnaldo Schemidt
Ha viszont a Forma–1 még mindig nagyon homogén, fehér férfiak uralta világát vesszük, Lewis Hamilton még sokáig a kivétel marad, pedig az élete legalább annyira bővelkedik mesés elemekben, és legalább annyira központi szála az akadályok legyőzése, mint mondjuk Nigel Mansellnek, akik a mai napig imádnak a brit szurkolók. Egy szürke kisvárosból, Stevenage-ből származik, apai nagyszülei grenadai bevándorlók, szülei elváltak, önkormányzati lakásban nőtt fel, az apja halálra dolgozta magát, hogy finanszírozza a fia hobbiját – igazi népmesei háttér a négy vb-címhez. Mégis, míg a britek a hasonló népmesei háttérrel rendelkező Mansellt teljes mellszélességgel a magukénak érzik, addig Hamiltonra nagyon nehezen gondolnak úgy, hogy „a mi Lewisunk”.
Aligha véletlen, hogy a Mexikói Nagydíj utáni köszönő videójában a Jég veled! című filmet idézte fel: az F1-ben nagyjából ugyanolyan sokkoló volt a megérkezése az édesapja oldalán, mint a filmben a jamaicai bobcsapat felbukkanása a téli olimpián.
Minthogy Hamilton az egyetlen versenyző a Forma–1 történetében, akinek a teljesítménye mellett – hol közvetve, hol közvetlenül – a bőrszíne is téma volt, érthető, hogy gyakran bezárkózással védi magát. Ha mégis megnyílik, kiderül, hogy tud spontán, kedves, nagylelkű és esendő is lenni. Igazán kár, hogy ezt a szabadságot nem, vagy nagyon ritkán kapja meg attól a közegtől, amelyiknek már negyedszer lett a legjobbja.