szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ezen a pénteken különleges program indul az Ördögkatlanon: a fesztivál áprilisban elhunyt fővédnökére, Törőcsik Marira emlékezik szabadtéren, a beremendi Megbékélés kápolnánál. A helyszínen, a padokon és a fűben hat-nyolcezer ember kísérheti figyelemmel Mozart Requiemjét a Pannon Filharmonikusok előadásában, amelyet a hvg.hu is közvetít 21:15-től.

Mozart Requiemjénél nem tudok szebbet, alkalmasabbat arra, hogy megemlékezzünk Mariról

– mondja Bérczes László, az Ördögkatlan fesztivál társigazgatója, a Törőcsik Mari című beszélgetőkönyv írója. Az áprilisban elhunyt színésznő előtt tisztelgő koncert azért is különleges, mert, mint Bérczes mondja, nem volt lehetőségük közösen elbúcsúzni Törőcsiktől, hiszen a végrendeletének megfelelően a lánya, Maár Teréz Pélynél a Tiszába szórta a hamvait.

„Amikor meghalt, azonnal eszünkbe jutott, hogy mivel ő a védnökünk, legyen egy mindenkinek szóló megemlékezés is augusztusban, a Katlanban, ne csak néhány mondatban meséljünk róla a megnyitón. Beremenden minden évben van egy nagykoncert, amelyen sok ezer ember együtt üldögél, nézzük a csillagokat, a színpadot, illetve a színpad mögött már Horvátországot, hiszen a határon vagyunk. Egyértelmű volt, hogy idén Mari emlékére rendezünk majd koncertet. Ezer mécsest is meggyújtunk az érkező közönséggel, így azt gondolom, méltón megemlékezhetünk róla” – mondta az író, rendező.

Élő közvetítésünk itt látható a helyszínről:

A szervezők nemcsak a koncerttel emlékeznek meg idén elhunyt fővédnökükre, Nagyharsányban berendeztek egy Törőcsik-szobát is. Bérczes Lászlónak a 2016-ban megjelent beszélgetőkönyve miatt számos fotója van Törőcsik Mariról, ezeket nagyíttatták és állították ki a szervezők a szobában, ahol minden nap félórás színházi beszélgetéseket rendeznek.

A megnyitón az Ördögkatlan közönsége meghallgathatta felvételről, ahogy Törőcsik Mari a másik fővédnök, a 2009-ben elhunyt Cseh Tamás Micsoda útjaim című dalát énekli.

Egy Tamás-dal, amit Mari énekel: ennél jobban nem lehetne összekötni a két védnökünket

– mondja Bérczes László.

Fazekas István

„Az ő nevük számunkra a minőséget és a felülemelkedést jelenti. A nagyvonalúságot, a makulátlan életművet. A fesztivált átitatja az ő szellemiségük. Attól, hogy már nem élnek, nem vettünk más irányt, hiszen amikor 2008-ban felkértük őket, akkor sem konkrét segítségre számítottunk tőlük, hanem egyszerűen őket akartuk példának állítani. Nem tudunk felnőni hozzájuk, de talán meghaladjuk magunkat annyira, hogy legalább megérintsük őket” – tette hozzá.

Bérczes László elmondta, a szeptemberi Törőcsik-emlékest is – amelynek megrendezésére tavasszal kérték fel – arra akar példa lenni, hogy másfél órára felülemelkedjünk a hétköznapokon, amelyekben szekértáborosdit és kultúrharcot játszunk. „Nekem alapfeltételem volt, hogy mindhárom igazgató, Jordán Tamás, Alföldi Róbert, Vidnyánszky Attila is jelen legyen. Nekik is az volt. Ez nem miattam, hanem Mari miatt van. Ez már csak így, rá emlékezve valósítható meg, aztán már úgysem” – fogalmazott.

A rendező, író szerint Törőcsik halála beárnyékolja ugyan a fesztivált, de tőle pont azt tanulhatta meg az ember, hogy az utolsó percig is kapaszkodni kell az életbe, hogy a szabadságnál és az életnél nincs nagyobb érték.

Törőcsik Mari az élet hihetetlen szeretetét adta nekünk

Ha valaki évtizedek múltán szeretné tudni, milyen volt kiemelkedő művésznek lenni a XX. és a XXI. század Magyarországán, akkor ezt a könyvet kell elolvasnia. Törőcsik Mari kötélnek állt, és Bérczes Lászlónak szinte a teljes életét elmesélte egy könyv kedvéért. Sörözés és kertben üldögélés közben olyan nevek és sztorik röpködnek, hogy szinte mindegyik külön kötetet érdemelne.

„A megnyitón sok százan üvöltöttük a tőle kapott, elcsent jelszót, hogy »nem vagyunk normálisak«. Ez a záróesten is sok ezer embertől elhangzik majd. De ezen a nemnormalitáson azt értjük, hogy pontosan ebben az öt napban élünk úgy, ahogy máskor is kellene, egymásra vigyázva, odafigyelve. Szomorú gyászolni Marit, de életében és élete után is ez az üzenet vezet minket. A minap a lánya, Teréz hívott fel minket Horvátországból, hogy hol lehet majd nézni a közvetítést. Azt mondta, nem csak maga miatt kérdezi, hanem Mari testvérei miatt is. Szóval, ha a technika nem szól közbe, Törőcsik Juli Ausztráliából követi majd a beremendi koncertet.”

Mozart Requiemje a Pannon Filharmonikusok előadásában hangzik el. Mint honlapjukon írják, a halotti mise hamisítatlanul magán viseli Mozart rendkívül plasztikus karakter- és érzelemábrázolását, ugyanakkor Mozarttól szokatlan módon sötét hangvételű. A d-moll alaphangnemet tovább erősíti, hogy a zenekarból hiányoznak a magas fafúvós hangszerek.

Noha Mozart Requiemje sok tekintetben illeszkedik a műfaj hagyományaiba, sőt, számos korábbi halotti misével kifejezetten rokon vonásokat mutat, mégis elhomályosította a műfaj minden korábbi darabját, és bizonyos szempontból mércét állított minden későbbi requiemnek.

Mozart alkotásával a requiem műfaja valósággal kilépett a liturgikus keretek közül, önálló zenei formává lett, mely sokkal inkább a zeneszerző halállal kapcsolatos gondolatainak végigelmélkedésére szolgál, mint a halotti szertartás zenei kíséretére.”

WOLFGANG AMADEUS MOZART: REQUIEM

  • Bordás Barbara – szoprán
  • Kissjudit Anna – alt
  • Tötös Roland – tenor
  • Kiss András – basszus
  • Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos János Csaba) – kórus
  • Vezényel: Dinyés Dániel
  • Zenekar: Pannon Filharmonikusok

Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Czeglédi Fanni - Csatlós Hanna Élet+Stílus

Törőcsik Mari az élet hihetetlen szeretetét adta nekünk

Tehetsége mellett természetessége, szerénysége, embersége, életigenlése, humora mind hozzátartozott ahhoz, hogy Törőcsik Mari nemcsak az egyik legnagyszerűbb színésszé, de még életében legendává válhatott. A vele készült beszélgetőkönyvből, régi interjúkból és újságcikkekből válogatva emlékezünk rá.