szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyesek szerint már összeomlott, mások szerint az összeomlás szélén van a közoktatás, de tény, hogy nincs elég tanár, aki van, az megalázó bérért dolgozik központi tanterv alapján, rossz központi egyentankönyvekből, megterhelően sokat, az iskolaépületek sok helyen rohadnak, a tanulói teljesítmények egyre romlanak, a rendszer világszinten is a legkevésbé egyenlíti ki az otthonról hozott különbségeket. Mindez ellen – a legális érdekérvényesítési lehetőségüktől megfosztva is –egyre többen emelnek szót a pedagógusok közül. A hatalom viszont szintet lépett a retorziókban, amikor tanárokat rúg ki állásából, és több száz fenyegető levelet kézbesít a polgári engedetlen pedagógusoknak. A több száz „renitens” tanár közül ismerje meg Szili Ágnes, a budapesti Karinthy Frigyes gimnázium angol-magyar szakos tanárának véleményét.

Szili Ágnes vagyok, 33 éve tanítok a Karinthy Frigyes Két Tanítási Nyelvű Gimnáziumban.

A tanítás számomra szellemi kihívás, önismereti kurzus, folyamatos tanulás, rengeteg siker- és kudarcélmény és állandó szembenézés önmagammal.

Az ELTE Bölcsészettudományi Karán diplomáztam, magyar nyelv és irodalom, illetve angol nyelv és irodalom tanári szakon. Mindkét tantárgyat kezdettől fogva tanítom.

hvg.hu

Több mint három évtizede vagyok aktív tagja annak a lelkes tanári karnak, akik felépítették, működtetik és az egyre nehezedő körülmények között is magas színvonalon próbálják tartani a két tannyelvű oktatást.

Ennek köszönhetően angolórákon a gyerekek számos kreatív tevékenység segítségével fejleszthetik nyelvi készségeiket: saját maguk által írt színdarabokat adnak elő, filmet készítenek, több oldalas projektmunkában mutatják be magukat, szerepjátékokban vesznek részt, angol nyelvű regényeket, drámákat olvasnak és dolgoznak fel órákon, festményeket és filmeket elemeznek, de felkészítjük őket különféle B2-es, C1-es nyelvvizsgákra, és az emelt szintű érettségire is.

Iskolánkban a diákok dönthetnek úgy, hogy tanulmányaik utolsó két évét az International Baccalaureate (IB), azaz a Nemzetközi Érettségi rendszerében végzik el. Ebben a programban magyar irodalmat tanítok, de az utóbbi néhány évben egy, csak az IB rendszerében létező tantárgyat, Tudáselméletet (Theory of Knowledge) is, angol nyelven.

A tanítás mellett szerveztem vagy vezettem kirándulásokat, erdei iskolát, filmklubot, műelemző szakkört, főzőszakkört. A kollégáimmal különleges “délutáni” magyarórákat tartottunk, amelyeken a tananyagba nem tartozó, de szerintünk a diákokat foglalkoztazó témákat dolgoztunk fel, mint például a “Foci és az irodalom”. Az iskola épületében létrehoztuk az ország első és most is látogatható irodalmi szabadulószobáját.

Minden tanítással kapcsolatos munkám mögött támogató partnerként, szakmai tanácsadóként ott állnak a volt és jelenlegi kollégáim.

Mindemellett módszertani tananyagokat és feladatsorokat publikáltam a Raabe Tankönyvkiadó Angol és Magyar Nyelv Tanári Kincsestárában. Társszerző voltam több más szakmai tárgyú kiadványban. Három éven át „felhőnagyiként” Sugata Mitra „Iskola a felhőben“ nevű nemzetközi projektjében vettem részt önkéntesként: Gocharanban (India) élő gyerekeknek tartottam online foglalkozásokat.

Szeretnék továbbra is tanítani, de méltóbb feltételek mellett. Az iskola nem „hivatal”, nem „intézmény”. Egy iskolának tud lelke lenni. Én még hiszek ebben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!