Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ritka az ilyen gyors reagálás, de Buda Flóra Anna a napokban Arany Pálmával kitüntetett, 27 című kisfilmjét máris meg lehet nézni Budapesten. És nagyon megéri.

Buda Flóra Anna animációs kisfilmje, amely elnyerte a legfontosabb, cannes-i filmfesztiválon a kategóriája legnagyobb díját, az Arany Pálmát, mindössze tíz perc, de annyi minden belefért, hogy több nagyjátékfilmet is el tudnának vinni a hátán a témái: a 27 mélyre megy, okos, bátor, ötletes és kiforrott film, nem csoda, hogy imádta a zsűri Cannes-ban. Minden okuk megvolt rá.

A rejtélyes cím egy – vagyis két – gyertya formájában kerül elő a filmben, anyu konyhájában, egy kellemetlen szülinapi vacsora után: a 27 éves Aliz még otthon lakik, ahogy kortársai egyre nagyobb része is, hiszen rengeteg fiatalnak nincs pénze saját lakást venni vagy horribilis albérletárakat fizetni – hangzik el a rádió riportja a háttérben a film egy pontján. Buda Flóra Anna író-rendező nem finomkodik, és úgy mutatja meg, milyen fullasztó ez a helyzet, ahogy egyszerre a legsokkolóbb és legröhejesebb is: mivel kész a vacsora, Aliz kisöccse véletlenül rányit az épp maszturbáló nővérére.

 

Friss Hús

És ebből máris látszik, hogy a film több rétegben is működik, mert amennyire fontos része a rettentő sokaknak ismerős egzisztenciális krízis, annyira hangsúlyos benne a szexualitás megélése is – pontosabban inkább a meg nem élése, mert a 27 a hiányok filmje. Miközben ha azt is mondtam, hogy a film több rétegű, attól még valójában nagyon is összefügg és eggyé válik a kettő, mert a saját lakás és a szex hiánya is tulajdonképpen az intimitás hiányát, az intimitás igényét jelzi, legyen az intimszféra vagy testi (és azzal együtt lelki) intimitás.

Dolgok, amik nélkül nagyon szar 27 évesnek lenni

– ez is lehetne akár a kisfilm címe.

De a 27 közel sem annyiból áll, hogy – amúgy nagyon precízen, jól eltalált nyelven, cseppet sem papírízűen megírt szövegekkel – jól el tud mondani néhány generációs igazságot, noha persze az se kevés: generációs életérzésfilmnek is remek a 27, mintha a Moszkva tér folytatását látnánk 10 évvel későbbről, amikorra a srácok már eltávolodtak egymástól, és mindenki magányos, vagy maximum egy, magához hasonlóan lúzernek érzett barátjával lóg a romkocsmákban. Hogy az élőszereplősökkel versenyezve egy animációs film nyerhette meg a kisfilmes Arany Pálmát, az azért is lehet, mert Buda Flóra Anna szárnyaló fantáziával és lüktető tehetséggel használja az animáció adta lehetőségeket. Amely lehetőségeket tulajdonképpen egy szóval össze lehet foglalni:

szabadság.

Friss Hús

Sajátos világú, nagyon emberi, közel sem „tökéletes” kinézetű emberek töltik meg a totálisan eltérő színvilágú jeleneteket: Aliz fantáziájában minden színes és élénk, a valóság viszont a Szárnyas fejvadász antiutópiáját idézően kopár, barnásszürke, füstös, neonvillogással teli és lehangoló. Miközben ez a barnásszürke is nagyon ismerős, szinte érezzük a tenyerünk alatt a telefirkált romkocsmaasztal ragacsosságát, a firkák között pedig, ha eléggé figyel az ember, még egy csodás utalás is található arra az azóta alaposan kihangosított botrányra, hogy az ország idei legnagyobb filmes díját elnyerő filmet amúgy élből visszautasította a cannes-i díjak helyett kormánypropagandában és kamu történelmi filmgiccsekben érdekelt Nemzeti Filmalap: „fasszopó NFI nem ad pénzt” – látjuk egy pillanatra az asztalba karcolva.

Buda Flóra Anna: "Ezt a filmet továbbra is francia-magyar koprodukciónak hívjuk, bármenyire is kilátástalannak tűnik a helyzet"

Felháborodott Jakab Juli színésznő, forgatókönyvíró, hogy a Nemzeti Filmalap úgy gratulált Buda Flóra Anna Arany Pálma díjához, hogy a rövidfilmre beadott pályázatát többször is visszadobták. Jakab emiatt azt írta, a rövidfilm nem magyar, hanem francia. Buda Flóra Anna a hvg360-nak azt mondta, bizonyos szempontból egyetért a felháborodással, de több oka is van annak, hogy a filmet koprodukciónak tartja.

A két világ között pedig az önfeledt tánc és buli jelent némi átjárást, ahogy ekkor játszik Buda Flóra Anna a leginkább a nonfiguratív mintákkal is – amelyek persze mégis figuratívakká válnak, és így-úgy felidézik, ha akarom, a női nemi szervet (ezzel akarva vagy akaratlanul még a világ egyik legjobb festménye, Gustave Courbet A világ eredete című képe előtt is tiszteleg a 27).

Ahogy a másik, a fantáziavilág is kicsattan az erotikától, szintén vaginikus alakokkal, ilyen virágokkal és valódi, örömöt adó nemi szervekkel. Csak hát a két világ nem függetleníthető egymástól, ahogy arra emlékeztet a film egyik fő motívuma is, a bogár: Aliz egy ponton elmondja, hogy olyan számára a szülői lakásban élni, mint egy erényöv, sőt inkább kitinpáncél, ami már hozzánőtt, hiszen az erényövet legalább le lehetne venni. És ami még nagyszerű a filmben, az az ehhez hasonló apró jelek okos használata, ahogyan például a kisöcs tortával való játékából derül ki, hogy talán kicsivel többet is látott a nővérére rányitva, mint gondoltuk, de a folyton kivillanó bugyi is szép utalás az erotikus feszültségre, ami amúgy is áthatja a filmet. És bár kicsit abszurd, hogy így van, attól még igaz, hogy még 2023-ban is bátornak számít az, ha valaki ilyen laza könnyedséggel ábrázolja a női szexualitást.

Friss Hús

Buda Flóra Anna ráadásul egytől egyig csodás színészeket kért fel szinkronhangnak, ráadásul talán tudatosan játszott azzal a csak a magyar közönség számára érdekes ötlettel, hogy minden rajzolt karakter kinézete szinte az ellentéte annak, ahogyan a színész az életben kinéz. Stork Natasa a karcosabb énjét vette elő, Fekete Ádám az a lúzer, aki úgy gondolja, akkor már jobb nem is titkolni a lúzerséget, Farkas Franciska imádnivalóan mondja azt rendőrként a „bűnözőnek”, hogy drágám, Szabó Simon kissé ügyefogyottan receptet magyaráz, Enyedi Éva nemtörődöm anyuka.

Szóval hiába tíz perc ez a film, órákig lehetne elemezni gyakorlatilag minden jelenetét. Minden díjat megérdemlő, nagyszerű alkotás, amit most öt alkalommal vetítenek a Friss Hús rövidfilmfesztiválon, noha más díjnyertes filmekre általában hónapokat kell várni, hogy a nagyközönség is megnézhesse őket.

Miközben a Friss Hús programja idén amúgy is erős. Ott van például a Sátán, ami már csak azért is érdekes, mert Belső Marcellel együtt az a Csihar Arion rendezte, aki a világ leghíresebb magyar metálénekese, a stílusteremtő Mayhem zenésze, Csihar Attila fia, és a film zenéjét is Csihar két együttese, a Tormentor és a SunnO))) szolgáltatja, de akit ez még nem beszélne rá a filmre, azt a rettenetes fine dining séfszörnyet játszó Ónodi Eszter és az ő uralma alatt fuldokló Patkós Márton személye még meggyőzheti. Vagy ott van Cibulya Nikol filmje, a Mária Terézia szül, ami egészen abszurd szituációt bemutatva, történelmi filmnek álcázva beszél a nőkkel szembeni elvárásokról és a női vezetők társadalmi helyzetéről. De új filmmel lesz jelen a korábban már nagyszerű művekkel bizonyító Szabó Szonja, Chilton Flóra, Szelestey Bianka és sokan mások is, és lesz filmje a korábban színészként Dér Zsoltnak is. A fesztivál csütörtökön kezdődött, érdemes belenézni.

Még több Kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Windisch Judit hvg360

Buda Flóra Anna: "Ezt a filmet továbbra is francia-magyar koprodukciónak hívjuk, bármenyire is kilátástalannak tűnik a helyzet"

Felháborodott Jakab Juli színésznő, forgatókönyvíró, hogy a Nemzeti Filmalap úgy gratulált Buda Flóra Anna Arany Pálma díjához, hogy a rövidfilmre beadott pályázatát többször is visszadobták. Jakab emiatt azt írta, a rövidfilm nem magyar, hanem francia. Buda Flóra Anna a hvg360-nak azt mondta, bizonyos szempontból egyetért a felháborodással, de több oka is van annak, hogy a filmet koprodukciónak tartja. Buda Flóra Annával írásban készítettünk interjút.