szerző:
Vándor Éva
Tetszett a cikk?

A történelmének eddigi leghosszabb, 24 nagydíjas szezonjának fut neki a hétvégén a Forma–1, és a csapatok arra készülnek, hogy megakadályozzák Max Verstappent abban, hogy olyan nyerő szériát hozzon össze, mint tavaly. Nem lesz könnyű dolguk, de nem is lehetetlen.

Az idei szezon nemcsak izgalmakban és statisztikákban ígérkezik gazdagnak, hanem sztorikban is – már csak azért is, mert még az előtt, hogy az autók elrajtoltak volna, két hatalmas hír is robbant a Forma–1-ben: Lewis Hamilton 2025-től a Ferrari versenyzője lesz, vagyis az idei lesz a búcsúszezonja a Mercedesszel, ráadásul nagyon rájuk férne már egy jó eredmény, amellyel megszépíthetnék az elválást.

A címvédő Red Bullnál pedig épp a szezonrajt előtt tetőzött a felfordulás, aminek eredményeként a csapatot két évtizede sikerre vezető Christian Hornernek ezúttal nem a többi ellenféllel, hanem komoly vádakkal kellett megküzdenie. Hornert az utolsó pillanatban tisztázták a vádak alól, és bár néhány hete még komoly lehetőségként vetődött fel, hogy mennie kell a Red Bull éléről, szerdán kiderült, hogy továbbra is ő vezetheti – nagy eséllyel ismét győzelemre – a világbajnoki címvédőt. Kiemeltünk öt sztorit az évből, amelyre érdemes lesz figyelni.

Veres Viktor

Feszültség a győzelmek mögött

Max Verstappen a negyedik világbajnoki címének fut neki, és nagy esélye van arra, hogy be is húzza, kérdés, hogy a riválisai is hisznek-e ebben, és mit tudnak tenni, hogy megakadályozzák. Ahogy a Sky Sports egyik szakértője fogalmazott, Verstappen egész egyszerűen másképp van huzalozva, mint a „normális emberek”, képes lazán, erőlködés nélkül kezelni az edzéseket, a felkészülést, és ez működik nála: egyszerűen kimegy a pályára és teljesít. Mivel az autót tökéletesen rá szabták, nagyon-nagyon nehéz lesz őt legyőzni – aminek talán pont a csapattársa, az alkalmasságát és versenyképességet görcsösen bizonyítani próbáló Sergio Pérez fogja majd a leginkább meginni a levét: neki nemcsak az eredményei és az önbizalma láthatja kárát Verstappen kirobbanó formájának, hanem a szerződése is.

Ugyanakkor a Christian Horner körüli balhé óhatatlanul nyomot hagy a csapaton, még úgy is, ha ugyanott folytatják, ahol tavaly abbahagyták: győztes pozícióban. Bár a csapatfőnököt tisztázták a vádak alól, az elmúlt feszült hetekben felvetődött, hogy belső hatalmi harc dúl a Red Bullnál a tulajdonos Dietrich Mateschitz halála óta, és Horner Helmut Markóval, a csapat nagy hatalmú tanácsadójával és Jos Verstappennel, a világbajnok Max Verstappen apjával is szembekerült, miközben az általa sikerre vitt szervezeten belül nagyobb hatalomra szeretne szert tenni. Hogy ez a meccse folytatódik-e, és hová fut ki, azt most még nehéz megmondani. A szakkommentátor Martin Bundle mindenesetre megjegyezte, kínos, hogy az ügy ennyire elhúzódott, és konkrétumok híján pletykáknak adtak teret, így az elmúlt néhány hét történései nemcsak a Red Bullra, hanem az egész sportágra árnyékot vetettek.

Christian Horner nem bukott bele a vádakba, marad a Red Bull csapatfőnöke

A szezon rajtja előtt, az utolsó pillanatban derült ki, hogy Christian Hornert tisztázták a vádak alól, a világbajnoki címvédő Red Bullnak továbbra is ő a csapatfőnöke.


Hamilton búcsúturnéja

A 2024-es szezon úgy kezdődött el, hogy a – potenciálisan – legnagyobb sztorija már jóval előtte berobbant. Lewis Hamilton döntése – bár van benne logika – hatalmas meglepetés volt, a hírek szerint még a Mercedesnek is, amelynek a csapatfőnökével, Toto Wolff-fal a sajtóhír megjelenése előtt egy nappal közölte a világbajnok, hogy bő egy évtized után búcsúzik, és átül egy Ferrariba. Hamilton elégedetlenségéből talán lehetett volna következtetni arra, hogy a váltásban gondolkodik, de épp tavaly írt alá egy kétévesnek gondolt szerződést, amelyről kiderült, hogy egy év után biztosított kilépést, és Hamilton élt is ezzel – részben, mert a Mercedes a verstappeni tehetségnek tartott 17 éves Andrea Kimi Antonelli miatt nem akarta túlságosan is elkötelezni magát Hamilton mellett, részben mert eleve felgyűlt a feszültség az autó tervezése és nem túl rózsás teljesítménye miatt a csapat és a pilóta között.

Rég robbant akkora bomba a Forma-1-ben, mint amit Hamilton és a Ferrari dobott le

Évek óta ment a spekulálás, mégis nehéz volt elhinni, hogy bekövetkezik: a Forma-1 legsikeresebb pilótája beül a Forma-1 leghíresebb csapatának az autójába. Lewis Hamilton karrierje során most szembesült először azzal, hogy két szezonban sem tudott nyerni. 2025-ben egy olyan csapathoz igazol, amely több mit másfél évtizede csak kergetni tudja a világbajnoki címet.


Így aztán az idei év nemcsak arról fog szólni, hogy a Mercedes talál-e valamit a régi fényéből, hanem arról is, hogy hogyan búcsúztatja el az embert, aki hat vb-címet gyűjtött be nekik, és hogy épít fel a kétségtelenül tehetséges és eltökélt csapattársából, George Russellből vezéregyéniséget a csapatban.

Hamiltonnak ez lesz a 12. szezonja a Mercedesnél, és a profizmus átitatja annyira a kapcsolatukat, hogy ebből a farewell tour-ból kihozzanak pár emlékezetes eredményt, de néhány elérzékenyült pillanat mellett a Mercedesnél az az év már sokkal inkább arról fog szólni, hogy George Russellt kiemeljék Hamilton árnyékából – nem mintha ez ne sikerült volna neki magától is többször is tavaly –, és megalapozzák a jövőt.  Ebben feltehetően segít majd, hogy mindkét pilóta szerint kellemesebb vezetni az idei autót, mint a tavalyit, de a kilátásaikat azért reálisan nézik: még nagyon sok munka vár rájuk.

Indul a pezsgés

A realitások talaján tovább haladva, míg kevesen kételkednek abban, hogy a Red Bull a szezon nagy esélyese, a legtöbben azt is aláírnák, hogy a Ferrarinak lesz a legkomolyabb lehetősége arra, hogy megszorongassa a címvédőt. A Ferrari sokadszor fut neki annak, hogy komolyan vehető kihívója legyen a világbajnoki esélyesnek (a saját lelki békéjük érdekében talán már nem is számolják, hányadszor), és a tesztek alapján úgy tűnik, hogy az autó tavalyi gyenge pontjait sikerült korrigálni, így eséllyel eredhetnek majd a Red Bull nyomába. Sokat számíthat az is, hogy egy év után a csapatfőnök Fred Vasseurnek mostanra már sikerült „belaknia” az új munkahelyét, és bár tavaly csak egyetlen futamot sikerült nyernie a Ferrarinak, a csapat az építkezés lázában ég, amit csak tovább szít Hamilton jövő évi érkezése.

Fred Vasseur
AFP / NurPhoto / Jakub Porzycki

De nem elhanyagolható az sem, hogy a Ferrari már idén erős pilótapárossal vág neki a világbajnoki versenynek. Hamilton érkezése miatt Carlos Sainz – tavaly az egyetlen pilóta, akinek legalább egyszer összejött a győzelem a Red Bull-lal szemben – akár a felszabadultságot is választhatja a versenyzésben, és miközben a frusztráltsága érthető, könnyen lehet, hogy ez lesz az egyik legjobb szezonja – már ha nem görcsöl rá a jövőjére. Charles Leclerc-nek pedig fel kell szívnia magát nemcsak a bizonyítani vágyó Sainz-cal, hanem Hamiltonnak a fölé tornyosuló érkezésével szemben is. A monacói pilóta eddig könnyen érezhette azt, hogy egyfajta vezetői szerep jutott neki a csapatnál, ami Hamilton érkezésével óhatatlanul meginog majd, így izgalmas lesz látni, hogyan fogja tudja mozgósítani az önbizalmát a vitathatatlanul nagy kihívással szemben, amit Hamilton közelsége jelent majd. A Ferrarinál nemcsak a technikai, versenyképességi fejlődést lesz érdemes lekövetni, hanem egyéni és csapatszinten is az elképesztő pszichés játszmát is – egy eleve kiélezett szélesebb versenyközegben is. 

Fiatal titánok harca

A McLaren tavaly nagyon látványosan kimászott a szezon eleji gödörből, és az év második felében visszatérően dobogóra állhattak a versenyzői. Bár most, a bahreini rajt előtt igyekeztek hűteni a kedélyeket az autó versenyképességét illetően, de a két fiatal versenyző közötti élesedő rivalizálás mindenképpen figyelmet érdemel majd. Lando Norris a hatodik szezonját kezdi meg idén az F1-ben és a McLarennél, és a versenyeken szerzett rutinnak és a magabiztosságának is köszönhetően már azt is tudja, milyen Max Verstappent megszorongatni. A 24 éves Norris annak tudatában vág neki a szezonnak, hogy tavaly már be kellett volna zsebelnie az első győzelmét, ehelyett hat második helyet gyűjtött be – fájdalmasan közel a dobogó legfelső fokához.

Tavalyi öröm a McLarenneél
GONGORA / NURPHOTO / NURPHOTO VIA AFP

A McLaren egyetlen győzelmét – a katari sprint futamon – nem ő, hanem a 22 éves csapattársa, a csapat újonca, Oscar Piastri szerezte meg. Ők ketten példásan jól kijöttek tavaly, de a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown is utalt arra, hogy nagyon is benne van a levegőben az, hogy a két győzelemre éhes versenyzőjük között elfajul a rivalizálás. Mindkét versenyzőre hosszú távon számít a McLaren, öröm lesz nézni, ahogy egymást próbálják majd legyőzni. És erre az eshetőségre Brown is felkészült, nem véletlenül mondta: „Ha két kutya morogni kezd egymásra, közbe kell avatkozni.”

Ki merre?

Hamilton ferraris átigazolását már itt is többször emlegettük, és még sokszor fogjuk, mert egyszerűen megkerülhetetlen sztori lesz egész évben. Nemcsak a váltás hordereje miatt, hanem azért is, mert alaposan felrázza a pilótapiacot. A húsz versenyző közül mindössze hétnek van az idei szezonon túl is érvényes szerződése (Max Verstappennek, Lewis Hamiltonnak, George Russellnek, Charles Leclerc-nek, Lando Norrisnak, Oscar Piastrinak és Alex Albonnak), vagyis hatalmas sakkozás várható, ráadásul nagyon csábító helyek kínálják magukat. Rögtön egy ülés a Mercedesnél, Hamilton helyén.

Carlos Sainz és Lewis Hamilton 2024. február 28-án
AFP / Andrej Isakovic

A jövő évre csapatot kell keresnie Sergio Péreznek, akivel már tavaly sem volt túl elégedett a Red Bull, így könnyen lehet, hogy nem hosszabbítanak vele. Hamilton miatt Carlos Sainz kénytelen búcsút kell inteni a Ferrarinak, és hogy még pikánsabb legyen a helyzet, Fernando Alonso szerződése is lejár az Aston Martinnál. Az idén a 43. évét betöltő Alonso még mindig az egyik legforróbb fogás a pilótapiacon, és bár ő maga jelezte, hogy mindenekelőtt a jelenlegi csapatával konzultál, ha a jövőjéről van szó, nem sokan lepődnének meg azon sem, ha a kétszeres világbajnok a Mercedesnél kötne ki, ahol tökéletes választás lenne arra az átmeneti időszakra, amíg a most 17 éves csodagyereket, az olasz Andrea Kimi Antonellit be tudják ültetni az autójukba (bármennyire tehetséges is, mégis csak egyetlen F2-es szezonnyi tapasztalata lesz). Alonso pedig tisztában van a vonzerejével: „Három világbajnok van a mezőnyben, és közülük csak én vagyok elérhető.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!