szerző:
Krisztina O'Brien
Tetszett a cikk?

Vajon csak jó reklámfogás, ha egy környezetbarát szervezethez csatlakozik egy étterem?

És vajon elég-e, ha ezt egy matrica tanúsítja az ajtaján? Mi bizonyítja az elkötelezettségét? És a gyorsétteremi láncok csatlakozhatnak-e? Érdekli ez egyáltalán a vendégeket? Ezeket a kérdéseket boncolgatta a The Guardian angol napilap World Of Mouth blogja annak kapcsán, hogy Nagy -Britannia néhány gasztronómiai szakértője és vendéglátó szakembere e hónapban megalakította a környezetvédelem érdekében a Fenntartható Éttermek Társaságát. 

Március elején egy csapat  gasztronómiai újságíró és étteremvezető találkozott London szívében, a Sohoban, hogy elindítson egy kezdeményezést, amelyet Sustainable Restaurant Association-nak, magyarul a Fenntartható Éttermek Társaságának (SRA) neveztek el. Az ötlet szülőatyja Henry Dimbleby a Leon, idényjellegű gyorsétterem lánc tulajdonosa, Mark Sainsbury a Zetter hotel tulajdonosa és Giles Gibbons a vállalkozások társadalmi felelősségtudatával foglalkozó tanácsadó cég, a Good Business alapítója volt. Az SRA ambiciózus vállalkozás, amelyik arra hajt, hogy Nagy-Britannia 30 ezer étterméből minél többet, minél hamarabb a tagjai között tudjon. De ez csak úgy lehetséges, hogy ha az éttermek megfelelnek azoknak a  kritériumoknak, amelyet a társaság előír. A szabályok márpedig mindenre kiterjednek, a hozzávalók etikus beszerzésétől kezdve, a környezetkímélő energiafelhasználáson át a hulladék újrahasznosításáig.

Az alapítók között a Leon
©

Aki csatlakozik, az jogosult az SRA Mi már az asztalnál vagyunk matricájának a kiragasztására, amely jelzi: az étterem felelősségének érzi, és elindította a folyamatot, hogy környezetbaráttá és így fenntarthatóvá váljon. Az SRA-hoz való csatlakozás ugyanis nem egy egyszeri megfelelést jelent, hanem folyamatos fejlődést és együttműködést. A társaság filozófiája, hogy a fenntartható státusz nem egy olyan dolog, amit az első nap elér az ember, hanem amolyan végső cél, amely fele egy üzlet haladhat. Azok akik előbbre vannak, mutatják az utat a többieknek. Tovább fejlesztve a dolgot pedig a tagokat a SRA arra bátorítja, hogy fizessenek egy ellenőrzésért, amely pontosan felméri, hol tart az étterem a  fenntarthatósági úton, min kell változtatnia. S a tényeknek megfelelően a társaság bronz, ezüst és arany jelölést utal az adott étteremnek, amely jelzi a vendégeknek a vendéglátóegység erőfeszítéseit. 

Ez persze mind nagyon szép és jó, de Giles Gibbons az alapító beszédében azzal indított, „nem számít, hogy az étterem, milyen szakaszban van”, a taggá váláshoz mindössze három kritériumnak kell megfelelnie: kínálnia kell csapvizet, támogatnia kell egy alapítványt és tartania  kell az étlapon vegetáriánus ételeket. Ez pedig igazán alacsonyra teszi a mércét, amelyet a szakma rögtön kifogásolni kezdett. A Guardian blogja a McDonald’s éttermeket használta fel példának, amely elsők között lett tagja az SRA-nak. Ez a gyorsétterem lánc a blog cikkének írója, Jay Rayner (az Observer magazin étel kritikusa) szerint érdekes példája a környezetvédelemnek, pláne a fenntarthatóságnak. A gyorsétterem ugyanis csak bio tejet és farmtojásokat használ és újrahasznosítja a papírhulladékot meg az olajat. Ráadásul a McDonald’s a vízmegtakaritásban is jeleskedik ,hiszen a toalettekben víztelen piszoárok vannak. Azok alapján, hogy az SRA tagsághoz minden évben három új környezetbarát kritériumnak kell megfelelni (a kritériumokat lást pdf formátumban a megadott linkben), a McDonsald’s-nak már annyi pipája van, hogy négy évig biztosan tagnak mondhatja magát az SRA-ban… 

A három kritériumnak egyébként a KFC, a Pizza Hut és a Greggs (angol szendvics lánc) is megfelel a szigetországban. De Gibbons azt gondolja, hogy ha ezek a cégek be is kerültek a SRA csapatba (ami önmagában igen jó hír), akkor is komoly feladat hosszútávon bent maradniuk, és teljesíteni a további kritériumokat.
Rayner blogja szerint kétséges, hogy ez érdekelné ezeket a cégeket. A McDonald’s példájából láthatjuk, hogy a legtöbb étterem óriás milyen sokat tesz a környezetbarát imidzsért. Nekik a Mi már az asztalnál vagyunk matrica elégséges reklámnak bizonyul, és nem fognak sokat foglalkozni a szintekkel. Valószínűsítve, hogy a gyorséttermi vendégek többségét nem is  érdekelik a fokozatok.

A blog írója több vendéglőst, étteremtulajdonost is meginterjúvolt. Azok, akik úgynevezett elitebb éttermeket vezetnek és komolyan veszik a környezetbaráti státuszukat, kritizálták a SRA-t, amiért ilyen alacsonyra rakja a mércét, s ezzel az ő erőfeszítéseiket értékteleníti el. Az éttermek közül az egyik (amelyik nem akarta magát megnevezni, mert még nem döntötte el, hogy csatlakozik-e az SRA-hez vagy sem) azt is felvetette, hogy ez az egész a tagsági díj miatt van, amely annyit jelent, hogy a SRA még meg sem alakult, de már kompromittálja magát és a hitvallását a bevétel miatt. Rayner szerint ez érdekes meglátás, mivel az SRA tagsági díj tényleg attól függ, hogy mekkora a cég és milyen a jövedelme. A McDonald’s akkora, hogy a tagság éttermenként 100 font éves díjat jelent. Nagy-Britanniában 1200 meki van, ami   hat számjegyű összeg  az SRA-nak. Az engedékeny felvételi kritériumoknak tehát tényleg van előnye, mégpedig anyagi.

Ám mielőtt még cinizmussal vádolná az alapítókat és elvetne egy jó ötletet, a blogíró hangsúlyozza, hogy alapvetően semelyik étteremnek és szakmabelinek nincs problémája az ötlettel fundamentálisan. A konstruktív kritika az alap kritériumoknak szólt. „Három kritérium ugyanis nem tűnik elégnek, tíz talán többet érne. A másik dolog, ahelyett hogy az SRA hagyná, hogy az éttermek válasszanak, melyik kritériumnak kívánnak megfelelni, inkább valamilyen alapkötelezettséget vállalnának belépésként" - javasolja Rayner .

Az SRA mellé már feliratkozott egy elég komoly éttermi csapat, de az  alapító szabályzatában még semmi sincsen kőbe vésve. „A szabályok változtathatóak, és változtatni is kell rajtuk – mondja Rayner – egyébként ez a remek ötlet egy eltékozolt lehetőséggé válik.”

Mi a véleménye a magyar olvasónak? Vajon nálunk milyen jövője lenne egy ilyen társaságnak? Érdemes e gyorsétteremi láncokat bevenni egy ilyen vállalkozásba? Szívesebben járnánk- e olyan étterembe, amely „fenntartható” matricával bír? Elképzelhető, hogy nálunk is meginduljon valami ehhez hasonló?

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Plázs

Betiltanák a sót New York éttermeiben

Szokatlan javaslatot terjesztettek be az amerikai New York állam törvényhozásában: teljes tilalmat rendelnének el a só használatára az éttermekben.

Molnár Kata Orsolya Gasztro

A Costes lett 2009 legjobb étterme a Dining Guide szerint

A közéleti és üzleti élet, illetve a hazai gasztronómiai szakma jeles képviselői jelenlétében hirdették ki január 20-án, szerda este a Budapest Marriot Báltermében, hogy ki nyerte az idei Dining Guide Év Étterme díjat – a 36 fős zsűri a Costes csapatát ítélte 2009-ben a legjobbnak.

Egy epizód után a podcastek negyede megy a levesbe

Egy epizód után a podcastek negyede megy a levesbe

Profil: Orbán mindig külső ellenséget keres – ezért támadja a külföldi újságírókat

Profil: Orbán mindig külső ellenséget keres – ezért támadja a külföldi újságírókat

A járvány végét jelezné, de nem csökken az örökítőanyag mennyisége a szennyvizekben

A járvány végét jelezné, de nem csökken az örökítőanyag mennyisége a szennyvizekben