szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A halak közti népszerűségi verseny élére egyértelműen a ponty úszott be – ezt kedvelik leginkább a magyarok. A halfogyasztási szokásainkról készített felmérés szerint a magyarok 66%-a hipermarketben vásárol halat, a legfontosabb szempont pedig nem az ár, hanem a megbízhatóság.

Az ismert halfajok közül legtöbben pontyot ettek már (89,9%), ezt követik a tengeri halak (88,6%), majd a keszegfélék (72,0%), a kárász (70,5%), illetve a busa (67,9%). A legismertebb és legnépszerűbb uszonyos a ponty lett, a törpeharcsát, a keszeget és a süllőt(!) kevésbé ismerik a fogyasztók.. „Nem született meglepő eredmény a kedvenc halételekkel kapcsolatban: a halászlé a favorit, ezt követi a sült hal paprikás lisztben vagy rántva, de a grillezett hal és a halsaláta is egyre gyakrabban kerül a családok tányérjára” -  mondta el a felmérést végző TrendInspiráció Műhely ügyvezető igazgatója, Dr. Törőcsik Mária.

MTI / Balázs Attila

Az is kiderült, hogy a magyar vásárlók 66%-a hiper- vagy szupermarketben veszi meg a halat. De minden harmadik fogyasztó konyhájába a saját maga, ismerőse vagy családtagja által fogott hal kerül. A megkérdezettek 24%-a piacon is vásárol, míg 22% úgy nyilatkozott, hogy horgásztól, halásztól jut hozzá az ízletes alapanyaghoz. „Érdekesség, hogy a hipermarketekben főleg a 18-39 éves, legalább átlagos jövedelemmel rendelkező férfiak vásárolják a halat, míg a piac látogatói közt többségben vannak a fővárosi harmincasok és ötvenesek” – árulta el Dr. Törőcsik Mária, aki hozzátette: a többség fagyasztott halárut vásárol friss helyett.

HOP

A vásárlók legfontosabb szempontja halvásárlásnál, hogy az áru megbízható forrásból származzon, emellett nagy jelentősége van a frissességnek is. Kevesebb magyart érdekel, hogy a szatyrába kerülő hal magyar-e vagy tengeri. „A hal nálunk inkább hagyományos, mintsem modern ételnek számít. Magyarországon fejenként mindössze 4 kilogramm az éves halfogyasztás, ezzel jócskán lemaradunk Európa többi országától, így nem kérdés, miért fontos ösztönözni, hogy minél több halat együnk”.

 A legtöbb európai országban azért nő a halfogyasztás, mert egyre népszerűbb az egészséges életmód és egyre ismertebb az a tény, hogy a halban lévő értékes tápanyagok kiemelt módon járulnak hozzá a gyermekek szellemi és fizikai fejlődéséhez. Magyarországon a halfogyasztás népszerűsítéséhez a nemzeti és uniós társfinanszírozásból megvalósuló Halászati Operatív Program is hozzájárul.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!