Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dc12d36a-5240-4ca3-a7d5-f6973447c7fa","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az eset a dél-németországi Passauban, és több embernek sérülést okozott – közölte a rendőrség.","shortLead":"Az eset a dél-németországi Passauban, és több embernek sérülést okozott – közölte a rendőrség.","id":"20250607_Tomegbe-hajtott-egy-autos-Nemetorszagban-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc12d36a-5240-4ca3-a7d5-f6973447c7fa.jpg","index":0,"item":"4fafbb3e-1445-41f5-8169-ba90f15992bf","keywords":null,"link":"/vilag/20250607_Tomegbe-hajtott-egy-autos-Nemetorszagban-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 19:26","title":"Tömegbe hajtott egy autós Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5847574-b0d6-4186-b540-077f585ee202","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vitézy Dávid szerint a Lázár János által bejelentett 10 pontos közlekedési reform az első nyári hétvégén megbukott.","shortLead":"Vitézy Dávid szerint a Lázár János által bejelentett 10 pontos közlekedési reform az első nyári hétvégén megbukott.","id":"20250607_Mindenki-megy-Balatonra-mar-a-punkosdi-hetvege-elso-napjan-osszeomlott-a-vasuti-kozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5847574-b0d6-4186-b540-077f585ee202.jpg","index":0,"item":"271730b3-4a46-421a-a469-520ac7ddc171","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Mindenki-megy-Balatonra-mar-a-punkosdi-hetvege-elso-napjan-osszeomlott-a-vasuti-kozlekedes","timestamp":"2025. június. 07. 14:00","title":"Mindenki megy Balatonra, már a pünkösdi hétvége első napján összeomlott a vasúti közlekedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa","c_author":"Alsó-Ausztria","category":"brandcontent","description":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig – méltán tartozik Európa legnépszerűbb biciklis útvonalai közé. A legtöbben a Passau és Bécs közötti szakaszt választják, ha azonban egyedibb, természetközelibb élményeket keresünk, érdemes egy ponton letérni erről a fő vonalról, és bebarangolni Alsó-Ausztria egyik legizgalmasabb régióját: a Mostviertelt.","shortLead":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig –...","id":"20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa.jpg","index":0,"item":"908ee919-89ff-4a1f-83da-fb4ec640817f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","timestamp":"2025. június. 07. 15:30","title":"Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64a7c1f4-211b-4700-9d7e-d3f29142d1c8","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"„A semmiről is bármi eszébe jutott, amit azonnal több nyelven a közönség tudtára is adott” – mondta egykori kollégájáról.","shortLead":"„A semmiről is bármi eszébe jutott, amit azonnal több nyelven a közönség tudtára is adott” – mondta egykori...","id":"20250606_Kudlik-Julia-bemondo-Magyar-Televizio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64a7c1f4-211b-4700-9d7e-d3f29142d1c8.jpg","index":0,"item":"1057f39f-77ad-4e21-81d5-2f97b19afcf7","keywords":null,"link":"/kultura/20250606_Kudlik-Julia-bemondo-Magyar-Televizio","timestamp":"2025. június. 06. 13:37","title":"Kudlik Júlia Antal Imréről: Olyan volt, mintha a bátyám lett volna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b88475b-704c-4225-b3e6-842398d3b2f3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A hvg.hu-n már látható is az egyik legígéretesebb új előadó, cibi (így kisbetűvel) futurisztikus klipje, amiben egy létező robotkutya is fontos szerepet kap.","shortLead":"A hvg.hu-n már látható is az egyik legígéretesebb új előadó, cibi (így kisbetűvel) futurisztikus klipje, amiben...","id":"20250605_Mi-lenne-ha-az-eletunknek-egy-masodik-verzioja-is-letezne-Uj-klippel-jelentkezett-cibi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b88475b-704c-4225-b3e6-842398d3b2f3.jpg","index":0,"item":"642beef8-c945-4fce-9d52-528327f55dde","keywords":null,"link":"/kultura/20250605_Mi-lenne-ha-az-eletunknek-egy-masodik-verzioja-is-letezne-Uj-klippel-jelentkezett-cibi","timestamp":"2025. június. 06. 11:00","title":"Mi lenne, ha az életünknek egy második verziója is létezne? – Új klippel jelentkezett cibi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f936646a-d303-41fc-bea0-154445a5a944","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több más kritikus hangvételű poszt azonban jelenleg is itt figyel az X-en.","shortLead":"Több más kritikus hangvételű poszt azonban jelenleg is itt figyel az X-en.","id":"20250607_Eltunt-Elon-Musk-posztja-amelyben-azt-sugallta-Trumpnak-koze-van-az-Epstein-aktakhoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f936646a-d303-41fc-bea0-154445a5a944.jpg","index":0,"item":"1787958e-556a-4cdf-8d44-2515aa770c3e","keywords":null,"link":"/vilag/20250607_Eltunt-Elon-Musk-posztja-amelyben-azt-sugallta-Trumpnak-koze-van-az-Epstein-aktakhoz","timestamp":"2025. június. 07. 21:17","title":"Eltűnt Elon Musk posztja, amelyben azt sugallta, Trumpnak köze van az Epstein-aktákhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f78877a4-c5cc-404d-b405-726721273efb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az iskolák e-mailben kaptak fenyegető üzenetet.","shortLead":"Az iskolák e-mailben kaptak fenyegető üzenetet.","id":"20250606_Bombariado-volt-harom-dunaujvarosi-iskolaban-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f78877a4-c5cc-404d-b405-726721273efb.jpg","index":0,"item":"a8f3111f-e6f4-418d-934f-7ffccb2e94c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Bombariado-volt-harom-dunaujvarosi-iskolaban-is","timestamp":"2025. június. 06. 13:22","title":"Bombariadó volt három tiszaújvárosi iskolában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35330506-142e-49de-9c08-9fe57854db7c","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Döbbenetes szintekig ment le az amerikai politika, amikor csütörtökön élőben figyelhettük, amint Donald Trump és Elon Musk egymásnak esik. De min vesztek össze annyira, hogy az X-en gyalázzák egymást, mit reagálnak a trumpista szavazók, és egyáltalán, mi jöhet most?","shortLead":"Döbbenetes szintekig ment le az amerikai politika, amikor csütörtökön élőben figyelhettük, amint Donald Trump és Elon...","id":"20250606_musk-trump-usa-twitter-spacex-tesla-veszekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35330506-142e-49de-9c08-9fe57854db7c.jpg","index":0,"item":"d2f43264-b9fe-4164-929d-d8c2fa994be3","keywords":null,"link":"/360/20250606_musk-trump-usa-twitter-spacex-tesla-veszekedes","timestamp":"2025. június. 06. 15:53","title":"Pár poszt választotta el a világot attól, hogy Musk leírja: „Trump egy geci”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fájlmegosztás és üzlet: ha ingyen van a zene, ki fizeti meg a zenészeket?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A zeneipari guruk előtt az a feladat áll, hogy találjanak végre egy működő üzleti modellt a digitális zene számára. Ha ugyanis a letölthető zene ingyen van, szabadon és térítés nélkül lehet vele kereskedni, akkor ki fizeti meg a zenészeket, a hangmérnököket, a kiadócégek tisztviselőit? Jim Griffin, a Warner Music Group szakértője a Knowledge@Whartonnak kifejtette, hogy mi lehet a megoldás.
A zeneipari problémája abban áll, hogy a digitálisan megosztható felvételek megjelenése előtt az üzletet termékek eladására építették. A bakelit lemezek, a kazetták vagy a CD-k ugyan olyan modell szerint jutottak el a fogyasztókhoz, akik megvásárolták ezeket a fizikailag is megfogható hanghordozókat, s ezzel lerótták azt a díjat, amely az egész iparágat eltartotta. Hamisítás, kalózkodás persze ebben az érában is volt, de ennek mérete meg sem közelítette a digitális korszak szorosan véve illegális forrásokból táplálkozó, mégis mindent elsöprő ingyenesen terjedő zenefolyamait. Jim Griffin e helyzet kialakulását azzal magyarázza, hogy a zeneipar a termékcentrikus megközelítésről képtelen volt átállni a szolgáltatási szemléletre.
Griffin a Warner Music támogatásával a háta mögött nemrégiben létrehozta a Choruss nevű céget, amely önkéntesen csatlakozó egyetemisták és zenészek bevonásával a zeneipari szolgáltató piacot modellezi, méghozzá élesben. A résztvevő zenészek lehetővé teszik műveik letöltését és megosztását, a diákok viszont bizonyos összeget fizetnek a letöltött zeneszámok után, illetve átalánydíjat fizetnek a korlátlan letöltésért.
Ez a kísérlet azt volna hivatott bizonyítani, hogy a zenefogyasztók hajlandóak lennének fizetni a zeneszámokért, ha a nekik megfelelő minőségben és sebességgel kapják meg őket. A rendszer leginkább a kábeltévék működésére hasonlít. Ha valaki belépett a rendszerbe, akkor használhatja az ott kínált tartalmakat az előfizetési díj fejében. Itt az igények felmérése után azonban az derült ki, hogy a zenefogyasztók nem hajlandóak elfogadni olyasfajta korlátozásokat, hogy a kedvenc számaikat csak otthon hallgathassák vagy egy túlzottan limitált zenei, előadói vagy zeneszám körből válogathassanak. Sőt azt sem kívánják megakadályozni, hogy a letöltött zeneszámokat megosztókon terjesszék tovább a rendszeren belül. A beszedett előfizetési díjakat éppen annak arányában osztják meg a jogosultak között, hogy az általuk létrehozott zenét mennyiszer töltötték le, a darab mennyire népszerű, hányszor játszották le. A „felhasználást” igyekeznek mérni olyanféle kutatási eszközökkel, mint például a televíziós műsorok nézettségét.
A zeneipar kezdetei
A zeneipar 1847-ben Párizsban született meg a Les Ambassadeurs (A Nagykövetek) nevű kávéházban, a Champs-Élysées-n. A kor híres komponistája Ernest Bourget vacsorázni tért be a szórakozóhelyre, ahol éppen azt a zenét játszották, amelynek ő volt a szerzője. Az étkezés után fizetés nélkül távozott arra hivatkozva, hogy miért kéne fizetnie a vacsoráért, ha neki sem fizettek a zenéért, amit írt. Az ügyből per lett, amelynek bírája azt az ítéletet hozta, hogy Bourget-nak ki kell fizetni a vacsorát, de neki is jár díj a szerzeményéért.
Ugyan ebben az időben Victor Hugo és Honoré de Balzac jogi úton kimondatták, hogy nem olvashatják fel hangosan a könyveiket, hacsak nem fizetnek nekik ezért díjat. Annak érdekében, hogy a nyilvános helyekről (kávéházakból, szállodák halljaiból, vagy bárhonnan) be tudják gyűjteni a nekik járó pénzt, megalapították a SACEM (Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique) nevű szervezetet, a zenészek és írók első érdekvédelmi tömörülését. A koncepció szétterjedt a világon és megalapozta a jogok kollektív pénzre váltásának rendszerét.
A Sacem ma is működik: már 128 ezer tagja van, 524 ezer művet védenek, az 1425 főállású munkatárs az elmúlt évben 756 millió euró jogdíjat gyűjtött be, amiből 616 millió eurót szét is osztott.
[[ Oldaltörés (2. oldal: Több frontos harc: a kalózkodás a kisebbik baj) ]]
Eminem, a digitális korszak legnagyobb sztárja. Megosztani muszáj, de fizetni is
AP
Griffin szerint ahhoz, hogy a jelenleg féltucatnyi egyetemen folyó kísérlet kiterjedhessen az egész netre, s általánosan elfogadott szolgáltatássá váljék több dolgot is meg kell oldaniuk. Az egyik a felhasználás mérése, amiről már szó volt. A másik, hogy a felhasználók hajlandóak legyenek feladni a ragaszkodásukat az ingyenes zeneletöltéshez és megosztáshoz. Ez pedig egyet jelent azzal, hogy versenyre kell kelni a kalózkodással, és jobb szolgáltatásokat kell adni a jelenlegi zeneleosztási rendszereknél. Azaz jobb minőséget, gyorsabb letöltést, könnyebb kereshetőséget, stb. kell kínálni, olyasmiket, amelyekért a felhasználók készek egy csekély díjat fizetni.
További gondot okoz, hogy a jelenlegi jogi környezetben a zeneszolgáltatások után jogdíjat csak a szerzők kapnak, a zenészek és a kiadóvállalatok szakemberei, tulajdonosai, akik a zene és a hanghordozók előállításával igen fontos szerepet visznek, nem jut semmi. Ezért a kalózkodás jogi eszközökkel való támadása és technológiai megoldásokkal (például DRM) való akadályozása Griffin olvasatában meglehetősen értelmetlen, hiszen erre a kihívásra csak üzleti választ lehet adni, ha mindenki a pénzéhez akar jutni.
Végül pedig egy olyan megoldást kell kidolgozni, amely nyilvánvalóan nem jelenti a fájlcserélés megadóztatását. Ez ugyanis akkora ellenérzést szülne a felhasználók körében, amely megakadályozhatná a szolgáltatás meggyökeresedését. A Choruss-kísérlet éppen ezért az önkéntességet hangsúlyozza. A zenészek is és a felhasználók is önként csatlakozhatnak, s ki is léphetnek, ha rosszak a tapasztalataik.
Jim Griffin arra számít, hogy öt-tíz év múlva már a jogtulajdonosok érdekeit védő szervezetek (például az Ascap, a BMI, a Sesac vagy idehaza az Artisjus) megegyeznek abban, hogy a fennhatóságuk alá tartozó zeneszámokkal belépnek a rendszerbe. A fizetések megosztásában is talán elfogadható lesz a lejátszások utáni részesedés. Eddig ugyanis a termékorientált világban a kiadók azt akarták, hogy mindenki vegye meg a maga CD-it és hallgassa, amennyit akarja. Ebben a rendszerben az egyik tetszett és mindennap pörgött, a másik meg nem, és a polcon porosodott. De a zenészek ugyan annyit kaptak. A digitális világban ennek változnia kell, az kapjon többet, akinek a zenéje népszerűbb.
A fizetések technikája azonban ma még nem kiforrott. Griffin példája szerint aki a jazzt szereti, az nem akar a polkáért fizetni, ezért az előfizetési díjak eleve csak alacsonyak lehetnek, ahol ez az érzés nem jelenik meg. Hogy a fizetésnek milyen más megoldásai lehetnek, arra talán a kísérlet választ ad, amely igyekszik felmérni, hogy e téren a felhasználók pontosan mit is szeretnének, vagy mi volna az elfogadható a számukra.
Amikor arról van szó, hogy a kalózokkal versenyezünk, ez nem jelenti, hogy a kalózok részesei lennének a versenynek – mondja a szakember. Szerinte ugyanis a verseny legfontosabb elemei a zenén kívüli dolgok, amelyekre pénzt és időt lehet fordítani a zene helyett. Amíg például nem voltak mobiltelefonok, ilyesmire senki sem költött, ma viszont a mobilkommunikáció fontos része a személyes költéseknek. Először ezzel a konkurenciával kell megküzdeni, és csak utána jönnek a kalózok – állítja Griffin.
A Warner Music szakértője azzal zárta gondolatait a Knowledge@Wharton hasábjain, hogy előbb-utóbb mindenki nyilvánvalóan fizetni fog, mert fizetni hajlandó a letöltött zenéért. De eddig senki sem ajánlott számukra korlátlan letöltési lehetőséget, korlátlan elérést egy csekély előfizetésért cserébe méghozzá minden technikai korlátozás és ellenőrzés nélkül. A felhasználók eddig még sohasem kaptak olyan ajánlatot, amelyet a legnagyobb valószínűséggel használni akartak volna.
[[ Oldaltörés (3. oldal: A zeneipar számai - digitalizálódás) ]]
hvg.hu
Amerikai piac
A világ zeneipara kétségtelenül átrendeződik, hiszen 2004 és 2009 között a zenepiac 30 százalékot esett, de a digitális zene piaca 940 százalékkal nőtt az IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) adatai szerint. A digitális piac méretét jelenleg 4,2 milliárd dollárosra teszik (ami 27 százalékos részesedésnek felel meg), de több piackutató cég is egyetért abban, hogy 2013-ra a növekedés elérheti a 13,7 milliárdos határt.
Az amerikai zeneipar a válság ellenére sem panaszkodhat. A Nielsen piackutató cég felmérése szerint ugyanis az eladási tranzakciók száma 2,1 százalékkal emelkedett, s meghaladta az 1,545 milliárd esetet. Eközben a digitális zeneértékesítés a tranzakciós darabszámok alapján már a teljes forgalom 40 százalékára emelkedett az Egyesült Államokban. Összességében egy évtized alatt több mint 10 milliárd tételt értékesítettek az USA hanghordozó piacán.
Tavaly a legnagyobb szereplők az amerikai piacon a Universal (30,20 százalék), a Sony (28,58), a Warner (20,55) és az EMI (9,20) voltak, a többieknek csak 11,47 százalék maradt.
Az USA-ban 2009-ben összesen 397 ezer különféle albumot adtak el legalább egy példányban, ami alatta marad a 2008-as 540 ezre s csúcsnak.
A digitális zenepiac bővülését jól mutatja, hogy a 2009-cel záruló tíz esztendőben 10,4 milliárd zenehordozó eladási tranzakcióra került sor. De 4,1 milliárd dalt töltöttek le az elmúlt hat évben, amióta a Nielsen figyeli ezt a piaci szegmenst. Ugyanakkor 5,6 milliárd DC-album, 187 millió kazetta, 13,8 millió LP és 246 millió digitálisan letöltött album talált gazdára.
Magyar adatok
Összehasonlításképpen a magyar piacon a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) statisztikái alapján 2009-ben 3 646 358 darab hanghordozót értékesítettek, s a teljes kiskereskedelmi forgalmi érték 5,808 milliárd forint volt.
A digitális értékesítés 2008-ban 101 243 egyedi zeneszám, és 11 032 teljes album letöltését hozta, míg streaminggel 41 131 777 zeneszámot tettek elérhetővé. A digitális eladások teljes értéke meghaladta a 115 millió forintot.
A teljes digitális zenepiac forgalma, beleértve a mobilletöltéseket is összesen nem egészen 196 millió forint volt 2008-ban.
A brit zeneipar aktuális helyzetéről publikálta tanulmányát a brit szerzői jogdíjkezelő társaság vezető elemzője, Will Page. A PRS for Music közgazdásza meglepő módon gyakorlatilag arra mutat rá anyagában, hogy a filecserélés jótékony hatással van a zeneiparra - írja a Zeropaid.
Magasra csapó érzelmi hullámokat kavartak a britek körében a londoni Abbey Road legendás – elsősorban a Beatles által világhírűvé tett – zenestúdiójának állítólagos eladási tervei. Ezért az angliai történelmi épületörökséget kezelő szervezet, a National Trust a néphez fordult azzal a kérdéssel, indítson-e kampányt a világ talán legismertebb stúdiójának megmentéséért.
Manapság már feleannyira sem kíváncsiak a Grammy-gálára, mint két évtizeddel korábban. A tévés reklámárak mélypontra estek az Egyesült Államokban. A zeneipari bevételek azonban szépen gyarapodnak.
Újra farkast kiált a média a zeneipar haláláról: most a New York Times publikált egy véleményt, ami szerint a zeneipar 1999-es csúcseladásaihoz képest a számok folyamatosan csökkennek, a kalózok okozta problémákat pedig az online streaming zeneszolgáltatások örökölték át.
A román fővárosban annak ellenére is békésen zajlott a felvonulás, hogy konzervatív szervezetek fakeresztekkel és ikonokkal „normalitás menetet” szerveztek a helyszínre.