Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6976ce16-a939-4a28-9593-9979bd9c4403","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250514_Marabu-Feknyuz-Lex-poloska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6976ce16-a939-4a28-9593-9979bd9c4403.jpg","index":0,"item":"49b91a95-5cb0-4ad7-a44c-c77d7513adf1","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Marabu-Feknyuz-Lex-poloska","timestamp":"2025. május. 14. 18:25","title":"Marabu Féknyúz: Lex poloska","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Az AC Milan egykori szakmai igazgatója, Zvonimir Boban egy podcastban árult el részleteket.","shortLead":"Az AC Milan egykori szakmai igazgatója, Zvonimir Boban egy podcastban árult el részleteket.","id":"20250513_szoboszlai-dominik-ac-milan-atigazolas-zvonimir-boban-podcast-liverpool","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a.jpg","index":0,"item":"06664a87-d955-468a-9073-2b67f93d1491","keywords":null,"link":"/sport/20250513_szoboszlai-dominik-ac-milan-atigazolas-zvonimir-boban-podcast-liverpool","timestamp":"2025. május. 13. 12:46","title":"Kis híján Milánóban kötött ki Szoboszlai – kiderült, miért hiúsult meg az átigazolás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41e4f4bb-015c-4a7b-848d-c69afff4499d","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"A világ nagy részén azon dolgoznak a kormányok, hogy valamilyen módszerrel megnőjön a születésszám. Komoly pénzeket tesznek ebbe bele, nagy viták folynak arról, milyen támogatások azok, amelyek igazán jó eredményt hozhatnak. De van egy kínos kérdés, amibe igazán kellemetlen belefutni: van-e bármelyik kormány bármilyen döntésének hatása a születésekre?","shortLead":"A világ nagy részén azon dolgoznak a kormányok, hogy valamilyen módszerrel megnőjön a születésszám. Komoly pénzeket...","id":"20250514_egy-masik-kozgazdasag-gyerekvallalas-szuletes-demografia-csalad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41e4f4bb-015c-4a7b-848d-c69afff4499d.jpg","index":0,"item":"a6c4b259-5007-405d-bf03-30aff41df529","keywords":null,"link":"/360/20250514_egy-masik-kozgazdasag-gyerekvallalas-szuletes-demografia-csalad","timestamp":"2025. május. 14. 10:00","title":"Adhat valamit a kormány, amitől nő a gyerekvállalási kedv, és nem pénz az","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58783ca9-946a-4af5-8b80-73ee05238839","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érdemes tájékozódni, mert sok lezárás lesz a verseny miatt.","shortLead":"Érdemes tájékozódni, mert sok lezárás lesz a verseny miatt.","id":"20250514_Indul-Tour-de-Hongrie-utvonal-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58783ca9-946a-4af5-8b80-73ee05238839.jpg","index":0,"item":"176fdbc6-488b-485c-b342-1dbadf63c8a9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_Indul-Tour-de-Hongrie-utvonal-Budapest","timestamp":"2025. május. 14. 07:48","title":"Indul az idén 100 éves Tour de Hongrie – ezen az útvonalon mennek Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af094b0f-6a7c-4b98-ae5e-8f370e7d0349","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Dunától keletre is bővül a villámtöltő-hálózat.","shortLead":"A Dunától keletre is bővül a villámtöltő-hálózat.","id":"20250513_Uj-Tesla-Supercharger-helyszinek-jelentek-meg-Magyarorszagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af094b0f-6a7c-4b98-ae5e-8f370e7d0349.jpg","index":0,"item":"beb9bbd4-423a-4676-ae93-d2ce3fc14219","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Uj-Tesla-Supercharger-helyszinek-jelentek-meg-Magyarorszagon","timestamp":"2025. május. 13. 07:11","title":"Új Tesla Supercharger-helyszínek jelennek meg Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3abb5ba5-0509-4f05-ab7e-29abf372fb1a","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"Az együtteshez állandó tagként Nedvig Balambér csatlakozik.","shortLead":"Az együtteshez állandó tagként Nedvig Balambér csatlakozik.","id":"20250514_zene-laar-andras-kft-zenekar-kilepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3abb5ba5-0509-4f05-ab7e-29abf372fb1a.jpg","index":0,"item":"5e98f50f-0c07-4613-a7fb-cc301668987b","keywords":null,"link":"/kultura/20250514_zene-laar-andras-kft-zenekar-kilepes","timestamp":"2025. május. 14. 18:24","title":"Laár András kilépett a KFT-ből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd0254c1-1136-48c4-ab41-69f24ee45e5b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nehéz kivívni a fiatalabb generációkhoz tartozók figyelmét és tiszteletét, de nem lehetetlen – a sikerhez egy igazi boomer tanácsait olvashatják.","shortLead":"Nehéz kivívni a fiatalabb generációkhoz tartozók figyelmét és tiszteletét, de nem lehetetlen – a sikerhez egy igazi...","id":"20250515_baby-boomer-eletmod-hatvanas-idosek-generacio-fiatalok-szakadek-technologia-valtozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd0254c1-1136-48c4-ab41-69f24ee45e5b.jpg","index":0,"item":"56476e6e-fb09-4b7a-add4-8d56c4f805b3","keywords":null,"link":"/elet/20250515_baby-boomer-eletmod-hatvanas-idosek-generacio-fiatalok-szakadek-technologia-valtozas","timestamp":"2025. május. 15. 06:01","title":"Ettől a nyolc szokástól érdemes elköszönnünk ahhoz, hogy boomerként is jó kapcsolatunk legyen a fiatalokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71936624-0691-44e7-ac49-0d0677289238","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A volt vezérkari főnök tollat ragadott, és nyílt levelet írt a kormányzati politikusoknak, akik az ukrán titkosszolgálatok segítésével vádolják. Ruszin-Szendi szerint a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat inkompetens vezetése a ludas a fiaskóért, mely nemrég került oda teljesen idegen területről.","shortLead":"A volt vezérkari főnök tollat ragadott, és nyílt levelet írt a kormányzati politikusoknak, akik az ukrán...","id":"20250514_Ruszin-Szendi-Romulusz-nyilt-levelben-harit-es-felelosoket-nevezett-meg-a-kembotranyban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71936624-0691-44e7-ac49-0d0677289238.jpg","index":0,"item":"c6f7bb1f-dfb7-43d8-b08b-6d88cf34f6c6","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Ruszin-Szendi-Romulusz-nyilt-levelben-harit-es-felelosoket-nevezett-meg-a-kembotranyban","timestamp":"2025. május. 14. 11:41","title":"Ruszin-Szendi Romulusz nyílt levélben nevezi meg a kémbotrány felelőseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fájlmegosztás és üzlet: ha ingyen van a zene, ki fizeti meg a zenészeket?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A zeneipari guruk előtt az a feladat áll, hogy találjanak végre egy működő üzleti modellt a digitális zene számára. Ha ugyanis a letölthető zene ingyen van, szabadon és térítés nélkül lehet vele kereskedni, akkor ki fizeti meg a zenészeket, a hangmérnököket, a kiadócégek tisztviselőit? Jim Griffin, a Warner Music Group szakértője a Knowledge@Whartonnak kifejtette, hogy mi lehet a megoldás.
A zeneipari problémája abban áll, hogy a digitálisan megosztható felvételek megjelenése előtt az üzletet termékek eladására építették. A bakelit lemezek, a kazetták vagy a CD-k ugyan olyan modell szerint jutottak el a fogyasztókhoz, akik megvásárolták ezeket a fizikailag is megfogható hanghordozókat, s ezzel lerótták azt a díjat, amely az egész iparágat eltartotta. Hamisítás, kalózkodás persze ebben az érában is volt, de ennek mérete meg sem közelítette a digitális korszak szorosan véve illegális forrásokból táplálkozó, mégis mindent elsöprő ingyenesen terjedő zenefolyamait. Jim Griffin e helyzet kialakulását azzal magyarázza, hogy a zeneipar a termékcentrikus megközelítésről képtelen volt átállni a szolgáltatási szemléletre.
Griffin a Warner Music támogatásával a háta mögött nemrégiben létrehozta a Choruss nevű céget, amely önkéntesen csatlakozó egyetemisták és zenészek bevonásával a zeneipari szolgáltató piacot modellezi, méghozzá élesben. A résztvevő zenészek lehetővé teszik műveik letöltését és megosztását, a diákok viszont bizonyos összeget fizetnek a letöltött zeneszámok után, illetve átalánydíjat fizetnek a korlátlan letöltésért.
Ez a kísérlet azt volna hivatott bizonyítani, hogy a zenefogyasztók hajlandóak lennének fizetni a zeneszámokért, ha a nekik megfelelő minőségben és sebességgel kapják meg őket. A rendszer leginkább a kábeltévék működésére hasonlít. Ha valaki belépett a rendszerbe, akkor használhatja az ott kínált tartalmakat az előfizetési díj fejében. Itt az igények felmérése után azonban az derült ki, hogy a zenefogyasztók nem hajlandóak elfogadni olyasfajta korlátozásokat, hogy a kedvenc számaikat csak otthon hallgathassák vagy egy túlzottan limitált zenei, előadói vagy zeneszám körből válogathassanak. Sőt azt sem kívánják megakadályozni, hogy a letöltött zeneszámokat megosztókon terjesszék tovább a rendszeren belül. A beszedett előfizetési díjakat éppen annak arányában osztják meg a jogosultak között, hogy az általuk létrehozott zenét mennyiszer töltötték le, a darab mennyire népszerű, hányszor játszották le. A „felhasználást” igyekeznek mérni olyanféle kutatási eszközökkel, mint például a televíziós műsorok nézettségét.
A zeneipar kezdetei
A zeneipar 1847-ben Párizsban született meg a Les Ambassadeurs (A Nagykövetek) nevű kávéházban, a Champs-Élysées-n. A kor híres komponistája Ernest Bourget vacsorázni tért be a szórakozóhelyre, ahol éppen azt a zenét játszották, amelynek ő volt a szerzője. Az étkezés után fizetés nélkül távozott arra hivatkozva, hogy miért kéne fizetnie a vacsoráért, ha neki sem fizettek a zenéért, amit írt. Az ügyből per lett, amelynek bírája azt az ítéletet hozta, hogy Bourget-nak ki kell fizetni a vacsorát, de neki is jár díj a szerzeményéért.
Ugyan ebben az időben Victor Hugo és Honoré de Balzac jogi úton kimondatták, hogy nem olvashatják fel hangosan a könyveiket, hacsak nem fizetnek nekik ezért díjat. Annak érdekében, hogy a nyilvános helyekről (kávéházakból, szállodák halljaiból, vagy bárhonnan) be tudják gyűjteni a nekik járó pénzt, megalapították a SACEM (Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique) nevű szervezetet, a zenészek és írók első érdekvédelmi tömörülését. A koncepció szétterjedt a világon és megalapozta a jogok kollektív pénzre váltásának rendszerét.
A Sacem ma is működik: már 128 ezer tagja van, 524 ezer művet védenek, az 1425 főállású munkatárs az elmúlt évben 756 millió euró jogdíjat gyűjtött be, amiből 616 millió eurót szét is osztott.
[[ Oldaltörés (2. oldal: Több frontos harc: a kalózkodás a kisebbik baj) ]]
Eminem, a digitális korszak legnagyobb sztárja. Megosztani muszáj, de fizetni is
AP
Griffin szerint ahhoz, hogy a jelenleg féltucatnyi egyetemen folyó kísérlet kiterjedhessen az egész netre, s általánosan elfogadott szolgáltatássá váljék több dolgot is meg kell oldaniuk. Az egyik a felhasználás mérése, amiről már szó volt. A másik, hogy a felhasználók hajlandóak legyenek feladni a ragaszkodásukat az ingyenes zeneletöltéshez és megosztáshoz. Ez pedig egyet jelent azzal, hogy versenyre kell kelni a kalózkodással, és jobb szolgáltatásokat kell adni a jelenlegi zeneleosztási rendszereknél. Azaz jobb minőséget, gyorsabb letöltést, könnyebb kereshetőséget, stb. kell kínálni, olyasmiket, amelyekért a felhasználók készek egy csekély díjat fizetni.
További gondot okoz, hogy a jelenlegi jogi környezetben a zeneszolgáltatások után jogdíjat csak a szerzők kapnak, a zenészek és a kiadóvállalatok szakemberei, tulajdonosai, akik a zene és a hanghordozók előállításával igen fontos szerepet visznek, nem jut semmi. Ezért a kalózkodás jogi eszközökkel való támadása és technológiai megoldásokkal (például DRM) való akadályozása Griffin olvasatában meglehetősen értelmetlen, hiszen erre a kihívásra csak üzleti választ lehet adni, ha mindenki a pénzéhez akar jutni.
Végül pedig egy olyan megoldást kell kidolgozni, amely nyilvánvalóan nem jelenti a fájlcserélés megadóztatását. Ez ugyanis akkora ellenérzést szülne a felhasználók körében, amely megakadályozhatná a szolgáltatás meggyökeresedését. A Choruss-kísérlet éppen ezért az önkéntességet hangsúlyozza. A zenészek is és a felhasználók is önként csatlakozhatnak, s ki is léphetnek, ha rosszak a tapasztalataik.
Jim Griffin arra számít, hogy öt-tíz év múlva már a jogtulajdonosok érdekeit védő szervezetek (például az Ascap, a BMI, a Sesac vagy idehaza az Artisjus) megegyeznek abban, hogy a fennhatóságuk alá tartozó zeneszámokkal belépnek a rendszerbe. A fizetések megosztásában is talán elfogadható lesz a lejátszások utáni részesedés. Eddig ugyanis a termékorientált világban a kiadók azt akarták, hogy mindenki vegye meg a maga CD-it és hallgassa, amennyit akarja. Ebben a rendszerben az egyik tetszett és mindennap pörgött, a másik meg nem, és a polcon porosodott. De a zenészek ugyan annyit kaptak. A digitális világban ennek változnia kell, az kapjon többet, akinek a zenéje népszerűbb.
A fizetések technikája azonban ma még nem kiforrott. Griffin példája szerint aki a jazzt szereti, az nem akar a polkáért fizetni, ezért az előfizetési díjak eleve csak alacsonyak lehetnek, ahol ez az érzés nem jelenik meg. Hogy a fizetésnek milyen más megoldásai lehetnek, arra talán a kísérlet választ ad, amely igyekszik felmérni, hogy e téren a felhasználók pontosan mit is szeretnének, vagy mi volna az elfogadható a számukra.
Amikor arról van szó, hogy a kalózokkal versenyezünk, ez nem jelenti, hogy a kalózok részesei lennének a versenynek – mondja a szakember. Szerinte ugyanis a verseny legfontosabb elemei a zenén kívüli dolgok, amelyekre pénzt és időt lehet fordítani a zene helyett. Amíg például nem voltak mobiltelefonok, ilyesmire senki sem költött, ma viszont a mobilkommunikáció fontos része a személyes költéseknek. Először ezzel a konkurenciával kell megküzdeni, és csak utána jönnek a kalózok – állítja Griffin.
A Warner Music szakértője azzal zárta gondolatait a Knowledge@Wharton hasábjain, hogy előbb-utóbb mindenki nyilvánvalóan fizetni fog, mert fizetni hajlandó a letöltött zenéért. De eddig senki sem ajánlott számukra korlátlan letöltési lehetőséget, korlátlan elérést egy csekély előfizetésért cserébe méghozzá minden technikai korlátozás és ellenőrzés nélkül. A felhasználók eddig még sohasem kaptak olyan ajánlatot, amelyet a legnagyobb valószínűséggel használni akartak volna.
[[ Oldaltörés (3. oldal: A zeneipar számai - digitalizálódás) ]]
hvg.hu
Amerikai piac
A világ zeneipara kétségtelenül átrendeződik, hiszen 2004 és 2009 között a zenepiac 30 százalékot esett, de a digitális zene piaca 940 százalékkal nőtt az IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) adatai szerint. A digitális piac méretét jelenleg 4,2 milliárd dollárosra teszik (ami 27 százalékos részesedésnek felel meg), de több piackutató cég is egyetért abban, hogy 2013-ra a növekedés elérheti a 13,7 milliárdos határt.
Az amerikai zeneipar a válság ellenére sem panaszkodhat. A Nielsen piackutató cég felmérése szerint ugyanis az eladási tranzakciók száma 2,1 százalékkal emelkedett, s meghaladta az 1,545 milliárd esetet. Eközben a digitális zeneértékesítés a tranzakciós darabszámok alapján már a teljes forgalom 40 százalékára emelkedett az Egyesült Államokban. Összességében egy évtized alatt több mint 10 milliárd tételt értékesítettek az USA hanghordozó piacán.
Tavaly a legnagyobb szereplők az amerikai piacon a Universal (30,20 százalék), a Sony (28,58), a Warner (20,55) és az EMI (9,20) voltak, a többieknek csak 11,47 százalék maradt.
Az USA-ban 2009-ben összesen 397 ezer különféle albumot adtak el legalább egy példányban, ami alatta marad a 2008-as 540 ezre s csúcsnak.
A digitális zenepiac bővülését jól mutatja, hogy a 2009-cel záruló tíz esztendőben 10,4 milliárd zenehordozó eladási tranzakcióra került sor. De 4,1 milliárd dalt töltöttek le az elmúlt hat évben, amióta a Nielsen figyeli ezt a piaci szegmenst. Ugyanakkor 5,6 milliárd DC-album, 187 millió kazetta, 13,8 millió LP és 246 millió digitálisan letöltött album talált gazdára.
Magyar adatok
Összehasonlításképpen a magyar piacon a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) statisztikái alapján 2009-ben 3 646 358 darab hanghordozót értékesítettek, s a teljes kiskereskedelmi forgalmi érték 5,808 milliárd forint volt.
A digitális értékesítés 2008-ban 101 243 egyedi zeneszám, és 11 032 teljes album letöltését hozta, míg streaminggel 41 131 777 zeneszámot tettek elérhetővé. A digitális eladások teljes értéke meghaladta a 115 millió forintot.
A teljes digitális zenepiac forgalma, beleértve a mobilletöltéseket is összesen nem egészen 196 millió forint volt 2008-ban.
A brit zeneipar aktuális helyzetéről publikálta tanulmányát a brit szerzői jogdíjkezelő társaság vezető elemzője, Will Page. A PRS for Music közgazdásza meglepő módon gyakorlatilag arra mutat rá anyagában, hogy a filecserélés jótékony hatással van a zeneiparra - írja a Zeropaid.
Magasra csapó érzelmi hullámokat kavartak a britek körében a londoni Abbey Road legendás – elsősorban a Beatles által világhírűvé tett – zenestúdiójának állítólagos eladási tervei. Ezért az angliai történelmi épületörökséget kezelő szervezet, a National Trust a néphez fordult azzal a kérdéssel, indítson-e kampányt a világ talán legismertebb stúdiójának megmentéséért.
Manapság már feleannyira sem kíváncsiak a Grammy-gálára, mint két évtizeddel korábban. A tévés reklámárak mélypontra estek az Egyesült Államokban. A zeneipari bevételek azonban szépen gyarapodnak.
Újra farkast kiált a média a zeneipar haláláról: most a New York Times publikált egy véleményt, ami szerint a zeneipar 1999-es csúcseladásaihoz képest a számok folyamatosan csökkennek, a kalózok okozta problémákat pedig az online streaming zeneszolgáltatások örökölték át.