szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy januári kutatás azt mutatja, hogy a négy legkeresettebb karácsonyi ajándék csak sorrendjében változott: az átlag magyar felnőtt elsősorban ruházati cikket, kozmetikumokat, könyvet vagy gyermekjátékot vásárolt, legfeljebb 30 ezer forint értékben.

Kirakat.hu termék-, ár-, és bolt-összehasonlításokat kínáló portál a Szonda Ipsos-szal együttműködve megvizsgálta, hogy a magyar felnőttek novemberben felmért karácsonyi vásárlási tervei megvalósultak-e.

Ugyanakkor a felmérés szerint az internet-felhasználók közel fele 30 ezer forint felett költött és sokkal elégedettebb volt a kézhez kapott termékekkel, mint az internetet nem használók.

© Kirakat.hu/Szonda Ipsos

A 2008. január 3. és 2008. január 6. között a felnőtt magyar lakosságra reprezentatív, 1000 fős mintán végzett kutatás fő célja annak kiderítése volt, hogy a 18 évesnél idősebb korúak milyen fogyasztási cikkeket vásároltak karácsony alkalmából, és összesen mekkora összeget költöttek ajándékokra. Továbbá, hogy mennyire voltak elégedettek az ajándékokkal, találtak-e hibát bennük, tapasztaltak-e visszaéléseket a kereskedők, áruházak részéről a vásárlások során.

A legnépszerűbb karácsonyi ajándék a ruha lett
A kutatás eredményei szerint a felnőtt magyar lakosság elsősorban kozmetikumokat, ruházati cikket, könyvet, valamint gyermekjátékot tervezett vásárolni karácsonyra. A januári kutatás eredményei azonban azt mutatják, hogy a ruha lett a slágertermék az ünnepi ajándékozások alkalmával.

A korábban jelzettnek megfelelően népszerű ajándéknak számítottak még a konyhai eszközök, a CD-k, DVD-k is, s az idei felmérés azt mutatja, hogy műszaki cikkek, fehérneműk is szép számmal kerültek a fa alá.

Érdekesség, hogy majdnem mindegyik vizsgált fogyasztási cikket az internet-használók jóval nagyobb aránya vásárolta meg, mint az internetet nem használóké; ez alól kivételt mindössze a fehérnemű képez.

© Kirakat.hu/Szonda Ipsos


Az ajándékozók 44 százaléka vásárolt 10 és 30 ezer forint között, ami a korábbi felmérés adataihoz képest csak kis eltérést mutat. Ugyanakkor jóval magasabb lett azoknak a vásárlóknak a száma (24 százalék helyett 39 százalék), akik 30 ezer forintnál nagyobb kiadást könyveltek el.

A kutatás eredményei igazolták, hogy az internetet-használók jóval nagyobb összeget költöttek ajándékokra karácsonykor, mint az internetet nem használók. Az előbbiek közel fele vásárolt 30 ezer forint felett, szemben az internetet nem használók 28 százalékval.

Az online vásárlók
pozitív tapasztalatai
1. Időben megérkezett az áru
(75 százalék)
2. Pontos tájékoztatást kaptak
(69 százalék)
3. Olcsóbban jutottak az áruhoz (58 százalék)
A felmérés szerint egyre jelentősebbek az online vásárlások: a felnőtt magyar lakosság 5 százaléka, azaz közel 400 ezer ember vásárolt karácsonykor valamilyen ajándékot az interneten, és a vásárlók 86 százaléka pozitív tapasztalatokat szerzett.

Egyre kevesebb az elégedetlen vevő
A felnőtt magyar lakosok mindössze 3 százaléka vitte, illetve vitette vissza a karácsonyra átadott vagy kapott ajándékot az üzletbe, a többség elégedett volt a vásárolt árukkal.

Az elégedetlenséget a válaszadók szerint leginkább az okozta, hogy nem tetszett a kiválasztott ajándék, illetve minőségi kifogások merültek fel, vagy nem működött (elszakadt, nem lehetett beindítani stb.). A problémát azonban kivétel nélkül minden esetben orvosolták: az ajándékokat kicserélték vagy az árát adták vissza.

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az internetet használók tudatosabb vásárlóknak számítanak, körültekintőbben tájékozódnak a megvásárolni kívánt árucikkről, mint az internetet nem használók. Ez a vásárlói tudatosság pedig megvéd a csalódástól.

Nem történt bankkártya-visszaélés a karácsonyi vásárlások során
A karácsonyi vásárlók mindössze 5 százaléka tapasztalt valamilyen visszaélést az üzletekben, boltokban. Ők elsősorban azt kifogásolták, hogy hibás volt az ármegjelölés vagy pontatlanul számolták az árakat, illetve lejárt szavatosságú vagy rossz minőségű élelmiszert kaptak. A januári felmérés szerint azonban bankkártyával vagy hitelkártyával sem a bolti, sem az interneten történő vásárlások során nem történt visszaélés.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Tarolnak a megfoghatatlan ajándékok

Számítógép által generált árucikkek hódítják meg a világot, az emberek egyre több kézzelfogható, valódi pénzt - bár ajándékonként csupán keveset - áldoznak nem kézzelfogható dolgokra. Az internet új őrülete: a virtuális ajándék.

hvg.hu Vállalkozás

Karácsonyi ajándékcsomagok: trendek a piacon

A kereskedelemben az év vége a fénypont. Épp ezért senki nem csodálkozik azon, hogy mind a gyártók, mind a kis- és nagykereskedők előre összeállított karácsonyi ajándékcsomagokkal igyekeznek felpörgetni az ünnepi forgalmat. Mi az idei trend?

hvg.hu Karrier

Mit ne ajándékozz a főnöknek karácsonyra?

Közeleg a karácsony, itt az ideje, hogy átgondold, megleped-e kollégáidat valami apró figyelmességgel. És a főnök? Kimarad a szórásból vagy épp ellenkezőleg: drágább és impozánsabb ajándékot szánsz neki, mint a többieknek, mondván, neki mégiscsak több jár? Ötletek dilemmázóknak.

hvg.hu Vállalkozás

Harmadik a készpénz a karácsonyi ajándéklistán

Kevesebb jut ajándékokra és több élelmiszerre; amennyiben fontos a minőség, alternatív megoldást keresnek az importált játékszerek kiváltására. Ha már választani kell, akkor a könyv, a ruha és a készpénz áll az első három helyen a karácsonyi ajándékok kívánságlistáján, derül ki a Deloitte idei Karácsonyi felméréséből.