Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6417f9bf-204a-4f90-8ad8-c51cafd2214f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az atomfegyverek állítólag hetekig bevetésre készen álltak.","shortLead":"Az atomfegyverek állítólag hetekig bevetésre készen álltak.","id":"20241126_oroszorszag-dezertor-nuklearis-keszultseg-ukrajna-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6417f9bf-204a-4f90-8ad8-c51cafd2214f.jpg","index":0,"item":"5f09ad66-8793-48ab-8e34-f839ba9f09da","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_oroszorszag-dezertor-nuklearis-keszultseg-ukrajna-haboru","timestamp":"2024. november. 26. 18:18","title":"Teljes nukleáris készültség volt Oroszországban az ukrajnai invázió megindításakor – állítja egy orosz dezertőr","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Jönnek a lakhatási övezetek, a fejlesztők kormányzati támogatásra számíthatnak, ha vállalják, hogy az ezeken a területeken felépített lakásokat a piaci ár alatt hasznosítják.","shortLead":"Jönnek a lakhatási övezetek, a fejlesztők kormányzati támogatásra számíthatnak, ha vállalják, hogy az ezeken...","id":"20241127_ingatlan-lakas-kormany-lakaspolitika-lakhatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44.jpg","index":0,"item":"5afbc4b4-3771-4fbb-8d71-7b6030ea5c6b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241127_ingatlan-lakas-kormany-lakaspolitika-lakhatas","timestamp":"2024. november. 27. 18:53","title":"Belátta a kormány, hogy nem működik az eddigi lakáspolitika, a kereslet helyett a kínálatra kerülhet a fókusz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28cce903-73c1-458f-b866-295c5d5111cd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ezt a kocsit használták mindhárom filmben.","shortLead":"Ezt a kocsit használták mindhárom filmben.","id":"20241126_Elado-Austin-Powers-britzaszlos-Jaguarja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28cce903-73c1-458f-b866-295c5d5111cd.jpg","index":0,"item":"4598a98d-0424-448e-a26c-de7d34fee98c","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_Elado-Austin-Powers-britzaszlos-Jaguarja","timestamp":"2024. november. 26. 20:20","title":"Eladó Austin Powers britzászlós Jaguarja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","shortLead":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","id":"20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b.jpg","index":0,"item":"5ea7ee2f-79f7-4289-ab54-7288eb8e114a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","timestamp":"2024. november. 27. 06:41","title":"Így szól a V16-os új Bugatti, amit Horvátországban tesztelnek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1754b969-f934-4864-9c24-df2e8fda96d2","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"A Momentum megbízásából készült kutatás szerint Magyar Péter alappal állítja, hogy nincs szüksége a régi ellenzéki pártokra.","shortLead":"A Momentum megbízásából készült kutatás szerint Magyar Péter alappal állítja, hogy nincs szüksége a régi ellenzéki...","id":"20241126_magyar-peter-koalicio-momentum-dk-21-kutatokozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1754b969-f934-4864-9c24-df2e8fda96d2.jpg","index":0,"item":"57305122-ed94-4d0e-81ec-50a6ab717c63","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_magyar-peter-koalicio-momentum-dk-21-kutatokozpont","timestamp":"2024. november. 26. 11:01","title":"21 Kutatóközpont: A válaszadók szerint Magyar Péternek nem kell koalíciós partner, de lenne egy politikus, aki javítaná az esélyeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61e365b8-6da1-45d6-8621-3356dbe3c0b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz-alapító, aki brüsszeli botránya miatt lépett ki a pártból, nemrég Schmidt Mária hívására tért vissza a közéletbe.","shortLead":"A Fidesz-alapító, aki brüsszeli botránya miatt lépett ki a pártból, nemrég Schmidt Mária hívására tért vissza...","id":"20241126_szajer-jozsef-konyv-bemutato-g-fodor-gabor-schmidt-maria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61e365b8-6da1-45d6-8621-3356dbe3c0b8.jpg","index":0,"item":"f9ed288c-2f8b-4799-9bf6-67fcc27d9f35","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_szajer-jozsef-konyv-bemutato-g-fodor-gabor-schmidt-maria","timestamp":"2024. november. 26. 20:19","title":"Szájer Józsefnek „sok volt az a harminc esztendő”, amit a politikában töltött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4f56c60-9b44-4bd5-bd31-5a260a63eff7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A miniszterelnök a Szerbia jelentette fenyegetéssel is indokolta a beruházást.","shortLead":"A miniszterelnök a Szerbia jelentette fenyegetéssel is indokolta a beruházást.","id":"20241127_koszovo-loszergyar-drontervezo-laboratorium-hadiipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4f56c60-9b44-4bd5-bd31-5a260a63eff7.jpg","index":0,"item":"cf31aa07-9efe-4e00-9c47-92f15e0f1d3c","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_koszovo-loszergyar-drontervezo-laboratorium-hadiipar","timestamp":"2024. november. 27. 18:32","title":"Komoly hadiipari fejlesztésbe fog Koszovó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed69cce0-ae81-4060-954a-fbcfd78209dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az orosz Progressz teherűrhajó nemrég dokkolt a Nemzetközi Űrállomáshoz, ahová három tonna élelmiszert, üzemanyagot és egyéb eszközöket szállított. A dokkolás után azonban kiderült, hogy valami szivárog a belsejében.","shortLead":"Az orosz Progressz teherűrhajó nemrég dokkolt a Nemzetközi Űrállomáshoz, ahová három tonna élelmiszert, üzemanyagot és...","id":"20241126_nemzetkozi-urallomas-progressz-teherurhajo-szivargas-szag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed69cce0-ae81-4060-954a-fbcfd78209dd.jpg","index":0,"item":"ed0186dc-5008-4523-935a-c66a24fb53ef","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_nemzetkozi-urallomas-progressz-teherurhajo-szivargas-szag","timestamp":"2024. november. 26. 12:03","title":"Mérgező szagot áraszt a Nemzetközi Űrállomáshoz dokkolt orosz teherűrhajó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Autópiac: a felvilágosítás jobb lenne a kötelező önerőnél?
szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az állam kötelező önerőhöz kötné az autófinanszírozási szerződéseket, a szakma szerint viszont ez a szabály is könnyen kikerülhető. Jobb lenne felvilágosítási programokat indítani és szigorítani az ellenőrzést.
Kondorosi Ferenc kormánybiztos. Kockázatos önerőtlenség
Kondorosi Ferenc, az Új rend kormányzati program összehangolásáért felelős kormánybiztos a minap azt javasolta, hogy az autófinanszírozó cégek legkevesebb 20 százalék önerővel vállaljanak csak üzletet. Ez a javaslat egybevág a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) tavaly áprilisi vezetői körlevelében foglaltakkal. A PSZÁF hozzáfűzte, hogy új autóknál a 6 éves futamidőnél hosszabb finanszírozási időtartam már kockázatos, a 8 év feletti pedig indokolatlanul nagy kockázatú.
A lízingpiacon a nagy szereplők megjelenése és a piac szélesedése indukálta azt a versenyt, amely az önrész eltűnéséhez, tíz év feletti futamidőhöz és öldöklő jutalékháborúhoz vezetett. Az önrész nélküli finanszírozás velejárója, hogy a futamidő elejétől folyamatosan kevesebbet ér az autó, mint amennyi a hátralékos tőketartozás; különösen így van ez tízéves vagy még hosszabb futamidőnél (jelenleg 14 év a leghosszabb ajánlat). Ha a finanszírozott nem tud fizetni, hiába adja el a kocsit a finanszírozó, az kevesebbet ér a tartozásnál, így a végrehajtás során akár az ügyfél lakása is veszélybe kerülhet.
A jutalékverseny a piacszerzés másik technikája: a finanszírozók egymás fölé ígérve akarják rávenni az autókereskedőket, hogy az ő konstrukciójukat adják el – a kocsival együtt – a vevőnek. Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta, hogy a szövetség tagjai másfél éve egyeztetni kezdtek, amelynek az eredménye 10 százalékos önrész, és maximum 100 hónapos futamidő lett. A Gazdasági Versenyhivatal azonban nem támogatta az egyeztetett kezdeményezést, erre jelent meg a PSZÁF említett körlevele, immár 20 százalékos önrésszel és 6 éves ajánlott futamidővel. Miután a szakmai szervezet kezdeményezése jogsértő, a felügyelet javaslata pedig nem kötelező, így a helyzet megoldása a jogalkotóra marad – vélte Mészáros György.
Erre van példa Nyugat-Európában, magyar analógia pedig az lehet, hogy egy jelzálogbank a lakás hitelfedezeti értékének a 70 százalékáig hitelezhet. Viszont az is igaz, hogy éppen e korlát gyorsította fel az ingatlan lízinget. Jelenleg az ezt művelő társaságok – új lakásoknál – önerő nélkül is elvállalják a finanszírozást, bízva abban, hogy a lakás értéke folyamatosan növekszik, a hátralékos tőke pedig hónapról hónapra csökken. Vagyis – elvileg – a fedezet értéke folyamatosan meghaladja a hátralékos hitel összegét.
A Magyar Lízingszövetség honlapján is visszaköszön az önerő és a futamidő problémája. Ott olvasható, hogy ami mára Magyarországon kialakult, az nem törvényszerű, mivel Csehországban és Szlovákiában ma is a 3 éves futamidő a jellemző. A másik megjegyzés: a használt autóknál különösen veszélyes az alacsony önerő, vagy éppen az önerő nélküliség és a hosszú futamidő. Ott a kocsi árát akkor is „felnyomják” az Eurotax katalógusban szereplő árig, ha a kocsi annál kevesebbet ér. Viszont ha nem fizet a vevő, valóban csak töredékét éri az autója a tartozásának.
A Lízingszövetség elnöke nem bocsátkozott becslésbe arról, hogy évente hány autót kell visszavenni a nem fizetőktől, az évi több mint 300 ezer finanszírozott új- és használt autóból. Bár a Lízingszövetségben tett ugyan kísérlet az adatgyűjtésfre, de a tagvállalatok nem szolgáltattak információt. Egyes cégek amúgy is igyekeznek mennél tovább húzni az ilyen hitelek lezárását, mivel addig nem kell leírni az abból keletkezett veszteséget. Becslések szerint jelenleg 30-40 ezer visszavett autó állhat a lízing cégeknél.
Az ilyen kocsik értékesítésére különböző technikákat használnak a cégek. Van, amelyik csomagokat állít össze, hogy a nem kelendő autóktól is megszabaduljon, míg mások árvereznek. Ez utóbbi lenne a korrekt megoldás.
Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója a kötelező önerő ellen érvelt, ami szerinte kikerülhető. Például ha 20 százalék lesz a kötelező önerő, a finanszírozó annyi jutalékot ad az autókereskedőnek, hogy az abból ki tud fizetni a vevő helyett a 10 százalékot. A másik elkerülési mód pedig az lehet, hogy a finanszírozók szabad felhasználású jelzáloghitelt adnak autóvásárlásra. Ezért tartja Révész Tamás elfogadhatóbb megoldásnak az ügyfelek felvilágosítását (az önrész nélküli és hosszú futamidejű hitelek kockázatáról), illetve szorgalmazza a szerződéskötés előtti ügyfél-ellenőrzést.
A cégeknél megnéznék, hogy rendszeres adófizető-e, illetve ha magánszemély, akkor fizet-e valaki utána – szintén rendszeresen – tb-járulékot. (Ehhez azonban jogszabály módosításra volna szükség.) A biztonságot az is fokozná, ha a jelenleg biztosítékként használt vételi jog helyett ingó jelzálogot jegyeznének be a kocsira. Ennek a nyilvántartását a Magyar Országos Közjegyzői Kamara végzi, és pillanatnyilag az az akadály, hogy a közjegyzők szeretnék maguk okiratba foglalni a jelzálogot, míg a lízing cégek maguk kötnék meg a jelzálogszerződést és csak a nyilvántartást bíznák a Kamarára. (A közjegyzői okirat azért előnyös, mert közvetlenül végrehajtható, hátránya, hogy pénzbe kerül.)
Révész Tamás végül adatokkal is érvelt a kötelező minimális önerő ellen. A bedőlt szerződések közül a tapasztalatok szerint csak minden harmadiknál volt 20 százalék alatt az önerő, és az így redukált szerződésszámból is csak minden harmadikhoz kapcsolódik csalás. A csalók amúgy is vállalnak önrészt, sőt néhány hónapig törlesztik is a szerződést, hogy legyen idejük megszervezni a biztosítási csalást is – tette hozzá.
Bátonyi Péter műemlékes szakember és kormányfőtanácsos a Partizán műsorában bizonyítékokkal támasztotta alá, hogyan minősítenek át jogszerűtlenül műemlékeket.
Jönnek a lakhatási övezetek, a fejlesztők kormányzati támogatásra számíthatnak, ha vállalják, hogy az ezeken a területeken felépített lakásokat a piaci ár alatt hasznosítják.