Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2cf3920a-1a1f-497f-b4d7-880729f37b5f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"2024 októberében a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken közel 1,5 millió vendég összesen 3,4 millió vendégéjszakát töltött el. Ez a vendégek számára vetítve 15, míg a vendégéjszakák esetében 8,5 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit – írja jelentésében a KSH.","shortLead":"2024 októberében a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken közel 1,5 millió vendég összesen 3,4...","id":"20241128_ksh-turizmus-oktober-vendegejszakak-szama-fellendules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cf3920a-1a1f-497f-b4d7-880729f37b5f.jpg","index":0,"item":"b771cb50-6d13-4998-be79-ab26d968f1e0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_ksh-turizmus-oktober-vendegejszakak-szama-fellendules","timestamp":"2024. november. 28. 08:30","title":"Jelentősen fellendült októberben a turizmus, 15 százalékkal több volt a vendég, mint tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f75d2b2c-8b0d-41d1-ab5e-6fd2e8e3ba7e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A zászlóshajó kategóriás Maextro S800 a gyártó szerint nagyobb, mint a kínai autók 99,99 százaléka.","shortLead":"A zászlóshajó kategóriás Maextro S800 a gyártó szerint nagyobb, mint a kínai autók 99,99 százaléka.","id":"20241127_huawei-maextro-s800-luxusauto-a-maybachra-es-a-rolls-roycera-tamad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f75d2b2c-8b0d-41d1-ab5e-6fd2e8e3ba7e.jpg","index":0,"item":"fefc8904-8ce8-4ffb-9dd2-f037243010c1","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_huawei-maextro-s800-luxusauto-a-maybachra-es-a-rolls-roycera-tamad","timestamp":"2024. november. 27. 08:41","title":"A Huawei új luxusautója már a Maybachra és a Rolls-Royce-ra támad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e64f09d1-20c0-45b2-8762-a2adc47f4171","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Először sikerült jelentősebb diplomáciai egyezséget elérni a közel 14 hónapja tartó közel-keleti háborúban. Izraelnek és a libanoni Hezbollahnak is nyomós érdeke fűződik a harcok szüneteltetésére, de kérdés, meddig. Az északi front elcsendesedésével a Hamász még jobban elszigetelődik.","shortLead":"Először sikerült jelentősebb diplomáciai egyezséget elérni a közel 14 hónapja tartó közel-keleti háborúban. Izraelnek...","id":"20241127_izrael-hezbollah-tuzszunet-libanon-usa-iran-oroszorszag-hamasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e64f09d1-20c0-45b2-8762-a2adc47f4171.jpg","index":0,"item":"094501e4-c51e-4b25-aa8c-d8cacba57cea","keywords":null,"link":"/360/20241127_izrael-hezbollah-tuzszunet-libanon-usa-iran-oroszorszag-hamasz","timestamp":"2024. november. 27. 17:01","title":"A lefejezett Hezbollahnak megkönnyebbülés a tűzszünet, a kérdés, hogy pusztítóbb fegyverekkel tér-e vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1babf521-d9e8-46a6-adb0-538004934b75","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Félnapos program volt, nettó hat óra tekeréssel.","shortLead":"Félnapos program volt, nettó hat óra tekeréssel.","id":"20241126_Semmi-sem-lehetetlen-Bubi-bringaval-tekert-fel-a-Kekestetore-a-21-eves-egyetemistavideo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1babf521-d9e8-46a6-adb0-538004934b75.jpg","index":0,"item":"ed4b2656-caa7-4a47-96cb-1eaaeb7e1fe1","keywords":null,"link":"/elet/20241126_Semmi-sem-lehetetlen-Bubi-bringaval-tekert-fel-a-Kekestetore-a-21-eves-egyetemistavideo","timestamp":"2024. november. 26. 13:50","title":"Egy Bubi-bringával tekert fel a Kékestetőre egy 21 éves egyetemista – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b5ad1f9-d698-4610-b9ee-cac931be80f8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Călin Georgescu nem válaszolt az újságírók kérdéseire, mondván, úgyis van mindenre válaszuk.","shortLead":"Călin Georgescu nem válaszolt az újságírók kérdéseire, mondván, úgyis van mindenre válaszuk.","id":"20241126_calin-georgescu-bekeparti-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b5ad1f9-d698-4610-b9ee-cac931be80f8.jpg","index":0,"item":"6674b060-a90d-476f-b13a-a0fd280ddaef","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_calin-georgescu-bekeparti-tuntetes","timestamp":"2024. november. 26. 21:08","title":"Békepártinak vallotta magát a román elnökválasztás első fordulójának győztese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3dfc0c2e-df56-4a3e-bf1c-ba92e49e6f41","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Több mint 1,1 millióan követik a TikTokon az egyik legnépszerűbb hazai influenszert.","shortLead":"Több mint 1,1 millióan követik a TikTokon az egyik legnépszerűbb hazai influenszert.","id":"20241127_WhisperTon-a-coming-outrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3dfc0c2e-df56-4a3e-bf1c-ba92e49e6f41.jpg","index":0,"item":"7dd01b7b-2489-498b-b39f-5d1772869d0f","keywords":null,"link":"/elet/20241127_WhisperTon-a-coming-outrol","timestamp":"2024. november. 27. 09:48","title":"WhisperTon a coming outról: „Nem volt kényszer”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A két baleset között mindössze néhány óra telt el.","shortLead":"A két baleset között mindössze néhány óra telt el.","id":"20241127_debrecen-vonat-gazolas-mav-szekesfehervar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2.jpg","index":0,"item":"b4ecb894-2bf5-48fa-af39-bb7f86b16dd3","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_debrecen-vonat-gazolas-mav-szekesfehervar","timestamp":"2024. november. 27. 20:57","title":"Debrecennél és Székesfehérvárnál is gázolt a vonat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4f56c60-9b44-4bd5-bd31-5a260a63eff7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A miniszterelnök a Szerbia jelentette fenyegetéssel is indokolta a beruházást.","shortLead":"A miniszterelnök a Szerbia jelentette fenyegetéssel is indokolta a beruházást.","id":"20241127_koszovo-loszergyar-drontervezo-laboratorium-hadiipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4f56c60-9b44-4bd5-bd31-5a260a63eff7.jpg","index":0,"item":"cf31aa07-9efe-4e00-9c47-92f15e0f1d3c","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_koszovo-loszergyar-drontervezo-laboratorium-hadiipar","timestamp":"2024. november. 27. 18:32","title":"Komoly hadiipari fejlesztésbe fog Koszovó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Európai Bizottság részletes vizsgálatnak veti alá az OMV előzetes bejelentését arról, hogy szándékában áll ajánlatot tenni a Molra – jelentette a Reuters hírügynökség. Az osztrák cégnek körmére ég az ügylet, mert jelenlegi jó pénzügyi eredményei nem hatékonyságának, hanem főleg romániai üzleteinek (egyes vélemények szerint kizsákmányoló tevékenységének) köszönhetőek.
Wolfgang Ruttenstorfer OMV-főnök. Jój keresnek Románián
Ha szemügyre vesszük a két olajtársaság üzleti számait, akkor gyorsan kiderül, hogy az OMV-nek hosszú távon szinte létkérdés a Mollal való egyesülés, a magyar vállalatnak ez viszont a legkevésbé sem áll érdekében. Az OMV – bár pénzügyi mutatói elég jól festenek – már korántsem teljesít ilyen jól, ha a működés minőségét nézzük. A Mol ebben messze az osztrák cég felett áll, amely Brüsszelben azt próbálja kikényszeríteni, hogy az uniós jogszabályok alapján a hatékonyságának javításához elvezető összefonódást tegyék lehetővé számára. Az OMV állítja, hogy ez mindenkinek előnyös volna, a Mol viszont tiltakozik mondván, hogy ezzel tönkretennék az elmúlt évek kemény munkájával elért kiváló hatékonyságát.
A vita a két cég strukturális különbségeiből fakad. Az OMV elsősorban a kutatásból és kitermelésből, míg a Mol a feldolgozásból él. Az osztrákok a magas nyersolaj és földgázárakból búsás profitra tesznek szert, de ha ennek a kegyelmi állapotnak egyszer vége szakad, akkor bajba kerülhetnek. A Mol azonban még ezen a területen is hatékonyabb, hiszen a kitermelési költsége egy hordóra vetítve, csak az egynegyede az OMV-ének, míg az egy hordóra jutó finomítói EBIT (az üzleti tevékenység eredménye) 3,5-ször magasabb, mint az OMV megfelelő adata. Ugyanakkor a finomítói marzsok is magasak, de évről-évre stabilak, s jele sincs a kitermelésben tapasztalt növekedésnek.
Az OMV jó pénzügyi eredményei mögött elsősorban a romániai nyereségnövekedés áll, miközben az osztrákok érdekeltségébe tartozó Petrom hatékonysági mutatói elég gyengék. Az OMV profitjának 80 százaléka a kitermelési és kutatási területről származik, s ennek 60 százaléka Romániához kötődik, azaz az összes profit durván fele onnan származik. Egyes elemzői vélemények szerint jelenleg Románia kizsákmányolása folyik. A román kormány alighanem maga is érzi, hogy lépnie kellene, s hírek szerint a bányajáradék duplájára emelését fontolgatja, amiből 200 millió dollár többletforrásra tehetne szert.
Az OMV Romániában jelenleg az egyik legalacsonyabb bányajáradékot fizeti Európában, mindössze 5-6 százalékot, miközben Ausztriában ugyan ez az érték az uniós átlagnak megfelelő 15-20 százalékos. Ezzel szemben a Mol Magyarországon 63 százalékot fizet a földgáz- és 12 százalékot az olajkitermelés után. Romániában a gázáremelés tavaly csaknem 55 százalékos volt, s idén további emelések várhatók. Ez a tavalyi áremelés a másik kulcstényezője az OMV profitnövekedésének, hiszen önmagában 140 millió dolláros javulást eredményezett az EBIT-ben, s nélküle az osztrákok csak az első kilenc hónapban 23 millió dollár veszteséget könyvelhettek volna el a román gázüzleten.
Brüsszeli szkander (Oldaltörés)
Hernádi Zsolt a Mol elnök-vezérigazgatója. Nem akar eltűnni a térképről
Az osztrák OMV osztrák olaj- és gázipari konszern február elsején tette meg a Mollal való egyesülésre vonatkozó hivatalos, előzetes összefonódási bejelentést az Európai Bizottság versenypolitikai főigazgatóságánál. Ennek alapján az Európai Bizottság illetékes főigazgatósága megkezdhette az eljárást, előzetesen tisztázandó azokat a versenyjogi feltételeket, amelyek lehetővé tennék a két vállalat összefonódását. Az úgynevezett első fázisú versenyjogi vizsgálat eredményének bejelentése 25-35 munkanapon belül várható.
Brüsszeli értesülés szerint a bizottság március 6-i határidővel fejezi be az első fokú vizsgálatot, és közölni fogja, hogy komoly kétségei vannak, és ezért második fázisú versenyjogi vizsgálatra is szükség lesz – jelentette a Reuters. A második fázisú vizsgálat további 90-105 munkanapot igényel. Az OMV vezérigazgatója e héten már korábban szólt arról, hogy augusztusra várja a brüsszeli vizsgálat eredményét.
A brüsszeli bizottság mint versenyfelügyelet többet akar tudni arról, mi történnék, ha a vezetékek, a tározók és más elosztó berendezések egy tulajdonba kerülnének. E horizontális kérdés mellett a bizottság a vertikális helyzetben bekövetkező arányváltozásokat is alaposabban meg akarja vizsgálni, vagyis a kőolajtól a termékekig vezető gyártási és értékesítési láncban előállható monopolhelyzeteket is komolyabban górcső alá veszi, írta a hírügynökség.
A Mol február elején üdvözölte annak lehetőségét, hogy az Európai Bizottság alapos vizsgálatot folytasson az ügy – a közép-európai régiót és annak energiafogyasztóit érintő – jelentős verseny-ellenes hatásairól, amelyek egy OMV-MOL egyesülés esetén következnének be.
Az osztrák cég szerint viszont a vizsgálat előrelépés az ügylet engedélyezésére irányuló eljárásban, amely hozzájárulhat az OMV és a Mol tervezett összefonódása stratégiai és pénzügyi indokoltságának alátámasztásához. Az OMV továbbra is úgy véli, hogy a tervezett összefonódás nem csupán a két társaság részvényesei számára kedvező, hanem jelentős előnyöket hordoz az egész régió, a társaságok működése által érintett magyarországi érdekeltek és tágabb értelemben az Európai Unió számára is. Az OMV-é jelenleg a részvények megközelítőleg 20,2 százaléka a Molból.
Az osztrák cég 2007. szeptember 25-én jelentette be, hogy az OMV és a Mol működésének egyesítésére törekszik, de formális vételi ajánlatot nem tett. Az akkori közleményben kifejtette, hogy készen áll a Mol-részvényeseknek 32 ezer forintos részvényenkénti áron ajánlatot tenni, amint elhárul a magyar vállalat fölötti irányítás – a szavazati jogok többsége révén megvalósuló – megszerzésének két akadálya: részint eltörlik az OMV szerint állami intézkedésnek minősülő aktussal bevezetett 10 százalékos szavazati korlátot, másrészt bevonásra kerülnek a cégvezetés ellenőrizte részvények. Evégből az OMV javaslatokat terjeszt a Mol március 24-i közgyűlése elé, és szavazást kezdeményez.
Az OMV világossá tette azt is: a fenti akadályok elhárultát követően ajánlatának feltétele kizárólag az lesz, hogy az OMV a szavazatok legalább 50 százalékát megszerezze a Mol-ban, illetőleg megkapja az összefonódásra vonatkozó versenyhatósági engedélyt az EU-tól.
Az osztrák OMV osztrák olaj- és gázipari konszern megtette a Mollal való egyesülésre vonatkozó hivatalos, előzetes összefonódási bejelentést az Európai Bizottság versenypolitikai főigazgatóságánál, közölték az OMV-nál pénteken.
Mikor válik a kitartó érdeklődés makacs nyomulássá? A Financial Times ezzel a kérdéssel indította február 7-ei írását, amelyben ismét górcső alá vette a MOL-OMV felvásárlási küzdelmet.
Az osztrák OMV olajipari vállalat, amely a Mol legnagyobb részvényese, javaslatokat tesz a magyar cég részvényesi "érdekei kiterjedtebb érvényesítésére", szemben a Mol igazgatótanácsának befolyásával. Az osztrák társaság ezt éves jelentésében fejtette ki. Az OMV javaslatait a Mol április 24-én tartandó éves közgyűlése elé terjeszti.
Huszonöt napon belül, legkésőbb március első hetében dönt az Európai Bizottság arról az előzetes összefonódási bejelentésről, amelyet az osztrák OMV olajcégtől kapott a Molra vonatkozó felvásárlási szándékról, közölte a testület szóvivője pénteken.
A német Manager Magazin online kiadása a Dow Jones-ra hivatkozva azt közli, hogy az európai olajkereskedők független iparági szervezetének fenntartásai vannak az osztrák OMV konszern és a magyar MOL esetleges egyesülésével kapcsolatban. Az Union Pétrolière Européenne Indépendante (UPEI) saját közlése szerint csütörtökön részletes állásfoglalást juttatott el az Európai Bizottsághoz az OMV fúziós szándékáról.
Az osztrák OMV-nak a Mol és a CEZ ipari együttműködési és közös vállalkozási
megállapodását érintő kritikájából a Mol megszerzésére irányuló szándék cseng ki, az OMV nem tud elvonatkoztatni bekebelezési vágyától és versenytársi alapállásától - mondta Ferencz I. Szabolcs, a Mol-csoport kommunikációs igazgatója.
A Szabad Európa Intézet alapítója szerint részben jogosan haragudott rá a jobboldal a botránya után, de szerinte helyrehozhatatlan kárt nem okozott, elvégre a Fidesz 2022-ben is kétharmaddal nyert.