szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Magyarországnak egyszerre van szüksége költségvetési konszolidációra és szerkezeti reformokra: ezek azonnal növelik a bizalmat és kamatcsökkentést tesznek lehetővé, valamint középtávon növelik az adók és a társadalombiztosítási járulékok csökkentésének esélyét – véli az OECD.

Hiánycél és leépítés

Az OECD szakértői úgy látják, hogy a magyarországi államháztartási hiányt mindenképpen 3 százalék alá kell levinni, illetve ezzel párhuzamosan következetesen meg kell valósítani az elkezdett reformokat - mondta Aart de Geus, az OECD helyettes főtitkára tájékoztatóján. Szerinte szükséges az is, hogy a közszférában további létszámleépítés valósuljon meg. Verses János pénzügyminiszter kiemelte, az elkészített OECD tanulmány legfontosabb üzenete az, hogy folytatni kell a fiskális konszolidációt, de emellett javítani  kell a gazdasági egyensúlyt. Egyúttal hozzátette, az OECD tanulmányból is kiderül, a reformok folytatása növeli az üzleti szféra bizalmát Magyarország iránt.
Az OECD szakértői elmondták, erre évre 1,5-2 százalék körüli gazdasági növekedést várnak Magyarországon, jövőre 3-3,5 százalék között lehet a gazdasági bővülés.

Ha mindezt gyorsan és eltökélten kezelik, akkor a magyar konvergencia-folyamat ismét erőre kap, kiegyensúlyozottabb gazdasági fejlődésre támaszkodva – ez a nemzetközi Gazdasági és Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) csütörtökön megjelent Reformok a stabilitásért és a fenntartható növekedésért című tanulmánykötetének fő megállapítása.

A kötet előszavában az OECD főtitkára, Angel Gurría hangsúlyozta, hogy az elemzéssel a szervezet segíteni akarja a megoldások keresését azokra a gondokra, amelyekkel Magyarország szembekerült.

Az alapokat elemezve az OECD szakértői megállapítják, hogy 1989 óta Magyarország „nagyrészt” tervgazdaságból átalakult olyan gazdasággá, amelyben a piaci erőknek van „meghatározó szerepük”. Stabil parlamentáris demokrácia alakult ki, és a törvények uralma, a szabályozási környezet minősége, a kormányzás hatékonysága, a politikai stabilitás, az elszámoltathatóság és a korrupció ellenőrzés alatt tartása tekintetében Magyarország a jó középmezőnyben van az OECD-átlagon belül. A gazdaság nyitott, az export és az import együtt a GDP 155 százalékát teszi ki – ez jobb arány, mint amit a hasonló méretű OECD-országok többsége elért –, és a feldolgozóiparban a hozzáadott érték mintegy 60 százalékét külföldi tőke termeli, ami bizalmat fejez ki az ország jövőbeli fejlődése iránt.

A szükséges szerkezeti reformokkal szemben azonban nagyobb a politikai ellenállás, mint 1989 után, amikor a rendszerváltás széles nemzeti konszenzusra támaszkodott. Márpedig a reformhoz az ideológiai különbségek félretételére, sokpárti egyetértésre lenne szükség a politikai pártok és más érdekeltek között, írták az OECD elemzői. Az OECD tapasztalata az, hogy kötelező tanácsadói funkcióval felruházott alkalmi tanácskozó testületek, amelyekben a kormányzat és a többi érdekeltek képviselői ülnek össze, „kritikus tömeget” képezhetnek a reformok mellett, írták a szakértők. Továbbá kitartásra van szükség, tették hozzá, nehezményezve, hogy az utóbbi 16 évben a közszféra hiányának átmeneti csökkenései, majd újabb növekedései hűen követték a parlamenti ciklusokat.

A szükséges államháztartási kiigazítás ára a lelassult gazdasági növekedés, vagyis Magyarország viszonylag nehéz gazdasági helyzetben van, ettől azonban a fő feladatok nem változtak: a közfinanszírozást rendbe kell tenni, gyorsítani kell a munkahelyteremtést és meg kell reformálni a társadalombiztosítást, együtt a költségvetési konszolidáció sikerre vitelével.

A legközelebbi feladat a költégvetési konszolidáció. Középtávon azonban a kormányzat teljesítményét nem csupán a költségvetési egyensúly puszta fenntartásán kell majd mérni, hanem a kiadások minőségén és a forrás, azaz az adórendszer hatékonyságán.

Hatékonyabbá kell tenni a legfontosabb ellátórendszereket – az egészségügyet, a nyugdíjrendszert, a jóléti támogatásokat és az oktatást –, miközben csökkenteni kell az adórendszer torzulásait. Sok a teendő az üzleti környezet javításában és a közigazgatás hatékonyságának növelésében is. Mindezek - együtt a környezet védelmével - teremthetik meg a fenntartható növekedés feltételeit, írták az OECD elemzői.

Magyarországon a foglalkoztatás aránya alacsony, ezért csökkenteni kell a munka viszonylag nagy adóterhelését, különösen a munkáltatók társadalombiztosítási hozzájárulásait.

Az OECD tanulmánya akkor készült, amikor még napirenden volt a közfinanszírozás és a magántőke társítása a kötelező egészégbiztosításban. Az OECD szakértői megjegyzik: még nem lehet tudni, bebizonyosodnak-e az ilyen rendszer tervezett előnyei ott, ahol piaci versenyt teremtettek a kötelező egészségbiztosításban, nevezetesen Hollandiában és Szlovákiában. Azt viszont kutatási eredmények már többé-kevésbé kimutatták, hogy ahol az 1990-es évek közepén versenyt támasztottak egészségbiztosítási alapok között – szintén Hollandiában, továbbá Németországban, Izraelben és Svájcban –, a kockázat-kiigazítás tökéletlensége miatt van ösztönzés a kockázatok közötti válogatásra, ami veszélyeztetheti a szolidaritást és az ellátás minőségét és hatékonyságát.

A további nyugdíjreform lehetséges irányát vizsgálva az OECD emlékeztet, hogy Magyarországon az egyik legalacsonyabb a nyugdíjkorhatár az OECD-országok között. A jelenlegi rendszer erőteljes jövedelmi ösztönzést tartalmaz a korai nyugdíjba menéshez, miközben implicit módon keményen adóztatja a korhatáron túli munkát, ily módon torzítja az egyéni döntéseket, állapították meg a szakértők, és hozzátették, hogy a jóléti támogatási rendszer szintén inkább a formális munkavállalás ellen ható ösztönzést tartalmaz.

Az üzleti környezet javításának teendőit vizsgálva az OECD emlékeztet a Világbank üzletemberek között végzett felmérésére, amely szerint Magyarország 178 ország sorában a 127-ik az értékteremtés általános „akadályozottságát” illetően, és a legrosszabbak között van az adóterhek, a befektetők védelme és az engedélyezési eljárások tekintetében, és az üzletalapítás „könnyűségében” is a 67-ik helyre szorul. Ezek a problémák a kormányzat ellenőrzési, illetve szabályozási felelősségébe tartoznak, írták az OECD elemzői.

A közigazgatás bonyolultságának csökkentése és célirányosabbá tételére az OECD javasolja, hogy a reform túlpolitizálásának enyhítése végett az érdekeltek e téren is mindinkább próbálkozzanak a „kerekasztal” módszerrel és más mechanizmusokkal, amelyek szenvedélymentesebb és objektív vitát tesznek lehetővé.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Szabó Zsuzsanna Gazdaság

Adóreform: igenis van mozgástér

Az adóreform nem csodaszer, önmagában nem dinamizálja a gazdaságot, de a társadalom érdekében és nem ellenében kell megvalósítani – jelentette ki Békesi László volt pénzügyminiszter a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Reformműhely rendezvényén. Hasonló véleményen volt Kupa Mihály volt pénzügyminiszter és Csaba László akadémikus is. Az előadók szerint az adórendszer átalakítására lehet nagyobb mozgásteret teremteni.

MTI Gazdaság

GKI: romlott az üzleti környezeti index tavaly év végén

Az GKI Gazdaságkutató Zrt. a Microsoft Magyarország Kft. támogatásával elkészített üzleti környezeti indexe 2007 negyedik negyedévében 46,9 pontra csökkent a második negyedévi 53,8 illetve a harmadik negyedévi 50 pontról – mondta Vértes András, a GKI Zrt. elnöke.

MTI Gazdaság

Nagyot erősödött a forint

Komoly erősödéssel nyitott a forint, hétfőn fél tízkor 254,25/40 forint volt az euró árfolyama, szemben a péntek délutáni 256,40/50 forinttal.

Gazdaság

Egy év alatt 9,8 százalékkal nőtt az ipari termelés

Az ipari termelés 2008 februárjában az előzetes, szezonálisan és munkanap tényezővel kiigazított index szerint 2,3 százalékkal haladta meg az előző havit, és – munkanaptényezővel korrigálva – 9,8 százalékkal emelkedett a 2007 februári szinthez képest – közölte a Központi Statisztikai Hivatal kedden.