szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az M3 autópálya Nyíregyháza-Vásárosnamény közti szakaszát 30 éves PPP-s koncesszióban kívánja megépíttetni a kormány. Az erről szóló határozat a Magyar Közlöny múlt pénteki számában olvasható. A kormány határozati javaslatot terjesztett a parlament elé, amelyben felhatalmazást kér a közbeszerzési eljárás megkezdéséhez.

Az M3-as autópálya. PPP-ben
épül tovább
© Nemzeti Autópálya Rt.
A kormányhatározat úgy szól, hogy az autópálya „a köz- és magánszféra együttműködése (Public Private Partnership - PPP) keretében” valósul meg. Az út Vajáig 2x2 sávos (26 kilométer), míg azt követően Vásárosnaményig 2x1 sávos (20 kilométer) autóút lesz. A tervezésre, építésre, üzemeltetésre elnyert koncessziós jog 30 évre illeti meg a nyertes koncessziós társaságot. A koncesszióra kiírt közbeszerzés akkor jelenhet meg, ha a beruházáshoz szükséges terület 90 százaléka rendelkezésre áll. Ennek mielőbbi megvalósulását írja elő a kormányhatározat, felelőssé téve egyebek mellett a földművelésügyi és vidékfejlesztési-, valamint a belügyminisztert is.

Egy másik kormányhatározat a hosszú távú fejlesztések rangsorának első elemévé teszi az M3 ezen szakaszát. Egy múlt évi kormányrendelet ugyanis előírja, hogy a hosszú távú állami kötelezettségvállalást eredményező szerződéseket fel kell venni a Hosszú Távú Fejlesztések Rangsorába. A rangsor fontosság szerinti sorrendben tartalmazza a projektek neveit, a várható éves kifizetések legmagasabb mértékeit – a futamidő tervezett tartamának meghatározásával – valamint a kifizetés forrását biztosító fejezet felügyeletét ellátó szerv (projektgazda) megjelölésével. A határozatban a kormány évi 15,927 milliárd forint éves díjat irányoz elő, a 2011-2039 (29 év) közötti időszakra. Ugyanakkor nem tartalmazza a projektgazda nevét, bár az első határozatból tudni lehet, hogy az a közlekedésért felelős miniszter.

A koncessziós (PPP) szerződés hatálybalépéséhez szükséges a parlament felhatalmazása is. A Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter által jegyzett határozati javaslat szerint a majdan megkötendő koncessziós szerződés fontosabb tartalmi elemeit a parlament elé kell terjesztenie a kormánynak, és bizonyítani kell, hogy a PPP-szerződés gazdaságosabb, mint ha az állam maga lenne a beruházó és üzemeltető. Az állam a nyertes konzorciumnak a koncessziós díj mellett rendelkezésre állási díjat is fizet, ennek az összege azonban a verseny során alakul ki.

Az elkészült út a Magyar Állam tulajdonába kerül az ideiglenes használatbavételi engedély napjától, és ugyanettől az időponttól kell fizetnie az államnak a koncessziós, valamint a rendelkezésre állási díjat. Az új út is az egységes nemzeti díjszedési rendszer keretében vehető igénybe, várhatóan 2011-től.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Átadás előtt az M3-as új szakasza, ezer kilométer autópálya épült

A módosított határidőhöz képest hamarabb, előreláthatólag augusztus végén vagy szeptember elején megnyithatják a forgalom előtt az M3-as autópálya új, Görbeháza-Nyíregyháza közötti szakaszát, amelynek átadásával az ezredik kilométer sztrádarész készül el Magyarországon - közölte Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Egy év múlva teljesen elkészül az M7 autópálya

Június elején aláírják a Mura-híd kivitelezői szerződését, miután elfogadták a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. igazgatóságának javaslatát, hogy a zágrábi székhelyű Hidroelektra Niskogradnija építőipari cég építse meg a Letenye és Gorican közötti magyar-horvát határon lévő Mura-hídat – közölte Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője.

MTI Gazdaság

Pert nyert a GVH az autópálya-építőkkel szemben

Jogerősen pert nyert a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az autópálya-építő kartellügyben - közölte a hivatal csütörtökön. A közlemény szerint a Fővárosi Ítélőtábla 2007. augusztus 29-én kihirdetett ítéletében helybenhagyta a Fővárosi Bíróság által 2006-ban hozott ítéletet, egyben a felperesek keresetét elutasította

MTI Gazdaság

Jövőre elkezdődhet az M43-as autópálya építése

A tervek szerint 2008-ban elkezdődhet a Szegedet a nagylaki határátkelőhellyel összekötő M43-as autópálya építése, az uniós támogatással megvalósuló beruházás során az út szakaszolva, de teljes műszaki tartalommal, kétszer két sávval készülhet el.