Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c3d634c7-b710-4589-bf7d-3768e598720c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A 25 éves Fatima Hasszuna halála előtt egy nappal jelentették be, hogy Cannes-ban hamarosan bemutatják a filmet, amely az ő munkáján és mindennapjain át mutatja be, milyen az élet Gázában.","shortLead":"A 25 éves Fatima Hasszuna halála előtt egy nappal jelentették be, hogy Cannes-ban hamarosan bemutatják a filmet, amely...","id":"20250419_gaza-fatima-hasszuna-halal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3d634c7-b710-4589-bf7d-3768e598720c.jpg","index":0,"item":"9454dd36-e91d-4555-a79d-27771a0610ac","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_gaza-fatima-hasszuna-halal","timestamp":"2025. április. 19. 13:47","title":"A családjával együtt megölték a fiatal gázai fotóst, aki másfél évig dokumentálta a háborút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39765771-7425-4cfb-abf1-6eee0f4880a7","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Nemcsak többet esznek, de boldogabbak is azok, akik megosztják másokkal az étkezés örömét, akár ünnepi alkalmakkor, akár egy munkaebéd során ülnek közösen asztalhoz – állítja egy friss kutatás. De miért használható az érzelmi jóllét mérőszámaként a közösen elköltött vacsora? Mit (ne) tegyünk, hogy valóban boldogító legyen az együttlét a fehér asztal mellett? És milyen lehetőségeket rejt a magányos étkezés?","shortLead":"Nemcsak többet esznek, de boldogabbak is azok, akik megosztják másokkal az étkezés örömét, akár ünnepi alkalmakkor...","id":"20250417_Ezert-egyunk-egyutt-husvetkor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39765771-7425-4cfb-abf1-6eee0f4880a7.jpg","index":0,"item":"9e01370c-b3fc-44a1-a0a5-e9a37a8adb05","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250417_Ezert-egyunk-egyutt-husvetkor","timestamp":"2025. április. 17. 19:30","title":"Ezért együnk együtt húsvétkor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a104d29e-d27d-4062-b8a5-08b408ca8484","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hardver messze felülmúlja a szoftvert az iPadekben, ami miatt már régóta elégedetlenk a felhasználók. Úgy tűnik, hogy panaszaik meghallgatásra találtak, és a hamarosan érkező iPadOS 19 ezen a téren hozhat változást.","shortLead":"A hardver messze felülmúlja a szoftvert az iPadekben, ami miatt már régóta elégedetlenk a felhasználók. Úgy tűnik...","id":"20250419_macos-operacios-rendszerer-uj-ipados-apple-notebook-tablet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a104d29e-d27d-4062-b8a5-08b408ca8484.jpg","index":0,"item":"76f6bd9f-edd1-41c2-bd9b-7818f11e4780","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_macos-operacios-rendszerer-uj-ipados-apple-notebook-tablet","timestamp":"2025. április. 19. 14:03","title":"Ez most akkor laptop vagy tablet? Szemmel látható változásra készül az Apple az új iparági pletyka szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08d3ca31-eddd-48f7-9281-6ee55949a1f9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokan vonják be a fogyókúrájukba a mesterséges édesítőszereket, abban bízva, hogy így kevesebb cukor kerül a szervezetükbe, és ez a kilókon is meglátszik majd. Egy amerikai kutatás azonban kimutatta, hogy egy népszerű cukorpótló éhessé tesz, így további étkezésre sarkallhat.","shortLead":"Sokan vonják be a fogyókúrájukba a mesterséges édesítőszereket, abban bízva, hogy így kevesebb cukor kerül...","id":"20250418_mesterseges-edesitoszerek-nagyobb-ehsegerzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08d3ca31-eddd-48f7-9281-6ee55949a1f9.jpg","index":0,"item":"bb1f57b7-3d1f-4784-89bc-06e57ca531e5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_mesterseges-edesitoszerek-nagyobb-ehsegerzet","timestamp":"2025. április. 18. 08:03","title":"A nagy átverés: valójában még éhesebb lehet a cukorpótlótól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e72eb9b3-c1b4-4bf3-8557-6cb5dc3f6d27","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A hatalom attól fél, hogy ha a tüntetők kint maradnak az utcán. Attól, ha Majdan lesz. A független országgyűlési képviselőt Kacskovics Mihály Béla kérdezte.","shortLead":"A hatalom attól fél, hogy ha a tüntetők kint maradnak az utcán. Attól, ha Majdan lesz. A független országgyűlési...","id":"20250418_Fulke-podcast-Hadhazy-Akos-hidfoglalas-Magyar-Peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e72eb9b3-c1b4-4bf3-8557-6cb5dc3f6d27.jpg","index":0,"item":"b336b4e6-d737-4b40-9b53-dd33da187076","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Fulke-podcast-Hadhazy-Akos-hidfoglalas-Magyar-Peter-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 07:00","title":"Hadházy Ákos a Fülkében: Simán benne van a rendszerben, hogy Magyar Pétert el fogják vinni a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az Európai Néppárt fogadkozik, hogy a Fidesz ott is marad. ","shortLead":"Az Európai Néppárt fogadkozik, hogy a Fidesz ott is marad. ","id":"20250418_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570.jpg","index":0,"item":"435f6a13-81b2-45f8-8bc2-fdf0ea7a6383","keywords":null,"link":"/360/20250418_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 18. 10:15","title":"Nemzetközi lapszemle: Áll az tűzfal Európában, Orbánt és Le Pent nem akarják kiengedni mögüle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ez a magyar GDP két százalékának megfelelő összeget jelent.","shortLead":"Ez a magyar GDP két százalékának megfelelő összeget jelent.","id":"20250418_szijjarto-peter-akkumulatorgyarak-1500-milliard-forint-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd.jpg","index":0,"item":"fcd6258e-0852-450b-86c4-b1230d30a33f","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_szijjarto-peter-akkumulatorgyarak-1500-milliard-forint-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 08:14","title":"Szijjártó beismerte: 1500 milliárdot költött el a kormány az akkugyárakra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig a vásáriroda vezetője, Hollósy István könyvet publikált „Visszapillantás a Budapesti Nemzetközi Vásár két évtizedes múltjára” címmel. Ebből is látszik, hogy a BNV életkora bizonytalanabb, mint egy primadonnáé. Minden aktuális hatalom a maga dicsőségét demonstrálta a Budapesti Nemzetközi Vásárral, amely az üzletemberek számára üzleti, a milliós tömegek számára szórakozási és ámulási lehetőség volt. Itt tátotta rá a száját először a nép a rádióra, a televízióra, a csuklós buszra, a Coca-Colára, az autócsodákra – mikor mire.","shortLead":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig...","id":"20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec.jpg","index":0,"item":"41c10186-dc63-4158-9a29-153c0bc274d4","keywords":null,"link":"/360/20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","timestamp":"2025. április. 18. 17:20","title":"Az állami hiúság vására – A Budapesti Nemzetközi Vásár rezsimeken átívelő 100 (vagy több) éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Havi tízezres BKV-adó: ilyen sehol sincs, de nincs is értelme
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
A főváros minden Budapesten autózóval vetetne egy BKV-bérletet - így is értelmezhető az az ötlet, melynek kiötlőjét nem sikerült azonosítani a főváros és a kerületek közötti politikai térben. A nemzetgazdasági tárca viszont támogatná, hogy havi tízezer forintos különadót vessenek ki mindenkire, aki gépjárművel Budapest utcáin megjelenik.
Havi tízezer forintos úthasználati díjat szedhetne a főváros minden közigazgatási határon belül közlekedő gépjármű után, ami 32 milliárd forintos pluszbevételt jelentene a BKV finanszírozásához - írta hétfőn hajnalban megjelent cikkében az Index.hu. Az elképzelés szerint nemcsak a budapesti autótulajdonosokkal fizettetnék meg az útdíjat, hanem a behajtókkal is. A díjfizetéshez papíralapú matricát kellene váltani, melynek érvényességét a rendőrség ellenőrizné.
Mint ahogy a múlt héten a hvg.hu beszámolt róla, a főváros által nyújtott kilencmilliárdos gyorskölcsön csak levegővételre elég a BKV-nak, melynek idén 58 milliárd forintnyi hitelt kellene visszafizetnie. A cég bármikor csődbe mehet, az akut problémák és a fenntartható működtetés megoldására pedig a főpolgármester és a miniszterelnök között már régóta zajlanak a tárgyalások.
Még csak hasonlóról sem hallottak
"Az szerintem másodlagos, hogy a főpolgármester vagy valamelyik kerületi polgármester agyából pattant ki ez az ötlet. Sokkal fontosabb, hogy hasonló megoldásra egyetlen országban vagy nagyvárosban nincs példa" – mondta a hvg.hu megkeresésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) vezetője, aki szerint alapvető különbség, hogy Budapesten bevételszerzési céllal vezetnék be a rendszert, míg máshol a forgalom csillapítása a cél.
Tarlós és Rogán: Nem én írtam!
MTI / Kovács Tamás
Londonban egyébként rendszám alapján lehet egy-egy zónában közlekedni, még az ottani viszonyok között is borzasztóan drágán. Milánóban a páros-páratlan sorozatszámú rendszámok alapján szabályozzák, hogy melyik gépjármű mikor vehet részt a forgalomban. Rómában viszont egész kerületeket autómentesítettek, ahogyan Bécsben a Ringen belül is csak rakodás idejére, illetve rövid időre az ott lakóknak engedik meg a behajtást. Bevétel ezekből az intézkedésekből a kiadásokat figyelembe véve nem származik: a rendszer önmagát tartja el.
Dorner a háttérszámításokat is hiányolja. Szerinte úgy számolhatták ki a tízezer forintos havi, autónkénti összeget, ahogyan a krimiírók könyvet írnak: "visszafelé". Abból indultak ki, hogy nagyjából 32 milliárd forint pluszbevételből éppen életben lehetne tartani a BKV-t. Érdekes módon ez az összeg pont akkora, mint amennyit a kormány az év végén a BKV normatív finanszírozásából zárolt. Ennyi egyrészt biztosan nem elég a BKV létét fenyegető hitelcsapda vagy a leromlott állapotú gépjárműpark műszaki csődjének rendezésére. Másrészt azt is csak hasra ütésre kalkulálták, hogy az úthasználati díj miatt az autósoknak csak 10 százaléka tenné le a kocsiját, és a fizetési hajlandóság is 50 százalék körül alakulna. "Ebben bízni nem lehet" – mondta Dorner Lajos.
Nem térül meg
Egy, a Városháza közlekedéspolitikájában jártas forrásunk szerint a budapesti közlekedési adó bevezetésének gondolata régi elképzelés. Alapgondolata, hogy a közösség fizesse a köz számára előnyökkel járó közösségi közlekedést. Ilyen elv szerint vetnek ki néhány francia nagyvárosban forgalmi adót, valamint Stockholmban és Londonban is népszerű ez az elgondolás. Rossz hír, hogy anyagi hasznot szerinte egyik megoldás sem termel.
A technológiai beruházás és a kész rendszer működtetése pénzügyileg nem megtérülő befektetések. A célt viszont a londoni Cityben elérték, és a bekamerázott belvárosban valóban a töredékére csökkent a gépjárműforgalom. Az az elvárás, hogy Budapesten mindez megúszható volna egy matrica szélvédőre ragasztásával, és elég volna a rendőrökre bízni a hatékony szűrést, egyébként sem tűnik reálisnak. A terv a saját logikai rendszerében sem működik, hiszen a rendőrség árgus figyelme mellett is zavartalanul közlekednek gépjárművek lejárt műszakival, illetve kötelező felelősségbiztosítás nélkül. Ráadásul miért kellene elvárni a BRFK-tól, hogy ezt a feladatot ellenszolgáltatás nélkül végezze?
Mire (nem) elég 32 milliárd?
A rendszer kiépítésével kapcsolatban csak megválaszolatlan kérdések vannak. Nem lehet tudni, hogy a kerületi önkormányzatoknak lerótt súlyadóval a fővárosi autósok miért nem mentesülnek egy esetleges új úthasználati díj megfizetése alól. Ahogy azt sem, hogy akik csak átutazóban vannak, és a teljes budapesti körgyűrű hiányában kénytelenek behajtani a városba, hol és hogyan váltsák meg a matricájukat
500 buszt kellene rövid időn belül lecserélni
Kérdéses, hogy az ellenőrzéshez szükséges infrastruktúrát ki és milyen áron tudná szolgáltatni. Erre az önkormányzatnak biztosan nincs pénze, a vállalkozói szférából történő forrásbevonás (az ún. ppp-konstrukció) pedig nem számít preferált eszköznek a mostani Orbán-kormány idején. Emellett az is újabb kérdéseket vet fel, hogy a remélt évi 32 milliárdos bevételből egy fillér sem jutna a BKV hiteleinek a rendezésére. De arra sem, hogy a műszaki állapota miatt már cserére ítélt 500 BKV-buszt pótolják. Márpedig ha az autósok 10 százaléka valóban leteszi a kocsit, akkor majd a közelekdési céggel akarna utazni. Erre a többletkapacitás-igényre pedig a BKV sem kapacitásban, sem pedig szolgáltatásminőségben nincs felkészülve.
Tarlós ötletei
A főpolgármester a BKV finanszírozásának rendezésére egy sor egyéb javaslatot letett az asztalra. Ezek között volt az agglomeráció befizetéseinek rendezése, a fővárosi parkolási bevételek átcsoportosítása az abból finanszírozandó tömegközlekedési beruházások nevesítésével, a jegybevételek növelése és a folyó költségek csökkentése a közösségi közlekedés áfájának kedvezményessé (5 százalék) tételével, valamint az iparűzési adó újraelosztása.
Ezek az ötletek azonban mind lepattantak a gazdasági kabinetről. A "tízezer forintos bérlet" kapott egyedül támogatást Matolcsyéktól - ennek eredetét azonban nagy erőfeszítések árán sem tudtuk kinyomozni. Az biztos, hogy nagy taktikai csata dúl a BKV finanszírozása körül: míg a főpolgármester Orbán Viktortól továbbra is azt várja, hogy az állam segítse ki a vészhelyzetből a közlekedési céget, a kormányzat és a kerületek ennek foggal-körömmel ellenállnak.
Senki nem veszi a nevére
A reggeli Index-cikk még a főváros ötletének nevezte a tízezer forintos úthasználati díjat. Tarlós István napközben cáfolt, miszerint sem a főváros, sem a kerületek nem támogatják az ötletet, és az nem is tükrözi a főváros álláspontját. Ugyanakkor Tarlós burkoltan arra is utalt, hogy az ötlet Rogán Antaltól származhat, amit az V. kerületi polgármester (és a parlament gazdasági bizottságának elnöke) szintén szinte azonnal visszautasított. A főpolgármesterrel nagyjából egy időben adott ki kommentárt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), melyben azt írja, hogy az útdíjból nem lehet a BKV problémáit megoldani. Ugyanakkor, ahogy minden más elképzelésről, a BKK az úthasználati díj bevezetéséről is készített elemzést, melyben rögzítette, hogy a megvalósítása kockázatos. Többek között azért, mert lényegében ellenőrizhetetlen a fizetési hajlandóság és nagy társadalmi ellenállást válhat ki. Ezt a szakvéleményt egyébként a Fővárosi Önkormányzat továbbította a kormánynak, tehát a kabinet tisztában van a megoldás szakmai megítélésével. A képet még zavarosabbá tette Szatmáry Kristóf délutáni sajtóközleménye, melyben a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára azt írta, hogy a dugódíj szerepelt a Tarlós által a kormánynak javasolt megoldások között. Az úthasználati díjról a következő, szerdai egyeztetésen válthatnak szót a felek.