Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"07d14a3f-a3d8-4655-9bda-16e712a55440","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Oroszország addig nem egyezik bele az ukrajnai tűzszünetbe, amíg a nyugati országok fegyverekkel látják el Ukrajnát – ismételte meg Dmitrij Peszkov Kreml szóvivő, majd arról is beszélt, hogy hazáját nem lehet megfélemlíteni újabb nyugati szankciók kilátásba helyezésével.","shortLead":"Oroszország addig nem egyezik bele az ukrajnai tűzszünetbe, amíg a nyugati országok fegyverekkel látják el Ukrajnát –...","id":"20250510_Orosz-nem-a-tuzszunetre-es-az-ujabb-nyugati-szankciokra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07d14a3f-a3d8-4655-9bda-16e712a55440.jpg","index":0,"item":"f708406a-c53c-41f6-846d-22360cff65ca","keywords":null,"link":"/vilag/20250510_Orosz-nem-a-tuzszunetre-es-az-ujabb-nyugati-szankciokra","timestamp":"2025. május. 10. 16:17","title":"Orosz nem a tűzszünetre és az újabb nyugati szankciókra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2b3a095-1a22-4259-b1be-b9d691df2525","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Most saját Star Wats stílusú teherszállító robotja lehet annak, aki hajlandó nem kevesebb, mint 3000 dollár körüli összeget, azaz nagyjából egymillió forintot kifizetni egy hűséges társért.","shortLead":"Most saját Star Wats stílusú teherszállító robotja lehet annak, aki hajlandó nem kevesebb, mint 3000 dollár körüli...","id":"20250510_star-wars-stilusu-teherszallito-robot-r2-d2-g1td-m1n1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2b3a095-1a22-4259-b1be-b9d691df2525.jpg","index":0,"item":"53ee8cad-2f57-4b51-a7ea-a222293a74de","keywords":null,"link":"/tudomany/20250510_star-wars-stilusu-teherszallito-robot-r2-d2-g1td-m1n1","timestamp":"2025. május. 10. 20:03","title":"Mint R2-D2, csak ebbe pakolni is lehet: 1 000 000 forintért árulnak egy Star Wars droidot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eadc3352-5af7-4345-b491-159f03f08a77","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kommandósok és rendőrök szállták meg a környéket, majd egy fehér autóból elvittek egy volt ukrán diplomatát, akit még éjjel kiutasítottak az országból.","shortLead":"Kommandósok és rendőrök szállták meg a környéket, majd egy fehér autóból elvittek egy volt ukrán diplomatát, akit még...","id":"20250510_ferenciek-tere-rendori-akcio-ukran-kembotrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eadc3352-5af7-4345-b491-159f03f08a77.jpg","index":0,"item":"d2eb4d37-e00a-4f39-9f62-25cad35e9666","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_ferenciek-tere-rendori-akcio-ukran-kembotrany","timestamp":"2025. május. 10. 12:01","title":"Telex: Köze lehet a Ferenciek terénél pénteken történt rendőri akciónak az ukrajnai kémbotrányhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78d56ff5-5825-4f79-9278-729fb12a4cee","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Pakisztán azt tervezi, hogy a lelőtt drónokat háborús trófeaként állítja ki.","shortLead":"Pakisztán azt tervezi, hogy a lelőtt drónokat háborús trófeaként állítja ki.","id":"20250509_tuzparbaj-india-pakisztan-hatar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78d56ff5-5825-4f79-9278-729fb12a4cee.jpg","index":0,"item":"615a59a0-4119-4224-b108-58a19134066c","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_tuzparbaj-india-pakisztan-hatar","timestamp":"2025. május. 09. 17:42","title":"Ismét tűzpárbaj volt az indiai–pakisztáni határnál, többen meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb1c241e-acc4-4104-9667-b8838adbf0f3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Elon Musk-féle SpaceX profitálhat abból, hogy a NASA egyre inkább a Mars felé kacsintgat. Kérdés, mi lesz így a Holddal, így az Artemis-programmal.","shortLead":"Az Elon Musk-féle SpaceX profitálhat abból, hogy a NASA egyre inkább a Mars felé kacsintgat. Kérdés, mi lesz...","id":"20250510_nasa-mars-misszio-koltsegvetes-spacex-starship","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb1c241e-acc4-4104-9667-b8838adbf0f3.jpg","index":0,"item":"840aba57-5548-4071-8683-2367a89fa901","keywords":null,"link":"/tudomany/20250510_nasa-mars-misszio-koltsegvetes-spacex-starship","timestamp":"2025. május. 10. 14:03","title":"Felgyorsultak az események, 2026-ban űrhajó indulhat a Marsra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. május. 11. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar? Májusban választ kaphat rá!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14b364c9-d31f-4dcc-a8d9-b00dbd7e0bb9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A jövő januárban leköszönő színigazgató szerint Magyar Péter sikerében nagy szerepet játszik a társadalom Orbán-fóbiája.","shortLead":"A jövő januárban leköszönő színigazgató szerint Magyar Péter sikerében nagy szerepet játszik a társadalom Orbán-fóbiája.","id":"20250509_mate-gabor-nagy-ervin-politika-tisza-part-katona-jozsef-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14b364c9-d31f-4dcc-a8d9-b00dbd7e0bb9.jpg","index":0,"item":"8cbed0a8-19a8-4c7a-97d5-29f763c35e82","keywords":null,"link":"/kultura/20250509_mate-gabor-nagy-ervin-politika-tisza-part-katona-jozsef-szinhaz","timestamp":"2025. május. 09. 15:11","title":"Máté Gábor szerint Nagy Ervint a jobbítás szándéka vezette a Tisza Párthoz, de sajnálja, hogy politikai szerepet vállalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se a mostani kormányzattal nem állt szóba. Miért épp vele állna? Balogh Rodrigó húsz éve készít színházi előadásokat a cigányság témáiban, roma társulatot vezet és cigány színházi fesztivált szervez. Interjú.","shortLead":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se...","id":"20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25.jpg","index":0,"item":"e0c518b4-a809-4834-9cda-ef6a512084b8","keywords":null,"link":"/kultura/20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","timestamp":"2025. május. 10. 14:00","title":"Balogh Rodrigó: Addig jó, amíg nincs közünk ezekhez a srácokhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Malév-krach: Némethné hiába várta a moszkvai telefont
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Elképzelhető, hogy eltaktikázta magát a kormány a vagyonfelügyelő kirendelésével. Miközben Európában sorra a csőd szélére jutnak légitársaságok, a csődvédelmi moratórium bejelentése felgyorsította a Malév bukását. Igaz, csak rossz és rosszabb megoldások voltak. Az utolsó pillanatban az is szóba került, hogy esetleg a volt orosz tulajdonos fejlesztési bank (VEB) finanszírozza tovább a céget, de úgy tűnik, az események ezen is túlszaladtak.
Mai nappal visszarendelte a Malév-gépeket kölcsönző amerikai ILFC lízingcég a Boeingjeit ír telephelyükre, hatot közülük pedig az amerikai Arizonába, hogy ott szétszereljék őket – értesült a hvg.hu.
Ha a kormányzat, illetve a Malév vezetése erre rábólint, akkor gyakorlatilag az újrakezdés esélyei szállnak el, amiről Orbán Viktor a péntek reggeli rádióinterjújában még reménykedve nyilatkozott. Pedig az ILFC-vel a múlt héten még az a megállapodás született Amszterdamban, hogy a csütörtökön bejelentett felszámolási moratórium idejére biztosítják a flottát a működéshez, és hogy tárgyalnak a lejáró lízingszerződés megújításáról és a flotta frissítéséről (épp a leszerelésre ítélt Boeing 737-600-asokat váltották volna gazdaságosabb 737-700-asok).
A hvg.hu információja szerint a Malév a lízingdíjakat eddig rendesen fizette, karbantartási díjakkal volt csak elmaradása. Egyértelmű: a ma reggeli üzenet a leállás hatásainak tovagyűrűzése. Amennyiben a kormány nem állapodik meg legmagasabb szinten napokon belül az ILFC-vel, a flottát nehéz lesz újra összeszedni – és minél tovább tart a leállás, annál nehezebb lesz egy új nemzeti légitársaságot a régi romjain elindítani.
Nem jött be a taktika
Úgy tűnik, a Malév megmentésére tett kísérlet, a stratégiailag kiemelt gazdálkodó szervezetté minősítés, valamint egy rendkívüli vagyonfelügyelő kinevezése nem sült el jól. Pedig minderre azért volt szükség, hogy a beszállítók, illetve a szolgáltatók akkor se álljanak le a teljesítéssel, amikor a cég fizetési zavara nyilvánvalóvá válik. Ehelyett elfogadják azt, hogy a cég reorganizáció alatt áll, és hogy követeléseiket kamatostul majd megkapják.
Az utolsó leszálló Malév-gép sem saját, hanem egy lízingcégé
MTI Fotó: Lakatos Péter
A kiemelt jelentőségű társasággá való nyilvánítás a partnerek körében azonban egyáltalán nem hatott megnyugtatólag, sokkal inkább pánikot szült. És míg ezidáig csak az aznapi szolgáltatások után járó ellenértéket kérték el a Malévtól, ezt követően a korábbi tartozásokat is követelni kezdték. A kormány információink szerint folyamatosan kérte a menedzsmenttől, hogy mondja meg, meddig képes fizetni – a folyamatok azonban annyira kiszámíthatatlanok voltak, és időközben úgy felgyorsultak, hogy már tegnap szóba került a leállás.
Ma reggel azonban már nem volt kiút: úgy tudjuk, a tel-avivi reptér több százezer dolláros számlát nyújtott be, aminek a teljesítése már a januári bérköltségbe harapott volna bele, és láncreakciószerűen más reptereket is arra sarkallt volna, hogy a tartozások kiegyenlítése nélkül ne engedje felszállni a Malévot. Mivel kettő kivételével valamennyi gép Budapesten tartózkodott, ezért reggel fél hat után az igazgatóság döntött: a további veszteségek elkerülése érdekében törölték a járatokat.
Régi-új orosz titkos pénzügyi befektető
A kormány elképzelése az volt, hogy a felszámolási moratórium védelme alatt sikerül átvészelni az átmenet idejét. A felszámoló működteti a céget, amíg reményeik szerint április-májusra megtalálják a szakmai vagy pénzügyi befektetőt, amely az új, Budapest központú nemzeti légitársaságot üzleti alapon működtetni tudja. Ez a megoldás nem idegen a légiközlekedés világától: az American Airlines jelenleg is a Chapter 11 szerinti csődvédelem alatt áll, miközben nemrég rendelt 80 új gépet. (A Chapter 11 a csődeljárás egy formája, melynek lényege, hogy a cég a reorganizáció reményében folytatja a működését, ám minden jelentősebb döntéshez a csődbíróság határozata szükséges.) A kimenetel közötti különbség okai a cég méretébe, valamint a reorganizációjába és azon keresztül a tulajdonos cselekvőképességébe vetett bizalomban keresendők. És persze abban is, hogy az állam késlekedett a tőkepótlással.
Németh Lászlóné hiába várta az oroszok hívását
MTI / Földi Imre
A hvg.hu információja szerint Németh Lászlóné fejlesztési miniszter még tegnap is Viktor Zubkov miniszterelnök-helyettes hívására várt: miután az állam 2010-ben visszavette a Malévot a fő tulajdonosától, az orosz fejlesztési banktól (VEB), a minisztérium abban reménykedett, hogy a bank továbbra is hajlandó az átmenet idejére hitelezni a működést. Ez nem tűnt megalapozatlan feltételezésnek, az ellentételezését nyilván a legmagasabb szintű tárgyalásokon szabták volna meg. Úgy tudjuk, még csak egyeztetésre sem került sor a ma reggeli leállásig, de ez a lehetőség is még elvben fennáll
A másik megoldás az lett volna, hogy az állam maga tartja lélegeztetőgépen a céget. De miután az Európai Bizottság a 2007 és 2010 közötti finanszírozást jogellenesnek minősítette, és a tiltott támogatás visszafizetésére szólított fel, ezt csak az uniós jogsértés biztos tudatában lehetett volna megvalósítani. A legutolsó tőkepótlást tulajdonosi kölcsön formájában (ötmilliárd forint) 2011 utolsó napján kapta a Malév. Sem a január 9-i, sem a 27-i közgyűlésen nem döntöttek újabb tőkejuttatásról, ami végül sorsdöntőnek bizonyult: a cég nem bírta tovább a működés finanszírozását. Míg ez pár milliárd forintos (jogellenes) tőkepótlással biztosítható lett volna, ma már ennek többszöröse se lenne elég a megnövekedetett azonnali beszállítói követelések miatt.
Lesz európai megoldás?
A tartós megoldás egy pénzügyi vagy szakmai befektető lett volna: a kínai HNA-csoport beszállása a Malévba a Hainan Airlineson keresztül, összekapcsolva a reptér megvásárlásával meghiúsult. A cseh Travel Service és a spanyol Vueling elképzelései pedig távol álltak a tulajdonosétól, miután nem egy Malév profiljához hasonló hálózatos légitársaságban gondolkodtak, hanem sokkal inkább egy kisebb fapadosban.
Európában 2012-ben ez már a negyedik csőd, és az Európai Bizottság finn közelekdésügyi biztosa is legutóbb 15 cégről beszélt, amely közel hasonló nehéz helyzetben van, mint a Malév. A kerozin ára idén jelentősen megdrágult és az euró-dollár-árfolyam is kedvezőtlen irányban mozdult el, ami az összes európai légitársaságot megviselte - sokakat pedig a csőd szélére vitt. Emiatt az sem elképzelhetetlen, hogy valamilyen európai szintű megoldás is körvonalazódhat, amiből a Malév már biztosan kimarad.
Egy esetleges Malév-utódnak már csak azért is nehéz dolga lesz, mert a korábbi csődök tapasztalata szerint a legfrekventáltabb járatokat 1-3 hónap alatt a konkurensek feltöltik, és azoknak a közvetlen járatoknak egy részét is átveszik mások, amelyek a Malév specialitásai (pl. Közel-Kelet) voltak.
A politikus arról beszélt, "a baloldal nélkül nincs kormányváltás, nincs országgyűlés". Azt is közölte: idén is ott lesz a Pride-on, és kiáll a melegek mellett.