Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6c82da7d-529d-48a2-8c2f-a5a04c79692f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A celeb férje állítja, hogy a felesége soha nem kapott egy forintot sem politikai pártoktól, és szerinte a színész ország-világ előtt megalázott egy hatgyerekes családanyát csak azért, mert el merte mondani a véleményét.","shortLead":"A celeb férje állítja, hogy a felesége soha nem kapott egy forintot sem politikai pártoktól, és szerinte a színész...","id":"20250602_Molnar-Aron-Vasvari-Vivien-parodia-video-Ukrajna-EU-csatlakozas-Bodnar-Zsigmond-karteritesi-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c82da7d-529d-48a2-8c2f-a5a04c79692f.jpg","index":0,"item":"33f9938a-9ee6-4651-b831-68533b57f0f6","keywords":null,"link":"/elet/20250602_Molnar-Aron-Vasvari-Vivien-parodia-video-Ukrajna-EU-csatlakozas-Bodnar-Zsigmond-karteritesi-per","timestamp":"2025. június. 02. 09:41","title":"Molnár Áront perrel fenyegetik, mert kiparodizálta az ukrán EU-csatlakozás ellen ágáló Vasvári Vivient","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed76faec-9762-44e1-888b-044514d4ff32","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Belgium kapzsisága, az USA hidegháborús félelme és az ENSZ hanyagsága is kellett Patrice Lumumba meggyilkolásához. A kongói függetlenség hősének egy új dokumentumfilm által bemutatott felkavaró sorsa előrevetítette az ország baljós jövőjét.","shortLead":"Belgium kapzsisága, az USA hidegháborús félelme és az ENSZ hanyagsága is kellett Patrice Lumumba meggyilkolásához...","id":"20250601_hvg-kongo-lumumba-afrika-ruanda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed76faec-9762-44e1-888b-044514d4ff32.jpg","index":0,"item":"d77ffdbb-3397-4c28-bb35-2e927c32e1f3","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-kongo-lumumba-afrika-ruanda","timestamp":"2025. június. 01. 12:30","title":"Rosszabbnak mondták Fidel Castrónál, hét hónap múlva már nem élt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e95d57d4-7113-427d-975e-dfa52cec0633","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A belpolitikán túl az EU- és NATO-kapcsolatokban, valamint a lengyel Ukrajna-politikában is feszültségeket okozhat a jobboldali Karol Nawrocki győzelme.","shortLead":"A belpolitikán túl az EU- és NATO-kapcsolatokban, valamint a lengyel Ukrajna-politikában is feszültségeket okozhat...","id":"20250602_lengyel-elnokvalasztas-nemet-lapok-szemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e95d57d4-7113-427d-975e-dfa52cec0633.jpg","index":0,"item":"6feb3f88-1cdf-4b3d-859d-9ce80ab00045","keywords":null,"link":"/360/20250602_lengyel-elnokvalasztas-nemet-lapok-szemle","timestamp":"2025. június. 02. 09:58","title":"Viharos idők jönnek – nyugati lapok gyorselemzése a lengyel elnökválasztásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab5a6c5f-59e2-42cc-8db8-bc3b09aa84f7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Folyamatosan zajlik a híd felújítása. ","shortLead":"Folyamatosan zajlik a híd felújítása. ","id":"20250603_Megsem-zarjak-le-egy-honapra-az-M8-as-Duna-hidjat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab5a6c5f-59e2-42cc-8db8-bc3b09aa84f7.jpg","index":0,"item":"3fcd944c-01ac-463b-a8a6-541f564d5117","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_Megsem-zarjak-le-egy-honapra-az-M8-as-Duna-hidjat","timestamp":"2025. június. 03. 08:03","title":"Mégsem zárják le egy hónapra teljesen az M8-as Duna-hídját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja az anyagcserét, a növekedést és a normális sejtműködést. De vajon mindenkinek ugyanannyi vasra van szüksége? Távolról sem! Lássuk, milyen tényezőktől függ, mennyit kell bevinnünk belőle.","shortLead":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja...","id":"20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e.jpg","index":0,"item":"beab4618-d3d2-44ae-9c20-b31b791efcbf","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","timestamp":"2025. június. 01. 15:30","title":"Elég vasat eszünk meg naponta? A válasz nem egyértelmű!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Több incidens is történt, van, amelyikről az orosz hatóságok nem számoltak be.","shortLead":"Több incidens is történt, van, amelyikről az orosz hatóságok nem számoltak be.","id":"20250601_Az-orosz-hatosag-szerint-felrobbantottak-a-beomlott-hidakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2.jpg","index":0,"item":"3e3b8671-a960-4c46-b7c8-0e974c69f103","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Az-orosz-hatosag-szerint-felrobbantottak-a-beomlott-hidakat","timestamp":"2025. június. 01. 11:28","title":"Az orosz hatóság szerint felrobbantották a beomlott hidakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor továbbra is kihívás, hogy megtalálja azokat a fejlesztéseket, amelyek gyors eredményt hozhatnak. Az autonóm mobilrobotok (AMR-ek) bevezetése intralogisztikai környezetben a klasszikus példája annak, hogy miként lehet látványos hatást elérni, gyorsan és alacsony kockázattal, a digitális érettség bármely szintjén.","shortLead":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor...","id":"20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb.jpg","index":0,"item":"cae9fb8b-ffd4-415e-be87-497f5de7e449","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","timestamp":"2025. június. 02. 11:30","title":"Kilőtt a logisztikai szektor: így pörgeti fel az automatizálás a folyamatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"adf7dea4-6892-4c28-8b0d-fae7501b441e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A játékok terén is megjelenik a mesterséges intelligencia, most a Microsoft építi be az Xboxba.","shortLead":"A játékok terén is megjelenik a mesterséges intelligencia, most a Microsoft építi be az Xboxba.","id":"20250602_microsoft-copilot-for-gaming-mesterseges-intelligencia-xbox-jatekok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adf7dea4-6892-4c28-8b0d-fae7501b441e.jpg","index":0,"item":"34871a8b-b5e9-426a-a16f-8dfae927431e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_microsoft-copilot-for-gaming-mesterseges-intelligencia-xbox-jatekok","timestamp":"2025. június. 02. 12:03","title":"Itt az új Xbox-funkció, ami bármilyen kérdésre válaszol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Malév-krach: Némethné hiába várta a moszkvai telefont
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Elképzelhető, hogy eltaktikázta magát a kormány a vagyonfelügyelő kirendelésével. Miközben Európában sorra a csőd szélére jutnak légitársaságok, a csődvédelmi moratórium bejelentése felgyorsította a Malév bukását. Igaz, csak rossz és rosszabb megoldások voltak. Az utolsó pillanatban az is szóba került, hogy esetleg a volt orosz tulajdonos fejlesztési bank (VEB) finanszírozza tovább a céget, de úgy tűnik, az események ezen is túlszaladtak.
Mai nappal visszarendelte a Malév-gépeket kölcsönző amerikai ILFC lízingcég a Boeingjeit ír telephelyükre, hatot közülük pedig az amerikai Arizonába, hogy ott szétszereljék őket – értesült a hvg.hu.
Ha a kormányzat, illetve a Malév vezetése erre rábólint, akkor gyakorlatilag az újrakezdés esélyei szállnak el, amiről Orbán Viktor a péntek reggeli rádióinterjújában még reménykedve nyilatkozott. Pedig az ILFC-vel a múlt héten még az a megállapodás született Amszterdamban, hogy a csütörtökön bejelentett felszámolási moratórium idejére biztosítják a flottát a működéshez, és hogy tárgyalnak a lejáró lízingszerződés megújításáról és a flotta frissítéséről (épp a leszerelésre ítélt Boeing 737-600-asokat váltották volna gazdaságosabb 737-700-asok).
A hvg.hu információja szerint a Malév a lízingdíjakat eddig rendesen fizette, karbantartási díjakkal volt csak elmaradása. Egyértelmű: a ma reggeli üzenet a leállás hatásainak tovagyűrűzése. Amennyiben a kormány nem állapodik meg legmagasabb szinten napokon belül az ILFC-vel, a flottát nehéz lesz újra összeszedni – és minél tovább tart a leállás, annál nehezebb lesz egy új nemzeti légitársaságot a régi romjain elindítani.
Nem jött be a taktika
Úgy tűnik, a Malév megmentésére tett kísérlet, a stratégiailag kiemelt gazdálkodó szervezetté minősítés, valamint egy rendkívüli vagyonfelügyelő kinevezése nem sült el jól. Pedig minderre azért volt szükség, hogy a beszállítók, illetve a szolgáltatók akkor se álljanak le a teljesítéssel, amikor a cég fizetési zavara nyilvánvalóvá válik. Ehelyett elfogadják azt, hogy a cég reorganizáció alatt áll, és hogy követeléseiket kamatostul majd megkapják.
Az utolsó leszálló Malév-gép sem saját, hanem egy lízingcégé
MTI Fotó: Lakatos Péter
A kiemelt jelentőségű társasággá való nyilvánítás a partnerek körében azonban egyáltalán nem hatott megnyugtatólag, sokkal inkább pánikot szült. És míg ezidáig csak az aznapi szolgáltatások után járó ellenértéket kérték el a Malévtól, ezt követően a korábbi tartozásokat is követelni kezdték. A kormány információink szerint folyamatosan kérte a menedzsmenttől, hogy mondja meg, meddig képes fizetni – a folyamatok azonban annyira kiszámíthatatlanok voltak, és időközben úgy felgyorsultak, hogy már tegnap szóba került a leállás.
Ma reggel azonban már nem volt kiút: úgy tudjuk, a tel-avivi reptér több százezer dolláros számlát nyújtott be, aminek a teljesítése már a januári bérköltségbe harapott volna bele, és láncreakciószerűen más reptereket is arra sarkallt volna, hogy a tartozások kiegyenlítése nélkül ne engedje felszállni a Malévot. Mivel kettő kivételével valamennyi gép Budapesten tartózkodott, ezért reggel fél hat után az igazgatóság döntött: a további veszteségek elkerülése érdekében törölték a járatokat.
Régi-új orosz titkos pénzügyi befektető
A kormány elképzelése az volt, hogy a felszámolási moratórium védelme alatt sikerül átvészelni az átmenet idejét. A felszámoló működteti a céget, amíg reményeik szerint április-májusra megtalálják a szakmai vagy pénzügyi befektetőt, amely az új, Budapest központú nemzeti légitársaságot üzleti alapon működtetni tudja. Ez a megoldás nem idegen a légiközlekedés világától: az American Airlines jelenleg is a Chapter 11 szerinti csődvédelem alatt áll, miközben nemrég rendelt 80 új gépet. (A Chapter 11 a csődeljárás egy formája, melynek lényege, hogy a cég a reorganizáció reményében folytatja a működését, ám minden jelentősebb döntéshez a csődbíróság határozata szükséges.) A kimenetel közötti különbség okai a cég méretébe, valamint a reorganizációjába és azon keresztül a tulajdonos cselekvőképességébe vetett bizalomban keresendők. És persze abban is, hogy az állam késlekedett a tőkepótlással.
Németh Lászlóné hiába várta az oroszok hívását
MTI / Földi Imre
A hvg.hu információja szerint Németh Lászlóné fejlesztési miniszter még tegnap is Viktor Zubkov miniszterelnök-helyettes hívására várt: miután az állam 2010-ben visszavette a Malévot a fő tulajdonosától, az orosz fejlesztési banktól (VEB), a minisztérium abban reménykedett, hogy a bank továbbra is hajlandó az átmenet idejére hitelezni a működést. Ez nem tűnt megalapozatlan feltételezésnek, az ellentételezését nyilván a legmagasabb szintű tárgyalásokon szabták volna meg. Úgy tudjuk, még csak egyeztetésre sem került sor a ma reggeli leállásig, de ez a lehetőség is még elvben fennáll
A másik megoldás az lett volna, hogy az állam maga tartja lélegeztetőgépen a céget. De miután az Európai Bizottság a 2007 és 2010 közötti finanszírozást jogellenesnek minősítette, és a tiltott támogatás visszafizetésére szólított fel, ezt csak az uniós jogsértés biztos tudatában lehetett volna megvalósítani. A legutolsó tőkepótlást tulajdonosi kölcsön formájában (ötmilliárd forint) 2011 utolsó napján kapta a Malév. Sem a január 9-i, sem a 27-i közgyűlésen nem döntöttek újabb tőkejuttatásról, ami végül sorsdöntőnek bizonyult: a cég nem bírta tovább a működés finanszírozását. Míg ez pár milliárd forintos (jogellenes) tőkepótlással biztosítható lett volna, ma már ennek többszöröse se lenne elég a megnövekedetett azonnali beszállítói követelések miatt.
Lesz európai megoldás?
A tartós megoldás egy pénzügyi vagy szakmai befektető lett volna: a kínai HNA-csoport beszállása a Malévba a Hainan Airlineson keresztül, összekapcsolva a reptér megvásárlásával meghiúsult. A cseh Travel Service és a spanyol Vueling elképzelései pedig távol álltak a tulajdonosétól, miután nem egy Malév profiljához hasonló hálózatos légitársaságban gondolkodtak, hanem sokkal inkább egy kisebb fapadosban.
Európában 2012-ben ez már a negyedik csőd, és az Európai Bizottság finn közelekdésügyi biztosa is legutóbb 15 cégről beszélt, amely közel hasonló nehéz helyzetben van, mint a Malév. A kerozin ára idén jelentősen megdrágult és az euró-dollár-árfolyam is kedvezőtlen irányban mozdult el, ami az összes európai légitársaságot megviselte - sokakat pedig a csőd szélére vitt. Emiatt az sem elképzelhetetlen, hogy valamilyen európai szintű megoldás is körvonalazódhat, amiből a Malév már biztosan kimarad.
Egy esetleges Malév-utódnak már csak azért is nehéz dolga lesz, mert a korábbi csődök tapasztalata szerint a legfrekventáltabb járatokat 1-3 hónap alatt a konkurensek feltöltik, és azoknak a közvetlen járatoknak egy részét is átveszik mások, amelyek a Malév specialitásai (pl. Közel-Kelet) voltak.