A franciákat, a románokat és az oroszokat érdekli a görög vasút magánosítása

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI

Három európai vasúttársaság érdeklődik a görög vasutak teljes vagy részleges megvásárlása iránt - tudta meg a Reuters hírügynökség. A Russian Railways orosz vasúttársaság egészben akarja felvásárolni a vasúthálózatot és annak üzemeltetőjét a Trainose vállalatot. A legnagyobb román vasúti magántársaság, a Grup Feroviar Roman a görög vasutak cargo üzletága iránt érdeklődik. A francia SNCF vasúttársaság személy- és teherszállító vonalak megvásárlásában gondolkodik.

A Russian Railways egyik képviselője a Reuters hírügynökséget arról tájékoztatta, hogy a teljes hálózat, illetve egy részének megvásárlásáról tárgyaltak a görögökkel. Egy görög illetékes szerint 2011 végén húszfős orosz delegáció kereste fel Athént és vizsgálta meg a Trainose könyveit.

A francia vasúttársasággal folytatott egyeztetések egyik görög résztvevője a Reuters hírügynökségnek elmondta, hogy 2010-ben és 2011-ben Athénban és Párizsban miniszteri szintig jutottak el a tárgyalások.

Az SNCF szóvivője a Reuters hírügynökséget viszont arról tájékoztatta Párizsban, hogy a francia vasúttársaság "nem érdeklődik sem a Trainose, sem más vasúttársaság, sem egyetlen vasúti vonal iránt sem Görögországban". A görögök szerint a Trainose átszervezésében 2010 óta aktívan részt vevő SNCF 2011 szeptemberében "átfogó tárgyalásokat" folytatott egy lehetséges akvizícióról.

A Reuters hírügynökségnek nem sikerült elérnie nyilatkozattételre senkit a román GFR-nél.

A Trainose vasúttársaság és a teljes vasúti infrastruktúrát üzemeltető OSE 2008-ban jött létre az eredeti vasúttársaság kettébontásával. A görög állam 10,7 milliárd adósságot vett át a két cégtől 2010-ben, ebből 700 milliót a Trainose-tól. A vállalatok privatizációjának sikere az állami beavatkozás uniós engedélyezésétől vagy elutasításától függ. Ha az Európai Bizottság versenyjogi szempontból aggályosnak találja az állami támogatást, annak visszafizetési kötelezettsége az új tulajdonost terheli majd.

A 130 milliárd eurós IMF/EU-segélycsomag feltételeként lefektetett 19 milliárd eurós privatizációs terv a Trainose tenderkiírását 2012 negyedik negyedévére irányozza elő, az értékesítést pedig 2013 tavaszára kell nyélbe ütni. Brüsszelben tartózkodó görög illetékesek szerint a bizottság a határidő előtti értékesítést szorgalmazza, ami viszont rontja a görögök alkupozícióját.

A Trainose 900 alkalmazottal 500 viszonylatban 2500 kilométeres útvonalon üzemeltet személy- és teherszállító szerelvényeket. A görög vasutak kapcsolják az európai vasúti hálózatba Görögország tengeri kikötőit. Kína időben megragadta a görög pénzügyi válságnak köszönhetően kínálkozó akvizíciós lehetőségeket és a COSCO Pacific tavaly 5 milliárd dollárért 35 éves koncessziót vásárolt a legnagyobb görög konténer terminál, a pireuszi üzemeltetésére.

A Trainose vesztesége 2011-ben 33 millió euróra csökkent úgy, hogy az év utolsó hónapjában már nyereséges volt. Az idei első két hónapban 142 ezer euró nyereséget ért el, szemben az egy évvel korábbi 12,6 millió eurós veszteséggel.