Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cc3c8284-4ab8-42ba-94f3-1c9e8c811899","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Krusovszky Dénesnek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: kincskereső, cselekvőképesség, elvtárs, blackout, futballtörténelem.","shortLead":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg...","id":"20250504_Kiotoban-a-legnyomasztobb-jelenseg-a-kimonos-turistak-tomege---Az-en-hetem-Krusovszky-Denessel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc3c8284-4ab8-42ba-94f3-1c9e8c811899.jpg","index":0,"item":"5776d185-12c1-4fc6-98dc-89182eae6659","keywords":null,"link":"/360/20250504_Kiotoban-a-legnyomasztobb-jelenseg-a-kimonos-turistak-tomege---Az-en-hetem-Krusovszky-Denessel","timestamp":"2025. május. 04. 17:30","title":"Kiotóban a legnyomasztóbb jelenség a kimonós turisták tömege - Az én hetem Krusovszky Dénessel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc1ae53b-02ab-43e1-9a98-334d610e9b24","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A hétszeres világbajnok szerint a csapata túl sokáig húzott egy kulcsfontosságú döntést, ami miatt elvesztettek egy előzési lehetőséget Miamiban. ","shortLead":"A hétszeres világbajnok szerint a csapata túl sokáig húzott egy kulcsfontosságú döntést, ami miatt elvesztettek...","id":"20250505_lewis-hamilton-ferrari-charles-leclerc-kimi-antonelli-miami-nagydij-radio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc1ae53b-02ab-43e1-9a98-334d610e9b24.jpg","index":0,"item":"bbdece0c-a6b3-442c-a7d8-5a84a54d140e","keywords":null,"link":"/sport/20250505_lewis-hamilton-ferrari-charles-leclerc-kimi-antonelli-miami-nagydij-radio","timestamp":"2025. május. 05. 15:05","title":"„Tartsatok teaszünetet is!” – a frusztrált Hamilton verseny közben keményen odamondott a Ferrarinak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c720656d-5504-44f4-bd3c-69df83f5df88","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Özgür Özel nemrég azzal vádolta Erdogant, hogy erőszakot alkalmaznak az ellenzékiekkel szemben.","shortLead":"Özgür Özel nemrég azzal vádolta Erdogant, hogy erőszakot alkalmaznak az ellenzékiekkel szemben.","id":"20250504_gyilkossag-elitelt-tamadas-torok-ellenzek-vezeto-utes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c720656d-5504-44f4-bd3c-69df83f5df88.jpg","index":0,"item":"264ff1bd-5445-4adb-9244-821679fd8841","keywords":null,"link":"/elet/20250504_gyilkossag-elitelt-tamadas-torok-ellenzek-vezeto-utes","timestamp":"2025. május. 04. 15:01","title":"Egy gyilkosság miatt elítélt férfi megtámadta a török ellenzék vezetőjét és megütötte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d13cf2f-e020-4537-baab-f3729f0623bb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Milliárdokat költenek a nagy tech-cégek telefonfejlesztésre, azonban nem minden a pénz. Van, akinek elég egy 3D nyomtató, régi családi telefonok alkatrészei, no meg egy jó nagy adag találékonyság. Lan Bowen, egy 17 éves kínai diák ezen összetevők felhasználásával készített ugyanis egy működő, függőlegesen összehajtható telefont. Talán nem meglepő: a fiút immár milliók követik a neten.","shortLead":"Milliárdokat költenek a nagy tech-cégek telefonfejlesztésre, azonban nem minden a pénz. Van, akinek elég egy 3D...","id":"20250504_osszehajthato-telefont-keszitett-egy-kinai-diak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d13cf2f-e020-4537-baab-f3729f0623bb.jpg","index":0,"item":"5193ca89-8070-4bb1-9fbb-7b2b2d6b5a11","keywords":null,"link":"/tudomany/20250504_osszehajthato-telefont-keszitett-egy-kinai-diak","timestamp":"2025. május. 04. 16:03","title":"Samsung? Google? Ugyan! Saját összehajtható telefont készített egy diák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5272459a-b2eb-491a-944e-b9770f0dfd72","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Aki érti és ismeri a magyar irodalmat, annak a történelmi események irodalmi feldolgozásairól szóló esszével nem lehetett gondja.","shortLead":"Aki érti és ismeri a magyar irodalmat, annak a történelmi események irodalmi feldolgozásairól szóló esszével nem...","id":"20250505_magyarerettsegi-masodik-resz-szaktanar-velemeny-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5272459a-b2eb-491a-944e-b9770f0dfd72.jpg","index":0,"item":"c93bc635-5ad8-4d73-b5c2-a4b28ad7b6c0","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_magyarerettsegi-masodik-resz-szaktanar-velemeny-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 11:30","title":"A szaktanár szerint a magyarérettségi második része „csemege az irodalom kedvelőinek”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fb9bf2a-d55d-4257-943b-8c558c74ad2d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Két vasúti gázolás is történt rövid időn belül.","shortLead":"Két vasúti gázolás is történt rövid időn belül.","id":"20250504_bag-sarospatak-vonat-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fb9bf2a-d55d-4257-943b-8c558c74ad2d.jpg","index":0,"item":"ab23c502-8e1c-4801-beca-d3cc29093a15","keywords":null,"link":"/itthon/20250504_bag-sarospatak-vonat-gazolas","timestamp":"2025. május. 04. 08:55","title":"Bagnál és Sárospataknál is gázolt a vonat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22b5c887-81c4-4604-84ee-ddb29fc1d787","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Lady Gagára jóval többen voltak kíváncsiak, mint Madonnára.","shortLead":"Lady Gagára jóval többen voltak kíváncsiak, mint Madonnára.","id":"20250504_lady-gaga-koncert-rio-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22b5c887-81c4-4604-84ee-ddb29fc1d787.jpg","index":0,"item":"cb27b1fd-7aef-41e5-b4fc-c9419c48399f","keywords":null,"link":"/kultura/20250504_lady-gaga-koncert-rio-video","timestamp":"2025. május. 04. 09:41","title":"Több mint kétmillióan voltak Lady Gaga ingyenes koncertjén – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b77876d-0b62-431c-857b-9aad05c84f58","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Siófokról és Balatonfüredről indul egy-egy mentesítő járat vasárnap, azt kellett megszavazni, mikor induljanak. UPDATE: megvan az eredmény: 17 órakor indulnak a vonatok.","shortLead":"Siófokról és Balatonfüredről indul egy-egy mentesítő járat vasárnap, azt kellett megszavazni, mikor induljanak. UPDATE...","id":"20250504_szavazas-mav-siofok-balatonfured-mentesito-vonat-indulas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b77876d-0b62-431c-857b-9aad05c84f58.jpg","index":0,"item":"3fb19384-22af-4968-ad43-178fc5e51b67","keywords":null,"link":"/kkv/20250504_szavazas-mav-siofok-balatonfured-mentesito-vonat-indulas-ebx","timestamp":"2025. május. 04. 12:45","title":"Megszavaztatta a MÁV, mikor induljon mentesítő vonat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha szerdán a Fővárosi Közgyűlés rábólint, januártól akár 15 százalékkal is drágulhat a budapesti tömegközlekedési jegyek és bérletek ára. Ezzel a BKV-BKK 2013-as finanszírozási problémái nem oldódnak meg, de arra elegendő lehet, hogy végre pont kerüljön a szerződéskötésre váró, 150 új busz rendszerbe állítása ügyének végére. A drágulás miatt azonban jelentősen csökkenhet a jegyet vásárlók száma, így a bevétel messze elmaradhat a várttól.
A jegy- és bérletáremelés szükségességéről a múlt hét csütörtök óta beszél különböző fórumokon Vitézy Dávid, a BKK vezetője és Tarlós István főpolgármester. Mindketten főként azzal indokolnak, hogy a három éve elmaradt emelés miatt 15 százalékkal csökkent a menetjegyek és bérletek reálértéke. Mivel korábban következetesen éppen azt hangoztatta Vitézy, hogy a budapesti tömegközlekedési jegyek árának emelése nem indokolt - és a közösségi közlekedés versenyképessé tétele ezt nem is indokolja -, keresni kezdtük a háttérben tartott valódi okokat. A jelek az október közepén tendernyertesnek kikiáltott, de még szerződéskötésre nem kért VT-Transmanhoz, és 150 új busz rendszerbe állítása felé mutatnak.
Négy verzióból kettő
Az áremelésre hagyományos módon (mivel a közgazdasági modellezést ugyanaz a csapat végzi, amelyik korábban tette ezt a BKV-ben is) négy változat készült a BKK-nál.
Az egyik a jelenlegi árszintek változatlanul hagyása mellett kardoskodott, a másik az inflációkövető, 4,2-4,5 százalék körüli drágulással kalkulált. A Népszabadság számításai szerint ez a verzió azt jelentené, hogy a most még 320 forintos vonaljegyért jövőre 335 forintot kellene fizetni. A 9800 forintos teljes árú bérlet 10 200 lenne, a diákoké pedig 3850 helyett 4000. A nyugdíjasbérletért 3850 forintot kellene fizetni jövőre.
2004-ben még 145 forint volt egy jegy - januártól lehet 370 is
Müller Judit
Egy harmadik verzió arra apellálva készült el, hogy mekkora áremelésre lenne szükség akkor, ha a kormányváltás előtt megkötött Bajnai-Horváth Csaba megállapodásnak megfelelően, az elmúlt három évet kumulálva lehetne árakban érvényesíteni. Azonban ez a mintegy 7,9 százalékos drágulás is szolidnak mondható ahhoz a negyedik verziós, 14,9 százalékos áremelési elképzeléshez képest, amit az áfaemelés, az infláció és a működési költségek emelkedésének figyelembe vételével kalkuláltak ki. Ez utóbbi esetben egy vonaljegy ára 370 forintra, a teljes árú havi bérleteké pedig 11 270 forintra emelkedhet.
Úgy tudjuk, pár hete a négy variáció közül Vitézy Dávid az első kettővel házalt György István alpolgármesternél, ekkor azonban a jövőre érkező 150 új Mercedes busz körüli vita miatt a BKK-vezér és Tarlós közt kiújult a harc, így a jegyáremelés ügyét azonnal jegelni kezdték. A múlt héten azonban úgy alakult a helyzet, hogy Györgytől állítólag kifejezetten azt kérték, hogy értesse meg Vitézyvel: a négy variáció közül csak a harmadikkal és negyedikkel foglalkozzanak, és a BKK vezetője ezekkel álljon szerdán a Fővárosi Közgyűlés elé.
(Ha végül netán pusztán politikai csörtévé válik a közgyűlés előtt az áremelési vita, az Tarlósnak külön jól jöhet, hogy a népszerűtlen döntést Vitézy Dávid és Horváth Csaba nyakába varrhatja egyszerre - sőt, még egy kis Bajnaizásra is lehetősége adódhat.)
Korábban elvetélt ötlet volt
A BKK korábbi álláspontja szerint "azt a várospolitikai célt kívánja elősegíteni" - olvasható az egy évvel ezelőtti közleményükben -, "hogy a közösségi közlekedés ára minél inkább versenyképes legyen az egyéni közlekedéssel szemben". A BKK erre hivatkozva 2011 végén azt jelentette be, amit egy évvel korábban: nem emelték a jegyárakat. Sőt, egy éve az is elhangzott, hogy az áfaemelés költségét is lenyelik, ami voltaképpen a nettó árak csökkentését jelentette.
Az áremelési fegyver - vagy inkább kényszer - azonban már 2012 elején újra előkerült. Akkor, amikor a BKV a begyűrűző hitel-visszafizetési kötelezettségei (és a kormány által korábban megítélt, de át nem utalt 32 milliárd forintos támogatás) miatt a bedőlés szélére került. Az emelés azonban ekkor is elmaradt, mert a fővárosi vezetés inkább tulajdonosi hitelt adott a cégnek. Így, bár az akkori közgyűlési előterjesztésben eredetileg szerepelt a jegyáremelés lehetősége (ahogyan a járatritkításé is), de végül ebből akkor nem lett semmi.
A háttérben bőg 150 busz
A BKK október 16-án jelentette be, hogy a VT-Transman nyerte a Budapesti Közlekedési Zrt.-vel közösen kiírt, 150 darab autóbusz rendszerbe állításáról és üzemeltetéséről szóló pályázatát. A hivatalos bejelentésre azt követően került sor, hogy a Fővárosi Közgyűlés 15-én áldását adta az eredmény kihirdetésére - igaz, ezzel Tarlós István főpolgármester akaratának tett keresztbe, aki az utolsó pillanatban a BKV-tól kapott információkra támaszkodva elkezdte megfúrni a szerződés aláírását.
Egyelőre várunk rá: egy csuklós Mercedes Citaro
BKK
Tarlós „last minute” fellépésének hátterében meghökkentő eseménysorozat áll. Miközben ugyanis a BKV igazgatósága október 2-án egyhangúlag támogatta a jövőre rendszerbe állítandó 75 szóló és 75 csuklós Mercedes Citaróról szóló döntést, egy nappal korábban Várszegi Gyula (a BKV igazgatósági elnöke) olyan levelet küldött Tarlósnak, amiben összességében azt állítja: ők a tendernyertesnél olcsóbban is tudnák vállalni a szolgáltatást. A birtokunkba került levélben az is olvasható, hogy Várszegi közölte: a másik szolgáltató térnyerésével a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozására 3-3,5 milliárd forinttal többe kerülhet, a BKV-ból el kell küldeniük 500 embert, és a 150 busz miatt a BKV-nál akár 1,6 milliárd forintra is rúghat a kiesés, amit nem képesek egyedül kigazdálkodni.
A főpolgármester a VT-Trasman tendergyőztességét kimondó határozata előtt azt tette szóvá, hogy a tíz (8 plusz opcionálisan még 2) évre kötendő szerződés alapján a főváros által fizetendő 8,2 milliárd forint nagyjából két és fél milliárddal több, mintha ezt a munkát a BKV végezné el. Tarlós István szerint azonban mégis az a legfőbb probléma, hogy egyelőre nem látni, honnan lesz a BKK-nak pénze e többletköltségre.
Vitézy a BKV által bemondott összeget megkérdőjelezte, és információink szerint 900 millió forintban maximalizálta az elismerhető költségeket. Ennek előteremtésének egyik eszköze lehet a jegyáremelés. Úgy tudjuk, ha megszerzi, aláírhatja a VT-Transmann buszok érkezésére vonatkozó szerződést. Innen nézve a szerdán közgyűlési jóváhagyásra váró jegyáremelés ügyét, az látszik, hogy az inflációkövető verzió elfogadása esetén legfeljebb 400 millió forint pluszt hozhatna a cégnek, a 14,9 százalékosra vetített várható maximum pedig kétmilliárd. Bár a BKK első busztenderének végére így pont tehető, az megint más kérdés, hogy a máris politikai felhangokkal terhelt vitából mekkora egyéb veszteséggel lehet majd kikerülni.
Eltűnhetnek a fizető utasok
Az áremelések elleni legfőbb szakmai érv most is az, hogy a drágulással nem bevételnövelés, hanem a valóban eladható jegyek és bérletek számának csökkenése várható. Szakemberek szerint a jelenlegi 9800 forintos havibérlet-ár még éppen belefér az egy hónapos fővárosi tömegközlekedési szolgáltatásért elkérhető keretbe, de van olyan prognózis is, ami kimutatja: a drasztikus áremelés akár a vásárlóerő negyedének elvesztését is előidézheti.
A becslés lehet ugyan pontatlan, de a Városházán és a BKK-nál e területen dolgozók ettől még élénken emlékeznek arra, hogy amikor legutóbb, 2007-2008-ban drasztikus jegyáremelés volt, jelentős vevőkiesés volt. Vagyis miközben az emelés többletbevételt ígért, annyira csökkent a fizető utasok száma, hogy csökkent az árbevétel.
Amellett, hogy a jegyáremelés törvényszerűen a bliccelők számának növekedését hozza magával, az is kérdéses, hogy a cafeteria adókulcsemelése milyen hatással lesz a bevételek jelentős részét adó teljes árú (dolgozói) bérletek vásárlására. Azzal egyelőre senki nem számolt, hogy mi lesz a bevételekkel, ha az eddig zömében a munkáltatók által elfogadott munkába járási támogatás drasztikusan megváltozik.
Drága vagy nem?
Az Európai Unióhoz 2004-ben csatlakozó tíz új tagország fővároas közül ma Budapesten a legdrágább a tömegközlekedés. de a reagionális tendenciát mutatja az is, hogy Bécsben január 1-től: -a nagyobb bevétel generálása érdekében a havi bérlet árát 50-ről 45 euróra csökkentették. Az éves bérlet ára - napi egy euróval számolva - 365 euró, . vagyis Bécs már olcsóbb Budapestnél.