Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"17a80e29-6dd1-4ff4-9e58-c5881d3d48af","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nincs más megoldás: a doktor egyszerre két szobában, két asszisztenssel rendel.","shortLead":"Nincs más megoldás: a doktor egyszerre két szobában, két asszisztenssel rendel.","id":"20250308_videon-milyen-az-amikor-egy-orvosra-85-ezer-beteg-jut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17a80e29-6dd1-4ff4-9e58-c5881d3d48af.jpg","index":0,"item":"30a8f4a5-78bd-4b15-8834-3dacf7da861a","keywords":null,"link":"/elet/20250308_videon-milyen-az-amikor-egy-orvosra-85-ezer-beteg-jut","timestamp":"2025. március. 08. 08:43","title":"„Dolgozunk, nincs megállás” - videón, milyen az, amikor egy orvosra 85 ezer beteg jut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f9c5484-a95b-4c06-ad1c-9b8026bbc16e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem ez az általános, de vannak, akik át tudják értékelni nézeteiket, mások pedig annál jobban elmerülnek az összeesküvés-elméletekben, minél furcsább dolgokkal találják szembe magukat.","shortLead":"Nem ez az általános, de vannak, akik át tudják értékelni nézeteiket, mások pedig annál jobban elmerülnek...","id":"20250309_oltasellenes-nezetek-megvaltoztatasa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f9c5484-a95b-4c06-ad1c-9b8026bbc16e.jpg","index":0,"item":"69aba1b2-0835-46d7-804e-3683d024e6e4","keywords":null,"link":"/elet/20250309_oltasellenes-nezetek-megvaltoztatasa-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 16:05","title":"Mi térít el valakit az oltásellenességtől?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik valamennyi csapadék.","shortLead":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik...","id":"20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492.jpg","index":0,"item":"f587f925-58b2-41dc-a333-29f953bf51ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","timestamp":"2025. március. 09. 19:45","title":"Képek: turisták nyüzsögnek az apadó Duna medrében Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8844f3c-bce0-448b-b3ff-9524ace955a9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":" A januárban eltűnt perőcsényi férfi holttestére bukkantak. ","shortLead":" A januárban eltűnt perőcsényi férfi holttestére bukkantak. ","id":"20250308_Holttestet-talaltak-a-Borzsonyben-a-Jancsi-hegynel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8844f3c-bce0-448b-b3ff-9524ace955a9.jpg","index":0,"item":"90188972-6dfb-4015-9409-f6e9d3650bb2","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Holttestet-talaltak-a-Borzsonyben-a-Jancsi-hegynel","timestamp":"2025. március. 08. 10:40","title":"Holttestet találtak a Börzsönyben, a Jancsi hegynél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02088723-c510-412f-92f6-9b909297820c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szombat délután az egészségügy helyzette miatt demonstráló emberekkel telt meg a Kossuth tér. Helyszíni fotók!","shortLead":"Szombat délután az egészségügy helyzette miatt demonstráló emberekkel telt meg a Kossuth tér. Helyszíni fotók!","id":"20250308_Igy-zajlott-a-Magyar-Orvosi-Kamara-tuntetese-a-jobb-egeszsegugyert-az-Orszaghaz-elot-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02088723-c510-412f-92f6-9b909297820c.jpg","index":0,"item":"d31c5c1a-0b4d-44f7-9707-2a9a0aab54db","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Igy-zajlott-a-Magyar-Orvosi-Kamara-tuntetese-a-jobb-egeszsegugyert-az-Orszaghaz-elot-fotok","timestamp":"2025. március. 08. 16:12","title":"Így zajlott a Magyar Orvosi Kamara tüntetése a jobb egészségügyért az Országház előtt - képek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6e29e31-c7c6-4eda-b92a-22699fe559d4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fejét a sínnek támasztva szundikált egy férfi Limában, amikor jött a vonat. Az elképesztő jelenetet térfigyelő kamera is rögzítette.","shortLead":"Fejét a sínnek támasztva szundikált egy férfi Limában, amikor jött a vonat. Az elképesztő jelenetet térfigyelő kamera...","id":"20250309_vonatbaleset-gazolas-peru-lima-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6e29e31-c7c6-4eda-b92a-22699fe559d4.jpg","index":0,"item":"9125014c-3b3c-4814-bd8e-45eebe8aa223","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_vonatbaleset-gazolas-peru-lima-video","timestamp":"2025. március. 09. 11:59","title":"Elütötte a vonat, mégis kimászott alóla – videó csak erős idegzetűeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4a50c6e-0ead-4f96-9aae-9ea841e13f28","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Orvosai szerint az egyházfő állapotában csekély javulás következett be, de óvatosságból továbbra sem bocsátkoznak jóslatokba.","shortLead":"Orvosai szerint az egyházfő állapotában csekély javulás következett be, de óvatosságból továbbra sem bocsátkoznak...","id":"20250308_Jol-reagal-a-kezelesre-Ferenc-papa-az-allapota-enyhen-de-javul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4a50c6e-0ead-4f96-9aae-9ea841e13f28.jpg","index":0,"item":"0f274da2-11bf-440e-af14-e06bd6165908","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Jol-reagal-a-kezelesre-Ferenc-papa-az-allapota-enyhen-de-javul","timestamp":"2025. március. 08. 21:25","title":"Jól reagál a kezelésre Ferenc pápa, az állapota lassan, de javul","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár napja frissítette a Firefox szolgáltatási feltételeit a Mozilla, azonban a széles körű felhasználási jogok biztosítása – érthetően – aggodalmakat váltott ki a felhasználókból. A felháborodás oly nagy volt, hogy a Mozillának változtatnia kellett elképzelésein.","shortLead":"Pár napja frissítette a Firefox szolgáltatási feltételeit a Mozilla, azonban a széles körű felhasználási jogok...","id":"20250308_mozilla-szolgaltatasi-feltetelek-valtoztatas-magyarazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576.jpg","index":0,"item":"5cf9e5a2-9b53-4606-818a-3083b849cdbb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_mozilla-szolgaltatasi-feltetelek-valtoztatas-magyarazat","timestamp":"2025. március. 08. 14:03","title":"Addig változtatta az ÁSZF-et a Mozilla, hogy most már magyarázkodnia kell, mi is történik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha szerdán a Fővárosi Közgyűlés rábólint, januártól akár 15 százalékkal is drágulhat a budapesti tömegközlekedési jegyek és bérletek ára. Ezzel a BKV-BKK 2013-as finanszírozási problémái nem oldódnak meg, de arra elegendő lehet, hogy végre pont kerüljön a szerződéskötésre váró, 150 új busz rendszerbe állítása ügyének végére. A drágulás miatt azonban jelentősen csökkenhet a jegyet vásárlók száma, így a bevétel messze elmaradhat a várttól.
A jegy- és bérletáremelés szükségességéről a múlt hét csütörtök óta beszél különböző fórumokon Vitézy Dávid, a BKK vezetője és Tarlós István főpolgármester. Mindketten főként azzal indokolnak, hogy a három éve elmaradt emelés miatt 15 százalékkal csökkent a menetjegyek és bérletek reálértéke. Mivel korábban következetesen éppen azt hangoztatta Vitézy, hogy a budapesti tömegközlekedési jegyek árának emelése nem indokolt - és a közösségi közlekedés versenyképessé tétele ezt nem is indokolja -, keresni kezdtük a háttérben tartott valódi okokat. A jelek az október közepén tendernyertesnek kikiáltott, de még szerződéskötésre nem kért VT-Transmanhoz, és 150 új busz rendszerbe állítása felé mutatnak.
Négy verzióból kettő
Az áremelésre hagyományos módon (mivel a közgazdasági modellezést ugyanaz a csapat végzi, amelyik korábban tette ezt a BKV-ben is) négy változat készült a BKK-nál.
Az egyik a jelenlegi árszintek változatlanul hagyása mellett kardoskodott, a másik az inflációkövető, 4,2-4,5 százalék körüli drágulással kalkulált. A Népszabadság számításai szerint ez a verzió azt jelentené, hogy a most még 320 forintos vonaljegyért jövőre 335 forintot kellene fizetni. A 9800 forintos teljes árú bérlet 10 200 lenne, a diákoké pedig 3850 helyett 4000. A nyugdíjasbérletért 3850 forintot kellene fizetni jövőre.
2004-ben még 145 forint volt egy jegy - januártól lehet 370 is
Müller Judit
Egy harmadik verzió arra apellálva készült el, hogy mekkora áremelésre lenne szükség akkor, ha a kormányváltás előtt megkötött Bajnai-Horváth Csaba megállapodásnak megfelelően, az elmúlt három évet kumulálva lehetne árakban érvényesíteni. Azonban ez a mintegy 7,9 százalékos drágulás is szolidnak mondható ahhoz a negyedik verziós, 14,9 százalékos áremelési elképzeléshez képest, amit az áfaemelés, az infláció és a működési költségek emelkedésének figyelembe vételével kalkuláltak ki. Ez utóbbi esetben egy vonaljegy ára 370 forintra, a teljes árú havi bérleteké pedig 11 270 forintra emelkedhet.
Úgy tudjuk, pár hete a négy variáció közül Vitézy Dávid az első kettővel házalt György István alpolgármesternél, ekkor azonban a jövőre érkező 150 új Mercedes busz körüli vita miatt a BKK-vezér és Tarlós közt kiújult a harc, így a jegyáremelés ügyét azonnal jegelni kezdték. A múlt héten azonban úgy alakult a helyzet, hogy Györgytől állítólag kifejezetten azt kérték, hogy értesse meg Vitézyvel: a négy variáció közül csak a harmadikkal és negyedikkel foglalkozzanak, és a BKK vezetője ezekkel álljon szerdán a Fővárosi Közgyűlés elé.
(Ha végül netán pusztán politikai csörtévé válik a közgyűlés előtt az áremelési vita, az Tarlósnak külön jól jöhet, hogy a népszerűtlen döntést Vitézy Dávid és Horváth Csaba nyakába varrhatja egyszerre - sőt, még egy kis Bajnaizásra is lehetősége adódhat.)
Korábban elvetélt ötlet volt
A BKK korábbi álláspontja szerint "azt a várospolitikai célt kívánja elősegíteni" - olvasható az egy évvel ezelőtti közleményükben -, "hogy a közösségi közlekedés ára minél inkább versenyképes legyen az egyéni közlekedéssel szemben". A BKK erre hivatkozva 2011 végén azt jelentette be, amit egy évvel korábban: nem emelték a jegyárakat. Sőt, egy éve az is elhangzott, hogy az áfaemelés költségét is lenyelik, ami voltaképpen a nettó árak csökkentését jelentette.
Az áremelési fegyver - vagy inkább kényszer - azonban már 2012 elején újra előkerült. Akkor, amikor a BKV a begyűrűző hitel-visszafizetési kötelezettségei (és a kormány által korábban megítélt, de át nem utalt 32 milliárd forintos támogatás) miatt a bedőlés szélére került. Az emelés azonban ekkor is elmaradt, mert a fővárosi vezetés inkább tulajdonosi hitelt adott a cégnek. Így, bár az akkori közgyűlési előterjesztésben eredetileg szerepelt a jegyáremelés lehetősége (ahogyan a járatritkításé is), de végül ebből akkor nem lett semmi.
A háttérben bőg 150 busz
A BKK október 16-án jelentette be, hogy a VT-Transman nyerte a Budapesti Közlekedési Zrt.-vel közösen kiírt, 150 darab autóbusz rendszerbe állításáról és üzemeltetéséről szóló pályázatát. A hivatalos bejelentésre azt követően került sor, hogy a Fővárosi Közgyűlés 15-én áldását adta az eredmény kihirdetésére - igaz, ezzel Tarlós István főpolgármester akaratának tett keresztbe, aki az utolsó pillanatban a BKV-tól kapott információkra támaszkodva elkezdte megfúrni a szerződés aláírását.
Egyelőre várunk rá: egy csuklós Mercedes Citaro
BKK
Tarlós „last minute” fellépésének hátterében meghökkentő eseménysorozat áll. Miközben ugyanis a BKV igazgatósága október 2-án egyhangúlag támogatta a jövőre rendszerbe állítandó 75 szóló és 75 csuklós Mercedes Citaróról szóló döntést, egy nappal korábban Várszegi Gyula (a BKV igazgatósági elnöke) olyan levelet küldött Tarlósnak, amiben összességében azt állítja: ők a tendernyertesnél olcsóbban is tudnák vállalni a szolgáltatást. A birtokunkba került levélben az is olvasható, hogy Várszegi közölte: a másik szolgáltató térnyerésével a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozására 3-3,5 milliárd forinttal többe kerülhet, a BKV-ból el kell küldeniük 500 embert, és a 150 busz miatt a BKV-nál akár 1,6 milliárd forintra is rúghat a kiesés, amit nem képesek egyedül kigazdálkodni.
A főpolgármester a VT-Trasman tendergyőztességét kimondó határozata előtt azt tette szóvá, hogy a tíz (8 plusz opcionálisan még 2) évre kötendő szerződés alapján a főváros által fizetendő 8,2 milliárd forint nagyjából két és fél milliárddal több, mintha ezt a munkát a BKV végezné el. Tarlós István szerint azonban mégis az a legfőbb probléma, hogy egyelőre nem látni, honnan lesz a BKK-nak pénze e többletköltségre.
Vitézy a BKV által bemondott összeget megkérdőjelezte, és információink szerint 900 millió forintban maximalizálta az elismerhető költségeket. Ennek előteremtésének egyik eszköze lehet a jegyáremelés. Úgy tudjuk, ha megszerzi, aláírhatja a VT-Transmann buszok érkezésére vonatkozó szerződést. Innen nézve a szerdán közgyűlési jóváhagyásra váró jegyáremelés ügyét, az látszik, hogy az inflációkövető verzió elfogadása esetén legfeljebb 400 millió forint pluszt hozhatna a cégnek, a 14,9 százalékosra vetített várható maximum pedig kétmilliárd. Bár a BKK első busztenderének végére így pont tehető, az megint más kérdés, hogy a máris politikai felhangokkal terhelt vitából mekkora egyéb veszteséggel lehet majd kikerülni.
Eltűnhetnek a fizető utasok
Az áremelések elleni legfőbb szakmai érv most is az, hogy a drágulással nem bevételnövelés, hanem a valóban eladható jegyek és bérletek számának csökkenése várható. Szakemberek szerint a jelenlegi 9800 forintos havibérlet-ár még éppen belefér az egy hónapos fővárosi tömegközlekedési szolgáltatásért elkérhető keretbe, de van olyan prognózis is, ami kimutatja: a drasztikus áremelés akár a vásárlóerő negyedének elvesztését is előidézheti.
A becslés lehet ugyan pontatlan, de a Városházán és a BKK-nál e területen dolgozók ettől még élénken emlékeznek arra, hogy amikor legutóbb, 2007-2008-ban drasztikus jegyáremelés volt, jelentős vevőkiesés volt. Vagyis miközben az emelés többletbevételt ígért, annyira csökkent a fizető utasok száma, hogy csökkent az árbevétel.
Amellett, hogy a jegyáremelés törvényszerűen a bliccelők számának növekedését hozza magával, az is kérdéses, hogy a cafeteria adókulcsemelése milyen hatással lesz a bevételek jelentős részét adó teljes árú (dolgozói) bérletek vásárlására. Azzal egyelőre senki nem számolt, hogy mi lesz a bevételekkel, ha az eddig zömében a munkáltatók által elfogadott munkába járási támogatás drasztikusan megváltozik.
Drága vagy nem?
Az Európai Unióhoz 2004-ben csatlakozó tíz új tagország fővároas közül ma Budapesten a legdrágább a tömegközlekedés. de a reagionális tendenciát mutatja az is, hogy Bécsben január 1-től: -a nagyobb bevétel generálása érdekében a havi bérlet árát 50-ről 45 euróra csökkentették. Az éves bérlet ára - napi egy euróval számolva - 365 euró, . vagyis Bécs már olcsóbb Budapestnél.