Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"991b4dac-769f-442f-b6ef-504c13157c75","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"Az NB II.-ben csak azok a klubok kapnak támogatást a szövetségtől, amelyek magyar edzőt foglalkoztatnak. ","shortLead":"Az NB II.-ben csak azok a klubok kapnak támogatást a szövetségtől, amelyek magyar edzőt foglalkoztatnak. ","id":"20250527_mlsz-labdarugas-szabaly-magyar-edzo-aleksandar-jovic-szeged-nbII","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/991b4dac-769f-442f-b6ef-504c13157c75.jpg","index":0,"item":"93b9a9b0-ed99-4da6-8eb9-20c8e111aea9","keywords":null,"link":"/sport/20250527_mlsz-labdarugas-szabaly-magyar-edzo-aleksandar-jovic-szeged-nbII","timestamp":"2025. május. 27. 16:08","title":"Az MLSZ új szabálya miatt vált edzőt egy focicsapat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d95e0fb7-9110-4b75-a968-095b74354962","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A jelenlegi alkotmány szerint Erdogan csak akkor maradhat jelenlegi, 2028-ig tartó mandátumán túlmutatóan elnök, ha előrehozott választásokat ír ki.","shortLead":"A jelenlegi alkotmány szerint Erdogan csak akkor maradhat jelenlegi, 2028-ig tartó mandátumán túlmutatóan elnök, ha...","id":"20250528_recep-tayyip-erdogan-torokorszag-uj-alkotmany-elnok-ciklus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d95e0fb7-9110-4b75-a968-095b74354962.jpg","index":0,"item":"3132b526-fdc7-4d54-a7e7-4474a1a13391","keywords":null,"link":"/vilag/20250528_recep-tayyip-erdogan-torokorszag-uj-alkotmany-elnok-ciklus","timestamp":"2025. május. 28. 11:00","title":"Új alkotmányt írat Erdogan, hogy hatalomban maradhasson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dee8826b-ecf6-48d3-9494-e9e421d3ff8a","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A BKV vezérét nemrég menesztették, miután kiderült, hogy szoros kapcsolatot ápolhatott a cégbe beépült bűnszervezet irányítójával.","shortLead":"A BKV vezérét nemrég menesztették, miután kiderült, hogy szoros kapcsolatot ápolhatott a cégbe beépült bűnszervezet...","id":"20250529_ij-vezerigazgatoi-palyazat-BKK-BKV-bolla-tibor-karacsony-gergely-vitezy-david","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee8826b-ecf6-48d3-9494-e9e421d3ff8a.jpg","index":0,"item":"c2d9146e-e815-48d9-ac1b-81d864dc5eb5","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_ij-vezerigazgatoi-palyazat-BKK-BKV-bolla-tibor-karacsony-gergely-vitezy-david","timestamp":"2025. május. 29. 05:25","title":"Új vezérigazgatói pályázatot hirdetnek a BKK-nál és a BKV-nál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72a77ed9-f24c-4eac-88f0-3aa7b3fed5e1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Harcosok Klubjának nyitóeseményén himnuszt éneklő Muri vállalkozása 2017 óta szinte minden évben veszteséget termelt.","shortLead":"A Harcosok Klubjának nyitóeseményén himnuszt éneklő Muri vállalkozása 2017 óta szinte minden évben veszteséget termelt.","id":"20250527_Muri-Eniko-cege-vegelszamolas-veszteseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72a77ed9-f24c-4eac-88f0-3aa7b3fed5e1.jpg","index":0,"item":"fec0d5ab-7bd9-486b-aa03-1e061327bb6c","keywords":null,"link":"/elet/20250527_Muri-Eniko-cege-vegelszamolas-veszteseg","timestamp":"2025. május. 27. 14:59","title":"Végelszámolás alá került Muri Enikő cége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A törökországi tárgyalások eddig nem hoztak áttörést.","shortLead":"A törökországi tárgyalások eddig nem hoztak áttörést.","id":"20250529_orosz-ukran-haboru-targyalas-isztambul-feltetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d.jpg","index":0,"item":"b0a01ad7-a488-48da-8a28-8b26a3f68821","keywords":null,"link":"/vilag/20250529_orosz-ukran-haboru-targyalas-isztambul-feltetel","timestamp":"2025. május. 29. 08:47","title":"Kijev kész részt venni a hétfői tárgyalásokon az oroszokkal, de van egy feltétele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fada728c-7c84-409f-9dc6-53dcadf1fe21","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"A polgármester szerint az elképzelhetetlen történt meg velük.","shortLead":"A polgármester szerint az elképzelhetetlen történt meg velük.","id":"20250529_gleccser-svajc-blatten-leszakadt-olvado-gleccser","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fada728c-7c84-409f-9dc6-53dcadf1fe21.jpg","index":0,"item":"b48fbf65-5e1d-475a-a5ff-15a9dd496825","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_gleccser-svajc-blatten-leszakadt-olvado-gleccser","timestamp":"2025. május. 29. 07:06","title":"Gleccser szakadt egy alpesi falura Svájcban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65e924e3-f5c1-4d66-aed0-c19a14110a54","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egyelőre nem tudni, hogy vannak-e áldozatok, és ha igen, hányan. ","shortLead":"Egyelőre nem tudni, hogy vannak-e áldozatok, és ha igen, hányan. ","id":"20250527_vegyi-uzem-robbanas-kina-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65e924e3-f5c1-4d66-aed0-c19a14110a54.jpg","index":0,"item":"5a1bcb08-22ca-4678-8508-0fc2369b97d8","keywords":null,"link":"/vilag/20250527_vegyi-uzem-robbanas-kina-video","timestamp":"2025. május. 27. 12:19","title":"Hatalmas robbanás rázott meg egy vegyi üzemet Kelet-Kínában – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66b24ef8-2058-468c-b641-9fc1c6ce4a58","c_author":"Ballai Vince","category":"kkv","description":"Közel nyolcmilliárdos bevételt ért el a stadionüzemeltető, a profitot pedig bő megháromszorozta az előző évhez képest. A Sportfive Hungary Kft.-nek még soha nem volt ekkora nyeresége, nagy részét ki is vette osztalékként.","shortLead":"Közel nyolcmilliárdos bevételt ért el a stadionüzemeltető, a profitot pedig bő megháromszorozta az előző évhez képest...","id":"20250527_groupama-arena-sportfive-hungary-kft-2024-es-beszamoloja-nyereseg-profit-bevetelnovekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66b24ef8-2058-468c-b641-9fc1c6ce4a58.jpg","index":0,"item":"b150c9a4-7f84-45b5-afc3-b0aeb8be0419","keywords":null,"link":"/kkv/20250527_groupama-arena-sportfive-hungary-kft-2024-es-beszamoloja-nyereseg-profit-bevetelnovekedes","timestamp":"2025. május. 27. 11:05","title":"Rekordprofitot hozott tavaly az üzemeltetőnek a Fradi-stadion, szép kis osztalékot vágott zsebre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha szerdán a Fővárosi Közgyűlés rábólint, januártól akár 15 százalékkal is drágulhat a budapesti tömegközlekedési jegyek és bérletek ára. Ezzel a BKV-BKK 2013-as finanszírozási problémái nem oldódnak meg, de arra elegendő lehet, hogy végre pont kerüljön a szerződéskötésre váró, 150 új busz rendszerbe állítása ügyének végére. A drágulás miatt azonban jelentősen csökkenhet a jegyet vásárlók száma, így a bevétel messze elmaradhat a várttól.
A jegy- és bérletáremelés szükségességéről a múlt hét csütörtök óta beszél különböző fórumokon Vitézy Dávid, a BKK vezetője és Tarlós István főpolgármester. Mindketten főként azzal indokolnak, hogy a három éve elmaradt emelés miatt 15 százalékkal csökkent a menetjegyek és bérletek reálértéke. Mivel korábban következetesen éppen azt hangoztatta Vitézy, hogy a budapesti tömegközlekedési jegyek árának emelése nem indokolt - és a közösségi közlekedés versenyképessé tétele ezt nem is indokolja -, keresni kezdtük a háttérben tartott valódi okokat. A jelek az október közepén tendernyertesnek kikiáltott, de még szerződéskötésre nem kért VT-Transmanhoz, és 150 új busz rendszerbe állítása felé mutatnak.
Négy verzióból kettő
Az áremelésre hagyományos módon (mivel a közgazdasági modellezést ugyanaz a csapat végzi, amelyik korábban tette ezt a BKV-ben is) négy változat készült a BKK-nál.
Az egyik a jelenlegi árszintek változatlanul hagyása mellett kardoskodott, a másik az inflációkövető, 4,2-4,5 százalék körüli drágulással kalkulált. A Népszabadság számításai szerint ez a verzió azt jelentené, hogy a most még 320 forintos vonaljegyért jövőre 335 forintot kellene fizetni. A 9800 forintos teljes árú bérlet 10 200 lenne, a diákoké pedig 3850 helyett 4000. A nyugdíjasbérletért 3850 forintot kellene fizetni jövőre.
2004-ben még 145 forint volt egy jegy - januártól lehet 370 is
Müller Judit
Egy harmadik verzió arra apellálva készült el, hogy mekkora áremelésre lenne szükség akkor, ha a kormányváltás előtt megkötött Bajnai-Horváth Csaba megállapodásnak megfelelően, az elmúlt három évet kumulálva lehetne árakban érvényesíteni. Azonban ez a mintegy 7,9 százalékos drágulás is szolidnak mondható ahhoz a negyedik verziós, 14,9 százalékos áremelési elképzeléshez képest, amit az áfaemelés, az infláció és a működési költségek emelkedésének figyelembe vételével kalkuláltak ki. Ez utóbbi esetben egy vonaljegy ára 370 forintra, a teljes árú havi bérleteké pedig 11 270 forintra emelkedhet.
Úgy tudjuk, pár hete a négy variáció közül Vitézy Dávid az első kettővel házalt György István alpolgármesternél, ekkor azonban a jövőre érkező 150 új Mercedes busz körüli vita miatt a BKK-vezér és Tarlós közt kiújult a harc, így a jegyáremelés ügyét azonnal jegelni kezdték. A múlt héten azonban úgy alakult a helyzet, hogy Györgytől állítólag kifejezetten azt kérték, hogy értesse meg Vitézyvel: a négy variáció közül csak a harmadikkal és negyedikkel foglalkozzanak, és a BKK vezetője ezekkel álljon szerdán a Fővárosi Közgyűlés elé.
(Ha végül netán pusztán politikai csörtévé válik a közgyűlés előtt az áremelési vita, az Tarlósnak külön jól jöhet, hogy a népszerűtlen döntést Vitézy Dávid és Horváth Csaba nyakába varrhatja egyszerre - sőt, még egy kis Bajnaizásra is lehetősége adódhat.)
Korábban elvetélt ötlet volt
A BKK korábbi álláspontja szerint "azt a várospolitikai célt kívánja elősegíteni" - olvasható az egy évvel ezelőtti közleményükben -, "hogy a közösségi közlekedés ára minél inkább versenyképes legyen az egyéni közlekedéssel szemben". A BKK erre hivatkozva 2011 végén azt jelentette be, amit egy évvel korábban: nem emelték a jegyárakat. Sőt, egy éve az is elhangzott, hogy az áfaemelés költségét is lenyelik, ami voltaképpen a nettó árak csökkentését jelentette.
Az áremelési fegyver - vagy inkább kényszer - azonban már 2012 elején újra előkerült. Akkor, amikor a BKV a begyűrűző hitel-visszafizetési kötelezettségei (és a kormány által korábban megítélt, de át nem utalt 32 milliárd forintos támogatás) miatt a bedőlés szélére került. Az emelés azonban ekkor is elmaradt, mert a fővárosi vezetés inkább tulajdonosi hitelt adott a cégnek. Így, bár az akkori közgyűlési előterjesztésben eredetileg szerepelt a jegyáremelés lehetősége (ahogyan a járatritkításé is), de végül ebből akkor nem lett semmi.
A háttérben bőg 150 busz
A BKK október 16-án jelentette be, hogy a VT-Transman nyerte a Budapesti Közlekedési Zrt.-vel közösen kiírt, 150 darab autóbusz rendszerbe állításáról és üzemeltetéséről szóló pályázatát. A hivatalos bejelentésre azt követően került sor, hogy a Fővárosi Közgyűlés 15-én áldását adta az eredmény kihirdetésére - igaz, ezzel Tarlós István főpolgármester akaratának tett keresztbe, aki az utolsó pillanatban a BKV-tól kapott információkra támaszkodva elkezdte megfúrni a szerződés aláírását.
Egyelőre várunk rá: egy csuklós Mercedes Citaro
BKK
Tarlós „last minute” fellépésének hátterében meghökkentő eseménysorozat áll. Miközben ugyanis a BKV igazgatósága október 2-án egyhangúlag támogatta a jövőre rendszerbe állítandó 75 szóló és 75 csuklós Mercedes Citaróról szóló döntést, egy nappal korábban Várszegi Gyula (a BKV igazgatósági elnöke) olyan levelet küldött Tarlósnak, amiben összességében azt állítja: ők a tendernyertesnél olcsóbban is tudnák vállalni a szolgáltatást. A birtokunkba került levélben az is olvasható, hogy Várszegi közölte: a másik szolgáltató térnyerésével a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozására 3-3,5 milliárd forinttal többe kerülhet, a BKV-ból el kell küldeniük 500 embert, és a 150 busz miatt a BKV-nál akár 1,6 milliárd forintra is rúghat a kiesés, amit nem képesek egyedül kigazdálkodni.
A főpolgármester a VT-Trasman tendergyőztességét kimondó határozata előtt azt tette szóvá, hogy a tíz (8 plusz opcionálisan még 2) évre kötendő szerződés alapján a főváros által fizetendő 8,2 milliárd forint nagyjából két és fél milliárddal több, mintha ezt a munkát a BKV végezné el. Tarlós István szerint azonban mégis az a legfőbb probléma, hogy egyelőre nem látni, honnan lesz a BKK-nak pénze e többletköltségre.
Vitézy a BKV által bemondott összeget megkérdőjelezte, és információink szerint 900 millió forintban maximalizálta az elismerhető költségeket. Ennek előteremtésének egyik eszköze lehet a jegyáremelés. Úgy tudjuk, ha megszerzi, aláírhatja a VT-Transmann buszok érkezésére vonatkozó szerződést. Innen nézve a szerdán közgyűlési jóváhagyásra váró jegyáremelés ügyét, az látszik, hogy az inflációkövető verzió elfogadása esetén legfeljebb 400 millió forint pluszt hozhatna a cégnek, a 14,9 százalékosra vetített várható maximum pedig kétmilliárd. Bár a BKK első busztenderének végére így pont tehető, az megint más kérdés, hogy a máris politikai felhangokkal terhelt vitából mekkora egyéb veszteséggel lehet majd kikerülni.
Eltűnhetnek a fizető utasok
Az áremelések elleni legfőbb szakmai érv most is az, hogy a drágulással nem bevételnövelés, hanem a valóban eladható jegyek és bérletek számának csökkenése várható. Szakemberek szerint a jelenlegi 9800 forintos havibérlet-ár még éppen belefér az egy hónapos fővárosi tömegközlekedési szolgáltatásért elkérhető keretbe, de van olyan prognózis is, ami kimutatja: a drasztikus áremelés akár a vásárlóerő negyedének elvesztését is előidézheti.
A becslés lehet ugyan pontatlan, de a Városházán és a BKK-nál e területen dolgozók ettől még élénken emlékeznek arra, hogy amikor legutóbb, 2007-2008-ban drasztikus jegyáremelés volt, jelentős vevőkiesés volt. Vagyis miközben az emelés többletbevételt ígért, annyira csökkent a fizető utasok száma, hogy csökkent az árbevétel.
Amellett, hogy a jegyáremelés törvényszerűen a bliccelők számának növekedését hozza magával, az is kérdéses, hogy a cafeteria adókulcsemelése milyen hatással lesz a bevételek jelentős részét adó teljes árú (dolgozói) bérletek vásárlására. Azzal egyelőre senki nem számolt, hogy mi lesz a bevételekkel, ha az eddig zömében a munkáltatók által elfogadott munkába járási támogatás drasztikusan megváltozik.
Drága vagy nem?
Az Európai Unióhoz 2004-ben csatlakozó tíz új tagország fővároas közül ma Budapesten a legdrágább a tömegközlekedés. de a reagionális tendenciát mutatja az is, hogy Bécsben január 1-től: -a nagyobb bevétel generálása érdekében a havi bérlet árát 50-ről 45 euróra csökkentették. Az éves bérlet ára - napi egy euróval számolva - 365 euró, . vagyis Bécs már olcsóbb Budapestnél.
A demokraták nagyvonalúak, és nem olyan pitiáner bosszúállók, mint te és a szolgáid. Pötyögd be szépen a telefonszámot, amit az óriásplakáton láttál, ha még emlékszel rá. Rendben lesz minden. Vélemény.