Jogszabályi megfelelés az akkumulátorgyártás hulladékkezelésében – mit ír elő az EU és Magyarország?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Az ESA-szemléletű költségvetési hiány a bruttó hazai termék (GDP) 2,8 százaléka lehet jövőre, ha az Országvédelmi Alap tartalékait nem használják fel, a gazdaság 2,1 százalékkal bővülhet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hétfőn közzétett elemzése szerint. A jegybank a 2014-es költségvetési törvényjavaslatot vizsgálta.
A kormány az előterjesztésben, amelyet az MNB hitelesnek és végrehajthatónak értékelt, 2 százalékos növekedéssel és 2,9 százalékos hiánnyal számol.
Az MNB az elemzésben kiemeli: a költségvetési törvényjavaslat a jegybank által valószínűnek tartott makrogazdasági pályához igen hasonló folyamatokkal számol. A javaslat 2014-re 2 százalékos reálnövekedést vetít előre, ami lényegében megegyezik az MNB 2,1 százalékos előrejelzésével. Emellett a nominális folyamatok is hasonlóak: a költségvetési javaslat és a jegybank is 2,4 százalékos inflációra számít 2014-ben.
A növekedési előrejelzéshez a jegybank hozzáfűzi: a kormány még nem számolt a Növekedési Hitelprogram folytatódásával, ami az általa kalkuláltnál magasabb vállalati beruházási aktivitással járhat.
Az MNB kifejti: a hiánycél eléréséhez az MNB alappályája szerint a tartalék nagy részét meg kell takarítani, vagyis ha előre nem látható makrogazdasági események és fiskális folyamatok következnek be számottevő negatív költségvetési hatással, akkor ezek ellensúlyozását a tartalékon felül, más eszközökkel kell kezelni.
A Népesedéspolitikai program keretében a családi kedvezmény egyéni járulékokra kiterjesztése miatt a jegybank a költségvetési törvényjavaslathoz hasonlóan 48 milliárd forintnyi járulékcsökkenésre számít, bár a becslések pontosságát nehezítette, hogy a Népesedéspolitikai program pontos szabályai nem voltak megismerhetőek a törvényjavaslattal együtt - olvasható az elemzésben. (A jegybank október 4-én zárta elemzését).
A bevételi oldalon a költségvetési törvényjavaslat és az MNB prognózisa között az áfabevételeknél jelentkezik a legnagyobb különbség: a kabinet a törvényjavaslat szerint 3000, míg az MNB 2861 milliárd forintos bevétellel számol ebből az adónemből. Az eltérés az MNB szerint nagyrészt abból ered, hogy a gazdaság fehéredéséből származó hatást a jegybank alacsonyabbra becsüli a törvényjavaslatban szereplőnél.
Az MNB úgy véli, az áfa mellett több adónemből - többek között a társasági adóból, bányajáradékból, kisvállalati adóból, valamint a pénzügyi tranzakciós illetékből - származó bevétel is elmaradhat kissé az előirányzattól, de ezek hatását ellensúlyozhatják a magasabb járulékbevételek. A kiadási oldalon a legjelentősebb különbség az EU által támogatott beruházásokhoz biztosítandó kisebb önerőnél figyelhető meg. Az eltérést az okozza, hogy az uniós támogatások növekedését a törvényjavaslatban szereplőnél mérsékeltebbre becsülik.
Az MNB kitér arra is, hogy az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi egyenlege összesen a GDP 0,1 százalékával kedvezőtlenebb lehet a költségvetési törvényjavaslatban szereplőnél, amit a GDP további 0,1 százalékával növel az - államháztartási és az uniós statisztikai adatok eltéréséből adódó - ESA-hídra vonatkozó eltérő várakozásuk.
Mindezek eredőjeként a kormány 2,9 százalékos GDP-arányos ESA-hiánycéljához képest 3,1 százalékos prognózis adódik az Országvédelmi Alap törlése nélkül. Az alap célja és felhasználási szabályai alapján a jegybank úgy számol, hogy a kormány a költségvetési hiánycél elérésének biztosítása érdekében az Országvédelmi Alapot (GDP 0,3 százaléka) nem költi el, így a kormányzati hiánycélnál a GDP 0,1 százalékával kedvezőbb, 2,8 százalékos hiány alakulhat ki 2014-ben.
A hiányt övező kockázatok kapcsán az MNB kifejti: jelentős a frekvenciaértékesítésből tervezett - a GDP 0,4 százalékára rúgó - bevétel, aminek teljesülését az ágazat korlátozott beruházási forrásai, valamint a bizonytalanul megbecsülhető technológiai lehetőségek és fogyasztói kereslet kérdésessé teszik. Ezt a kockázatot mérsékli, hogy a frekvenciahasznosítási díjak a Beruházási Alap kiadásait fedező bevételnek számítanak.
Az adóbeszedés hatékonyságát célzó lépések alapján technikai feltételezésként a GDP 0,2 százalékát elérő többletáfa-bevétellel számol az MNB, azonban a tényleges hatás ettől bármelyik irányba eltérhet. Előrejelzésükben a kormányzati becslésnél számottevően alacsonyabbra teszik az európai uniós támogatások igénybevételét, ami javította az egyenleget, mert így a költségvetés által biztosítandó önerő is mérsékeltebb lehet. Amennyiben sikerül az MNB által becsültnél nagyobb összeget lehívni, az egyrészt megemeli az önerőn keresztül a költségvetés kiadásait, másrészt nagyobb gazdasági növekedést okozna, és így növelné az adóbevételeket is, tehát az egyenlegre gyakorolt hatása nagyjából semleges lehet - vélekedik az MNB.
A jegybank kiemeli: a törvényjavaslat megfelel az alaptörvényben megfogalmazott adósságszabálynak, mert mind az előirányzatok alapján, mind előrejelzésük szerint csökken 2014-ben a GDP-arányos államadósság: az EDP-módszertannak megfelelő adósságráta a 2013. év végére becsült 79,4 százalékos értékéről 78,6 százalékra mérséklődhet 2014 végére. Szintén megfelel a költségvetés a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény átmeneti rendelkezésének, ami - összhangban az Európai Unió költségvetési szabályaival - azt írja elő, hogy a kormányzati szektor hiánya nem haladhatja meg a GDP 3 százalékát - fűzi hozzá a jegybank
Megjegyzik azt is, hogy a költségvetési törvényhez kapcsolódó adózási jogszabályokat és a Népesedéspolitikai program elemeivel kapcsolatos szaktörvény-módosításokat elemzésük lezárásakor (2013. október 4-ig) még nem nyújtották be az Országgyűlésnek, ami mérsékli a törvényjavaslat megalapozottságát.
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Számos kedvezményes kamatozású termék érhető el a Széchenyi Kártya Programban, illetve az EXIM Magyarországnál.
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és a termelékenység javítását – a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Kormányinfót tart Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő. Percről percre közvetítjük.
Később biciklivel, motorral, vonattal és gyalog folytatja az ország bejárását.
Több világörökségi védelmet élvező épület is van a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő kínálatában.
Az orosz elnök úgy véli, hogy országa gazdasága és hadserege elég erős ahhoz, hogy bármilyen további nyugati intézkedésnek ellenálljon.
A politikus szerint minden jelöltnek mérlegelnie kell, hogy az indulása hozzátesz-e az ország jövőjéhez.