szerző:
Ember Zoltán
Tetszett a cikk?

Az ELMŰ tegnap kikapcsolta az áramot egy budapesti, hetedik kerületi lakásban. A tulajdonos szerint erről előzetes értesítést nem kapott, az ELMŰ szerint igen. Az áramszolgáltató alvállalkozóját, aki visszakapcsolná a négynapos hétvége előtt az áramot, az ügyfél nem tudja elérni telefonon. Mit lehet ilyenkor tenni, hogy ne olvadjon le a mélyhűtő, és lehessen használni a fürdőszobát a hétvégén? Mindenesetre amennyiben az ELMŰ kötbérre kényszerül, az ártatlan fogyasztó akkor is szív, a kompenzáció ugyanis a visszakapcsolási díj harmadát sem éri el.

Egy olvasónk ma délelőtt felháborodottan telefonált be a szerkesztőségünkbe, hogy az ELMŰ előzetes értesítés nélkül kikapcsolta a lakásában az áramot tegnap. Az ügyfélszolgálaton azt mondták neki, hogy háromszor értesítették, kétszer „sima levélben”, egyszer tértivevényesen, ám ő erről semmit nem tud. Bár az ügyintéző elismerte, hogy a tértivevény nem érkezett vissza az ELMÜ-höz, ám ennek ellenére a társaság kézbesítettnek tekintette a levelet, így tegnap kikapcsolta nála az áramot.

MTI / Máthé Zoltán

Van e-mailes regisztráció, de minek?

Az ügyfél rendelkezik e-mailes regisztrációval, és megadta a mobilszámát is az áramszolgáltatónak az ilyen esetekre, azonban ezeken sem keresték. Jön a hosszú hétvége, a mélyhűtője tele élelmiszerrel, s ha az olvasónk a mai napon sem tudja visszakapcsoltatni az áramot, akkor – pestiesen szólva – jól megszívta.

Az ügyfél tehát ma reggel szabadságot vett ki a munkahelyén, hogy intézni tudja a visszakapcsolást. Eddig mindig pontosan fizette a díjakat, elmaradása soha nem volt. A februári tartozása összesen 6600 forint. A visszakapcsolás díja 17 854 forint, ezt a munkát az ELMÜ alvállalkozókkal végezteti el. Az ügyfél tehát bement a hetedik kerületi ügyfélszolgálatra, hogy megtudja az alvállalkozó elérhetőségét, és azonnal befizesse a 24 300 forintot.

Mennyi a visszakapcsolási díj?
A kikapcsolt fogyasztó visszakapcsolása esetén az áramszolgáltatót törvényileg garantált különdíj illeti meg, ennek maximális értékét rögzíti az úgynevezett „Áramkülöndíj” rendelet (52/2013. (IX.13.) NFM rendelet), illetve még egy jogszabály (17/2013 NFM rendelet). Ez alapján a ki- és visszakapcsolási díj összege áramszolgáltatás esetén 17 854 forint, lakossági gázszolgáltatás esetén 26 913 forint.

Nem egyedi eset

Olvasónk szerint, az ügyfélszolgálaton rajta kívül 10-15 felháborodott sorstársa várta, akik mind hasonló ügyben voltak. „Ennél a 15 családnál az ELMŰ éppen tegnap, a hosszú hétvége előtt két nappal gondolta úgy, hogy kikapcsolják az áramot. El lehet képzelni, hogy milyen volt a hangulat. Talán egy kezdődő népítélethez tudnám hasonlítani” – mondta olvasónk. Mivel az ügyfélszolgálaton nincs pénztár, a sárga csekkel a legközelebbi postára, a Keleti pályaudvarra kellett menniük, hogy befizethessék a pénzt.

Miután az egyébként együtt érző ügyintézőtől megkapta a vágyott telefonszámokat, egy vonalasat és egy mobilszámot, azonnal felhívta az alvállalkozót, ám senki nem vette fel a telefont. Olvasónk egész délelőtt próbálta elérni az alvállalkozót, sikertelenül. Mit lehet ilyenkor tenni? Mi ez az egész?

Kérdéseinkkel megkerestük az ELMŰ-t. Vázoltuk a történetet, és azt kérdeztük tőlük, hogy miért jó nekik, hogy a hosszú hétvége előtt szívatják az ügyfeleket.

Boros Norbert, az ELMŰ kommunikációs igazgatója a hvg.hu-nak azt válaszolta, hogy ünnepek, hosszú hétvégék előtt soha nem kapcsolják ki az áramot, erre legalább két munkanapot hagynak, hogy a kikapcsolás utáni másnap még legyen idő elintézni a visszakapcsolást. „Arról nem tudok nyilatkozni, hogy az alvállalkozó miért nem volt elérhető. Ha azonban bebizonyosodik, hogy a kikapcsolás indokolatlan volt, vagy a mai napon az alvállalkozó hibájából nem kapcsolták vissza nála az áramot, akkor az ELMŰ kötbért köteles fizetni. Ennek nagysága lakossági fogyasztók esetén 5000 forint” – mondta Boros Norbert.

*
Furcsa, vagy sem, de alig egy hónapja a szolgáltatónak nagyon hasonló kikapcsolási ügye került nyilvánosságra. Mint azt akkor megírtuk, a fogyasztó akkor sem kapta meg a szolgáltatói fizetési felszólítást, hanem egy nap azzal szembesült, hogy kikapcsolták az áramot. Miután az egyébként átalánydíjas, csoportos beszedéses megbízással működtetett rendszert használó ügyfél befizette a viszakapcsolási díjat és az elmaradását, a cég következő levele ráadásul túlfizetésről értesítette. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!