Akiknek nem a Google a barátjuk
Nem jó az e-boltoknak, ha a Google suttyomban, a riválisai kárára besegíthet az e területre szakosodott saját leányvállalatának, mert azzal ugyanolyan torzulásokat okozhat, mint ami miatt az online térképek piacán ma már nem a Streetmap, a Hot Maps vagy Mappy, hanem a Google Maps viszi a prímet. Ezt állítja az e-kereskedelem világpolitikájában Brüsszelben lobbizó, és azt alakító Chris Sherwood. Interjú.
Lassan a végéhez közeledik az Európai Unió trösztellenes vizsgálata, mely erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt indult 2010-ben a Google ellen. A gyanú – amely az egész cég ellen fogalmazódott meg – az, hogy az IT-óriás a keresőmotorja, a kereső rendszere, a különböző szolgáltatásai, és főleg a hirdetési szegmense titkos összekapcsolásával diszkriminálja a rivális cégeket. Az Európai Bíróság számára sem a jelenség, sem az ilyen vizsgálat nem jelent újdonságot. Sőt, "Európa Dávidjai "egyszer már legyőztek egy amerikai Góliátot. Annak Microsoft Internet Explorer volt a neve.
A héten előadást tart a témában Magyarországon az egyik – hazánkban az Árukeresővel, de globálisan is – érintett cég, az Allegro Group (Naspers) közpolitikai igazgatója (Head of Public Policy), Chris Sherwood. Arról is kérdeztük, miért látják úgy, hogy a Google az e-kereskedelem fejlődésének kerékkötője.
Kicsoda Chris Sherwood? |
A brit, francia és amerikai állampolgárságú szakember az első állandó brüsszeli közpolitikai szakembere az Európában működő Allegro Group internetes cégnek. Sherwood korábban a Yahoo!-nál töltötte be e terület igazgatói tisztségét, ahol a közpolitikai tevékenysége az USA Kereskedelmi Minisztériuma és az EU IT-ágazatát érintő public policy kérdésekkel foglalkozott – ide értve a magánéleti és a környezetvédelmi szabályokat is. Az e-kommersz blogot is vezető Sherwood angolul, franciául, németül és lengyelül is folyékonyan beszél, és 2013-ban csatlakozott az Allegro Grouphoz. |
hvg.hu: Elmagyarázná egy átlagos e-kereskedelmi tapasztalatokkal rendelkező magyar felhasználónak, mi a probléma a Google-lal? Az a tételek között hányadik a sorban, hogy a Google ma már túl erős?
Chris Sherwood: Az a tény, hogy a Google vezető szerepet tölt be az internetes keresők piacán, azzal jár, hogy bármelyik vállalkozás, melynek forgalma komoly mértékbe függ a keresési találatoktól, ugyanilyen mértékben függ a Google keresőjétől. Emellett a Google-nek más vállalkozásai is vannak, mint például a Google Flight Search vagy a Google Shopping. Ezek forgalma szintén a Google keresési eredményeinek kitettek.
Ha a Google a kereső találati oldalát, mint egy eszközt arra használja, hogy egymással versengő szolgáltatások (például Árukereső) közül egyeseknek előnyt biztosítson, akkor az tisztességtelen magatartásnak minősül. Ha a Google Shopping valóban elég jó ahhoz, hogy az Árukeresővel versenyezzen, akkor egyáltalán nem lenne arra szükség, hogy a kereső mesterségesen támogassa.
hvg.hu: Milyen versenytorzulásokról van szó pontosan? Mondana példákat arra, hogy kit és miként érint hátrányosan az a működés, amit a Google a saját keresőrendszerében alkalmaz? Ez miért az e-kereskedelem fejlődésének kerékkötője?
C. S.: Számos szolgáltatásra volt negatív hatással az, hogy a Google visszaélt a piacvezető szerepével az internetes keresések terén. Ez különösen igaz Nyugat-Európára, ami a Google korai európai terjeszkedésének középpontjában állt. De most ugyanez történik Közép- és Kelet-Európában is.
Jó példát nyújtanak erre a térképek. Amikor a Google Maps elindult, még sokkal kevesebb funkcióval bírt, sokkal alacsonyabb minőségű volt az olyan európai térképszolgáltatáshoz képest, mint amilyen például a Streetmap, a Hot Maps, a Mappy volt. A Google keresője azonban hatalmas forgalomhoz “juttatta” a Google Maps-et – ami amúgy a versenytársaknál jelenhetett volna meg –, és ez a forgalom már lehetővé tette, hogy olyan irányba fejlesszék a Google Maps-et hogy az uralhassa a piacot. Ha a Google ugyanezt eléri az e-kereskedelem területén, az kisebb választékot és magasabb árakat fog eredményezni a fogyasztóknak.
hvg.hu: Az Allegro Group (illetve Naspers) előtt a Yahoo-nál dolgozott, így van más fókuszú látásmódja is a globális e-kommersz témákban. Leginkább az érdekelne, hogy ön hol húzza meg a határt az e-kereskedelemben az etikus, üzleti, piaci indokoltságú ténykedés , illetve az erőfölénnyel visszaélés között? Úgy értem: nem a bevétel és a haszon-e az, ami ezt a szektort is hajtja, és vajon a piaci szereplők mindegyike nem alkalmazza-e a maga szintjén azt, amit a Google? Vagyis, hogy bizonyos tételeket preferál, kiemel, előtérbe tol a szolgáltatása során.
A "pör" |
Az Európai Bizottság (EB) 2010. november 30-án részletes vizsgálatot indított a Google Inc. ellen, mert a gyanú szerint a cég az uniós versenyszabályokat megsértve, visszaél piaci erőfölényével. Az EB vizsgálata azt követően indult, hogy keresési szolgáltatók arra panaszkodtak: a Google hátrányos megkülönböztetést alkalmaz velük szemben azzal, hogy a találati eredményeknél a saját szolgáltatásait tolja előre. A vizsgálatnak része volt az is, hogy kiderítse, igaz-e, hogy a Google hátrébb sorolja az úgynevezett árösszehasonlító oldalakat, és a saját vertikális keresőjét juttatja előnyös helyzetbe. A versenytársak azt is kérték a Bizottságtól, hogy vizsgálja meg, az online hirdetési szerződéseknél a Google korlátozza-e a rivális platformok közötti átjárhatóságot. |
C. S.: A Google vezető szerepe nem az e-kereskedelemben, hanem a keresésben van. Az Allegro csoport nem akar változtatni a Google vezető pozícióján a keresések terén. Ahhoz, hogy ezt megtehessük, teljesen más vállalkozást kéne működtetnünk. Amit mi akarunk az az, hogy biztosítva legyenek a legfontosabb hozzáférési pontok minden digitális szolgáltatást nyújtónak oly módon, hogy az lehetővé tegye a vállalkozásnak a fejlődést, és nem pedig úgy, hogy a Google „kapuőri” szerepét felhasználva uralja az új piacokat.
Mi nem kérdőjelezzük meg a Google tulajdonosi jogait a saját oldalához, vagy azt a jogát, hogy pénzt csináljon a keresőszolgáltatásából. Ez már hosszú ideje így van, anélkül, hogy a Google az e-kereskedelmi piacra lépett volna. Amit viszont megkérdőjelezünk, az a Google azon gyakorlata, hogy arra használja fel mintegy kapuőrként az erőfölényben lévő keresőjét, hogy a saját új szolgáltatásait támogassa és ezeken a területeken a forgalmat a versenytársak elől ide átirányítsa.
Másképp fogalmazva, az új Google Shoppingot tekintve nem tisztességes, hogy ennek a szolgáltatásnak nem kell szembenéznie ugyanazokkal az akadályokkal, vagy ugyanazokkal a költségekkel, mint minden más piacra lépő szereplőnek. Ingyenesen jut reklámhoz a Google kereső találati oldalán, miközben a többi versenytársnak ezért fizetnie kell. A versenyjognak egyelően kéne kezelnie minden szereplőt.
hvg.hu: A Microsoft Internet Explorer vs. EU küzdelem kimenetele az egyszerű felhasználó számára a leginkább azt a változást eredményezte, hogy sokan Firefoxot, Operát, Chrome-ot – és Explorert is használnak. Mennyire erős ez a párhuzam a mi tárgyalt témánkkal? (Azt hozzávéve, hogy az internetes keresőpiacon éppen e döntés hatása az is, hogy a Google került a leginkább nyerő pozícióba).
C.S.: Egyértelmű a párhuzam a Microsoft üggyel. A döntéssel megszületett az egyenlő elbánás alapelve: az Explorert a választási képernyőn véletlenszerűen kiválasztott helyre kellett elhelyezni és a többi böngészőnek nem kellett fizetni, hogy erre a képernyőre felkerüljenek. A döntés valóban szerepet játszhatott a Bing (és elődei) esélyének csökkentésében, hogy piacvezető keresővé nőjék ki magukat.
Mindazonáltal a Google keresőjének sikere inkább az alkalmazott algoritmus minőségében, és a többi keresővel kötött disztribúciós megállapodásokban keresendő, mint magában a Microsoft ügy hatásaiban.
hvg.hu: Mit várnak az árösszehasonlító oldalakat üzemeltető cégek a Google-ellenes vizsgálatoktól, illetve a - talán az idén nyáron megszülető - döntés miként fogja Önöket, és hogyan fogja a felhasználókat segíteni?
C.S.: Óvatos optimizmussal közelítünk a dologhoz, bízunk abban, hogy az Európai Bizottság felismeri az ügy jelentőségét, és újragondolja a korábban javasolt megközelítés módját. Ha ez sikerül, az ágazat tovább fejlődhet, és megmaradhat az európai gazdasági fellendülés elsőszámú motorja. Meg kell tudnunk őrizni, hogy a választók döntései relevancián és ne fizetőképességen alapuljanak.
A Google megígérte: jó lesz |
Az EB vizsgálódásra reagálva a Google tavaly márciusban egy sor kötelezettségről szóló vállalást nyújtott be a Bizottsághoz. Ezeket öt évre garantálná. E „felajánlások” közt szerepel, hogy jól láthatóan elkülöníti a fizetett hirdetéseket, a saját keresési eredménye mellett három rivális szolgáltatóhoz való elérést is megmutat, nem korlátozza többé a hirdetési platformok közötti átjárhatóságot, és felhagy a kizárólagos szerződések gyakorlatával. A témában tartott tárgyalásokon összesen 125 rivális cég kommentálta a Google ajánlatait. A kilátásba helyezett vállalások betartása érdekében az EB egy éve független monitoring megbízott kinevezésére kért javaslatot a felektől. Idén februárban az unió versenyjogért felelős biztosa ugyan üdvözölte a fejleményeket, de a riválisoknak fenntartásaik vannak azzal kapcsolatban, hogy a tematikus keresőknél megjelenítendő három rivális szolgáltató kiválasztása objektív alapon történik majd meg – és így a Google dominanciája miatt valóban esélyt kapnak-e a versenyre az uniós internetes keresők. Az EB döntése júliusban vagy szeptemberben várható. |