szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy svájci kutatás szerint ha a bankárok bankárként viselkednek, akkor sokkal inkább hajlamosak hazudozásra, mint ha mindennapi emberekként működnek. Tényleg a bankár identitás rombolja le az igazmondást?

Rendkívül érdekes eredményekre jutott egy kutatás, mely azt igyekezett feltérképezni, hogy mennyire mondanak igazat a bankárok, pénzügyi szektorban dolgozók, ha bankárként viselkednek – írja a The Conversation lap, mely egy, a Nature folyóiratban megjelent publikációra hivatkozik. A University of Zurich két kutatója pénzintézeteknek dolgozó munkavállalókat kért meg arra, hogy töltsenek ki egy egyszerű kérdőívet.

A válaszadókat két csoportba sorolták: az egyik csoportnál azt kérték, hogy válaszoljanak a munkájukkal, a másiknál pedig a mindennapi életükkel kapcsolatos kérdésekre. Ezek után mindkét csoportot megkérték, hogy játsszanak egy játékot. Dobjanak fel tízszer egy pénzérmét és jegyezzék le, hogy hányszor lett fej, vagy írás az eredmény. Ám mielőtt feldobták volna az érmét, elmondták nekik, hogy ha fejet dobnak, akkor kapnak 20 dollárt. Ez egy online teszt volt, így a válaszadók úgy tudták, senki nem ellenőrzi a válaszokat, vagyis volt lehetőség hazudni.

Az eredmények igencsak meglepőek voltak. Azok a bankárok, akiket mindennapi életükről kérdeztek, nem hazudtak az eredményekről, ám a banki tevékenységükről megkérdezettek negyede hazudott eredményeiről, a feldobásoknak pedig 16 százalékánál mondtak mást, mint ami a valóság volt.

A kutatók más szakmabeliekkel is elvégeztettek a kutatást, ám ott a két csoport között nem találtak ilyen eltérést. A kutatás szerint maga a bankár identitás tolta az embereket a hazudozás irányába. A helyzet ráadásul az, hogy a társadalom jelentős részében úgy vélekednek, hogy a bankárok nagyobb arányban hazudnak, mint például a rabok a börtönben.

A cikk ezek után azt boncolgatja, hogy miközben a különböző bankok azon igyekeznek, hogy helyrehozzák mérlegeiket, és befizessék büntetéseiket, nem biztos, hogy mindezzel megoldódnak a szektor gondjai, hiszen olyan emberek kezében lehetnek a pénzek, akik kulturálisan, identitás szempontjából nem tudják megugrani a megfelelő lécet.

A cikk szerzője szerint a helyzet megváltoztatására fontos lehet magának a bankár identitásnak az átformálása. Például vannak már olyan pénzintézetek, ahol a dolgozókat egy bevezetendő pénzügyi termék kapcsán megkérdezik, hogy vajon azt saját családtaguknak eladnák-e. Más bankoknál arra ösztönzik a munkavállalókat, hogy inkább tanácsadóként, vendéglátóként tekintsenek magukra, ezzel is koncentrálva az ügyfélközpontúságra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!