szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az autógyártó óriás valószínűleg hosszú távon megszenvedi a csalási botrányt, de a német gazdaságot is megütheti az ügy. Londoni elemzők szerint egyelőre nem kell bekapcsolni a vészvillogókat.

A dízelbotrány miatt zuhan a Volkswagen márkanév értéke, és a további csökkenésre is esély van. David Haigh, a Brand Finance értékelemző cég igazgatója a CNN kérdésére elmondta, hogy 2014 végén 27 milliárd dollárra, az idei év elején pedig már 31 milliárd dollárra értékelték a VW márkanevet, a botrány után azonban várhatóan 10 milliárd dollárral csökkentik. Haigh szerint 5-10 évbe telik, míg a márkanév ismét eléri a dízelbotrány előtti értékét.

A Moody's Investors Service nemzetközi hitelminősítő is azt jósolja, hogy a Volkswagennek hosszú távú károkat okozott az ügy. Emiatt a hitelminősítő a héten leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a Volkswagen adósosztályzati kilátását, és indoklásában azt írta, hogy a csalás az egész világ személyautó-piacán negatív hatással lesz a német cég hírnevére és hitelességére. Ez hosszú ideig gyengítheti a Volkswagen piaci pozícióit, márkaértékét és fogyasztói ár-érték megítélését, és ez kihat a Volkswagen jövedelmezőségére.

Megúszhatja a német gazdaság

A Volkswagen botránya és a botrány miatti – egyelőre beláthatatlan – veszteségek súlyosan érinthetik a német gazdaságot. Az autóipari óriás 600 ezer embert foglalkoztat, közülük 270 ezret Németországban, és a járműgyártás adja a teljes német ipari termelés 17 százalékát. Az ipar a német gazdaságban előállított bruttó hozzáadott érték 26 százalékát termeli meg, vagyis az autóipar a teljes német gazdasági kibocsátás csaknem 5 százalékát jelenti.

AFP / Odd Andersen

Ráadásul sok más szektor közvetlenül kapcsolódik az autógyártáshoz, és a német munkahelyek nagyjából 15 százaléka függ valamilyen módon az autóipartól. Emellett a botránynak lehetnek más, kevésbé közvetlen hatásai is. A Volkswagen részvényárfolyama 30 százalékkal zuhant a botrány kirobbanása óta, és a BMW papírjai is 9 százalékot gyengültek, és ez befolyásolhatja a részvényesek fogyasztási kiadásait. Az ügyet megszenvedheti a német üzleti és fogyasztói bizalom is, aminek széleskörű gazdasági kihatásai lehetnek.

A nagy kockázatok ellenére azonban Londonban van olyan elemzőház, amely azt mondja, hogy "egyelőre indokolatlan a vészvillogók bekapcsolása". A Capital Economics szerint a német gazdaság hosszabb távon valószínűleg komolyabb károsodás nélkül megússza a Volkswagen csalási botrányát, és az elemzőház 2015-ben és 2016-ban változatlanul 1,5 százalékos, 2017-ben pedig 1,7 százalékra gyorsuló gazdasági növekedést vár Németországban.

Az egyik amiben az elemzők még bíznak, hogy az érintett járművek visszahívása és kijavítása pótlólagos gazdasági aktivitást generál. Vannak olyan találgatások is, hogy a botrány miatt a fejlesztési beruházások hangsúlya ismét a benzinüzemű motorokra helyeződik át a dízeltechnológia rovására, és ez is olyan gazdasági aktivitást jelenthet, amely egyébként nem jelentkezett volna a német gazdaságban.

Az elemzők szerint a korábbi hasonló botrányok tapasztalatai azt sugallják, hogy az ilyen jellegű botrányok nem gyakorolnak érezhető közvetlen hatást a járműágazat és az adott ország gazdasági teljesítményére. A Toyotának 2009 és 2011 között 9 millió autót kellett visszahívnia egy olyan hiba miatt, amely a járművek váratlan gyorsulását okozta, a General Motors pedig csak tavaly 27 millió autót hívott vissza a gyújtásrendszer hibája miatt. A két cég részvényárfolyamai is gyorsan ledogozták kezdeti veszteségeiket.

Azt, hogy mekkora a Volkswagen-botrány jelentősen árnyalja, hogy a Toyota és a GM járműveinek hibái több halálesetet is okoztak, a Volkswagen-botránynak pedig nincsenek ilyen közvetlen tragikus következményei – érvelnek a Capital Economics londoni elemzői.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!