szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha úgy döntött, hogy a karáncsonyi ajándékokat az idén (is) a neten rendeli meg, akkor most már húzzon bele! Közeleg ugyanis a napja, hogy az online kereskedők egyre nagyobb hányada maximális kiszolgálási sebességre kapcsol - és akkor már hibába nő tovább a megrendelési roham...

Robban a szektor – mondja Kis Gergely, az eNET vezető szakembere. Megint és még inkább – teszi hozzá, hiszen az idei már a három év lesz, hogy az e-kereskedelmi prognózisukban kiadott szcenáriók (vagyis: a pesszimista, a realista, illetve az optimista forgatókönyv) közül rendre a a legoptimistább várakozásokat is meghaladót produkál a magyarországi online kiskereskedelem.

A tavalyi 273 milliárd forintos összforgalomhoz képest – mely akkor a szektorban 3,7 százalékos részesedést jelentett – az idei forgalom akár a 320 milliárdos szintet is megugorhatja. Ez onnan nézve látható igazán "meredeknek", hogy négy éve még ennek kevesebb, mint a feléig ért fel a piac; 2011-ben 155 milliárd forintos volt e forgalom.

Az átlagosnak mondható, évi 22-25 százalékos piaci növekedésben komoly tényezőnek számít a karácsonyi szezon, a november-december immár klasszikusan a piacon a legsűrűbb, a legnagyobb forgalmat generáló időszak.

eNET

Nem mindegy tehát, hogy egy-egy online bolt (vagy áruház) milyen infrastruktúrát, logisztikát és kiszolgáló személyzetet tud (vagy képes) a zökkenőmentes kiszolgálás szolgálatába állítani.
Bejutottunk a legnagyobb hazai elektronikai online áruház, az Extreme Digital (ED) egyik fővárosi raktárába, ahol végigkövettük, hogy mi történik attól a pillanattól kezdve, hogy a vevő megrendeli az árut – egészen addig, míg a terméket a futárposta kézbesíteni kezdi. (Mindez azért is tanulságos, mert átlátható, hogy egy-egy nagy piaci szereplő számára egy egyszerű termékmegrendelés mögé ma már mennyi embert/gépet/technikát kell odaállítani annak érdekében, hogy a vevő elvárásainak megpróbáljanak megfelelni.)

A karácsonyi szezon adja az összes éves e-kiskerpiaci értékesítésnek a 28-29 százalékát. De van olyan szektor is (tipikusan például a könyvkereskedelem ilyen), ahol az éves forgalomnak akár a 45-50 százalékát is az utolsó két hónapban produkálják az online kereskedők. A forgalom ilyenkor jár igazán a csúcsra – és ehhez már gördülékenyen működő kiszolgáló rendszerekre van szükség.

A magyarországi online kiskereskedelemi szektort egészben nézve az látszik, hogy vannak területek a nagy nemzetközi érdeklődés ellenére a hazai tulajdonú kereskedők "tartják az állásaikat". Érdekes jelenség Kis szerint, hogy az eDigital úgy tudta megtartani és megerősíteni a pozícióit, hogy közben az eMag (román tulajdonosi háttér) és a Mall (cseh tulajdonosi háttér) is csatázott, s mindenki a maga pozícióit stabilizálta – így továbbra sincs hír az Amazonról. Érdekes fordulat, hogy a Mall mögül kitolatott a dél-afrikai tulajdonú, nálunk főként a Vatera kapcsán ismert Naspers, és beállt az eMag mögé.
Valamint az is, hogy az eDigital szintén dél-afrikai partnerre tett szert, mivel az eddig a világban leginkább a bútoráruházláncokról ismert Steinhoff International – lényegében "feles" tulajdonosi partnerként – komoly bevásárlást végzett az ED-ben.

Az e-kereskedelmi piac azonban más miatt okból is meglepetést okozott az idén: brutális tempóban nyert teret a ruhavásárlási kedv. Olyan jelentős ugrást sikerült elérnie a Fashiondaystől a Monkey Sportig legalább egy tucat jelentős online ruhakereskedő cégnek, hogy az idén már idehaza a legtöbben ezt a portékát vásárolták a neten. A könyv, a játékok, a parfümök, illetve az elektronikai, szórakoztató, illetve IT eszközök és kiegészítők továbbra is nagyon erős szereplői a karácsonyi szezonnak, de az éves összegzésben elért 37 százalékával a ruházati szektor vitte a prímet.

eNET

Érdekesen visszhangzik ez a részarány egy másik szűrőn is: a magyarországi e-vásárlók 37 százaléka külföldi webáruházakból is szokott vásárolni – mert ott kedvezőbb árakat talál (71%), idehaza nem elérhető termékeket is beszerezhet (66%), és nagyobb választékot talál (54%). Az adatok elérésében komoly szerepe van annak, hogy az idén már magabiztos női vásárlói többség (55%) alakult ki az online kereskedelemben a vételi oldalon.

Ha a cikket érdekesnek találta, kövesse a gazdasági rovat Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!