szerző:
hvg.hu

Ha úgy döntött, hogy a karáncsonyi ajándékokat az idén (is) a neten rendeli meg, akkor most már húzzon bele! Közeleg ugyanis a napja, hogy az online kereskedők egyre nagyobb hányada maximális kiszolgálási sebességre kapcsol - és akkor már hibába nő tovább a megrendelési roham...

Robban a szektor – mondja Kis Gergely, az eNET vezető szakembere. Megint és még inkább – teszi hozzá, hiszen az idei már a három év lesz, hogy az e-kereskedelmi prognózisukban kiadott szcenáriók (vagyis: a pesszimista, a realista, illetve az optimista forgatókönyv) közül rendre a a legoptimistább várakozásokat is meghaladót produkál a magyarországi online kiskereskedelem.

A tavalyi 273 milliárd forintos összforgalomhoz képest – mely akkor a szektorban 3,7 százalékos részesedést jelentett – az idei forgalom akár a 320 milliárdos szintet is megugorhatja. Ez onnan nézve látható igazán "meredeknek", hogy négy éve még ennek kevesebb, mint a feléig ért fel a piac; 2011-ben 155 milliárd forintos volt e forgalom.

Az átlagosnak mondható, évi 22-25 százalékos piaci növekedésben komoly tényezőnek számít a karácsonyi szezon, a november-december immár klasszikusan a piacon a legsűrűbb, a legnagyobb forgalmat generáló időszak.

©

Nem mindegy tehát, hogy egy-egy online bolt (vagy áruház) milyen infrastruktúrát, logisztikát és kiszolgáló személyzetet tud (vagy képes) a zökkenőmentes kiszolgálás szolgálatába állítani.
Bejutottunk a legnagyobb hazai elektronikai online áruház, az Extreme Digital (ED) egyik fővárosi raktárába, ahol végigkövettük, hogy mi történik attól a pillanattól kezdve, hogy a vevő megrendeli az árut – egészen addig, míg a terméket a futárposta kézbesíteni kezdi. (Mindez azért is tanulságos, mert átlátható, hogy egy-egy nagy piaci szereplő számára egy egyszerű termékmegrendelés mögé ma már mennyi embert/gépet/technikát kell odaállítani annak érdekében, hogy a vevő elvárásainak megpróbáljanak megfelelni.)

A karácsonyi szezon adja az összes éves e-kiskerpiaci értékesítésnek a 28-29 százalékát. De van olyan szektor is (tipikusan például a könyvkereskedelem ilyen), ahol az éves forgalomnak akár a 45-50 százalékát is az utolsó két hónapban produkálják az online kereskedők. A forgalom ilyenkor jár igazán a csúcsra – és ehhez már gördülékenyen működő kiszolgáló rendszerekre van szükség.

A magyarországi online kiskereskedelemi szektort egészben nézve az látszik, hogy vannak területek a nagy nemzetközi érdeklődés ellenére a hazai tulajdonú kereskedők "tartják az állásaikat". Érdekes jelenség Kis szerint, hogy az eDigital úgy tudta megtartani és megerősíteni a pozícióit, hogy közben az eMag (román tulajdonosi háttér) és a Mall (cseh tulajdonosi háttér) is csatázott, s mindenki a maga pozícióit stabilizálta – így továbbra sincs hír az Amazonról. Érdekes fordulat, hogy a Mall mögül kitolatott a dél-afrikai tulajdonú, nálunk főként a Vatera kapcsán ismert Naspers, és beállt az eMag mögé.
Valamint az is, hogy az eDigital szintén dél-afrikai partnerre tett szert, mivel az eddig a világban leginkább a bútoráruházláncokról ismert Steinhoff International – lényegében "feles" tulajdonosi partnerként – komoly bevásárlást végzett az ED-ben.

Az e-kereskedelmi piac azonban más miatt okból is meglepetést okozott az idén: brutális tempóban nyert teret a ruhavásárlási kedv. Olyan jelentős ugrást sikerült elérnie a Fashiondaystől a Monkey Sportig legalább egy tucat jelentős online ruhakereskedő cégnek, hogy az idén már idehaza a legtöbben ezt a portékát vásárolták a neten. A könyv, a játékok, a parfümök, illetve az elektronikai, szórakoztató, illetve IT eszközök és kiegészítők továbbra is nagyon erős szereplői a karácsonyi szezonnak, de az éves összegzésben elért 37 százalékával a ruházati szektor vitte a prímet.

©

Érdekesen visszhangzik ez a részarány egy másik szűrőn is: a magyarországi e-vásárlók 37 százaléka külföldi webáruházakból is szokott vásárolni – mert ott kedvezőbb árakat talál (71%), idehaza nem elérhető termékeket is beszerezhet (66%), és nagyobb választékot talál (54%). Az adatok elérésében komoly szerepe van annak, hogy az idén már magabiztos női vásárlói többség (55%) alakult ki az online kereskedelemben a vételi oldalon.

Ha a cikket érdekesnek találta, kövesse a gazdasági rovat Facebook-oldalát!

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Két tonna adományt gyűjtöttek a rászorulóknak Gyomaendrődön

Két tonna adományt gyűjtöttek a rászorulóknak Gyomaendrődön

Élesítették a funkciót, amellyel elkerülhetők a nagy iPhone-os telefonszámlák

Élesítették a funkciót, amellyel elkerülhetők a nagy iPhone-os telefonszámlák

Lassan nincs olyan üzletág, amelyben ne lenne játékos a TV2 tulajdonosa

Lassan nincs olyan üzletág, amelyben ne lenne játékos a TV2 tulajdonosa

Hobbijuk a Depeche Mode: a világ legfanatikusabb rajongótábora

Hobbijuk a Depeche Mode: a világ legfanatikusabb rajongótábora

Sokkot kapott két kisgyerek, amikor szüleik ki akartak rabolni valakit Pécsen

Sokkot kapott két kisgyerek, amikor szüleik ki akartak rabolni valakit Pécsen

Befőttesüvegekkel dobálta az autókat egy 81 éves férfi Veszprémben

Befőttesüvegekkel dobálta az autókat egy 81 éves férfi Veszprémben