Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b43085ea-2bc6-4c7c-a61f-40b0fe54398d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Kétszázmillió euró és a kamatok kifizetése válik esedékessé a jövő héten.","shortLead":"Kétszázmillió euró és a kamatok kifizetése válik esedékessé a jövő héten.","id":"20250506_nitrogenmuvek-kotveny-ajanlat-nem-fogadtak-el","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b43085ea-2bc6-4c7c-a61f-40b0fe54398d.jpg","index":0,"item":"ab4dabd2-1ab2-40b4-836c-fa9bfb75f8bd","keywords":null,"link":"/kkv/20250506_nitrogenmuvek-kotveny-ajanlat-nem-fogadtak-el","timestamp":"2025. május. 06. 19:15","title":"Nem fogadták el Bige Lászlóék ajánlatát a Nitrogénművek kötvényesei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d9d2603-4722-4f27-8b13-b51f7d509dc4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Napi 3600 felvételt készít a SPHEREx űrtávcső, melynek a teljes neve és a feladata is igen komplex, de fontos kérdésekre szolgálhat válasszal.","shortLead":"Napi 3600 felvételt készít a SPHEREx űrtávcső, melynek a teljes neve és a feladata is igen komplex, de fontos...","id":"20250505_nasa-teleszkop-bekapcsolas-spherex-univerzum-felfedezese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d9d2603-4722-4f27-8b13-b51f7d509dc4.jpg","index":0,"item":"e1b368c5-ec1d-4e33-9c9a-000d4669d50f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_nasa-teleszkop-bekapcsolas-spherex-univerzum-felfedezese","timestamp":"2025. május. 05. 15:11","title":"Bekapcsolta a NASA az űrtávcsövet, ami feltárhatja az univerzum titkait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kérdés, ha így folytatódik, ezeket is megvámolják? ","shortLead":"Kérdés, ha így folytatódik, ezeket is megvámolják? ","id":"20250505_hibridekkel-nyomulnak-kinaiak-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66.jpg","index":0,"item":"4850dcec-caab-4dc6-a746-95b5bc4a353a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_hibridekkel-nyomulnak-kinaiak-Europaban","timestamp":"2025. május. 05. 08:31","title":"Vámkerülő manőver: most a hibridekkel nyomulnak a kínaiak Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4812840f-dc86-43fc-9203-bf16233fed7b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A fideszes politikus szerint nem igaz, hogy neki fontos szerepe volt a buszbeszerzésben, vagy hogy vele kellett tárgyalni és egyeztetni a részletekről.","shortLead":"A fideszes politikus szerint nem igaz, hogy neki fontos szerepe volt a buszbeszerzésben, vagy hogy vele kellett...","id":"20250505_banki-erik-pecsi-buszper-politikai-lejaratokampany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4812840f-dc86-43fc-9203-bf16233fed7b.jpg","index":0,"item":"5190f8b0-7b42-4d5f-9e10-8b1690724fe6","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_banki-erik-pecsi-buszper-politikai-lejaratokampany","timestamp":"2025. május. 05. 13:30","title":"Bánki Erik szerint csupán egy politikai lejáratókampány része, hogy ellene vallottak a pécsi buszperben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a30d9d61-e834-4cf4-9367-8fa53cec3203","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az izraeli férfit a lengyel hatóságok keresték.","shortLead":"Az izraeli férfit a lengyel hatóságok keresték.","id":"20250506_rendorseg-budapest-elfogas-nemzetkozi-bunszervezet-vezetoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a30d9d61-e834-4cf4-9367-8fa53cec3203.jpg","index":0,"item":"c54d8278-6c0e-42ad-9cd8-9f14773eb3c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_rendorseg-budapest-elfogas-nemzetkozi-bunszervezet-vezetoje","timestamp":"2025. május. 06. 09:10","title":"Budapest belvárosában fogták el egy nemzetközi bűnszervezet vezetőjét – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d725186-a613-4141-b32e-de727ee2715b","c_author":"HVG","category":"360","description":"Mérgező vegyszerek helyett ultrahanghullámokkal és egyszerű sófürdővel változtatták úgy meg az üveg felületét, hogy az víztaszítóvá vagy pozitív töltésűvé váljon, számos alkalmazás mellett még az ízesebb sör előállítása előtt is megnyitva a lehetőséget.","shortLead":"Mérgező vegyszerek helyett ultrahanghullámokkal és egyszerű sófürdővel változtatták úgy meg az üveg felületét...","id":"20250505_hvg-soros-uveg-ultrahang-szelvedok-ablakok-bakteriumok-algak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d725186-a613-4141-b32e-de727ee2715b.jpg","index":0,"item":"329ecb5e-488b-4f43-9677-5a4279465792","keywords":null,"link":"/360/20250505_hvg-soros-uveg-ultrahang-szelvedok-ablakok-bakteriumok-algak","timestamp":"2025. május. 05. 16:00","title":"Ultrahanggal bombázták az üveget, finomabb lett tőle a sör","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dffd1bcd-4b46-4629-80c7-35c8fdd4d1aa","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Kapott állami támogatást, de a Hogyan tudnék élni nélküled? ideológiamentes film, a költségigényes magyar filmek közül az egyetlen, amely visszahozta az árát, és egyetlen célja volt: szórakoztatni – mondja a rendszerváltás óta legnézettebb magyar film rendezője. Látja a közállapotokat, hogy zaklatott a társadalom, az emberek ugranak mindenre, mégis arra biztat mindenkit, hogy próbálják lehántani ezeket a rétegeket és nézőként befogadni a filmeket. HVG-portré.","shortLead":"Kapott állami támogatást, de a Hogyan tudnék élni nélküled? ideológiamentes film, a költségigényes magyar filmek közül...","id":"20250505_Orosz-Denes-filmrendezo-Hogyan-tudnek-elni-nelkuled-Demjen-Ferenc-HVG-portre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dffd1bcd-4b46-4629-80c7-35c8fdd4d1aa.jpg","index":0,"item":"4e5922e8-71a5-40ec-b7ea-3f859bdd75c1","keywords":null,"link":"/360/20250505_Orosz-Denes-filmrendezo-Hogyan-tudnek-elni-nelkuled-Demjen-Ferenc-HVG-portre","timestamp":"2025. május. 05. 19:30","title":"Orosz Dénes: A Demjén-filmmel semmilyen rendszer mellé vagy ellen nem álltam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b39ed71-7091-418c-ba4c-8dbf0835faf5","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Jobb lenne a nagyobb kiszámíthatóság és ha kisebb terhek nehezednének az ágazatra, de jelenleg ezek a körülmények, így ehhez kell alkalmazkodnunk – véli Peter Roebben, aki 2025 elején vette át a K&H Bank vezérigazgatói posztját. Nem ismeretlen számára Magyarország: korábban már hét évet töltött itt vezető beosztásban. Vele beszélgettünk a K&H jelenlegi helyzetéről, a bankolás jövőjéről, a magyar piac sajátosságairól és arról, cél-e az, hogy bankja piacvezető legyen Magyarországon.","shortLead":"Jobb lenne a nagyobb kiszámíthatóság és ha kisebb terhek nehezednének az ágazatra, de jelenleg ezek a körülmények...","id":"20250506_hvg-interju-Peter-Roebben-KH-Bank-vezerigazgatojaval-gyorsitasi-szakasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b39ed71-7091-418c-ba4c-8dbf0835faf5.jpg","index":0,"item":"d35abd05-00d7-49fd-a06e-414afd704c7f","keywords":null,"link":"/360/20250506_hvg-interju-Peter-Roebben-KH-Bank-vezerigazgatojaval-gyorsitasi-szakasz","timestamp":"2025. május. 06. 11:30","title":"A készpénz nem tűnik el, de nem ezé a jövő – interjú Peter Roebbennel, a K&H Bank vezérigazgatójával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A NAV megkéri a fuvarozókat, hogy dobják fel magukat
szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?
Ha szabálytalanul végzi a tevékenységét, akkor legyen szíves ezt előre bejelenteni az adóhatóságnak – tartalmilag ezt jelenti a furgonnal fuvarozók számára egy jogszabálymódosítás. Megmutatjuk, mi a valódi értelme ennek.
Mennyi árut szállíthat egy 3,5 tonnás megengedett legnagyobb össztömegű furgon? Ha most rávágja, hogy „annyit, hogy a jármű és a rakomány együttes tömege ne haladja meg a 3,5 tonnát”, akkor jól ismeri KRESZ-t.
De rosszul ismeri a magyar valóságot.
Abban ugyanis a szabályok rugalmasabban érvényesülnek. Egy 3,5 tonnás furgon gyakran visz többet, ezt hívják túlpakolásnak. Néha nem is kicsit játszanak ezzel, nemrég egy román kisteherautót fogtak meg, amely a papír szerinti 3 helyett 7 tonna zöldséggel volt megrakva.
Fű alatt él és virul
A túlpakolás szabálytalan, és ha a fuvarozó vagy a feladó lebukik, akkor bírságot kell fizetnie. Ez azonban nem olyan vészes összeg, hogy a kockázatát a cégek ne kalkulálják be a díjaikba, így a túlpakolás intézménye él és virul. Ráadásul van egy másik szempont is: ha egy 5 millió forint értéket el nem érő, 2,5 tonna alatti szállítmányt egy 3,5 tonnás furgon visz el, akkor a fuvart nem kell bejelenteni az adóhatóság online rendszerébe (EKÁER) – ha az áru nem számít kockázatosnak.
MTI / Koszticsák Szilárd
Sőt, most figyeljen, mert ha egy 3,5 tonna alatti furgon több feladó több szállítmányát viszi, de ezek külön-külön mind 5 millió forint, illetve 2,5 tonna alatt vannak, akkor sem kell semmit bejelenteni a NAV-nak. És ez még akkor is igaz, ha a szállítmányok tömege összeadva meghaladja a 3,5 tonnát.
„Amikor megkérdezem a fuvarozókat, szoktak-e túlpakolni, mindegyik azt mondja, hogy ő ugyan soha, de az ismerősei gyakran”
– mondja egy piaci forrásunk a szabálytalanság általános voltára utalva.
A jogalkotó most nagyon furcsa módon próbálja elejét venni a túlpakolásnak: augusztustól bevonja ezeket a fuvarokat az EKÁER hatálya alá. Az adóhatóság tehát azt kéri az áru eladójától vagy vevőjétől, hogy ha a fuvarossal túlpakoltatja a járművet, akkor kérjen rá EKÁER-számot.
Más szavakkal ugyanez: a NAV azt írja elő augusztustól, hogy ha valaki szabálytalanságot követ el (túlpakol), akkor ezt legyen szíves bejelenteni nála – előre.
Nagyban mernénk fogadni, hogy az online rendszer nem fog elfüstölni a sok effajta bejelentés miatt.
A bírság emelése a valódi cél
A szabálymódosításnak tehát nem ez lehet az értelme. Valójában a túlpakolás büntetési tételének óriásira növeléséről van szó, csak kicsit fura módon. „Ha a furgon fennakad az ellenőrzésen, mert nincs EKÁER-száma, akkor a közlekedési bírság mellett augusztustól már az áru értékének 40 százalékát elérő büntetést is ki tudnak szabni az érintettekre.
Ez pedig sokkal nagyobb kockázat, mint most”
– mondja Sztankó Dániel, az RSM Hungary szakértője.
MTI / Koszticsák Szilárd
A szabályosan közlekedő, nem kockázatos árut szállító 3,5 tonna alatti furgonok azonban továbbra is mehetnek vígan, EKÁER nélkül – az áfacsalás elleni küzdelem ezeket még nem érte el.
Amikor a vétlent büntetik
Az eladók, a vevők és a fuvarozók egyébként másfél éve tanulják ezt az online rendszert, de még mindig vannak olyan életszerű helyzetek, amikor csak széttárják a karjukat a szabályok láttán. Az egyik ilyen pedig éppen a túlpakolással függ össze, és a bírság mostani megemelése miatt különösen izzasztóvá válhat.
Adott egy 3,5 tonnás furgon, amelyre felraknak 2 tonna árut, majd a kocsi egy másik eladónál felvesz még 1 tonna küldeményt. Eddig sima minden, mert sem az autó, sem az áruk értéke/tömege nem EKÁER-köteles. A csavar most jön: a furgon egy harmadik helyen felvesz még 1 tonna árut, és a fuvaros ott nem szól arról, hogy túlpakolta a kocsiját (életszerű helyzet a mai Magyarországon). Ha ezek után a közúti ellenőrzés során kiderül a féltonnás túlpakolás, akkor mind a három eladót megbüntetik, mert nem kért EKÁER-számot. Azt az első kettőt is, akinek fogalma sem volt arról, hogy a kocsi egy harmadik helyen is árut fog felvenni.
Mivel az EKÁER-t az eladónak vagy a vevőnek kell kérnie, ilyen esetben nem a fuvarost büntetik, pedig ő volt a simlis. Ezt a csapdát csak elvileg lehet kivédeni: az eladónak vagy a vevőnek úgy kellene szerződnie a fuvarozóval, hogy ennek a kockázatát ő vállalja, a valóságban azonban ez szinte lehetetlen. Másrészt a NAV azonnal inkasszózhatja a bírságot, míg a megbüntetett eladók hosszasan futhatnak a pénzük után a fuvarozónál, eleve kérdéses, hogy látnak-e belőle valaha is egyetlen forintot.
„További érdekes problémát vet fel az olyan áru szállítása, amely változtatja a tömegét”
– mondja Kneitner Lea okleveles és igazságügyi szakértő. Ha például homokot vagy fát visz a kisteherautó, akkor elképzelhető, hogy 3 tonnával indul, de útközben elered az eső, és 4 tonnával – azaz túlpakoltan – simán lekapcsolja az adóellenőr. (Sőt, extrém esetben az is lehet, hogy a büntetés után megy tovább a kocsi, eláll az eső, kiszárad a homok, és mire célba ér, már nincs is túlpakolva.)
Az ilyen árukból a fuvarozóknak jelenleg nagyon nem éri meg olyan keveset pakolniuk, hogy az esetleges esővíz tömegét is beleszámolják a rakományba, és most már nem kis büntetést kockáztatnak – illetve az adóellenőr „mérlegelési jóindulatára” kell majd apellálniuk.
Két góllal is vezettek az olaszok az első félidő után, a rendes játékidő utolsó perceiben fordított a Barcelona, majd az Inter hosszabbításra mentette a meccset, és végül meg is nyerte azt.