Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d5c30ac2-3cd2-43f6-a9d6-47cbf90294b0","c_author":"Fülöp István - Kovács Gábor","category":"360","description":"Az autóipar szenvedése mutatja igazán, mekkora kockázatot hordoz Orbán Viktor hazárdjátéka, amelynek igazi tétje a magyar ipar túlélése. Óriási kapacitások állnak kihasználatlanul az akkumulátor- és autógyárakban, a javulásra csak halvány remény van.","shortLead":"Az autóipar szenvedése mutatja igazán, mekkora kockázatot hordoz Orbán Viktor hazárdjátéka, amelynek igazi tétje...","id":"20250323_hvg-auto-akkugyartas-sk-samsung-ures-tankkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5c30ac2-3cd2-43f6-a9d6-47cbf90294b0.jpg","index":0,"item":"00db1af5-1317-4c49-a7d9-9b5d53188f7a","keywords":null,"link":"/360/20250323_hvg-auto-akkugyartas-sk-samsung-ures-tankkal","timestamp":"2025. március. 23. 08:30","title":"A magyar akkugyártás helyzete dióhéjban: Orbánék 19-re lapot húztak és most izgulnak, mit kapnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bd6373b-3a0f-40fd-8a55-074a1defe027","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Több mint hétmillió forintnyi adózatlan cigaretta volt nála, amikor a pénzügyőrök felfigyeltek rá, megpróbált meglépni, de nem járt sikerrel.","shortLead":"Több mint hétmillió forintnyi adózatlan cigaretta volt nála, amikor a pénzügyőrök felfigyeltek rá, megpróbált meglépni...","id":"20250324_cigaretta-nav-csempesz-eperjeske","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bd6373b-3a0f-40fd-8a55-074a1defe027.jpg","index":0,"item":"c3c6e4d4-5fb0-4f88-8b14-8f382d4dd774","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_cigaretta-nav-csempesz-eperjeske","timestamp":"2025. március. 24. 08:44","title":"3000 doboz zárjegy nélküli cigarettával próbált meg meglépni a NAV-osok elől az eperjeskei sofőr","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Férje főnöke szeretné megszerezni az Egyesült Államoknak a szigetet. A sziget lakói nem szeretnék ezt.","shortLead":"Férje főnöke szeretné megszerezni az Egyesült Államoknak a szigetet. A sziget lakói nem szeretnék ezt.","id":"20250323_Kutyaszan-bajnoksag-kedveert-latogat-Gronlandra-az-J-D-Vance-felesege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92.jpg","index":0,"item":"c922e489-3003-4e5a-8086-f2780aeac933","keywords":null,"link":"/vilag/20250323_Kutyaszan-bajnoksag-kedveert-latogat-Gronlandra-az-J-D-Vance-felesege","timestamp":"2025. március. 23. 21:28","title":"Kutyaszánbajnokság kedvéért látogat Grönlandra az J. D. Vance felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82222e95-9609-4871-836a-afe3d7dfa051","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az eurókötvények kamatlába több mint másfélszeresére ugrott, az árfolyam 7 százalékot esett. A piac nem díjazta a Matolcsy-klán felügyelete alatt működő MNB-alapítványok felelőtlen pénzszórását és az ÁSZ-jelentés nyomán kirobbanó botrányt.","shortLead":"Az eurókötvények kamatlába több mint másfélszeresére ugrott, az árfolyam 7 százalékot esett. A piac nem díjazta...","id":"20250324_GTC-mnb-optima-pallas-gtc-osszeomlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82222e95-9609-4871-836a-afe3d7dfa051.jpg","index":0,"item":"35e06df6-48d3-4ed9-a355-a6e77f78da56","keywords":null,"link":"/kkv/20250324_GTC-mnb-optima-pallas-gtc-osszeomlas","timestamp":"2025. március. 24. 12:08","title":"Varga Mihály futhat a Matolcsyék által elherdált százmilliárdok után, összeomlott a lengyel ingatlancég árfolyama","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"769206cb-4886-4486-a865-359183385b26","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Kína űrállomásának kutatási kísérletei hamarosan egy új résztvevővel, a rendkívüli regenerációs képességéről híres planáriák tanulmányozásával bővülnek. ","shortLead":"Kína űrállomásának kutatási kísérletei hamarosan egy új résztvevővel, a rendkívüli regenerációs képességéről híres...","id":"20250324_kinai-urallomas-laposfergek-planariak-kutatas-oregedes-regeneracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/769206cb-4886-4486-a865-359183385b26.jpg","index":0,"item":"a9215f09-d793-480f-b825-df5dde7a3635","keywords":null,"link":"/tudomany/20250324_kinai-urallomas-laposfergek-planariak-kutatas-oregedes-regeneracio","timestamp":"2025. március. 24. 13:03","title":"Laposférgeket visznek a kínai űrállomásra, és ez az öregedés elleni küzdelemben is fontos lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d52ff107-cd0a-4933-bfa9-d056f005ce00","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A 23andMe nevű, genetikai teszteket végző vállalat 11 millió dollárért sem kelt el nemrég, pedig 2021-ben még 3,5 milliárd dollárra értékelték. 2023-ban súlyos adatlopás áldozata lett, ez indította el a lejtőn a vállalatot.","shortLead":"A 23andMe nevű, genetikai teszteket végző vállalat 11 millió dollárért sem kelt el nemrég, pedig 2021-ben még 3,5...","id":"20250324_23andme-genetikai-teszt-csodvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d52ff107-cd0a-4933-bfa9-d056f005ce00.jpg","index":0,"item":"9330f68a-c574-4471-be07-81841c46d9b1","keywords":null,"link":"/kkv/20250324_23andme-genetikai-teszt-csodvedelem","timestamp":"2025. március. 24. 10:22","title":"Sokan adták a nyálukat az amerikai cégnek, mégis csődöt jelentett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d96f3a7-c6e7-4789-b336-531d69066321","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"A mai világban megszokott fülesektől eltérő kialakítással bír a Huawei új fülhallgatója, és ebből fakadóan szokatlanul stabilan marad a helyén mozgás közben is. Teszten a barátságos árú Huawei FreeArc, ami a futók, biciklizők és más sportot űzők figyelmét is felkeltheti.","shortLead":"A mai világban megszokott fülesektől eltérő kialakítással bír a Huawei új fülhallgatója, és ebből fakadóan szokatlanul...","id":"20250324_huawei-freearc-nyitott-fulhallgato-open-fit-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d96f3a7-c6e7-4789-b336-531d69066321.jpg","index":0,"item":"11d708ca-0a53-4b99-90fc-05c56b689eb7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250324_huawei-freearc-nyitott-fulhallgato-open-fit-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 24. 07:37","title":"Ez a fülhallgató rázós helyzetben sem fog kiesni – teszten a Huawei FreeArc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0c50c4d-2ca3-4a33-860f-6b3d650a6774","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Traffiboxokkal és tömeges szondáztatással lép szintet a közúti ellenőrzésben Budapesten a rendőrség.","shortLead":"Traffiboxokkal és tömeges szondáztatással lép szintet a közúti ellenőrzésben Budapesten a rendőrség.","id":"20250324_Traffibox-tomeges-szondaztatas-gyorshajtas-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0c50c4d-2ca3-4a33-860f-6b3d650a6774.jpg","index":0,"item":"661b8037-c1c4-4080-9e61-d72b0951574a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250324_Traffibox-tomeges-szondaztatas-gyorshajtas-rendorseg","timestamp":"2025. március. 24. 12:25","title":"BRFK: A főváros útjai nem versenypályák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A NAV megkéri a fuvarozókat, hogy dobják fel magukat
szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?
Ha szabálytalanul végzi a tevékenységét, akkor legyen szíves ezt előre bejelenteni az adóhatóságnak – tartalmilag ezt jelenti a furgonnal fuvarozók számára egy jogszabálymódosítás. Megmutatjuk, mi a valódi értelme ennek.
Mennyi árut szállíthat egy 3,5 tonnás megengedett legnagyobb össztömegű furgon? Ha most rávágja, hogy „annyit, hogy a jármű és a rakomány együttes tömege ne haladja meg a 3,5 tonnát”, akkor jól ismeri KRESZ-t.
De rosszul ismeri a magyar valóságot.
Abban ugyanis a szabályok rugalmasabban érvényesülnek. Egy 3,5 tonnás furgon gyakran visz többet, ezt hívják túlpakolásnak. Néha nem is kicsit játszanak ezzel, nemrég egy román kisteherautót fogtak meg, amely a papír szerinti 3 helyett 7 tonna zöldséggel volt megrakva.
Fű alatt él és virul
A túlpakolás szabálytalan, és ha a fuvarozó vagy a feladó lebukik, akkor bírságot kell fizetnie. Ez azonban nem olyan vészes összeg, hogy a kockázatát a cégek ne kalkulálják be a díjaikba, így a túlpakolás intézménye él és virul. Ráadásul van egy másik szempont is: ha egy 5 millió forint értéket el nem érő, 2,5 tonna alatti szállítmányt egy 3,5 tonnás furgon visz el, akkor a fuvart nem kell bejelenteni az adóhatóság online rendszerébe (EKÁER) – ha az áru nem számít kockázatosnak.
MTI / Koszticsák Szilárd
Sőt, most figyeljen, mert ha egy 3,5 tonna alatti furgon több feladó több szállítmányát viszi, de ezek külön-külön mind 5 millió forint, illetve 2,5 tonna alatt vannak, akkor sem kell semmit bejelenteni a NAV-nak. És ez még akkor is igaz, ha a szállítmányok tömege összeadva meghaladja a 3,5 tonnát.
„Amikor megkérdezem a fuvarozókat, szoktak-e túlpakolni, mindegyik azt mondja, hogy ő ugyan soha, de az ismerősei gyakran”
– mondja egy piaci forrásunk a szabálytalanság általános voltára utalva.
A jogalkotó most nagyon furcsa módon próbálja elejét venni a túlpakolásnak: augusztustól bevonja ezeket a fuvarokat az EKÁER hatálya alá. Az adóhatóság tehát azt kéri az áru eladójától vagy vevőjétől, hogy ha a fuvarossal túlpakoltatja a járművet, akkor kérjen rá EKÁER-számot.
Más szavakkal ugyanez: a NAV azt írja elő augusztustól, hogy ha valaki szabálytalanságot követ el (túlpakol), akkor ezt legyen szíves bejelenteni nála – előre.
Nagyban mernénk fogadni, hogy az online rendszer nem fog elfüstölni a sok effajta bejelentés miatt.
A bírság emelése a valódi cél
A szabálymódosításnak tehát nem ez lehet az értelme. Valójában a túlpakolás büntetési tételének óriásira növeléséről van szó, csak kicsit fura módon. „Ha a furgon fennakad az ellenőrzésen, mert nincs EKÁER-száma, akkor a közlekedési bírság mellett augusztustól már az áru értékének 40 százalékát elérő büntetést is ki tudnak szabni az érintettekre.
Ez pedig sokkal nagyobb kockázat, mint most”
– mondja Sztankó Dániel, az RSM Hungary szakértője.
MTI / Koszticsák Szilárd
A szabályosan közlekedő, nem kockázatos árut szállító 3,5 tonna alatti furgonok azonban továbbra is mehetnek vígan, EKÁER nélkül – az áfacsalás elleni küzdelem ezeket még nem érte el.
Amikor a vétlent büntetik
Az eladók, a vevők és a fuvarozók egyébként másfél éve tanulják ezt az online rendszert, de még mindig vannak olyan életszerű helyzetek, amikor csak széttárják a karjukat a szabályok láttán. Az egyik ilyen pedig éppen a túlpakolással függ össze, és a bírság mostani megemelése miatt különösen izzasztóvá válhat.
Adott egy 3,5 tonnás furgon, amelyre felraknak 2 tonna árut, majd a kocsi egy másik eladónál felvesz még 1 tonna küldeményt. Eddig sima minden, mert sem az autó, sem az áruk értéke/tömege nem EKÁER-köteles. A csavar most jön: a furgon egy harmadik helyen felvesz még 1 tonna árut, és a fuvaros ott nem szól arról, hogy túlpakolta a kocsiját (életszerű helyzet a mai Magyarországon). Ha ezek után a közúti ellenőrzés során kiderül a féltonnás túlpakolás, akkor mind a három eladót megbüntetik, mert nem kért EKÁER-számot. Azt az első kettőt is, akinek fogalma sem volt arról, hogy a kocsi egy harmadik helyen is árut fog felvenni.
Mivel az EKÁER-t az eladónak vagy a vevőnek kell kérnie, ilyen esetben nem a fuvarost büntetik, pedig ő volt a simlis. Ezt a csapdát csak elvileg lehet kivédeni: az eladónak vagy a vevőnek úgy kellene szerződnie a fuvarozóval, hogy ennek a kockázatát ő vállalja, a valóságban azonban ez szinte lehetetlen. Másrészt a NAV azonnal inkasszózhatja a bírságot, míg a megbüntetett eladók hosszasan futhatnak a pénzük után a fuvarozónál, eleve kérdéses, hogy látnak-e belőle valaha is egyetlen forintot.
„További érdekes problémát vet fel az olyan áru szállítása, amely változtatja a tömegét”
– mondja Kneitner Lea okleveles és igazságügyi szakértő. Ha például homokot vagy fát visz a kisteherautó, akkor elképzelhető, hogy 3 tonnával indul, de útközben elered az eső, és 4 tonnával – azaz túlpakoltan – simán lekapcsolja az adóellenőr. (Sőt, extrém esetben az is lehet, hogy a büntetés után megy tovább a kocsi, eláll az eső, kiszárad a homok, és mire célba ér, már nincs is túlpakolva.)
Az ilyen árukból a fuvarozóknak jelenleg nagyon nem éri meg olyan keveset pakolniuk, hogy az esetleges esővíz tömegét is beleszámolják a rakományba, és most már nem kis büntetést kockáztatnak – illetve az adóellenőr „mérlegelési jóindulatára” kell majd apellálniuk.
Február végére összejött az éves hiányterv 40 százaléka, de a cél teljesíthető lehet, az adóbevételek (pl. áfa, jövedéki adók, szja, illetékek) szépen folynak be.