szerző:
hvg.hu

Magyarországon is létezik a nők adója, de ahhoz nem vagyunk elég gazdag ország, hogy akkora legyen a nőknek és a férfiaknak szánt termékek közötti különbség, mint Nyugaton. A nőknek nem kell vészesen többet fizetniük a férfiaknál, de a fizetésük sokkal kevesebb.

Egyszerű marketingfogás volt a brit Tesco részéről eltörölni legalább egy terméknél a nők adóját, vagy egy nagy út első lépése? Nagy viták folynak erről, mióta a cég a nagy-britanniai boltjaiban felére csökkentette a női borotvák árait, így azok most már éppen ugyanannyiba kerülnek, mint a tökéletesen ugyanolyan, csak kék színű, férfiaknak szánt eszközök.

Egyértelmű, hogy a nők nem az eldobható borotvákon megspórolt egy fontokkal fognak közelíteni a férfiak anyagi helyzetéhez – a példa azért mégis az összehasonlítások sztárja, mert ebben az esetben valóban gyakorlatilag csak a színében tér el a két termék. Nyugat-Európában és Amerikában egyre többet foglalkoznak azzal, mennyivel drágábbak a nőknek szánt termékek, a téma pedig annyira népszerű, hogy már rátaláltak a politikusok is.

©

A pink adó vagy rózsaszín adó – még annyira sem foglalkoztak Magyarországon a kérdéssel, hogy egységesen elterjedjen valamelyik fordítás – nálunk is létezik, bár attól a 35-40 százalékos árkülönbségtől, amellyel Nyugaton riogatnak, itt nagyon távol vagyunk. A legalapvetőbb szépségápolási cikkeknél, mint például a borotvák, samponok, dezodorok, szinte kivétel nélkül ugyanazt az árazási technikát találtuk a nagy áruházakban és a drogériákban.

A legalsóbb árszinten minimális a különbség, vagy egyáltalán nincs, a középkategóriában és onnan fölfelé viszont már nagyjából 15-20 százalékkal drágábbak a nőknek hirdetett áruk.

Persze nem csak a szépségápolásban nagyon az árkülönbségek. A laptopoknál például 20-30 ezer forinttal is többet fizethet az, aki piros színben keres. A telefonoknál ekkora eltérés nincsen, de ha valaki piros vagy rózsaszín tokot vásárolna, akkor már mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, mint ha feketét szeretne. Azon pedig meglepődni sem érdemes, hogy a ruhákban mekkorák a különbségek – a hasonló méretű pólók, farmerek és ingek, illetve blúzok között több ezer forinttal drágábbak a nőknek szántak. Egyértelmű az is, hogy a fodrászatokban akár dupla annyit is fizethetnek a nők, gyakran akkor is, ha rövid hajjal mennek oda.

Drágább-e a nőknek gyártani?
De miért létezik egyáltalán különbség a két nemnek szánt termékek árai között? A boltok és a gyártók válasza egyszerű: a nők sokkal több fajta terméket vásárolnak, emiatt külön-külön mindegyikből kevesebbet kell gyártani. Az előállítási költség így viszont magasabb lesz, ami megjelenik az árakban – és már vissza is köszönt a sztereotípia, hogy a nők mennyivel alaposabb vásárlók. Az persze már megfejthetetlen kérdés, hogy ez akkor is így lenne-e, ha a férfiak is sok fajta termék közül válogathatnának. A piros laptopnál valóban jogos a magyarázat, hogy kevesebbet gyártanak belőle, mint feketéből – ugyanezt az indoklást a rózsaszín és kék borotvák közötti áraknál már nehezebb elfogadni.

Nem minden rémtörténet igaz

Az ijesztő nyugati példák közül több is akad, amellyel Magyarországon nem találkozhattunk. Látványos példa szokott lenni a pink adóról szóló külföldi cikkekben, mennyivel drágább a női, mint a férfi ruhák tisztítása – nálunk a hasonló termékek árazása megegyezett szinte minden helyen, ahol próbálkoztunk. Megkerestünk autószerelőt és laptopszervizt is, hogy megnézzük, mi igaz abból, hogy a nőkre több, valójában nem szükséges szerelést rásóznak, de nem találtunk erre látványos példát. Egy korábbi cikkünkben pedig azt is kipróbáltuk, hogy albérletet keresni sokkal nehezebb férfiként.

©

Szintén azonosak voltak az árak, ha sportfelszereléseket próbáltunk venni. Az egyetlen kivételt ez alól a sportruházat jelentette, ott a női termékek általában 10-20 százalékkal drágábbak. Ha például a Hervisnél szeretnénk venni egy biciklit és beöltözni a tekeréshez, akkor ezt nőként drágább megtenni. A kerékpárok ugyanannyiba kerülnek a két nem esetében minden árkategóriában, de a legolcsóbb mez-nadrág páros a férfiaknak 16 ezer, a nőknek 20 ezer forintba kerül az akciókkal nem számolva. Ha a tekerés mellé pulzusmérő órát is szeretnénk, akkor viszont a sportüzletekben már teljesen mindegy, hogy piros, rózsaszín vagy épp kék, esetleg fekete színben keresünk.

Túl szegények vagyunk a pink adóhoz?

A legnagyobb problémát tehát nálunk nem elsősorban az jelenti, hogy a női termékek extrémen drágábbak lennének azoknál, amelyeket a férfiaknak szánnak. Nagyon nem mindegy viszont, hogy mekkora fizetésből kell kigazdálkodni ugyanazt: a KSH tavaly kiadott adatai szerint a magyar nők átlagosan 13,2 százalékkal keresnek rosszabbul a férfiaknál. Sőt, a felsőfokú végzettségűek között 30 százalékos a nők bérhátránya. Vagyis ha valaki már megengedheti magának, hogy többet költekezzen, látványosan kevesebb pénzből kell kijönnie, ha nő.

Külföldön megdöbbentő adatok kerültek nyilvánosságra a pink adóról. Egy tavalyi brit összesítés úgy számolt: náluk a női árak átlagosan 37 százalékkal magasabbak, mint a hasonló előállítási költségű, de férfiaknak szánt termékek esetében. Egy New York boltjait vizsgáló felmérés pedig ennél is nagyobb, 42 százalékos különbséget talált. Logikus, de egyelőre bizonyíthatatlan a következtetés: nálunk egyszerűen azért nem akkorák az árkülönbségek, mert végképp nem volna már pénz akkora árkülönbséget kifizetni, mint amit Nyugaton.

Igazán extrém eltérést a gyerekeknél lehet találni: a lányoknak szánt játékok, iskolatáskák, füzetek, tollak gyakran akár dupla annyiba is kerülhetnek, mint a fiúsak. Magyarországon ekkora különbségről szó sincs, nagyjából 10 százaléknál durvább különbség csak elvétve akad. Ez tovább erősíti azt a feltételezést, hogy túl szegény ország vagyunk a nagy árkülönbségekhez – szinte közhelyszámba megy, hogy a gyerekes családok a szegényebbek, ezért sem lehet még tovább emelni a lányoknak szánt termékek árait.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Meghalt a tudós, aki először figyelmeztetett a globális felmelegedés lehetőségére

Meghalt a tudós, aki először figyelmeztetett a globális felmelegedés lehetőségére

Karácsony óta nem találnak egy Angyalföldön eltűnt idős férfit

Karácsony óta nem találnak egy Angyalföldön eltűnt idős férfit

Fia született a meleg szerb miniszterelnöknek

Fia született a meleg szerb miniszterelnöknek

Több mint 37 millió forint gyűlt össze a kollégiumtűzben elhunyt férfi családjának

Több mint 37 millió forint gyűlt össze a kollégiumtűzben elhunyt férfi családjának

Hivatalos: Tesla-kereskedés nyílik Budapesten

Hivatalos: Tesla-kereskedés nyílik Budapesten

„Muszáj lenne végiggondolni, mi miért történt velünk, különben hülyék maradunk”

„Muszáj lenne végiggondolni, mi miért történt velünk, különben hülyék maradunk”